Eikö Suomessa ole varaa hoitaa lastansa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakastava äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllähän se melko surullinen lähtökohta tulevaisuuden kannalta on, jos elintasoa hankitaan ja ylläpidetään LUOTOLLA siitä huolimatta, että vanhemmat käyvät töissä. Uskon (=toivon, jo Suomen tulevaisuudenkin kannalta), että suurin osa ihmisistä jakaa tämän mielipiteen kanssani. Lasten kotihoitoa/päivähoitoa koskevat valinnat tehdään tapauskohtaisesti, se on päivänselvää, mutta silloin on myös myönnettävä se tosiasia, että asioiden tärkeysjärjestys on erilainen kuin muilla.

PS. Minä olen aikoinani kiikuttanut 1-vuotiaani päivähoitoon, jotta saisin opintoni päätökseen (JOTTA voisin tarjota hänelle tulevaisuudessa paremman elintason kuin nyt).

Luottoja mäkään en ymmärrä, talous pitää pystyä muokkaamaan niin että velaksi ei tavaroita tai ruokaa osteta.

Mutta idiootti on se että lapsen vuoksi pitäs vuokralla asua...se ei mene mun jakeluun niin mitenkään. Kyllä se turvattu asuminen (vuoralaisen voi aina potkia ulos) on mielestäni tärkeä lapsellekin. Ja se omaisuus mitä tuo oma asunto tuo mukanaan on aika hyvä peruspohja elämiselle. Omaa asuntoa vastaan kun saa vaikka äkillistä lainaa jos elämä pahasti yllättää. Ja jos ihan kriisiin mennään niin jotain jää käteen kun asunto myydään pois.

No kyllähän se melko surullinen lähtökohta tulevaisuuden kannalta on, jos elintasoa hankitaan ja ylläpidetään LUOTOLLA siitä huolimatta, että vanhemmat käyvät töissä. Uskon (=toivon, jo Suomen tulevaisuudenkin kannalta), että suurin osa ihmisistä jakaa tämän mielipiteen kanssani. Lasten kotihoitoa/päivähoitoa koskevat valinnat tehdään tapauskohtaisesti, se on päivänselvää, mutta silloin on myös myönnettävä se tosiasia, että asioiden tärkeysjärjestys on erilainen kuin muilla.

PS. Minä olen aikoinani kiikuttanut 1-vuotiaani päivähoitoon, jotta saisin opintoni päätökseen (JOTTA voisin tarjota hänelle tulevaisuudessa paremman elintason kuin nyt).

Kuka on puhunut nyt luotolla elämisestä ja ylläpitämisestä? Auntoa et ilman lainaa saa. Ja luotot joita minä maksan on vanhoja, niitä kortteja ei ole olemassa. Juuri siksi että ne luotot oisi joskus maksettu pois. Sisäluku taitoa sinulle ei näköjään ole koulussa opetettu :D

[QUOTE="hmm";23368573]Kuka on puhunut nyt luotolla elämisestä ja ylläpitämisestä? Auntoa et ilman lainaa saa. Ja luotot joita minä maksan on vanhoja, niitä kortteja ei ole olemassa. Juuri siksi että ne luotot oisi joskus maksettu pois. Sisäluku taitoa sinulle ei näköjään ole koulussa opetettu :D[/QUOTE]

Eikä sinulle oikeinkirjoitusta ;) Asunnon saa oikein vaivattomasti ilman lainaa, ainakin minä olen jokaisen asuntoni saanut. Mitä niihin velkoihin tulee, niin jostainhan ne luottokorttivelat ovat kertyneet, vai mitä?

Milloinka se tajutaan että pelkkä kotiäitys ei yhtäkään lasta "pelasta? Jotta lapsesta kasvaan henkisesti vahva ja onnellinen & yhteiskunta kelpoinen on monen tekijän summa. Näitä ketjuja kun lukee tulee mieleen että jotkut tuudittautuu täysin sen kotiäitiyden "mantraan". Kyllä pohja lähtee koko perheen hyvinvoinnista ja vaikkapa siitä että molemmilla vanhemmilla on AIKAA lapselle. Mä uskon että se kodin kokonaisilmapiiri on ensimmäinen lähtökohta, koti jossa on lapsen turvallista kasvaa,koti jossa rakastetaan ja saadaan rakkautta. Ja koti jossa peruasiat on kunnossa. Perusasioihin luen vaikkapa en että muuton uhka ei iske muutaman kuukauden varoituksella, vaan että koti on pysyvä.

Eikä sinulle oikeinkirjoitusta ;) Asunnon saa oikein vaivattomasti ilman lainaa, ainakin minä olen jokaisen asuntoni saanut. Mitä niihin velkoihin tulee, niin jostainhan ne luottokorttivelat ovat kertyneet, vai mitä?

Onko sitä vuokraa kiva vieraalle maksaa? Heittää rahat menemään, rahat jolla voisit samalla turvata lapsesi selustaa tulevaisuudessakin, jos sen omaa kotiin laittaisit.

No sullahan on sit hyvin rahaa jos oman asunto on ollu varaa ostaa ilman lainaa.. No olet kova vähemmistö siinä tapauksessa. Ja minusta se ei ole pahe että on luottokortteja.. Sinullehan se on ongelma ja huutava vääryys..

[QUOTE="no niin";23368674]Onko sitä vuokraa kiva vieraalle maksaa? Heittää rahat menemään, rahat jolla voisit samalla turvata lapsesi selustaa tulevaisuudessakin, jos sen omaa kotiin laittaisit.[/QUOTE]

Lapsen henkilökohtaiset sijoitukset sekä minun sijoitukseni takaavat tulevaisuutemme oikein mainiosti. Ihmiset tuudittautuvat liikaa siihen, että omistusasuminen olisi aina ja lähtökohtaisesti vuokra-asumista tuottavampi ratkaisu pitkällä aikavälillä. Ei ole mikään fakta, että asunnon arvo nousee tai edes säilyy tulevaisuudessa. Lainojen korot huomioiden, suoralla osakesijoittamisella pystyy helposti tekemään tuottavampia sijoituksia kuin omistusasumisella.

Hyvä Äiti 44v ja mie

Kyllä voi kasvattaa kotona. Sanoin itseni irti alkaessani odottaa esikoista, kht sain ilman lisiä/korotuksia, ei kuntalisää, nyt lapsilisät kts. minun tuloksi. Lapsilla on Isä joka käy palkkatyössä ja asumme tulojen mukaan suhteutetussa lainarahoitteisessa talossa, kummallakin oma auto, tilataan lehtiä, matkustetaan, syödään ulkona, harrastetaan ja mitä vielä... Mitään säästöjä ei ollut eikä perintöjä ole näkynyt. Luottokortti löytyy mutta sitä ei ole ollut tarve vinguttaa.

[QUOTE="hmm";23368691]No sullahan on sit hyvin rahaa jos oman asunto on ollu varaa ostaa ilman lainaa.. No olet kova vähemmistö siinä tapauksessa. Ja minusta se ei ole pahe että on luottokortteja.. Sinullehan se on ongelma ja huutava vääryys..[/QUOTE]

Ei todellakaan ole minun ongelmani, että parikymppiset nuoret ovat vuosien velkakierteessä luottokorttien holtittoman käytön takia. Minun mielestäni vain on naurettavaa tulla itkemään sitä, ettei ole "vara hoitaa lapsia kotona", kun kyse on jostain ihan muusta. :)

Sanoisin otsikkoon ETTÄ KYLLÄ PYSTYY hyvillä mielin aina sinne 3 ikävuoteen asti. Olen itse hoitanut esikoistani kotona 3 vuotiaaksi ja olin yh. Menot ja tulot suhteutetaan tarkkaan ja ei edes eletty kädestä suuhun ja vähän jäi vielä säästöönkin hyvinä kuukausina. Kyllä siis pystyy! Tein paljon, paljon, paljon itse. Kävin marjassa ja sienessä syksyihin, tein mehut itse, vaatteita itse jne. Tarjosin itse tehtyä ruokaa ja turvallisen alun lapselleni, vaatteet olivat aina siistit eikä siis päällepäin köyhiä ja rääsyisiä. Nautin siitä ajasta, nyt minulla on mies ja kaksi lasta vielä hänen kanssaa ja olen kotona vielä 3 vuoden jälkeenkin ja pärjäämme.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23368663:
jos sinulla on rahaa jäädä kodinhoidon tuelle. niin siitä sitten kotiin hoitamaan. ei itkut auta markkinoilla. ei valtion kuulu elättää oman lapsen hoidosta ketään. ja johan se elättää kun maksaa sentään pienen tuen asiasta

Eiköhän meistä jokainen maksa valtiolle rahat takaisin?!?! Jos tälläinen mahdollisuus valtion tukemaan kotona olemiseen on niin toki minä jään ja otan kaiken ilon irti tästä ajasta, kun kerran pari elämässäni saan otettua KAIKEN mitä irtilähtee, kyllä sitä tulee niin paljon maksettuakin.

Olen etuoikeutettu asuessani tässä maassa, mutta kovaa veroakin maksamme kyllä töissä olessamme ja yleensä perheistä toinen vanhmepi kuitenkin töissä ja hän maksaa veroa jne.

Ajatusmaailmasi on nyt "hieman" mustavalkoinen.

Mä ymmärrän täysin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Esim. täällä pk-seudulla on järjettömät asumiskulut ja keski-tuloisena ei saa mitään ylimääräisiä tukia. Ja jos on useampia lapsia (koululaisia) jotka kuluttaa, harrastaa niin ei se kotihoidontuki kovin häävi summa ole. Meillä oli sen verran hyvä tuuri, että mies teki reissuhommia silloin kun olin hoitovapaalla. Näin pystyin olemaan kotona sen 2 vuotta (kuopuksen kanssa). Yhtään ylimääräistä ei jäänyt, vaan kaikki mikä tuli niin meni. Ei matkustella, osteta kalliita merkkivaatteita, auto on 10 vuotta vanha jne. Vähän eri asia olla kotona jos on 1 tai 2 pientä lasta jotka EI KULUTA tai HARRASTA. Ärsyttää toi sama mantra:" kaikilla on mahdollisuus olla kotona jos vaan haluaa", ei se vaan niin yksinkertaista ole. Ja mitä väliä sillä on, jokainen on silti hyvä äiti lapsilleen.

Hyvä mieli

kommentoinkin jo aikaisemmin että kyllä voi, kovasti "kehuin" aineellista puolta, henkinen on jo toinen juttu vaikka kuinka olisi tuota materiaa. Kestääkö pää kotiäitiyttä!? Mitkä asiat ovat itsellesi/perheellesi tärkeitä. Tästähän saisi jollekin tutkijalle aiheen syrjäytyneiden nuorten taustoista; kotikasvatus vai varhainen hoitoon vienti vai onko tätäkin jo tutkittu.

Lapsen henkilökohtaiset sijoitukset sekä minun sijoitukseni takaavat tulevaisuutemme oikein mainiosti. Ihmiset tuudittautuvat liikaa siihen, että omistusasuminen olisi aina ja lähtökohtaisesti vuokra-asumista tuottavampi ratkaisu pitkällä aikavälillä. Ei ole mikään fakta, että asunnon arvo nousee tai edes säilyy tulevaisuudessa. Lainojen korot huomioiden, suoralla osakesijoittamisella pystyy helposti tekemään tuottavampia sijoituksia kuin omistusasumisella.

Yhtä kaikki, vuokrassa poltat rahaa. Sitä et voi kieltää, eikä siihen sijoutukset ym mitään vaikuta. Vaikka asunnosta et saisi edes omiasi takaisin, saat kuitenkin jotain (tuskin sitä ilamn annat pois). Mutta vuokra menee taivaan tuuliin, sitä et ikinä saa takaisin. Vaikka Houdini olisit sijoitusmaailmassa.

[QUOTE="vieras";23368936]Hyvä mieli

kommentoinkin jo aikaisemmin että kyllä voi, kovasti "kehuin" aineellista puolta, henkinen on jo toinen juttu vaikka kuinka olisi tuota materiaa. Kestääkö pää kotiäitiyttä!? Mitkä asiat ovat itsellesi/perheellesi tärkeitä. Tästähän saisi jollekin tutkijalle aiheen syrjäytyneiden nuorten taustoista; kotikasvatus vai varhainen hoitoon vienti vai onko tätäkin jo tutkittu.[/QUOTE]

Aika yhdeltä kantilta katsottu tutkimus tuosta tulisi jos vaan otettaisiin verrokiksi kotikavatus vai tarha... Tajunnet itsekin. Joku tutkimus lasten syrjäytymisestä on tehty, siinä yksi oleellinen pointti oli perheiden taloudelliset vaikeudet...siis syypäänä syrjäytymiseen. Mistä taloudelliset vaikeudet sitten johtuu? No yksisyy on jo se että perheiden talous on yhden korren varassa, sen isän siis. OK, moni sanoo että lähtee heti töihin jos mieheltä menee hommat alta. Vaan eipä sinne töihin noin vaan lähdetä pitkän äitiysloman jälkeen. Ei niin kauaa ole kun tuostakin naisten syrjäytymisestä sai lukea taloussanomista.

[QUOTE="joo";23368958]Yhtä kaikki, vuokrassa poltat rahaa. Sitä et voi kieltää, eikä siihen sijoutukset ym mitään vaikuta. Vaikka asunnosta et saisi edes omiasi takaisin, saat kuitenkin jotain (tuskin sitä ilamn annat pois). Mutta vuokra menee taivaan tuuliin, sitä et ikinä saa takaisin. Vaikka Houdini olisit sijoitusmaailmassa.[/QUOTE]

Tietysti, samoin rahaa menee ruokakauppaan, vakuutuksiin ynnä muuhun. :) Asuntolainan korkokustannuksiin ei minulla kuitenkaan mene rahaa, lisäksi asun melko edullisesti vuokralla asunnossa, josta en ikimaailmassa maksaisi sen markkina-arvoista hintaa (=350 000 - 400 000e).

On ja ei ole.

10 vuotta sitten minäkin hoidin lapseni kotona, olin kotihoidontuella yli viisi vuotta ja mies kävi töissä (oli esikoisen syntyessä työtön). Vuokralla asuttiin, alussa jouduimme alistumaan toimeentulotukiluukullekin ja kelasta saatiin asumistukea jonkun aikaa. Mutta taloudellisesti pärjättiin vaikka ei ollut muuta omaa kuin lapset ja kodin sisustus yms.

Nyt on elintaso meillä noussut 10 vuoden takaiseen verrattuna ja sen myötä toki menotkin. Oma valinta toki. Töihin on palattava, jotta pystyy pitämään nykyisen elintason ja parantamaan sitä. Mulle on kunnia-asia tulla omillaan toimeen.

Tietysti, samoin rahaa menee ruokakauppaan, vakuutuksiin ynnä muuhun. :) Asuntolainan korkokustannuksiin ei minulla kuitenkaan mene rahaa, lisäksi asun melko edullisesti vuokralla asunnossa, josta en ikimaailmassa maksaisi sen markkina-arvoista hintaa (=350 000 - 400 000e).

Ja edeleenkin, vaikka maksan korkoja pankille niin joka tapauksessa jään plussalle. Toisin kuin vuokralainen. Mutta ei siinä, ole kiitollinen että ihmisiä on vuokralla, minun opiskeluaikana osatamani asunto on nyt vuokralla ja vuokratulot kattaa 50% joka kuukauden lainalyhennyksistä...Ja nollista olen joskus kuitenkin aloittanut.

Tilanne on ihan eri jos on yksinhuoltaja. Ei ole isän palkkapussia vaan ainoastaan elatusapu/tuki joka on luokkaa 150 e/kk. Näin ollen aika harva yksinhuoltaja voi jäädä hoitovapaalle - varsinkin jos on useita lapsia.

Meillä ainakin asumismenot (laina+korot+yllöpitokulut) ovat paljon pienemmät omaa maksaessa kuin olisi vuokra vastaavasta talosta. Ei ole mitään järkeä heittää rahaa kaivoon, varsinkin kuin omassa kodissa asumalla voi säästää.

Ja edeleenkin, vaikka maksan korkoja pankille niin joka tapauksessa jään plussalle. Toisin kuin vuokralainen. Mutta ei siinä, ole kiitollinen että ihmisiä on vuokralla, minun opiskeluaikana osatamani asunto on nyt vuokralla ja vuokratulot kattaa 50% joka kuukauden lainalyhennyksistä...Ja nollista olen joskus kuitenkin aloittanut.

Oih, samoin olen minäkin kiitollinen vuokralaisille niissä pienissä asunnoissa, joihin olen itse sijoittanut rahaa (ja jotka itse asiassa TUOTTAVAT joka kuukausi myös minulle). :) Isojen asuntojen tilanne ei ole aina suoraan verrannollinen pienten asuntojen tuottavuuteen.

Aika yhdeltä kantilta katsottu tutkimus tuosta tulisi jos vaan otettaisiin verrokiksi kotikavatus vai tarha... Tajunnet itsekin. Joku tutkimus lasten syrjäytymisestä on tehty, siinä yksi oleellinen pointti oli perheiden taloudelliset vaikeudet...siis syypäänä syrjäytymiseen. Mistä taloudelliset vaikeudet sitten johtuu? No yksisyy on jo se että perheiden talous on yhden korren varassa, sen isän siis. OK, moni sanoo että lähtee heti töihin jos mieheltä menee hommat alta. Vaan eipä sinne töihin noin vaan lähdetä pitkän äitiysloman jälkeen. Ei niin kauaa ole kun tuostakin naisten syrjäytymisestä sai lukea taloussanomista.

...varhainen hoitoon vienti, mitä se nyt itsekullekin tarkoittaa esim. tarha... ja mitä kantteihin tulee on niitä kotejakin monenlaisia mistä ponnistaa maailmalle

[QUOTE="vieras";23367871]ekalla sivulla joku kertoo saavansa kotihoidobtukea yli tonnin. Meikäläisen palkka on käteen alle tonni, mikä tuossa on epäselvää? kaikki ei tajua että ei kaikki saa niin paljoa tukea, eikä töissäkäymälläkään niin paljoa rahaa pöytään kuin toiset niistä tuista.[/QUOTE]

Minä olen se, joka eka sivulla niin sanoin. Ja mainitsin myös että siinä on lapsilistä (reilut 500e), perus kht, pari kymppiä hoitolisää, kuntalisä (nuorimmasta 100e ja muista yht 50e), yhdestä alle 3v hoitoraha 94e ja kahdesta yli 3v yht. 120e. Kyllä ne kaikki menee mikä tuleekin, vaikka lapset on pieniä. Kuitenkin täysin vaipoissa on 2 lasta, ruokakaupan laskut on 800e/kk (meillä on vielä 2 isoa koiraa ja 2 kissaa).
Jos itse palaisin töihin, niin varmaan saman verran saisin kuussa käteen (+lapsilisät), mutta menoja tulee enemmän (täydet hoitomaksut, 100km ajoa/pvä ja mun tila-auto vie yli kympin satasella). Lisäksi työaikana on niin perseestä (14-20), joten parisuhdeaikaa jää ehkä tunti illassa, kun mies taas lähtee aamulla kuudelta. Ei niin mitään järkeä edes mennä töihin.
Joten perustan oman firman, jos en lähempää löydä töitä (maalla asutaan).

Yhteistyössä