Eikö yhden lapsen kanssa voi olla vaikeaa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Ittellä ei ole ollut likan kanssa vaikeaa, aika helppo lapsi on. Mitä aika ittepäinen ja temperamenttinen.

Mutta siis kyllähän joillakin voi olla vaikeaa yhdenkin lapsen kanssa. Sehän riippuu aivan siitä millainen se lapsi on. Jos on vaikeita allergioita ja siitä johtuen helposti nukkumisen kanssa ongelmia, vakava sairaus, lapsen luonne vaativa jne. Kyllähän yksi todella vaikea lapsi on eri kuin kaksi helppoa lasta.

Eli siis mun mielestä riippuu ihan siitä millainen se lapsi on. Ei kukaan voi mustavalkoisesti sanoa, että aina on helppoa kun on vain yksi lapsi.

Mä olisin vielä yksilapsisena vastannu että voi olla mut nyt kun noita on kaksi niin vastaan että ei voi olla. Tupla määrä lapsia tuplaa sekä ilot että surut.

Kahdessa (ja useammassa) on aivan eri tavalla hoitamista kuin yhdessä vaikeassa. Esim. jo pelkästään perään katsominen on vaikeampaa, isompi saattaa kiusata pienempää, isompi herättää pienemmän päiväunilta kun ei itse nuku jne jne.

Voi tietysti olla.

Mä ajattelin kun oli yksi lapsi, että kuinka jotkut asiat on hankalempia kun ilman lasta.
Kahden kanssa ajattelinkin jo, että kyllä yhden kanssa TÄMÄKIN oli niin helppoa...
Kolmen kanssa tiedän, että ajattelen jo kuinka kahden kanssa oli helppoa... :D

Tottakai voi olla vaikeaa, vaikka lapsia olisikin "vaan" se 1.
Vaa voi olla myös monen lapsen kanssa, mutta minusta asiat on helpottuneet sisarusten syntymän myötä. Ja silti tämä ei tarkoita sitä, että isommat sisarukset hoitaa lapset ja kodin, ja että äiti vaan on ja makaa!

kun oli yksi lapsi ja olin yksihuoltaja ja lapsi huusi öisin välillä vartin välein niin vaikeammasta ei ollut tietoa.. elämä helpottui kun muutin miesystäväni kanssa yhteen.. ja sitten mentiinkin kihloihin.. ja sitten tuli tämä meidän toinen lapsi, joka on nyt 6kk huutaa jatkuvasti.. mä olen ihan poikki.. tuntuu että ei riitä voimat enään mihinkään, itsekin tulee liiaksi kiukuteltua lapsille.. kumpikin huutaa välillä kurkku suorana.. onneksi isompi nukkuu suht hyvin yöt ja nuorempi NUKKUI viime yönä ja kolmena edellisenä huutana
ut ja riuhtonut itseään jatkuvasti.............. että voi prkle kun mua uuvuttaa...huoh.. :(

Voi olla. Ja on se kait hiukan äiteenkin luonteesta kiinni. Joidenkin piuhat vaan riittää pidemmälle.

Meillä ainakin oli vaikeaa tytön kanssa just sairautensa ja siitä johtuvien nukkumisvaikeuksien takia+ siihen sitten vielä suht itsepäinen ja herkkä luonne=ei kovin helppoa. Onneksi ollaan kasvettu puolin ja toisin.

voi olla!
Olisin vastannut näin, silloin kun olin vain yhden lapsen äiti ja vastaan näin, kun olen kahden lapsen äiti.
Esikoinen on sen verran vaativa ja itsepäinen tapaus ollut ihan vauvasta saakka ja elämä on todellakin ollut vaikeaa tämän esikoisen kanssa.
Tämä toinen on taas kuin päinvastainen ihminen, verrattuna esikoiseen, eli jos kuopus olisi syntynyt ensin, olisin voinutkin vastata, että ei yhden lapsen kanssa voi olla vaikeaa.

Mutta eipä mun elämäni tosiaan hankaloitunut yhtään enempää kakkosen jälkeen, verrattuna siihen, minkälaista elämä oli silloin, kuin oli vain se esikoinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Voi olla. Ja on se kait hiukan äiteenkin luonteesta kiinni. Joidenkin piuhat vaan riittää pidemmälle.

Meillä ainakin oli vaikeaa tytön kanssa just sairautensa ja siitä johtuvien nukkumisvaikeuksien takia+ siihen sitten vielä suht itsepäinen ja herkkä luonne=ei kovin helppoa. Onneksi ollaan kasvettu puolin ja toisin.

Ja minusta se piuha kyllä on kasvanut jostain metristä viiteenkymmeneen metriin siitä kun äidiksi tulin. :)

Ehkäpä yhden lapsen eli esikoisen kanssa voi olla hankalaa ihan vaan siksi että se on esikoinen - se ensimmäinenhän sitä elämää eniten mullistaa, toisista on jo tuttua. Joillekin on vaikeaa luopua omista vakiintuneista tavoistaan ja unistaan lapsen takia jne.

Ja tämä kommentti siis viittaa ihan terveisiin lapsosiin, totta kai sairaan lapsen huoltaminen on aina rankempaa.

Juu yhden kanssa oli niin vaikeaa:) Nuku siinä sitten ITSE kun laps nukkui VAAN 1.5h päikkyjä heräämättä ja aina sai olla siivoamassa hänen jälkiään:) Kaupassa käyntikin vaikeaa oli ym :D
(Nämä siis mun kokemuksia)

Nyt kun lapsia kaksi (2v9kk ja 1v 3kk) tuntuu ettei mikään voinut esikoisen kanssa olla oikeasti noin hankalaa(nolottaa).
Lapset eivät vielä leiki keskenään eli tappelevat koko ajan.Onneksi nukkuvat molemmat päikkyjä niin saan levättyä päivällä.En kuitenkaan nukuttua kun pienempi nukkuu levottomasti.Meillä sairastetaan nyt tuplasti enempi ja tuplasti pidempään.Molemmilla korvatulehduksia paljon.
Mutta onneksi mulla on lapsia:) Rakastan heitä ja arkea heidän kanssaan.Mieskin auttaa paljon:)

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Ehkäpä yhden lapsen eli esikoisen kanssa voi olla hankalaa ihan vaan siksi että se on esikoinen - se ensimmäinenhän sitä elämää eniten mullistaa, toisista on jo tuttua. Joillekin on vaikeaa luopua omista vakiintuneista tavoistaan ja unistaan lapsen takia jne.

Ja tämä kommentti siis viittaa ihan terveisiin lapsosiin, totta kai sairaan lapsen huoltaminen on aina rankempaa.

Tääkin on niin totta.
Esikoisen kanssa olin paljon väsyneempi vaikka hän oli parempi nukkumaan, kun pienempi. Mutta toisen kanssa sitä oli jo tottunut siihen pieneen jatkuvaan väsy-oloon...Joten ei tavallaan väsyttänyt. :)

Kaikki on ihan tapauskohtaisia (asiat elämässä, jollekkin joku on vaikeaa ja toiselle helppoa)
Onpa kuullut jonkun sanovan että neljä lasta meni siinä kun yksikin eli tarkoittti just että yhden kanssa oli hankalaa/ihanaa/helppoa ja samat ne on neljän kanssa. Hälle oli yks ja sama oliko lapsia yhtäaikaa yksi vai neljä pyörimässä helmassa ;)

Tottakai voi olla.

Mutta sen oon huomannu että sitä ei aina kannata sanoo, varsinkaan jos ei haluu kommenttia "kyllä sitä yhen lapsen kans aina pärjää..".

Mulla on 8 vuoden lapsettomuuden jälkeen ollu helppo sopeutua äitiyteen ja tieto siitä että lapsen saaminen on ollut pieni ihme, on motivoinut kummasti. Mutta jos ei saa nukuttua niin se ei paljon auta.. Ensin tytöllä oli kauhee koliikki, kesti vajaa 3 kk, huusi öisin pahimmillaan yli 8 h putkeen :x Sen jälkeen oli suht helppoa mutta pari kk ennen ku tyttö täytti vuoden, hän teki 7 hammasta saman kuukauden aikana. Siitähän seurasi kunnon itku ja parku ja yöunet meni sekaisin. Ja unet oli sekaisin vuoden ajan. Tyttö saattoi herätä yhdeltä yöllä ja nukahtaa uudelleen 5 jälkeen, tämä oli aika normi yö. Itsellä oli tietenkin hankalaa aamulla nukahtaa kun joutui yön juomaan kahvia että pysyi hereilllä.

Nukkumisongelmien lisäksi tyttö on ERITTÄIN temperamenttinen ja omapäinen. Oikein on vaativa luonteeltaan. Tällä hetkellä nukkumiset on jälleen kerran sekaisin, viimeisen melkein vuoden ajan ollut mahtava uhma joka on nyt viimeaikoina kärjistynyt.

On ollut todella raskasta mutta joka tapauksessa, rakastan tyttöäni yli kaiken enkä ole hetkeäkään katunut sitä että tulin raskaaksi. Mutta sen verran tämä on vaikuttanut että näillä univeloilla en ole vielä suuremmin alkanut toisesta edes haaveilemaan..

Yhtenä iltana tuli joku tilapäinen mielenhäiriö tyttöä nukuttaessa kun aloin oikeasti ajattelemaan toisen lapsen hankkimista. No, sinä yönä sitten tyttö päätti herätä klo. 03.00 |O Tunnin verran häntä yritin takaisin nukkumaan ja sitten luovutin ja noustiin ylös.. Että se siitä sitte.. :whistle:

Se vähän riippuu vanhemmasta onko vaikeaa vai ei, mutta jos on ihan perusterve lapsi ja "normaali" aikuinen niin en usko että voi olla vaikeaa...
esim.
-jos sulla on yksi lapsi joku huutaa koko yön niin saat heti ite mennä nukkumaan kun se vihdoin rauhoittuu. Jos sulla on useampi lapsi joudut aloittamaan päivän joka tapauksessa klo 7 kun ensimmäinen haluaa aamupalalle.
-jos sulla on yksi lapsi, joka alkaa juosta pihalla kohti tietä kuin päätön kana niin voit juosta sen perässä ilman että sen pitää pelätä että pikkuveli/sisko katoaa sillä aikaa.
-jos sulla on vain yksi lapsi, niin sen ollessa oksutaudissa saat hakea rauhassa siivous välineitä kaapista ilman että joku on räppäämässä siinä oksu lammikossa heti kun selkäsi käännät
-jos sulla on yksi lapsi, niin sulla on vain yksi puettava/syötettävä/sylitettävä/pestävä/vahdittava...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Se vähän riippuu vanhemmasta onko vaikeaa vai ei, mutta jos on ihan perusterve lapsi ja "normaali" aikuinen niin en usko että voi olla vaikeaa...
esim.
-jos sulla on yksi lapsi joku huutaa koko yön niin saat heti ite mennä nukkumaan kun se vihdoin rauhoittuu. Jos sulla on useampi lapsi joudut aloittamaan päivän joka tapauksessa klo 7 kun ensimmäinen haluaa aamupalalle.
-jos sulla on yksi lapsi, joka alkaa juosta pihalla kohti tietä kuin päätön kana niin voit juosta sen perässä ilman että sen pitää pelätä että pikkuveli/sisko katoaa sillä aikaa.
-jos sulla on vain yksi lapsi, niin sen ollessa oksutaudissa saat hakea rauhassa siivous välineitä kaapista ilman että joku on räppäämässä siinä oksu lammikossa heti kun selkäsi käännät
-jos sulla on yksi lapsi, niin sulla on vain yksi puettava/syötettävä/sylitettävä/pestävä/vahdittava...

jatkaa vielä..

- jos on yksi ja se ottaa päiväunet, sinulla on siinä oma hengähdystauko. Mutta jos on kaksi tai useampi, on harvinaisempaa että unet osuvat samaan aikaan tai isompi ei välttämättä enää nukukaan päiväunia.
- jos on yksi ja se sairastuu muutamaksi päiväksi, se on siinä se. Jos on kaksi tai kolme lasta, ne kaikki sairastavat usein samat taudit peräkkäin ja iten on tietenkin kaikkia hoidettava yhtälailla.
- yhden saa helpommin hoitoon esim isovanhemmille kuin kaksi tai kolme.

Mutta silti meillä on jo kaksi lasta ja ehkä kolmaskin tulee...

Mä olin yksin esikon kanssa, eikä elo niin kamalaa ollut. Nyt on mies ja lapsia kolme, niin kyllä tää niin helppoa kolmen kanssa on kun ne keksii kaikenlaista keskenään(eikä ne hoida toinen toistaa vaan leikkii, minä ne hoidan).
Musta ne valvotut yöt on ihan yhtä raskaita huolimatta siitä onko valvottajia yksi tai useampi ja useinhan se on vain yksi joka valvottaa.

Yhteistyössä