Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Jotenkin tuntuu ettei joillekin kelpaa mikään hoito! PPH:n pitäisi olla joku superihminen ja heidän lastensa oikeita herran enkeleitä. Jos se on noin vastenmielistä pitää lasta hoidossa ja aina täytyy valittaa hoitajasta, on sitten varmaan parempi hoitaa kotona itse. :|

Pakko työntyä tähän vielä kommentoimaan, että pph:lla ei sais joidenkin mielestä olla omaa elämää ollenkaan, ei baari-iltoja, tai tupakoida työajan ulkopuolella,ei eläimiä jne. Surullista tämmönen musta-valkoinen ajattelutapa :(

Hoitajan tulisi asua 300 neliön omakotitalossa ja koko talon tulisi olla hoitolasten käytössä. Hoitajan oma lapsi kuuluisi olla muualla hoidossa, tottakai. Hoitajan tulisi pakertaa ruokakin omalla ajallaan ja koko aika leikittävä lasten kanssa, ettei näiden vain tarvitsisi leikkiä ollenkaan vapaasti. Hoitaja ei tietenkään saa tavata muita aikuisia vaikkapa leikkipuistossa, ehei, kaikki aika on käytettävä hoitolasten kanssa. Vieraita ei saa käydä.

Vapaa-aikanakin hoitajan kuuluu käyttäytyä nuhteettomasti eli baariin ei saa eksyä missään nimessä ja tuhoon tuomittakoon mikäli tupakka suussa hoitajan nähtäisi kulkevan :-O

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
mutta en silti ymmärrä, että yrität mustamaalata pp-hoitajia vain muutaman hoitajan perusteella? En ymmärrä missä Perähikiällä asut, jos kaikki alueen yhdellä kädellä laskettavat hoitajat ovat huonoja? Itse asun suth isossa kaupungissa ja voin käsi sydämellä sanoa, että yhtään huonoa hoitajaa en ole vielä tavannut omien lasten ollessa pph:lla tai itse toimiessani pph:na. Erilaisia ihmisiä olen tavannut ja pph:lla kuten pk:ssakin lapsen ollessa hoidossa on tosi tärkeää, että kasvatuskumppanuus toimii. Asioista on osattava keskustella myös niistä vaikeista ja on uskallettava avata suunsa, jos jokin mietityttää. Näin ehkä olet tehnytkin. Mutta ihan oikeasti muutaman "huonon" hoitajan (ehkä siis erilaisen) takia on aivan turha haukkua maan tasalle koko ammattikuntaa. Jos itse käyn kampaajalla enkä tykkää lopputuloksesta niin en voi ajatella, että kaikki muut kampaajat olisivat samanlaisia?

Edelleenkään en ole ollut haukkumassa maan tasalle koko ammattikuntaa.

Mutta et voi sinäkään väittää, etteivätkö nämä pph:t olisi olleet huonoja:
- Jättää vauvan (minut) parvekkeelle yksin nukkumaan lähtiessään kauppaan pariksi tunniksi.
- Hoitajan (toinen hoitaja, ei tämä eka) aviomies usein kaatokännissä kotona keskellä päivää, hoitolasten nähden, joskus myös miehen ryyppykaveri paikalla.
- Hoitaja juoruaa hoitolastensa asiat kaikille: kenen äiti on yh joka vaihtaa miestä kuin paitaa, kuka on ilmaiseksi hoidossa ja perhe hakee rahaa sossusta, jne. Hoitaja myös tiuskii lapsille, ja puhuu näistä "perkeleen pentuina", "räkänokkina", jne. Puistosta karkaa hoitolapsi, jonka MINÄ ohikulkiessani palautan sinne, hoitaja ei ole huomannut mitään koska keskittyy juoruamiseen eikä lasten vahtimiseen.

Sinä, pph, et ehkä halua uskoa että ammattikunnasta löytyy myös mätämunia, mutta nämä eivät minun mielestäni ole vain erilaisia hoitajia, vaan huonoja. Ja näiden takia minun luottamukseni perhepäivähoitajiin ei ole niin korkea, että uskaltaisin omat lapseni pph:lle viedä. Tiedän, että nämä ovat poikkeuksia, mutta enhän minä voi tietää olisiko se omien lasteni pph myös tällainen ikävä poikkeus vai ei. Siksi minä haluan omat lapseni päiväkotiin - ikävää, jos koet sen ammattikuntasi mollaamiseksi. Mollaathan sinäkin minua väittämällä ikäviä kokemuksiani "kokemuksiksi" (eli valheiksi?) ja näitä huonoja hoitajia vain hieman erilaisiksi.

Ja asun perähikiällä nimeltä Turku :D

Meillä on lapsi päivähoidossa pph:lla ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Varahoitopaikkana on ryhmis, jossa on useampi hoitaja.

Huomattavasti paremmin olen päivän touhuista selvillä pph:n hoitopäivän jälkeen kuin ryhmiksen, jossa lapsi jätetään aamulla eri hoitajalle kuin iltapäivällä haetaan.

Mä olen ainakin päättänyt, että niin paljon mulla ei ikinä koskaan viiraa päässä, että ottaisin omaan kotiini epäkiitollisten vanhempien tenavia olemattomalla korvauksella hoitoon. Täällä ei ainakaan mitään muuta tehdä, kun mollataan ihmisiä, jotka alipalkattuina tekevät raskasta työtä ja kasvattavat niitä teidän Nicopettereitä, sillä aikaa kun vanhemmat itse käärii paremmat rahat ihan jossain muualla. NÄIN KÄRJISTETYSTI. Menkää ihmiset itseenne ja yrittäkää samaistua pph:n tilanteeseen, kuinka itse toimisitte? Ja oikeasti, käsi sydämmellä...?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
mutta en silti ymmärrä, että yrität mustamaalata pp-hoitajia vain muutaman hoitajan perusteella? En ymmärrä missä Perähikiällä asut, jos kaikki alueen yhdellä kädellä laskettavat hoitajat ovat huonoja? Itse asun suth isossa kaupungissa ja voin käsi sydämellä sanoa, että yhtään huonoa hoitajaa en ole vielä tavannut omien lasten ollessa pph:lla tai itse toimiessani pph:na. Erilaisia ihmisiä olen tavannut ja pph:lla kuten pk:ssakin lapsen ollessa hoidossa on tosi tärkeää, että kasvatuskumppanuus toimii. Asioista on osattava keskustella myös niistä vaikeista ja on uskallettava avata suunsa, jos jokin mietityttää. Näin ehkä olet tehnytkin. Mutta ihan oikeasti muutaman "huonon" hoitajan (ehkä siis erilaisen) takia on aivan turha haukkua maan tasalle koko ammattikuntaa. Jos itse käyn kampaajalla enkä tykkää lopputuloksesta niin en voi ajatella, että kaikki muut kampaajat olisivat samanlaisia?

Edelleenkään en ole ollut haukkumassa maan tasalle koko ammattikuntaa.

Mutta et voi sinäkään väittää, etteivätkö nämä pph:t olisi olleet huonoja:
- Jättää vauvan (minut) parvekkeelle yksin nukkumaan lähtiessään kauppaan pariksi tunniksi.
- Hoitajan (toinen hoitaja, ei tämä eka) aviomies usein kaatokännissä kotona keskellä päivää, hoitolasten nähden, joskus myös miehen ryyppykaveri paikalla.
- Hoitaja juoruaa hoitolastensa asiat kaikille: kenen äiti on yh joka vaihtaa miestä kuin paitaa, kuka on ilmaiseksi hoidossa ja perhe hakee rahaa sossusta, jne. Hoitaja myös tiuskii lapsille, ja puhuu näistä "perkeleen pentuina", "räkänokkina", jne. Puistosta karkaa hoitolapsi, jonka MINÄ ohikulkiessani palautan sinne, hoitaja ei ole huomannut mitään koska keskittyy juoruamiseen eikä lasten vahtimiseen.

Sinä, pph, et ehkä halua uskoa että ammattikunnasta löytyy myös mätämunia, mutta nämä eivät minun mielestäni ole vain erilaisia hoitajia, vaan huonoja. Ja näiden takia minun luottamukseni perhepäivähoitajiin ei ole niin korkea, että uskaltaisin omat lapseni pph:lle viedä. Tiedän, että nämä ovat poikkeuksia, mutta enhän minä voi tietää olisiko se omien lasteni pph myös tällainen ikävä poikkeus vai ei. Siksi minä haluan omat lapseni päiväkotiin - ikävää, jos koet sen ammattikuntasi mollaamiseksi. Mollaathan sinäkin minua väittämällä ikäviä kokemuksiani "kokemuksiksi" (eli valheiksi?) ja näitä huonoja hoitajia vain hieman erilaisiksi.

Ja asun perähikiällä nimeltä Turku :D

Ottamatta tähän keskusteluun enempää kantaa, tuli mieleen ollaankohan me oltu samassa paikassa hoidossa... On itsellä myös hurjia vastaavanlaisia kokemuksia pph:sta. Onneksi olin niin pieni vielä silloin, että omat muistikuvat ovat tosi hataria, mutta hoitotädin kännisen aviomiehen rattijuopumuspidätyksen talon pihalla muista iäti :/ Uskon ja toivon että tällaista ei enää tänä päivänä voi tapahtua.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Kyllä lelut pitää jakaa ja kaikki muu....kaikilla on ikäänkuin samat säännöt mutta poikani on ollut tosi murheinen kotona, kun kertoo "kaverinsa" pääsevän leikkimään yläkertaan omaan huoneeseensa aina toisilla leluilla, millä hän ei saa leikkiä koska ei saa mennä sille alueelle! Selitä se nyt sit hänelle!!!

:o Noin minäkin tekisin. Eihän lapsen tarvitse päästää hoitolapsia sekoittamaan ja mahdollisesti rikkomaan kaikkia omia lelujaan. Hän voi pitää niitä omassa huoneessaan ja leikkiä siellä niillä. Yhteisissä tiloissa, alakerrassa, on sitten varmaan yhteisiä leluja, joilla kaikki leikkivät. Olisi aika tylyä, jos perheen oma lapsi joutuisi jakamaan kaikki suosikkilelunsa hoitolasten kanssa ja ottamaan sen riskin, että ne toisten lasten käsissä rikkoutuvat tai menevät muutoin huonoiksi. Nythän poika voi leikkiä niillä omassa huoneessaan kaikessa rauhassa, eikä niistä tulee riitaa ja pahaa mieltä, kun muut lapset eivät niitä edes näe.

Sinä selität lapsellesi, että ne ovat pojan omia leluja, joilla poika voi leikkiä omassa huoneessaan ja yhteiset lelut ovat sitten alakerrassa. On sinunkin lapsellasi varmaan omia rakkaimpia leluja, joiden käytöstä hän päättää omassa kodissaan/omassa huoneessaan, eikä hänen tarvitse viedä niitä pihan lasten leikkeihin, jos hän ei halua.

Olen eri mieltä. hoitajan lapsi ehtii leikkiä niillä illalla. ja minne hoidossa olevat menevät omaan rauhaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on :
omalapsi menee hoitolasten edelle... selitä se pienelle lapselle.
No sen selittää just niin kuin muunkin. Eli jos naapurin Nicopetteri meneekin naapurin varastoon, niin meidän Sofiaemilialle ei ole naapurin varastoon yhtään mitään asiaa, ellei naapuri anna siihen lupaa.

Vähän vaan mun mielestä nyt eri asia. Sofiaemilian kun ei ole pakko olla Nicopetterin seurassa 9 h / pv.

Tässä on se syy, miksi minun lapseni eivät ikinä mene pph:lle, jolla on omia lapsia kotona. Hoitopäivän aikana kaikilla lapsilla on samat säännöt. Tai sitten se hoidossa oleva Sofiaemilia saa ottaa hoitopaikkaan mukanaan omia lelujaan, joilla ei saa leikkiä hoitajan Nicopetteri tai kukaan muukaan hoitolapsi ja hoitaja pitää tästä myös huolen, ettei niin tapahdu. Hoitajalle tämä on ihan ammatinvalintakysymys, jos ei pysty yksiä sääntöjä päivän aikana pitämään, niin vaikeeta tulee olemaan. Ei se Sofiaemilia ole väenväkisin pyytänyt varmaan päästä Nicopetterin äidin hoidettavaksi. Ja minä soittaisin pph-ohjaajalle ja pyytäisin hoitajan vaihtoa.

näin se on nähtävä. mitenkään pph:n raskasta työtä väheksymättä. raskas se päivä on hoitolapsillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja lköl:
Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mä teen töitä yksikössä missä tapaan paljon myös pph:ta ja kyllä heidän lapset on kasvatettuja. Mutta heillä kaikilla on kotona joku paikka missä omat lapset saa olla. Se on hoitajan omien lasten koti ja jos hoitolapsia on 7-17 niin pitää omien lasten saada myös omaa rauhaa.

jos oma lapsi tarvitsee rauhaa, niin ovatko hoitolapset jotain robotteja? Jos hoidossa on niin paha alle kouluikäisen lapsen olla, että pitää saada "rauhaa" eikä voi tehdä samoin kuin muu porukka, niin jotain on vialla. Kaikkia on kohdeltava samoin.
Jos lapsi olisi hoidossa muualla kuin kotonaan, ei hän silloinkaan pääsisi omaan rauhaan ja omaan huoneesseen. Ja niiden hoitolasten takia pph:n lapsi saa olla kodissaan, kyllä hänellä on oltava samat säännöt kuin toisilla.

Mun äitini oli pph kun olin alle kouluikäinen ja olen siis saanut olla kotihoidossa. Muistelen, että meillä oli tietyt huoneet (pääosin mun vanhempien sisarten) joihin ei ollut pääsyä niin minulla kuin hoitolapsilla. Kun hoitolapset olivat hoidossa mä olin samoissa tiloissa kuin he enkä mennyt minnekään sellaiseen huoneeseen leikkimään jonne ei hoitolapset olisi saaneet tulla. Tottakai lapsia alkaa kiinnostaa se huone ja harmittaa jos joku lapsi saa mennä jonnekin huoneeseen minne toiset ei. Lapsia ne hoidossa olevatkin ovat aivan kuten kotona asuvakin lapsi. Vaikka mun äitini oli oikeudenmukainen hoitaja niin täytyy sanoa, että omaa lastani en veisi, ellei olisi aivan pakko, sellaiselle pph:lle jolla on omia lapsia myös kotona.

Onko äitisi ainoa sydämen omaava hoitaja. Näitä kirjoituksia kun lukee, että on ok, että oma lapsi on siellä erityisasemassa, ja saa mennä leikkimään eri tilaan paremmilla leluilla toisten tietäessä asian, tosi väärää käytöstä hoitolapsia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Mutta mun mielestä se, että kun pph:n oma lapsi loukkaa yläkerrassa ollessaan, niin äiti jättää hoitolapset yksin ja ryntää lapsensa luo, on nimenomaan sitä suosimista.
Sekä se, että jos pph:n oma lapsi haluaa mennä vaikkapa vanhempiensa makkariin, niin hän saa sinne mennä, mutta sama kielletään hoitolapselta joka myös haluaisi sinne.
Eli ei se ole tasapuolista, ja siinä erotellaan hyvinkin selvästi se, kumpi on oma lapsi ja kuka vaan hoidossa.
Ja siksi minä, äitinä, en haluaisi lastani pph:lle, jolla on myös omia kotihoidossa olevia lapsia.

..........

Mä oon Ravistettava sun kanssas harvinaisen samaa mieltä, tunnut olevan yksi harvoista, jotka ymmärtävät ap:n kannan. Kyse ei siis ole siitä, että joitain huoneita suljetaan hoitopäivän ajaksi, vaan siitä, että kaikkia (ehkä vois sanoa alle kouluikäisiä kotihoidossa olevia) koskee hoitopäivän aikana samat säännöt.

En minäkään hyväksy sitä, että se pph:n oma muksu lällättelee ylös omaan huoneeseensa mennessään (näinhän se usein menee), tyyliin "meenpäs leikkimään pleikkarilla, tepäs ette pääsekään". [/quote]

Juuri näin. Miten voivat äidit olla noi sydämettömiä ja törkeitä kuin tässä ketjussa. Kaikilla (päivähoitoikäisillä) on päivän aikana tasan tarkkaan samat säännöt. Ilman mitään suosimista. "omat" ja "pakolliset pahat"

Alkuperäinen kirjoittaja ypph minäkin:
Olen ypph ja meillä ei ole hoitolapsilla lupa mennä meidän makuuhuoneeseen. Oma lapseni nukkuu siellä vain päiväunet.
Tulevaisuudessa, kun meille tulee yläkertaan lapsille omat huoneet, niin se yläkerta rauhoitetaan hoitolasten käytöltä. Meillä on koululaisia ja heidän huoneisiinsa ei silloin ole asiaa. Alakertaan jää kokonainen iso huone hoitolasten leikkihuoneeksi. Tämä on myös ihan turvallisuuskysymys eli hoitolapset eivät ravaa rapuissa näin minimoimme vahingot.
Hoitolasten käyttöön tulee heidän ikätasoaan vastaavia leluja, tämä myös turvallisuuskysymys eli 2v ei voi leikkiä esim. magneettikuulilla turvallisesti. Meillä on tietyt lelut tällä hetkellä joita ei oteta esille hoitopäivän aikana, ihan siitä syystä että eivät ole hoitolasten ikäisille tarkoitettuja. On myös leluja, jotka haluamme säilyttää ehjinä pidempään.
Ap:kö kirjoitti että hoitajan lapsi menee lällättäen yläkertaan. Jos näin on, niin se on väärin. Muuten mielestäni on oikein että hoitaja saa päättää missä ja miten hoitolasten sopii olla. Kyllä se oma lapsikin kaipaa sitä hetken hiljaisuutta omassa rauhassaan.

Kannattaisi kysyä suoraan hoitajalta ensin kuinka asia on ennekuin lähtee soittelemaan. Onneksi olen ypph ja olen näistä asioista keskustellut vanhempien kanssa jo siinä vaiheessa kun ovat hoitoon minulle hakeneet. Heistä kukaan ei ole kokenut asiaa ongelmalliseksi. Asioista avoimesti keskustelemalla selviää hyvin.

Rauhallisia ja mukavia syksyisiä hoitopäiviä kaikille!

Miksi vain hoitajan lapsi tarvistee omaa rauhaa? Eikö tämä ole aika järkyttävää suosimista? näitä kun lukee, älkää koskaan laittako perhepäivähoitajalle, jossa omat kakarat lällättelee ja toisille osoitetaan eri paikat ja näytetään, että ovat vain pakollinen paha.

Alkuperäinen kirjoittaja effie:
Alkuperäinen kirjoittaja dfgghhj:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos pph:lla on omia lapsia (hoitolasten ikäisiä suunnilleen, en puhu nyt koululaisista ja teineistä vaan niistä jotka ovat kotihoidossa) niin heillä pitäisi ehdottomasti olla samat säännöt kuin hoitolapsilla.
Eli joko kukaan ei mene yläkertaan, tai sinne menevät kaikki.
Lasketaanhan se pph:n oma viisivuotias kuitenkin päälukuun, eli hänkin on tavallaan hoidossa - omalla äidillään.

peesi tälle-se 5v on siis myös hoitolapsi, siksi on epäreilua että saa mennä yläkertaan ja toiset ei. on ihán eri juttu jos lapsi ois koululainen, toki silloin heillä on omat huoneet ja sinne ei oo asiaa. lelujahan ei tarvi sit kaikkea antaa käyttöön mutta on reilua että käytössä olevilla leluilla leikkii se pph:n oma lapsikin päivän

Ei muuten olekkaan hoitolapsi-Hoitaja EI saa palkkaa omasta lapsestaan.Hän ei siis millään muotoa ole hoitolapsi.

kyllä hänet lasketaan hoidettavaksi, koska hänen takia hoidettavia saa olla vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgghhj:
peesi tälle-se 5v on siis myös hoitolapsi, siksi on epäreilua että saa mennä yläkertaan ja toiset ei. on ihán eri juttu jos lapsi ois koululainen, toki silloin heillä on omat huoneet ja sinne ei oo asiaa. lelujahan ei tarvi sit kaikkea antaa käyttöön mutta on reilua että käytössä olevilla leluilla leikkii se pph:n oma lapsikin päivän
Minusta taas se 5 v on perhepäivähoitajan hoitolapsi vasta sitten, kun sille perhepäivähoitajalle kunta alkaa maksaa senkin lapsen hoidosta. Jos ei maksa, sitten se ei ole hoitolapsi. Eikä se 5 v ole takuulla pyytänyt äitiään ryhtymään perhepäivähoitajaksi ja ottamaan liutaa riiviöitä kotiinsa. Musta lapsella täytyy olla oikeus mennä omaan huoneeseensa eli pois äidin työpaikalta, jos niin haluaa.

Entisen pph:n lapsena ihmettelen mikä ihmeen pakko nykyajan pph:n lapsella/lapsilla on mennä sinne suljetun oven taakse hoitolasten hoitoaikana? Mä en aikanaan olisi saanut mennä mutta en sinne olisi halunnutkaan, koska tykkäsin toisten lasten seurasta. Yksin sain leikkiä ihan tarpeeksi (enkä ollut perheen ainut lapsi) kun hoitolapsia ei ollut. Pph:n lapsi on lapsi ihan siinä kuin hoitolapsikin. Jos pph:n lapsen väsymystä pitää ymmärtää ja sen takia antaa hänen mennä minne huvittaa, niin eikö hoitolapsen mahdollista harmitusta siitä ettei pääse samoihin paikkoihin, pitäisi myös ymmärtää. Lapsiahan kummatkin ovat ja tällöin ymmärryskyvyltään samalla tasolla.

ja miten pph:n lapsi väsyy niin tavattomasti, vaikka saa kuitenkin olla oman äidin kanssa omassa kodissa. Luulisi niiden hoitolasten olevan väsyneempiä. entä heidän tunteet ja heidän rauha?

Miksi vain hoitajan lapsi tarvistee omaa rauhaa? .
Koska se hoitajan lapsi ei ole pyytänyt niitä muita lapsia kotiinsa. Jos ne hoitolapset tarvitsevat myös päivisin omaa rauhaa, näiden lasten äidit varmaankin jäävät kotiin hoitamaan omia lapsiaan eivätkä viekään niitä vieraalle hoitoon.

Minä ymmärtäisin että pph:n lapsille pätee samat säännöt esim. ei saa lyödä tai satuttaa, ei tulla tuulikaappia pidemmälle ulkokengissä, ruokapöydässä käyttäydytään jne.

Mutta, ne pph:nkin lapset ovat ihan kotonansa, eivät "töissä" hoitolasten takia. Minusta olisi kohtuutonta jos lasten pitäisi äitinsä työn takia luovuttaa oma huoneensa, omat lelunsa, oma sänkynsä jne. kaikki toisten armoille eikä olisi mitään yksityisyyttä.

ei tarvitse luovuttaa yhtän mitään, mutta lapsi on kotonansa vain sen takia, että äiti saa rahaa hoitolapsista. Ilman hoitolapsia tuokin lapsi olisi päiväkodissa/muualla hoidossa. Hoitolapsia on kohdeltava kunnioittavasti. Kaikilla lapsilla on oltava samat säännöt (päivähoitoikäisillä). hoitajan puoliso tai kouluikäiset lapset ovat tottakai asia erikseen, koska heidän takia esim. hoitajalta ei vähene sallittu hoitolasten määrä.

Miksi vain hoitajan lapsi tarvistee omaa rauhaa? .
Koska se hoitajan lapsi ei ole pyytänyt niitä muita lapsia kotiinsa. Jos ne hoitolapset tarvitsevat myös päivisin omaa rauhaa, näiden lasten äidit varmaankin jäävät kotiin hoitamaan omia lapsiaan eivätkä viekään niitä vieraalle hoitoon.

eivät ne toiset lapsetkaan ole välttämättä pyytäneet päästä hoitoon. Tuskin ovat.
ja on aivan sama onko lapsi pyytänyt vai hänen äitinsä. Jos äiti on pyytänyt vieraita lapsia kotiinsa, ja saa heidän hoitamisesta rahaa, jokaisen sydämen sivistykseen kuuluisi ymmärtää, että kaikki alle kouluikäiset kohdellaan pilkulleen samalla tavalla päivän aikana.

Entisen pph:n lapsena ihmettelen mikä ihmeen pakko nykyajan pph:n lapsella/lapsilla on mennä sinne suljetun oven taakse hoitolasten hoitoaikana? Mä en aikanaan olisi saanut mennä mutta en sinne olisi halunnutkaan, koska tykkäsin toisten lasten seurasta. Yksin sain leikkiä ihan tarpeeksi (enkä ollut perheen ainut lapsi) kun hoitolapsia ei ollut. Pph:n lapsi on lapsi ihan siinä kuin hoitolapsikin. Jos pph:n lapsen väsymystä pitää ymmärtää ja sen takia antaa hänen mennä minne huvittaa, niin eikö hoitolapsen mahdollista harmitusta siitä ettei pääse samoihin paikkoihin, pitäisi myös ymmärtää. Lapsiahan kummatkin ovat ja tällöin ymmärryskyvyltään samalla tasolla.

ja miten pph:n lapsi väsyy niin tavattomasti, vaikka saa kuitenkin olla oman äidin kanssa omassa kodissa. Luulisi niiden hoitolasten olevan väsyneempiä. entä heidän tunteet ja heidän rauha?

Pakko kommentoida sen verran, että hoitolapset ovat hoidossa sen n.8-9 tuntia. Lapset tuodaan ja haetaan hoidosta eri aikaa, joten hoitajan lapsen "hoitopäivä" voi venyä todella pitkäksi. Sen takia saa minusta mennä myös välillä omaan rauhaan.

eivät ne toiset lapsetkaan ole välttämättä pyytäneet päästä hoitoon. Tuskin ovat.
ja on aivan sama onko lapsi pyytänyt vai hänen äitinsä. Jos äiti on pyytänyt vieraita lapsia kotiinsa, ja saa heidän hoitamisesta rahaa, jokaisen sydämen sivistykseen kuuluisi ymmärtää, että kaikki alle kouluikäiset kohdellaan pilkulleen samalla tavalla päivän aikana.
Voihan se olla noinkin, mutta mulle on vieras ajatus, että lapsi ei omassa kodissaan saisi mennä rauhassa omaan huoneeseensa. Sen ymmärrän, että sieltä omasta huoneesta ei tuoda leluja hoitolasten eteen ja sitten ei kuitenkaan anneta hoitolasten leikkiä niillä. Mutta ettei saisi edes mennä omaan huoneeseensa... Ihan varmasti rasitavaa tälle lapselle ja usein perhepäivähoitajien työpäivät ovat pidempiä kuin niiden hoitolasten työpäivät. Eli ensimmäinen saattaa tulla jo klo 6 ja viimeinen haetaan klo 18. 12 tuntia vieraiden lasten kanssa on mun mielestäni kohtuuton vaatimus 5-vuotiaalle.

Ihmeellistä, että tämä keskustelu vaikuttaa siltä kuin äidit tappelisivat siitä kuinka epäreilua on vanhempia kohtaan jos tehdään niin tai näin...eikö keskustelun perimmäinen tarkoitus ollut se, että miltä lapsista tuntuu pph:n ratkaisut? Pph:t puolustelevat ratkaisujaan sillä, että kuinka raskasta heidän lapsillaan on jakaa äiti ja jakaa koti hoitolasten kanssa ja että heidän lapsensa on päästävä rauhaan suljetun oven taakse välillä ja kuinka kotihoidossa olevien lasten ei pitäisi joutua "kärsimään" äidin työn takia. Entäpä hoitolapset, he ovat joutuneet luopumaan äidistä hoitopäivän ajaksi, he eivät ole saaneet jakaa äitiä vaan luopuneet hänestä, hekin voivat olla kovin väsyneitä hoitopäivistä ja vieraaseen kotiin menemisestä, eivät he aina varmastikaan riemusta kiljuen mene hoitoon, mutta heidän on "kärsittävä" vanhempien työn takia, koska vanhempien on ehkä pakko mennä töihin. Eikö lasten tasavertainen kohtelu olisi kaikista reiluinta tässä, koska jokainen lapsista on joutunut luopumaan jostain, pph:n lapsi mahdollisesti jostain paikoista kotona jonne ei hoitolapsetkaan saa mennä ja äidin jakamisesta, hoitolapset äidistään ja kodistaan ja myöskin omasta huoneestaan päiväksi koska eivät voi olla kotona. Tähän on turha sanoa, että jokainenhan voi alkaa pph:ksi, koska jos jokainen meistä äideistä alkaisi siihen hommaan niin kuinkahan kauan meillä olisi lapsia hoitoon tulossa ja näin töitä. Ei se ole välttämättä hoitolasten vanhempienkaan helppo tuoda lastansa toisen ihmisen hoitoon...pph:aan ehkä juuri tämän takia ovat työnsä valinneet, jotka eivät itse joutuisi viemään sitä omaa rakasta lastaan vieraalle hoitoon.

Pakko kommentoida sen verran, että hoitolapset ovat hoidossa sen n.8-9 tuntia. Lapset tuodaan ja haetaan hoidosta eri aikaa, joten hoitajan lapsen "hoitopäivä" voi venyä todella pitkäksi. Sen takia saa minusta mennä myös välillä omaan rauhaan.

jos on lepohuone ja leikkihuone ja keittiö, omaa rauhaa on yhteisissäkin tiloissa. Esim. nurkka olohuoneesta. Ei ole oikein että yksi lapsista saa mennä eri tiloihin kuin muut, hän vie hoitolapsen paikan, ja hänellä kuuluu olla samat säännöt kuin muilla.

Voihan se olla noinkin, mutta mulle on vieras ajatus, että lapsi ei omassa kodissaan saisi mennä rauhassa omaan huoneeseensa. Sen ymmärrän, että sieltä omasta huoneesta ei tuoda leluja hoitolasten eteen ja sitten ei kuitenkaan anneta hoitolasten leikkiä niillä. Mutta ettei saisi edes mennä omaan huoneeseensa... Ihan varmasti rasitavaa tälle lapselle ja usein perhepäivähoitajien työpäivät ovat pidempiä kuin niiden hoitolasten työpäivät. Eli ensimmäinen saattaa tulla jo klo 6 ja viimeinen haetaan klo 18. 12 tuntia vieraiden lasten kanssa on mun mielestäni kohtuuton vaatimus 5-vuotiaalle.

jos lapsia on 4, kyllä esim. leikkihuone/keittiö/lepohuone varmasti tarjoaa jokaiselle rauhallisen sopen, jos ei halua juuri sillä hetkellä olla toisten kanssa.

jos lapsia on 4, kyllä esim. leikkihuone/keittiö/lepohuone varmasti tarjoaa jokaiselle rauhallisen sopen, jos ei halua juuri sillä hetkellä olla toisten kanssa.
Päiväkodissakin lapset ovat max 10 tuntia päivässä ja sitten pääsevät jo kotiin leikkimään omia leikkejään. Miksi perhepäivähoitajan lapsen hoitopäivän pitäisi olla 12 tuntia ja joskus enemmänkin?

Koska pph:lla on oma alle kouluikäinen, hän vie hoitolapsen paikan. Hänet käsitetään samalla tavalla hoidettavaksi kuin muutkin samanikäiset lapset. Vaikka on kodissaan. Kyllä hänellä kuuluu olla samat säännöt. Jos hänelle tilanne on raskas, voi pph irtisanoa hoitolapset ja kertoa reilusti vanhemmille, että ei pysty kohdella samalla tavalla lalpsia, vaan tuntee vain oman lapsen tunteet tärkeiksi. Eihän useimmat pystykän kohdella samalla tavalla, omaa lasta ymmärtää, muiden kakaroita ei.

Onneksi on muutama suurisydäminen hoitaja ollut tässäkin ketjussa (ja joku muisteli omaa lapsuutta, jossa tottakai pph:n lapset olivat koko päivän samoissa tiloissa kuin toisetkin alle kouluikäiset)

Yhteistyössä