Eilen karkkihyllyllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jojo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jojo"

Vieras
Poikkesin eilen ostamassa irtokarkkeja. Irtokarkkiostoksilla oli myös pieni poika, jolla oli joitakin karkkeja pussissaan ja kauha kädessä. Huomasin, että hän olisi kovin tahtonut jotakin edes toisesta rivistä, mutta ei aivan yltänyt. Tuli sääli pientä, enkä kehdannut lappaa karkkeja omaan pussiini siinä muksun edessä. Kysyin pojalta, saanko auttaa, ja otin kauhaan niitä karkkeja, joita tämä oli yrittänyt ottaa. Lapsi ojensi pussin, pudotin karkit sinne. Poika jäi ihan hiljaa katsomaan lattiaan. Kysyin, ottaisiko tämä jotakin muuta ja hän näytti heti kauhallaan toista astiaa. Annoin sieltäkin muutaman karkin. Lapsi ei kertaakaan pyytänyt apua, mutta välillä kysäisin, vieläkö tekee mieli jotakin, ja jotakin hän toivoikin.

Saatuaan kokoon kohtuullisen pienen pussillisen karkkeja, pieni meni ja laittoi pussin puntariin. Täyttelin oman pussini ja huomasin, että poika oli edelleen vaa'an luona. Ei ylettynyt kai painamaan nappia, tai ei tiennyt, mitä pitäisi painaa. Autoin. Poika otti hintalapun, kiinnitti sen pussiin ja kipaisi liikkeelle.

Siinä kohtaa mulle tuli vähän hölmö olo, olikohan pojalla edes lupaa ottaa niitä karkkeja, ja mitä tämän äiti sanoisi, jos tietäisi minun niitä pojalle antaneen? Näin kuitenkin käytävää vähän matkan päähän sen verran, että näin äidin laittavan pussin kärryyn ja matka jatkui.

Kysyn nyt vuorokautta myöhässä, että moniko mamma vetäisi herneet nenään, jos joku vieras ihminen laittelisi lapselle karkkeja pussiin? (Tilanteesta jäi se tuntu, että lapsi oli saanut jo edeltä mennä karkkihyllylle, mutta äiti ei vielä ollut ehtinyt avuksi.)

Mä vaan en millään raaskinut jättää toista pulaan, oli niin hellyttävä näky siinä kurkotellessaan sinne toiselle riville...

en olisi vetäny hernettä nenään, tietenkään :heart: Jos lapsi on kerta karkkihyllyllä ottamassa karkkeja niin minun mielestä hänellä on siihen sit vanhemmilta lupa. Jos taas on hyllyllä luvattomasti niin se on yksinomaan vanhempien vika, mitäs päästivät lapsen sinne jos eivät halua, että tämä ottaa karkkeja.

Siitä mä olin onnellinen, että pojalle riitti ihan pieni pussi niitä karkkeja, enhän mä olisi voinut lappaa koko säkkiä täyteen, kun ei ollut aavistustakaan, millä summalla niitä karkkeja oli ajateltu ostaa...

Oli kyllä nätisti tehty, mua ehkä äitinä hävettäisi vähän että joku ulkopuolinen on "joutunut" auttamaan mun lasta, mutta en mä missään nimessä hernettä vetäis nenään. Jos ne karkit olis luvattomasti käyty hakemassa niin jättäisin vain pussin kassalle, tähän luvattomaan karkkien ottamiseen joku joka olisi auttanut karkkien lappaamisessa ei liittyisi mitenkään.

Mua ei haittaisi jos mun lasta kohdellaan kuin ketä tahansa muutakin ihmistä, eli auttaisit häntä jos hän sitä pyytäisi :) Jos en olisi antanut lupaa mennä karkkia hakemaan niin se olisi minun ja lapseni välinen asia. Mun mielestä olis vaan ihanaa, että joku olisi ollut hänelle kiltti ja opettanut, että toisia pitää auttaa jos heillä on vaikeuksia.

Oli kyllä nätisti tehty, mua ehkä äitinä hävettäisi vähän että joku ulkopuolinen on "joutunut" auttamaan mun lasta, mutta en mä missään nimessä hernettä vetäis nenään. Jos ne karkit olis luvattomasti käyty hakemassa niin jättäisin vain pussin kassalle, tähän luvattomaan karkkien ottamiseen joku joka olisi auttanut karkkien lappaamisessa ei liittyisi mitenkään.

Tarkotatko, että jättäisit karkit maksamatta? Mä en todellakaan kehtais noin tehdä.

[QUOTE="vieras";22497565]Voi olla selittämistä taivaan portilla jos lapselle tulee reikiä hampaisiin tai tukehtuu karkkiin.[/QUOTE]

Jos tämä on se pahin ongelma, kyllä siitäkin jotenkin selvitään :D

[QUOTE="ööö";22497573]Tarkotatko, että jättäisit karkit maksamatta? Mä en todellakaan kehtais noin tehdä.[/QUOTE]

En mäkään, mä maksaisin ne ja jättäisin ne kuitenkin kassalle (tai söisin ite myöhemmin :whistle: ) mutta kun ei niitä enää voi takaisinkaan pistää, niin pakkohan ne on maksaa. Aivan kuten jos lapsi rikkoisi jonkun paketin tms.

[QUOTE="ööö";22497573]Tarkotatko, että jättäisit karkit maksamatta? Mä en todellakaan kehtais noin tehdä.[/QUOTE]

Mä olenkin ollut kaupassa töissä kahdeksankohan vuotta, ja usko mua, siellä näkee niin paljon kaikenlaista että ylimääräisten tavaroiden jättäminen kassalle ei tosiaan kiinnosta yhtäkään kassaa ihan hirveesti. Silloin niitä saattaa ottaa päähän jos kyse on jostain nopeasti pilaantuvasta tuotteesta, mutta muuten se on ihan sama.

Mä olenkin ollut kaupassa töissä kahdeksankohan vuotta, ja usko mua, siellä näkee niin paljon kaikenlaista että ylimääräisten tavaroiden jättäminen kassalle ei tosiaan kiinnosta yhtäkään kassaa ihan hirveesti. Silloin niitä saattaa ottaa päähän jos kyse on jostain nopeasti pilaantuvasta tuotteesta, mutta muuten se on ihan sama.
Niin, mutta kun niitä nameja ei voi enää takaisin myyntiin laittaa, joten ne menevät sitten ihan hukkaan jos jätät ne ostamatta.

[QUOTE="vieras";22497622]Niin, mutta kun niitä nameja ei voi enää takaisin myyntiin laittaa, joten ne menevät sitten ihan hukkaan jos jätät ne ostamatta.[/QUOTE]

Pikkusen suurempiakin hävikkejä kaupoilla on....

En mäkään, mä maksaisin ne ja jättäisin ne kuitenkin kassalle (tai söisin ite myöhemmin :whistle: ) mutta kun ei niitä enää voi takaisinkaan pistää, niin pakkohan ne on maksaa. Aivan kuten jos lapsi rikkoisi jonkun paketin tms.

Ja jos mä olisin kassalla niin mä sanoisin sulle että "älä nyt viitti hei..." Paitsi tietysti jos jollakin on varaa heittää rahaa kaivoon niin siitä vaan :)

Ja jos mä olisin kassalla niin mä sanoisin sulle että "älä nyt viitti hei..." Paitsi tietysti jos jollakin on varaa heittää rahaa kaivoon niin siitä vaan :)

Muotoilen uudelleen, tarjoutuisin maksamaan karkit :D Mutta en siis olettaisi, että mun lapsen tekemät tuhot menis noteeraamatta ohi. Pari kertaa on laps irtokarkkeja ehtinyt 1-2 kädellä ottaa, olen aina maininnut asiasta kassalle ja kysynyt mitä pitäisi tehdä. Niistä ei mitään maksua ole mennyt, mutta jos olis isompi pussi niin en kyllä ihmettele vaikka ottaisivat rahat mukisematta.

no kerpele taitaakin olla "vai töissä täällä" eli sori vaan hävikki on hävikki ja sitä kertyy helposti aika paljonkin. mutta meillä ne ei kyllä menis hukkaan:menis omiin suihin tauolla ;)

Muotoilen uudelleen, tarjoutuisin maksamaan karkit :D Mutta en siis olettaisi, että mun lapsen tekemät tuhot menis noteeraamatta ohi. Pari kertaa on laps irtokarkkeja ehtinyt 1-2 kädellä ottaa, olen aina maininnut asiasta kassalle ja kysynyt mitä pitäisi tehdä. Niistä ei mitään maksua ole mennyt, mutta jos olis isompi pussi niin en kyllä ihmettele vaikka ottaisivat rahat mukisematta.

Juu, tämä onkin kauniisti tehty :) Mä varmaan selittäisin kyseisessä tilanteessa kassalle että mitä kävi ja toisin esiin olevani pahoillani. Sen verran "huono asiakas" olisin etten tarjoutuisi maksamaan isoakaan pussia.. Tosin, mä melkein veikkaan että mulle sellaista tilannetta ei tulisi. Yksi vaihtoehto olisi sitten tietty säästää "lauantaikarkeiksi" se pussi minkä olis kerännyt, mutta näin pitkälle en vielä osaa ajatella koska lapset on sen ikäisiä että korkeintaan yrittävät käden työntää niihin laareihin, tosin siinäkään eivät onnistu koska mä tiedän miten ärsyttävää on kun pikkulapset lähmii irtokarkkeja (olen siis työskennellyt myös karkkikaupassa..). Enkä nyt pahallani sanonut tai oleta että sinun lapsesi on siellä aina kädet karkkilaareissa, mä itse vaan olen siis ihan ylitarkka tollasessa.

[QUOTE="una";22497737]no kerpele taitaakin olla "vai töissä täällä" eli sori vaan hävikki on hävikki ja sitä kertyy helposti aika paljonkin. mutta meillä ne ei kyllä menis hukkaan:menis omiin suihin tauolla ;)[/QUOTE]

Nimenomaan. Ei ole ollut mun kutsumusammatti, valitettavasti. Eri asia jos firma olisi oma.

Juu, tämä onkin kauniisti tehty :) Mä varmaan selittäisin kyseisessä tilanteessa kassalle että mitä kävi ja toisin esiin olevani pahoillani. Sen verran "huono asiakas" olisin etten tarjoutuisi maksamaan isoakaan pussia.. Tosin, mä melkein veikkaan että mulle sellaista tilannetta ei tulisi. Yksi vaihtoehto olisi sitten tietty säästää "lauantaikarkeiksi" se pussi minkä olis kerännyt, mutta näin pitkälle en vielä osaa ajatella koska lapset on sen ikäisiä että korkeintaan yrittävät käden työntää niihin laareihin, tosin siinäkään eivät onnistu koska mä tiedän miten ärsyttävää on kun pikkulapset lähmii irtokarkkeja (olen siis työskennellyt myös karkkikaupassa..). Enkä nyt pahallani sanonut tai oleta että sinun lapsesi on siellä aina kädet karkkilaareissa, mä itse vaan olen siis ihan ylitarkka tollasessa.

Joo en mä pysty kuvitella, että laps pussillista sieltä keräis :D Noi kerrat kun on karkkia koskenu niin on ollu vielä alle 2v ja kattonu vaa, että ihania värejä ja luukkuja kiva rämpyttää. Nykyään osaa jo "katsoa silmillä" kun ollaan harjoteltu... Ja tiedän nykyään itse missä ne irtsihyllyt meidän vakikaupoissa on :laugh:

Yhteistyössä