Eines-Gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja G
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

G

Vieras
Huvikseni kyselen, että mikä eines/valmisruoka on teidän taloudessa se mitä eniten tulee ostettua ja syötyä?

Minkä kanssa syötte? Miten jalostatte? Miksi juuri tämä eines?

Meillä ei paljon eineksiä osteta, mutta varmaan yleisin on kalapuikot.
Niille lisukkeeksi teen yleensä itse kermaviilikastikkeen ja keitän riisin. Syödään ehkä kerran pari kuukaudessa.
Siksi että on halpaa, helppoa ja lapset tykkää niistä.

Nakit ja pinaattiletut. Joskus Saarioisten jauhlihapizza, mutta se tulee yleensä mulle :ashamed: Musta se on vaan paras pizza kun se päälle laittaa tomaattia, pizzamaustetta ja juustoraastetta ja pistää uuniin ja syö perunasalaatin kanssa :p

Nykyään hyvin vähän. Kaikki lihapullat, jauhelihapihvit, broilerpyörykät ym jäi pois sen jälkeen kun oli juttua siitä et ne tehdään jostain jätteestä, nahasta ym. Alko niin ällöttään. Jokus ostan kiireessä jauhelihaperunasose- ja makaroonilaatikkoa. Punajuuren kans peruna- ja ketsupin kans makarooniloota. Lisäksi mahdollisesti salaattia, tomaattia, paprikaa jos on ja ehtii/viitsii. Yleensä nuo on kuitenkin sellaisia pikaruokia kun pitää äkkiä saada jotain. Pakasteesta voin ostaa jotain kalapuikkoja, kananugetteja, paneroituja kalafileitä(?), lohkoperunoita, ranskalaisia ym.. Mutta siitä kylmätiskistä vain noita mainitsemiani. Ja yks suosikki on pakastepinaattikeitto..hyvää ja nopeaa etenkin jos on voinut ennekoida ja ottanu valmiiksi sulamaan jääkaappiin aamulla.

Milloin mitäkin, riippuen mitä tekee mieli. Viime viikolla tein ruokaa, johon tuli Knorrin pinaattipastapussi, siis se mihin lisätään vain vesi ja jauhelihaa sinne sekaan ja oli muuten hyvää. Lapsellekin kelpasi paremmin kuin hyvin.

maksalaatikko, pinaatti- ja veriletut, nakit/makkara,kalapuikot,nugetit...jonkin verran tulee käytettyä myös valmiita kastikkeita (tai siis niitä pusseja, joihin lisätään vain neste, samoin valmiita lasagne-aineksia)...

Lihapullat ja nakit (vaan hyvät sellaiset) koko porukalle.
Pinaattiletut ja punajuurisalaatti (miehen vakkarieväät).
Joskus pitsa miehelle eväänä tai perheen miesten iltapalana.
Maksalaatikko (lähinnä koiralle, mut itse otettava aina ainakin haarukallinen :ashamed: )

Eines on vähittäiskaupassa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke eikä pakaste. Se on teollisesti valmistettu elintarvike, joka on jatkokäsitelty. Jotkin einekset, kuten salaatit ja kolmioleivät, ovat valmiita syötäviksi sellaisinaan. Toiset taas ovat lämmitystä vaille valmiita ruokia. Tällaisia ovat esimerkiksi maksalaatikko, lihapullat ja kananuggetit.

Einesvalmisteet ovat helposti pilaantuvia tuotteita, jotka on varastoitava 2-4 asteen lämpötilassa.

Einespakkauksessa tulee olla merkittynä viimeinen käyttöpäivä. Se on lainsäädännössä määrätty merkittäväksi helposti pilaantuviin elintarvikkeisiin, jotka pilaantuessaan muodostaisivat terveydellisen vaaran.

Einesruoka on ravintona yleisesti epäterveellisempää mm. synteettisten transrasvojen, asetaldehydiarvojen, säilöntä- ja muiden lisäaineiden, usein korkeamman suolapitoisuuden ja teollisen prosessin sekä säilönnän myötä heikentyneiden hivenainepitoisuuksien vuoksi

Mutta onko ne nakit ja makkarat???

Maksalaatikkoa kera puolukkahillon/survoksen. Aika harvakselleen. Siksi että se on sellanen jota kaikki syö.

Kalapuikkoja tosi harvoin,kera muussin...

Lidlin kokolihankananugetteja myös erittäin harvoin..ne menee "näppiruokana" dipaten johonkin hyvään kastikkeeseen.

Meillä ei kauheesti eineksiä viljellä..

En nyt tiiä tarkalleen mitä einekset on.
Mut makkaraa tai nakkeja joskus kastikkeeseen tai keittoon (ehkä kerran parissa kuukaudessa), mies saattaa joskus ottaa töihin maksalaatikon, jos päivän ruuasta ei oo jääny huomiselle.
Saarioisen räkäpizzan saatan ite syödä ehkä 2krt/vuosi :D

Mut onko esim wok-vihannekset eineksiä? Niitä meillä menee ja paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja eine:
Eines on vähittäiskaupassa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke eikä pakaste. Se on teollisesti valmistettu elintarvike, joka on jatkokäsitelty. Jotkin einekset, kuten salaatit ja kolmioleivät, ovat valmiita syötäviksi sellaisinaan. Toiset taas ovat lämmitystä vaille valmiita ruokia. Tällaisia ovat esimerkiksi maksalaatikko, lihapullat ja kananuggetit.

Hmmmm... nugetit pakasteesta ei ole eineksiä mutta tiskistä otettuna on :D

Sanoisin että Uncle bens ateriakastikkeet. Tosin ne taitaa olla säilykkeitä?
Harvemmin on sitten esim jotain pakaste pizzaa, tosin niistäkin kerroista useiten on pelkkä pohja ja täytetään itse.
Pakastelohkoperunoitakin silloin tällöin, yhtä harvoin kuin pakastepizzaa/pohjia, vai eikö niitäkään lueta eineksiin kun ovat pakasteita?

Alkuperäinen kirjoittaja :o):
Alkuperäinen kirjoittaja eine:

Hmmmm... nugetit pakasteesta ei ole eineksiä mutta tiskistä otettuna on :D

Kannattaa ottaa siis pakkasesta! Parempi omatunto! =) Mutta muuttuukohan ne einesnugetit eieinesnugeteiksi jos ne kotona panee pakkaseen... =D

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Sanoisin että Uncle bens ateriakastikkeet. Tosin ne taitaa olla säilykkeitä?
Harvemmin on sitten esim jotain pakaste pizzaa, tosin niistäkin kerroista useiten on pelkkä pohja ja täytetään itse.
Pakastelohkoperunoitakin silloin tällöin, yhtä harvoin kuin pakastepizzaa/pohjia, vai eikö niitäkään lueta eineksiin kun ovat pakasteita?

Niin, mikä se eines sit oikeestaan lopulta on?? Mut varmaan ainaki pakastevihannekset ei ole vaan ne on jotain "esikäsiteltyjä"...??

Oisko eines sit valmiiksi tehty ruoka. Osa menee sellaisenaan - esim salaatti. Ja osa kaipaa lämmityksen. Mut siis ruoka joka on niin kuin tehty, (jäähdytetty) ja pakattu??

Mä luokittelen eineksiksi kaikki missä pääsee vähän oikomaan, eli kyllä pakasteesta otetut perunat on musta eineksiä, kun saman voi tehdä itse alusta alkaen tuoreista perunoista... Pakasteherneitä en ehkä luokittelis eineksiksi, mut sellaset valmiit wokit yms. josta saat jo melkeen valmiin aterian on mun mielestä jonkinasteista valmisruokaa.

Luokittelen myös ne pakastealtaan nugetit valmisruuoksi, mut makkaraa ja nakkeja en ehkä. Lihapullat on eineksiä meillä, koska niitä osaan tehdä itse, mut nakkeja en osaa its etehdä tehdä, joten niitä en ajattele ihan samalla tavalla...

Pointti oli kysyä, miten kukin hyödyntää eineksiä/valmisruokia omassa keittiössä? En siis tarkoittanut valmisaterioita...

Yhteistyössä