eipä ollut hyviä uutisia neuvolassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
terveisiä vaan neuvolasta. Vauva on edelleen perätilassa ja vauva on ISO. Sf mitta oli 34 cm, eli näillä viikoilla meni yli korkeimman käyrän :( . Ja toisekseen vauva ei liiku tarpeeksi. Kerroin että Jorma on selvästi rauhoittunut, mutta en osannut olla huolissani asiasta. Ajattelin vaan että johtuu siitä ettei oo tilaa liikkua.

No nyt sain lähetteen Tyksiin ja syyksi kirjoitettiin vauvan vointi ja perätila :( :( . Lisäksi mulla oli tullut 4 kg (!!!!!) kolmen viikon sisällä painoa. Ja eilisestä painoa oli tullut kilo lisää. Mä en tajua :o . No onneksi verenpaine oli hyvä eikä ollut proteiineja pissassa. Eli raskausmyrkytys ei kai oo kyseessä.

Sitten vielä kotimatkalla pysäsin kaupassa käymään (olin siis pyörällä liikkeellä) ja telosin isovarpaani kun tulin pyörältä alas. Nyt se on turvoksissa eikä anna taittaa lainkaan. Ja kun talutin kotiin pyörää, niin kaksi miestä autossa oikein hiljensi vauhtia ja jäi tuijottamaan...ja tuskinpa missään positiivisessa mielessä.

Joopa joo, kello on yksi ja pitkä persepäivä vielä edessä. Tekis mieli itkeä :'( :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi ei :( . Voiko tuo perätila jotenkin itsessään vaikuttaa siihen, että sf-mitta on suuri?

no juu, kuulemma voi vaikuttaa. Että ihan niin suuri vauva tuskin on mitä tuo mitta näyttää. Käsikopelolla arvioitiin nyt kolmikiloiseksi ja meinasi että reilu nelikiloinen vois olla jos syntyy laskettuna aikana. Mutta on se helkkarin iso perätilassa synnytettäväksi :(

No voe ei! Mullakin oli eka perätilassa ja viimeisillä viikoilla liikkui tosi vähän. Parempi kuitenkin käydä tarkistamassa. Puhuiko jo synnytyksestä jos jää perätilaan? Ja nyt pää pystyyn, kyllä se siitä lutviutuu!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Voihan itku :/
Onneksi pääset sinne sairaalaan tutkittavaks. Paljonkos viikkoja on jo?

Joo todennäköisesti ens viikolle saan ajan Tyksiin. Ja viikkoja on nyt 34+3 eli onneksi jo ihan hyvin. Nyt vaan pelottaa että mikäs siinä vauvan voinnissa sitten on vikana :(

voi vitsit turkilmas! :hug: :hug: :hug: yrittääköhän ne kääntää vaavia? jos vähänki arveluttaa niin keskustele synnytysvaihtoehoista.

Alkuperäinen kirjoittaja :
paljo sul on viikkoja? eiks sul meinannu vaavi tulla maailmaan ennen aikojaan? eikai se ainakaan raskausmyrkytys oo kun ei kerran protskuja ole eikä vp koholla.

Juu meinasi. Jouduin sairaalaan 22+4 viikoilla, mutta onneksi tosiaan edelleen yhtenä kappaleena. Nyt siis 34+3.

Tuosta painosta: mä huomasin jo eilen että vaikka kuinka joi vettä, niin pissaa ei tullut. Eli kaiketi tuo kaikki pirun neste on kropassa. Eipä kai millään muulla selity vuorokaudessa kilon painonnousu. Ja muutenkin siis yli kilon oon ottanut painoa/viikko :(

Mulla oli rv 34 sf 35 eikä kukaan puhunut isosta vauvasta. Ei se kyllä sit iso ollut, syntyi rv 38+5 ja painoi 3670g.Ultrassa rv 36 veikattiin kyllä painoksi vielä 2000g johon en oikein usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
voi vitsit turkilmas! :hug: :hug: :hug: yrittääköhän ne kääntää vaavia? jos vähänki arveluttaa niin keskustele synnytysvaihtoehoista.

Kai ne kääntöä yrittää jos vaan mahdollista. Ja ehdottomasti keskustellaan vaihtoehdoista. Mä en sieltä suostu lähtemään ennen kuin on varma tieto ja mulla turvallinen olo tulevaisuudesta.

Ei tuo sf-mitta tarkoita välttämättä iso vauvaa, itsellä meni koko ajan yläkäyrän yläpuolella reilusti, lopussa meinasi koko ruudukko loppua kesken..ja vauva oli 3800g. Tosin perätilavauvaksi ois iso, mutta tarkoitan ettei se suoraan merkkaa isoa vauvaa.. Möhemmässä raskaudessa mentiin myös yläkäyrillä, mutta vauva 3400g. Mulla todennäköisesti johtunut siitä että vauva ei laskeutunut. Myös pikkuisella kuopuksella 2600g käyrä kulki vähiintää keskikäyrää ja vauva oli reilusti pienempi kuin edelliset.

Perätila voi todellakin tuohon sf-mittaan vaikuttaa. Mulla nuorempi lapsi oli masussa sillai vinosti perätilassa. Pylly oikealle alas ja pää ylös vasemmalle. Neuvolantätikin mietti, että minkäköhän tarjonnan se laittaisi, kun oli niin kuin jalat edellä tulossa..

Mun maha oli ihan valtava, en nyt juuri mittaa muista, mutta ihan valtava. Vauva ei juurikaan kauheasti liikkunut. Ei vissiin ollut vaan tilaa. Kuopus kääntyi sitten muistaakseni viikolla 35 oikein päin. En sitä käännöstä tuntenut, mutta yhtenä aamuna oli vaan paljon helpompi hengittää ja liikkua ja iltapäivällä neuvolassa todettiin että nyt ollaan raivotarjonnassa.

Oli meiän vauva kyllä isokin, 4200g ja raskausviikkoja 38+1 kun syntyi. Käynnistettiin siis, kun olisi muuten jättiläiseksi ehtinyt kasvaa :)

Joten jospa sinullakin kaikki nuo edellä mainitsemasi asiat liittyisivät ihan vain siihen, että vauva on perätilassa. Toivon niin!

Kävin kaupasta ostamassa sitruunaa, appelsiinia, ananasta ja salaattivärkkejä :kieh: :kieh: :kieh:

Mutta tietääkö joku noista vauvan liikkeistä? Sain sellaisen seurantakaavion kyllä mutta mihin liittyy tuo vähäinen liikkuminen? Mä kun olin niin siipi maassa neuvolassa etten ymmärtänyt edes kysyä. Miksi hitossa laitettiin lähetteeseen vauvan vointi syyksi?? Pitääkö tässä alkaa nyt hysteeriseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Nappe:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voin kertoa ettei tuo sf-mitta ole vielä edes paljon...mulla oli yli 35cm parhaimmillaan ja lapsi oli perätilassa

Mulla 36 =)

No hyvä ettei tuo sitten mahdottoman suuri mitta ole.

Mulla oli 37 viikon lopulla 38cm.. Ja vauva raivotarjonnassa.
Viime raskauden lopulla sf-mitta oli 40 ja risat :whistle:
Eikä vauva mikään älytön jätti ollut, 4,2kg 8päivää lasketun ajan jälkeen.

Ei se mitta vielä isoa vauvaa tarkota, älä hätäile :hug:
Ja turvotus tuo sikana painoa, mulla oli noilla sun viikoilla reilustikin yli kilon viikossa tuo painonnousu. Viime kerralla se olikin jo -300g/vko. Ja kun ei sulla paineet ole koholla eikä sokerit plussalla niin ei ole hätää. Koitat vaan juoda sitä vettä suht reilusti niin se voi vähän helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Kävin kaupasta ostamassa sitruunaa, appelsiinia, ananasta ja salaattivärkkejä :kieh: :kieh: :kieh:

Mutta tietääkö joku noista vauvan liikkeistä? Sain sellaisen seurantakaavion kyllä mutta mihin liittyy tuo vähäinen liikkuminen? Mä kun olin niin siipi maassa neuvolassa etten ymmärtänyt edes kysyä. Miksi hitossa laitettiin lähetteeseen vauvan vointi syyksi?? Pitääkö tässä alkaa nyt hysteeriseksi?

Josko sen takia vauvan vointi syynä, että saat ajan nopsaan? Siis että välttis vauvalla ei mitään hätää, mutta saat vaan ajan nopeemmin..

Yhteistyössä