Eipä voi yleistää että kaikilla hoitsuilla ois kiire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen kans ollu vuodeosastolla ,jossa hoitsujen aika kului kansliassa istumiseen ja netissä pyörimiseen enimmäkseen. opiskelijoille toitotettiin, että menkää juttelee vanhuksille ja juottelee niitä ja itte istuivat tosiaan paskaa jauhamassa siellä vaan.
hommat tehtiin hirveellä kiireellä liukuhihnalta että päästään äkkii taas kansliaa.. tuosta osastosta jäi kyllä hirvee paskanmaku, enkä ole sinne edes sijaisuuksia viittiny tehdä ollenkaa. onneks noi tuollaset paikat on kuitenkin vielä vähemmistönä - en itse ole ainaska törmännyt toiseen yhtä kamalaan paikkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan siellä on vaipanvaihtaja yölläkin, eli yöhoitaja? Tiesitkö, että hoitolaitoksissa aina seuraava vuoro jatkaa edellisen töitä?

On siellä yölläkin työntekijöitä. Mutta itse ovat päivitelleet minun pomolleni, että iltakuudelta laitetaan yövaipat.

mä olen ollut sijaisena palvelutalossa ja kyllä siellä joillakin hoitajilla oli aikaa lusmuilla kun toiset juoksi hiki hatussa, siis sijaiset ja opiskelijat. Yksikin vakituinen vaan leipoi ja vaihteli taulujen paikkaa mutta ei ottanut osaa muuhun, ihme suojatyön itselleen keksinyt.

Vierestä olen seurannut erään työyhteisön "kiireistä" työtä. Aamulla istutaan se puoli tuntia juoruamassa, pari kertaa käydään tupakalla. Lounaalla istuivat 45 minsaa, itsekin oikein naureskelivat asialle ja taas pari kertaa tupakalla. Sitten syötetään muorit ja taas istuskellaan. Ei ole ainakaan tuolla porukalla kiirettä niin kuin aina sanotaan, että hoitsuilla on aina kiire.
Ja ei, en ole kyylännyt koska ei tarvitse kun joudun olemaan vähän väliä samassa huoneessa heidän kanssaan ja kulkevat pihalla samasta tilasta missä minä olen.

Jep, mutta kun me kaikki hoitsut emme polta tupakkaa..niin me tupakkaa polttamattomat TEHDÄÄN TUPAKOIVIEN TYÖT. Mieti sitä.

Ja jos aamulla istutaan vaikka puoli tuntia, niin sehän tarkoittaa just sitä että iltapäivällä ei ole taukoa..jonka jätitkin mainitsematta. Tauothan pitää hoitoalalla pitää miten sattuu. Minulla esimerkiksi äitini ei ehdi aina pitää taukoja edes, ikää 56. Että näin esimerkiksi teho-osastolla ja kirurgisilla osastoilla.

Ihan jo pelkästään itse opintojen ohessa joskus siivoushommia tehneenä voin sanoa, että voi periaatteessa pitää vaikka kaikki tauot putkeen jos se on ainoa hetki milloin ne voi pitää. Monesti on pitänyt tehdä niin, että on ruokatauko ja sitten yks pitkä tauko, missä yhdistettynä nuo kahvitauot. Ja nehän ovat lakisääteisiä! ELi ruokatauko+2x15min per 8h pv. Näin myös hoitoalalla on tehty.

Seuraappa ens kerralla myös niitä, jotka oikeesti tekevät ne työt.

Sitten tuo, että "vanhukset pistetään yövaippoihin iltakuudleta kun ei myöhemmin ehdi" niin mitä jos he eivät ehdi tosiaankaan? Kukaan ei ihan oikeesti rupea omia taukojaan jättämään pois, vaikka näin itsekin kokeneena joskus on pakko niin tehdä! Mutta se ei kannata pitemmän päälle koko työyhteisölle, asukkaille eikä työnantajalla. SE tulee kalliiksi, kun hoitajat palavat loppuun.

Kaikista pitkäaikais- ja vanhustenosastoissa, joissa olen ollut töissä, on aina ollut kiire. Ei ole kukaan käynyt tupakalla kuin oikeilla tauolla. Siltikään ei ehdi esim. ulkoiluttaa tai tehdä mitään muutakaan, mitä kuitenkin haluaisi vanhukselle suoda jos vaan pystyy. MOnet vanhuksethan eivät enää pärjää ulkona tai ovat ihan sänkypotilaita jo...

Ja olen itse käynyt aika monella eri osastolla töissä ihan opintojen ohessa ja sairaanhoitajan opintoihin liittyvissä..ja eipä ole noin helppoa ollut, mitä olet kuvaillut. Eli ei ehditä aina taukoihin. Ikävä kyllä. Tuo on varmaan kaupungistakin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja marttila:
Vierestä olen seurannut erään työyhteisön "kiireistä" työtä. Aamulla istutaan se puoli tuntia juoruamassa, pari kertaa käydään tupakalla. Lounaalla istuivat 45 minsaa, itsekin oikein naureskelivat asialle ja taas pari kertaa tupakalla. Sitten syötetään muorit ja taas istuskellaan. Ei ole ainakaan tuolla porukalla kiirettä niin kuin aina sanotaan, että hoitsuilla on aina kiire.
Ja ei, en ole kyylännyt koska ei tarvitse kun joudun olemaan vähän väliä samassa huoneessa heidän kanssaan ja kulkevat pihalla samasta tilasta missä minä olen.

samaa mieltä. olin puoli vuotta työllistettynä hoitsujen joukossa, jotka kokoajan valittivat kiirettä. mitään kiirettä ne ei olleet koskaan nähneetkään, menisivät välillä töihin, jossa on OIKEASTI kiire, niin ei tarvitsisi valittaa turhasta. (olihan niillä hoitsuilla oikeesti kiire, istumaan ja juoruamaan.)

Menes teho-osastolle sit töihin...ja puhutko lähihoitajista vai sairaanhoitajista? Itse huomasin aika isoja eroja näissä vieläpä...

Alkuperäinen kirjoittaja no eipä yleistetä taas:
Jep, mutta kun me kaikki hoitsut emme polta tupakkaa..niin me tupakkaa polttamattomat TEHDÄÄN TUPAKOIVIEN TYÖT. Mieti sitä.

Ja jos aamulla istutaan vaikka puoli tuntia, niin sehän tarkoittaa just sitä että iltapäivällä ei ole taukoa..jonka jätitkin mainitsematta. Tauothan pitää hoitoalalla pitää miten sattuu. Minulla esimerkiksi äitini ei ehdi aina pitää taukoja edes, ikää 56. Että näin esimerkiksi teho-osastolla ja kirurgisilla osastoilla.

Ihan jo pelkästään itse opintojen ohessa joskus siivoushommia tehneenä voin sanoa, että voi periaatteessa pitää vaikka kaikki tauot putkeen jos se on ainoa hetki milloin ne voi pitää. Monesti on pitänyt tehdä niin, että on ruokatauko ja sitten yks pitkä tauko, missä yhdistettynä nuo kahvitauot. Ja nehän ovat lakisääteisiä! ELi ruokatauko+2x15min per 8h pv. Näin myös hoitoalalla on tehty.

Sillä aikaa kun nämä 2 ravaa tupakalla, nämä muut hoitajat istuu hiki hatussa siellä kahvilla. Minkä tauon jätin mainitsematta? Kuinka älyttömän monta taukoa teillä hoitsuilla oikein on? :o
Ne tekee saman pituisen vuoron kuin minä ja kuten varmaan tiedät vanhusten ruokailuihin menee monta tuntia. Sen lisäksi he itse viettävät taukonsa tuossa samassa tilassa, joten aika hyvin olen perillä heidän päivän kulustaan. Aamun kahvitauon lisäksi ja tämän päiväruoan jälkeisen lusmuilun LISÄKSI he pitävät erikseen ruokatauon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heheh:
Tää menee samaan kategoriaan ku omaiset katsoo aina ilkeeti jos istuu kansliassa koneella tekemässä raporttia tai kirjaamassa...ne katseet on sellasia että huh. Eräskin tuli siihen kanslian ovelle huutamaan että eikö teillä oo muuta tekemistä ku istua koneella koko päivä. jepjep.

Tuohan on ihan eri asia. Ne istuu keskenään kahvittelemassa monta kertaa päivässä ja pitkiä aikoja kerrallaan. Tämä yksikin kävi sen 45 minuutin aikana 2 kertaa tupakalla.

Madicken: Sehän olisi vaan hienoa, jos viettäisivät sitä aikaa vanhusten kanssa, mutta keskenään ne siellä lätisee.

Joo, mutta kerroit että istuit aamupäivän. Otappas huomioon, että hoitsut ovat siellä töissä ainakin yhden vuoron. Ehkä jopa kaksi putkeen. Eli suomennettuna he eivät välttämättä ehdi esim. iltapäivästä pitää yhtään taukoa. Näinhän tehdään ihan joka alalla, että jos et ehdi jossain vaiheessa pitää taukoa mutta sitä tehtävää ei voi vielä aloittaa jostain järkevästä syystä, niin sitten ne tauot pidetään aiemmin. Eihän se kivaa ole ja tauon merkitys ei mene niinkui npitäisi, mutta kuitenkin.

Sillä aikaa kun nämä 2 ravaa tupakalla, nämä muut hoitajat istuu hiki hatussa siellä kahvilla. Minkä tauon jätin mainitsematta? Kuinka älyttömän monta taukoa teillä hoitsuilla oikein on? :o
Ne tekee saman pituisen vuoron kuin minä ja kuten varmaan tiedät vanhusten ruokailuihin menee monta tuntia. Sen lisäksi he itse viettävät taukonsa tuossa samassa tilassa, joten aika hyvin olen perillä heidän päivän kulustaan. Aamun kahvitauon lisäksi ja tämän päiväruoan jälkeisen lusmuilun LISÄKSI he pitävät erikseen ruokatauon.

Tarkoitin sitä edelleenkin, että et sanonut istuneesi siellä kuin tatti 8h. Ja jos heillä ei ole aikaa iltapäivällä pitää taukoa, niin ne vedetään sitten aamupäivästä. Tai toisin päin.

Ja ei mielestäni tupakoinnilla ravaaminen ole ok, jos se tapahtuu muulloin kuin taukoihin liittyen. Siis tietysti taas huomioiden, että ko tyyppi saa pitää ne tauot jotka mianitsin. Ja lue ne yltä. Ihan samat tauot kuin toimistosihteeritkin.

Miksi toimistosihteerit aina lusmuaa puolet kuusta ja puolet tekee töitä? Tätäkin tapahtuu. Miksi se on toimistosihteereiltä ok, mutta muut ei sais sitä harrastaa? Kyllä nyt hoitajatkin oikeesti harrastaa päiviä, jolloin ei jaksa koko ajan pistää papiljottia tai kynsilakkaa. Sen takia, kun ne omaiset sitten valittaa siitä kynsilakasta, että se pitäisi ottaa pois, vaikka mummo on juuri itse halunnut nimenomaan sitä kynsilakkaa ja muuta vastaavaa.

Mun mielestä töissä tehdään töitä ja itse en ainakaan sluibaile, mutta ärsyttää vaan se, ettei ymmärretä että jos eilen tein ilman taukoja. Niin tänään pidän ainakin sitten ne lakisääteiset tauot. Ja ei ehkä haittaa, että pdiän vaikka yhden vartin huilauksen lisää, jos eilen en ehtinyt tehdä mitään..ja jos se ei haittaa osastolla mitenkään. Tietysti myös huilaus voi olla sitäkin, että porisee vanhuksen kanssa. Itse suosin tätäkin.

Mutta siis tämä sun viestis nyt ei auta täällä yhtään, kun sun pitäis tuonne osastolle sanoa tuosta. Ei se nalkuttaminen täällä mitään vaikuta, koska suurimmalla osalla hoitsuilla on oikeesti ihan hirveän hikiset paikat. Tieädn, kun meiläl on monen sukupolven sairaanhoitaja-ammatti ja suvussa on muutenkin paljon sairaanhoitajia ja itsekin on tullut eri osastoilla oltua samojen opintojen parissa. Eli en sluibailuosastoa ole nähnytkään, mutta yksittäisiä tyyppejä tiedän, jotka oikeesti lintsailee. Ja heitä ei kukaan katso hyvällä ja kukaan tupakkaa polttamaton ei pidä siitä, että joku lähtee tupakalle jos on muutakin tekemistä ja ei taukoaika.

Joten jos sieläl vaikka viis tyyppiä tekee näin, niin ei tarkoita että ne kaikki on ihan paskoja. Tai hyväksyvät sen. Joku näistä tyypeistä voi olla erittäin hyvää pataa osastonhoitajan kanssa...ja tiedätkö millaiset työilmapiirit on alalla? Eli parempi olla valittamatta suoraan sanottuna. Tai itse ei välttämättä tule kutsutuksi enää töihin. Se ei ole kovin monelle vaihtoehto, varsinkaan opiskelijalle.

Toivottavasti sinä poriset sieläl omaisellesi ja viet mahdollisuuksien mukaan ulos ym. En ymmärrä omaisia, jotka hylkäävät ihmisen vain laitokseen..

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsukka:
Jos tuo on totta,niin taitaa olla työmotivaatio aika olematon hoitajilla ja työt tehdään liukuhihna-tyylillä.

Omassa työpaikassani on kiire ja tauot jäävät joskus pitämättä. Mutta kaikiille asukkaille pyritään löytämään sitä aikaa edes hetki,jolloin ollaan oikeasti läsnä. Kiire on suhteellista.

Miten niin kiire on suhteellista? Meinaatko, että jätetään osa potilaista hoitamatta kun pitää porista tioselle? Mitä "nim. tämän takia entinen sh" sanoi, niin on ihan oikeasti arkipäivää monilla osastoilla. Kiire sieläl ei todellakaan ole suhteellista. Pitäsköhän su nkäydä sitä suhteellisuutta hoitotyöhön hakemassa vähän toisilta osastoilta? VArsinkin tehoilla ja muilla on erittäin kiire.

Ja mitä tulee vanhustenosastoihin, niin itse en ainakaan sairaanhoitajaksi valmistuttuani niihin töihin kyllä mene. Yksinkertaisesti sen tähden, että kyllä sinne taitaa olla ylikoulutettu ja tosiaankin haluan vähän eir tyylistä hommaa..vaikka se tarkoittaisikin älytöntä kiirettä. Ja ihan oikeaa kiirettä, ei mitään suhteellista ;) Katsos kello on täysin armoton, ei suhteellinen.

Ihmiset tahtoo kommentoida aina pelklästään sen oman osastonsa kautta. Kannattaa kyllä oikeesti omankin uran kantilta käydä erilaisilla osastoilla, varsinkin jos on sh, jotta saa sitä käsitystä koko ammatista. Toisilla voi olla kiireettömämpää kuin toisilla, mutta sitten on ihan turha oikeelle kiire-osastolla sanomaan, että "kiire on suhteellista". Siellä kyllä nauretaan pihalle -jos ehditään.

Alkuperäinen kirjoittaja hauskaa:
Jos tuo on totta,niin taitaa olla työmotivaatio aika olematon hoitajilla ja työt tehdään liukuhihna-tyylillä.

Omassa työpaikassani on kiire ja tauot jäävät joskus pitämättä. Mutta kaikiille asukkaille pyritään löytämään sitä aikaa edes hetki,jolloin ollaan oikeasti läsnä. Kiire on suhteellista.

Miten niin kiire on suhteellista? Meinaatko, että jätetään osa potilaista hoitamatta kun pitää porista tioselle? Mitä "nim. tämän takia entinen sh" sanoi, niin on ihan oikeasti arkipäivää monilla osastoilla. Kiire sieläl ei todellakaan ole suhteellista. Pitäsköhän su nkäydä sitä suhteellisuutta hoitotyöhön hakemassa vähän toisilta osastoilta? VArsinkin tehoilla ja muilla on erittäin kiire.

Ja mitä tulee vanhustenosastoihin, niin itse en ainakaan sairaanhoitajaksi valmistuttuani niihin töihin kyllä mene. Yksinkertaisesti sen tähden, että kyllä sinne taitaa olla ylikoulutettu ja tosiaankin haluan vähän eir tyylistä hommaa..vaikka se tarkoittaisikin älytöntä kiirettä. Ja ihan oikeaa kiirettä, ei mitään suhteellista ;) Katsos kello on täysin armoton, ei suhteellinen.

Ihmiset tahtoo kommentoida aina pelklästään sen oman osastonsa kautta. Kannattaa kyllä oikeesti omankin uran kantilta käydä erilaisilla osastoilla, varsinkin jos on sh, jotta saa sitä käsitystä koko ammatista. Toisilla voi olla kiireettömämpää kuin toisilla, mutta sitten on ihan turha oikeelle kiire-osastolla sanomaan, että "kiire on suhteellista". Siellä kyllä nauretaan pihalle -jos ehditään.

Ja tuon sisätautikokemuksen jälkeen vaihdoin teholle ja tykkäsin enemmän koska on hoidettavana vain yhden (tai max kahden) kriiittisesti sairaan asiat kun tuolla sisuksilla piti ratketa joka paikkaan päivän aikana (tuossa en edes maininnut sitä että potilaita oli melkein aina ylipaikoilla ja aina kun tuli uusi potilas sisään muut työt taas keskeytyivät) ja AINA tunsi itsensä riittämättömäksi. Teholla kiire on erilaista ja joskus päivä voi olla rauhallinenkin jos potilas stabiili mutta silti tekemistä on koko ajan. Silti vaihdoin alaa kun en jaksanut sitä että isosta vastuusta ja osaamisesta (teholla _todella_ vaaditaan tieto-taitoa) maksettiin pennosia.

Alkuperäinen kirjoittaja nim. tämän takia entinen sh:
Alkuperäinen kirjoittaja hauskaa:

Ja tuon sisätautikokemuksen jälkeen vaihdoin teholle ja tykkäsin enemmän koska on hoidettavana vain yhden (tai max kahden) kriiittisesti sairaan asiat kun tuolla sisuksilla piti ratketa joka paikkaan päivän aikana (tuossa en edes maininnut sitä että potilaita oli melkein aina ylipaikoilla ja aina kun tuli uusi potilas sisään muut työt taas keskeytyivät) ja AINA tunsi itsensä riittämättömäksi. Teholla kiire on erilaista ja joskus päivä voi olla rauhallinenkin jos potilas stabiili mutta silti tekemistä on koko ajan. Silti vaihdoin alaa kun en jaksanut sitä että isosta vastuusta ja osaamisesta (teholla _todella_ vaaditaan tieto-taitoa) maksettiin pennosia.

Totta. Unohdin itsekin mainita, että yleisesti ottaen sisätautien ym puolella on aina kaikki petipaikat täynnä ja lisääkin raahattu...ja niitähän hoidellaan samalla hoitsumäärällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vais niin:
Tää menee samaan kategoriaan ku omaiset katsoo aina ilkeeti jos istuu kansliassa koneella tekemässä raporttia tai kirjaamassa...ne katseet on sellasia että huh. Eräskin tuli siihen kanslian ovelle huutamaan että eikö teillä oo muuta tekemistä ku istua koneella koko päivä. jepjep.

Tuohan on ihan eri asia. Ne istuu keskenään kahvittelemassa monta kertaa päivässä ja pitkiä aikoja kerrallaan. Tämä yksikin kävi sen 45 minuutin aikana 2 kertaa tupakalla.

Madicken: Sehän olisi vaan hienoa, jos viettäisivät sitä aikaa vanhusten kanssa, mutta keskenään ne siellä lätisee.

Joo, mutta kerroit että istuit aamupäivän. Otappas huomioon, että hoitsut ovat siellä töissä ainakin yhden vuoron. Ehkä jopa kaksi putkeen. Eli suomennettuna he eivät välttämättä ehdi esim. iltapäivästä pitää yhtään taukoa. Näinhän tehdään ihan joka alalla, että jos et ehdi jossain vaiheessa pitää taukoa mutta sitä tehtävää ei voi vielä aloittaa jostain järkevästä syystä, niin sitten ne tauot pidetään aiemmin. Eihän se kivaa ole ja tauon merkitys ei mene niinkui npitäisi, mutta kuitenkin.

En mä ole missään istunut :D
Meillä on saman pukukaapit, me teemme saman mittaisen vuoron joten kyllä väistämättä näen, että tekevät ainakin pääsääntöisesti yhtä vuoroa. Tulen töihin seiskalta, puol kasilta osa alkaa laittaa aamupalaa ja kun ovat syöttäneet muorit istuvat johonkin puol 11 asti ruokahuoneessa. Puol kaksitoista laittavat taas ruokaa ja istuvat kahteen asti ruokahuoneessa. Ei siinä kovin paljoa jää aikaa "juoksemiselle"

Toivottavasti sinä poriset sieläl omaisellesi ja viet mahdollisuuksien mukaan ulos ym. En ymmärrä omaisia, jotka hylkäävät ihmisen vain laitokseen..

Mulla on sen verran nuoret omaiset etteivät ole vanhainkodissa vielä pitkään aikaa. Enkä mä ole siellä omainen vaan töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mulla on ainaki aina ollu kiire,en oo ehtiny istua kahvilla enkä tupakalla.jos iltavuoros on 3 hoitajaa ja hoidettavana 40 vanhusta joista puolet on sellaisia,että heidän hoitamiseen tarvitaan kaks hoitajaa,niin siinä ei kyllä ehdi ruokataukojakaa pitää...

Sä et sitten olekaan tuolla töissä. Vanhuksia on alle 20 ja ainakin aamuvuorossa taitaa olla 6 hoitsua.

Nyt taisit hatusta tempasta tuon hoitsujen määrän? Tai sitten siellä on vuoronvaihto käynnissä. Mikään vanhuspuolen laitos ei palkkaisi kuutta hoitajaa alle 20 vanhuksen osastolle..

Alkuperäinen kirjoittaja vais niin:

Meillä on saman pukukaapit, me teemme saman mittaisen vuoron joten kyllä väistämättä näen, että tekevät ainakin pääsääntöisesti yhtä vuoroa. Tulen töihin seiskalta, puol kasilta osa alkaa laittaa aamupalaa ja kun ovat syöttäneet muorit istuvat johonkin puol 11 asti ruokahuoneessa. Puol kaksitoista laittavat taas ruokaa ja istuvat kahteen asti ruokahuoneessa. Ei siinä kovin paljoa jää aikaa "juoksemiselle"

Taidat olla laitosapulainen ja nyt vähän ärsyttää, kun hoitsut saapi kahvitella, vai??

Alkuperäinen kirjoittaja juurikin näin:

Taidat olla laitosapulainen ja nyt vähän ärsyttää, kun hoitsut saapi kahvitella, vai??[/quote]

En ole vaan huolehdin siitä että muorit saa ruokaa :)
Ja mä teen itse vain muutaman vuoron kuussa ja tykkään nopeasta työtahdista, joten ei ehdi ärsyyntyä.

Enkä mä tiedä onko ne kaikki hoitsuja, mutta aamussa on 5 tai työntekijää ja totta kai minä vanhusten määrän tiedän.

Tulee mieleen omat kokemukseni työharjoittelijana vanhusten vuodeosastolla. T

yövuoro alkoi 7.00 ja 7.15 räpsästään valot kaikkiin huoneisiin, nukkui potilaat tai ei. Kauhealla kiireellä toimitetaan aamupesut ja vaipanvaihdot siinä sängyissä, ei mitään intimiteettisuojaa. Vessatukset niille, jotka vielä pystyy kävellä samalla kiireellä. Aamupalakärry saapuu 7.45-8.00 välillä, ruokaa naamaan siihen tahtiin, että hyvä kun vanhukset ehtii niellä (ja juuri vanhuksillahan on nielemisen kanssa vaikeuksia) jos joku ei ehsi syödä samaa tahtia, se tulkitaan haluttomuudeksi syödä = ruokailu hänen kohdallaan päättyy siihen. 8.30 mennessä on kaikki ruokittu. Hoitajilla kamala kiire aamukahville, jolla ollaan sitten tunnin verran. 9.30 lääkärinkierto jolla mukana osaston vastaava sairaanhoitaja ja ainakin kunkin potilaan oma hoitaja. Muut odottelee vuoroaan kahvihuoneessa. Lääkärikierron jälkeen taas kokoonnutaan kahvihuoneeseen, siellä aikaa kulutetaan puolesta tunnista tuntiin.

Klo 12 tulee taas ruokakärry, sama kiire lappaa ruokaa sängyssä puolmakaavien vanhusten suihin. Osastolla ruokasali mutta siellä ei ruokaile kukaan, ei edes ne kävelykuntoiset. Ruoan jälkeen taas taas vaipatus javanhukset käy päivälevolle. Hoitajilla ruokataukoa kahteen saakka, jolloin vuoro vaihtuu. Kahvihuoneessa istuskelua ruokailuineen tulee yhteensä kolmekin tuntia työvuoron aikana.

Iltavuoro saapuu klo 14 töihin. Käydään läpi aamun kuulumiset ja kahvitetaan vanhukset. Sitten voikin pitää omaa kahvitaukoa tunnin verran, juoruillaan omia asioita jne. 16.30 saapuu ruokakärry, vanhukset ruokitaan kuten aijemminkin. Kiireellä sänkyihin. Tässä menee maksimissaan tunti, vielä ehtii puoleksi tunniksi kahvihuoneeseen. 18.00 iltavaipatus ja iltapesut, jonka jälkeen noin klo 19.30 iltalääkkeet ja valot kiinni. Vanhukset (joilla usein unentarve vähentynyt) "huumattu" melkein 12h yöunille. Osa on nukkunut myös tunnin, kaksi päivällä. Tässä vaiheessa hoitajat voi katsoa kahvihuoneessa tv:tä ja turista rauhassa vuoronsa loppuun saakka eli klo 21. Kahvihuoneessa istumista taas se kolme tuntia!

Yövuorohan taas istuu kahvihuoneessa melkein koko vuoronsa, pari kertaa yössä kulkee osaston läpi ja katsoo että kaikki nukkuu, kääntää kyljeltä toiselle asentohoitopotilaat ja tarvittaessa lääkitsee niitä, jotka heränneet "kesken" unien. Kas jos uni ei maita aamukolmea pidemmälle kun on seitsemältä käynnyt nukkumaan!

Juu, ei ollut mun ala sittenkään...

Yhteistyössä