Ekaluokkalainen ei halua olla uskonnontunneilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
On jo pitkään sanonut, ettei tykkää olla niillä tunneilla. Sanoo, ettei usko Jeesukseen ja niihin tarinoihin. Lapsi on erittäin herkkä ja älykäs. Uskonnosta ollaan puhuttu jo useamman vuoden ajan (hän kävi myös srk:n kerhossa), ja on ollut kiinnostunut (kuten miljoonasta muustakin asiasta).

Nyt kuitenkin on iskenyt stoppi. En tiedä, haluaako siksi et:n tunneille kun siellä kuulemma tehdään kaikkea kivaa. Vai puhtaasti siksi, ettei tykkää olla uskonnontunneilla. Mutta entä jos ei tykkää sitten et:stäkään? Sanottiin hänelle, ettei kuitenkaan voi eestaas vaihdella.

Mietinnässä kuitenkin on siirto ens vuoden alusta et-tunneille. Onnistuuko se ihan niin, että ilmoittaa opelle?

Kyllä sen pitäisi mennä ihan kirjallisella ilmoituksella opettajalle/rehtorille.
Mutta tosiaan, ei siellä ees taas voi vekslata, jos hän valitsee ET:n niin siellä sitten jatketaan. Mutta miksipä lapsi haluaisi takaisin uskontoon, jos ei siitä pidä :).

jos kuuluu kirkkoon niin eikä silloin pitäisi käydä uskonnon tunneilla. Jos ei kuulu, voi ikään kuin saada vapautuksen uskonnon tunneista ja siirtyä et-tunneille. En tiedä, voi olla että käytäntö on muuttunut omista opiskeluajoista

Uskontokuntaan kuuluva ei voi valita ET-opetusta.

Eli ei ole mikään ilmoitus- tai siirtoasia. Niin kauan kuin koulu tarjoaa tunnustuksellista opetusta siihen on kirkkokuntaan kuuluvan osallistuttava, halusi tai ei. Näin on kaikkien muidenkin koulussa opetettavien aineiden laita. Ei voi sanoa että en mä jaksa matikkaa, mä meen mieluummin liikkatunnille pelaamaan sählyä.

Alkuperäinen kirjoittaja aika nuori päättämään:
No en mä antais ekaluokkalaisen päättää. Mitä mieltä itse olet? Mun mielestä 7v ei pitäisi joutua pohtimaan liiaksi asioita.

Mitä asioita? Hän pohtii asioita PALJON. Myös uskon asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei kai se mikään ilmoitusasia ole? Ellette sitten itse ole kirkosta eronneita. Minusta ketään pientä lasta ei saisi laittaa uskontotunneille.

? Saa kai vanhemmat päättää osallistuuko lapsi uskonnontunneille kuului kirkkoon tai ei. Minusta ei tarvi ihmeemmin perustella.
Samaa mieltä, ei tarvis olla uskontoa vain uskontotiedettä osana historiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Eli ei ole mikään ilmoitus- tai siirtoasia. Niin kauan kuin koulu tarjoaa tunnustuksellista opetusta siihen on kirkkokuntaan kuuluvan osallistuttava, halusi tai ei. Näin on kaikkien muidenkin koulussa opetettavien aineiden laita. Ei voi sanoa että en mä jaksa matikkaa, mä meen mieluummin liikkatunnille pelaamaan sählyä.

Eli jos kuuluu kirkkoon, ei voi mennä ET-tunneille?

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
? Saa kai vanhemmat päättää osallistuuko lapsi uskonnontunneille kuului kirkkoon tai ei. Minusta ei tarvi ihmeemmin perustella.
Samaa mieltä, ei tarvis olla uskontoa vain uskontotiedettä osana historiaa.
Eivät saa päättää. Tämän asian päättää Suomen laki. Ei ole millään lailla sinun, ap:n tai kenenkään muun vanhemman mielipideasia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin olen ymmärtänyt. Meillä oli esikoisen kanssa vähän samoja juttuja alakoululaisena. Mutta hän sitten sinnitteli tunnit ja yläkoulussa oikein piti uskonnosta kouluaineena ja sai siitä ysiä koko ajan.

Mä ainakin lapsena olisin halunnut Et:n tunneille koska kaveri joka niillä oli, ni kerto aina et ne oli tehny paljon kivoja juttuja siellä ja näytti niitä niiden tekemiä töitä. Et niinku ruoho oli paaaaljon vihreämpää aidan toisella puolella. Vanhemmat ei suostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä antaisin vaihtaa et:hen. sit vaan sanosin, et takas ei voi vaihtaa.

voihan se sit opiskella uskontoa myöhemmin, ylä-asteella tai lukiossa jos silt tuntuu.

Vähän tällä linjoilla ollaan me vanhemmatkin. Ja että me kyllä kerrotaan jos joku asia vaivaa tai kiinnostaa. Talosta löytyy myös lasten raamattu sekä ihan oikeakin, jos joskus asiat alkaa kiinnostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mä ainakin lapsena olisin halunnut Et:n tunneille koska kaveri joka niillä oli, ni kerto aina et ne oli tehny paljon kivoja juttuja siellä ja näytti niitä niiden tekemiä töitä. Et niinku ruoho oli paaaaljon vihreämpää aidan toisella puolella. Vanhemmat ei suostunut.

Joo, tää on myös vahva tunne, että se voi olla näinkin...

Juuri näin.

Juuri näin.

Tulee nyt aika ristiriitaista tietoa.

Hieman ontuu tuo vertaus... Ei se ole mikään huvitusasia. Siis jos kuulun kirkkoon, mutta en ole opillisesti aivan samalla linjalla ja haluaisin mielummin lapsen Elämänkatsomukseen, niin se ei siis ole mahdollista? Voi elämän kevät!!!
Onneksi en ole kuulunut kirkkoon enää 15 vuoteen, eikä lapset koskaan...

Mä antaisin ehdottomasti mennä ET:n tunneille. Itsekkin inhosin istua uskonnon tunneilla ala-asteella, ja olin hyvin varma mielipiteistäni ja "suunnastani" jo hyvin pienenä. Kyllä noinkin pieniä lapsia voi kunnioittaa ja kuunnella vastaavissa asioissa, lapset voi olla todella viisaita ja herkkiä tuollaisten asioiden suhteen.
Mä kärsin uskonnon tunneilla siihen asti kunnes sain yläasteella vanhemmilta vonguttua nimet paperiin ja erosin kirkosta.

Ähäppäs. Tietoa tässä:

Osallistumattomuusoikeus

Perustuslain (731/1999) mukaan uskonnonopetus on kaikille oppilaille vapaaehtoista. Perustuslain mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Perustuslain perusteella uskonnonopetuksesta ja elämänkatsomustiedon opetuksesta pitää antaa mahdollisuus olla poissa, jos opetus ei vastaa omaa vakaumusta. Myös kirkkoon kuuluvan on voitava vapautua uskonnonopetuksesta.

Jos kirkkoon kuuluva alle 18-vuotias lukiolainen ei saa vanhempiensa suostumusta kirkosta eroamiseen, hän voi jättää uskonnon kurssit suorittamatta. Täytettyään 18 vuotta hän voi erota kirkosta ja vaihtaa uskonnon opetuksen elämänkatsomustiedon opetukseen.

Yhteistyössä