Ekaluokkalainen lyö ja potkii vanhempiaan ja pinna on maailman lyhyin? Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Koulussa lapsi on todella tottelevainen ja käyttäytyy kiltisti myös esim. isovanhempien kanssa ollessaan. Koulussa on jopa ehkä vähän arkakin lapsi. On kummitädillään joskus hoidossa ja kummitäti aina jaksaa ihmetellä, miten tottelevainen ja kiva lapsi meillä on.

Kotona: Kaikkimullehetinyt hetihetiheti. Lapsi komentelee etenkin mua koko ajan. Lapsi huutaa lähes kaikki asiansa. Siis karjuu. Ei koskaan esim. pyydä mitään nätisti, vaan siinä vaiheessa kun on jano, lelu kadonnut tms niin on jo raivo päällä. Jos sanon, että hae itse vettä, osaat kyllä ottaa. Lapsi saa älyttömän kohtauksen.

Lapsi myös potkii ja lyö meitä vanhempiaan koko ajan. Saattaa ihan siis antaumuksella tulla ja alata hakkaamaan.

Mä olen ihan neuvoton.

Lapsi ei ainakaan osaa sanoa, että jokin vaivaisi. Oon ihan neuvoton. Pelkään että lapseni on tuleva psykopaatti. Ennen kaikkea jos lapsella on paha olla jostakin?

Äidille voi näyttää ne todelliset tunteet. Ihan normi lapsi. Kun tulette kotiin, ehtiikö lapsi rauhassa kertoa sull mitä on päivän aikana tehnyt tms? Vai meneekö aika ruuanlaittamiseen tms. Lapsi tarvitsee äidin kanssa yhteistä aikaa, purkaa selvästi mielipahaa, voi olla ihan väsymystä kun tsempannut koulussa koko päivän.

En menisi sanomaan, että on aivan normaalia jos tuon ikäinen hakkaa vanhempiaan. Minulla on samanikäinen asperger-lapsi, eikä hänkään ketään lyö, vaikka on erityislapsi. Koska lapsi kuitenkin aivan selkeästi osaa käyttäytyä hyvin kaikkialla muualla, en olisi niin huolissani kuin silloin olisin, jos tuo olisi normaalia käytöstä kaikkialla. Tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella asioista. Sinuna ottaisin siis asian esiin lapsen kanssa ja ihan kutsut lapsen pöydän ääreen ja selität miten vakavasta asiasta on kyse. Kuuntele lastasi ja anna hänen selittää, älä ole koko ajan itse äänessä. Tilanne ei saa olla ripitys vaan vastavuoroista keskustelua.

Jos epäilet, että lasta vaivaa jokin asia, tarkkaile yleistä vireystilaa. Piirrustuksetkin voivat paljastaa synkät ajatukset jos sellaisia on jne. Nyt jatkan töitä : /