Ekaluokkalainen yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ekaluokkalaisella on ip-paikka. Näin keväällä, ei mene sinne kun harvoin, haluaa mennä suoraan kotiin, jolloin yksinolemista tulee 1-3 tuntia, hyvin pärjää.
4,5-5.5 tuntia on mielestäni ainakin syksyksi aika pitkä aika yksinolemiseen, ei mikään ylipääsemätön, mutta itse olen kyllä välillä roikkumassa puhelimessa, kun lapsella milloin mitäkin asiaa, ja haluanhan tietää aina itsekin että kaikki ok.

Jos lapsi on vastuuntuntoinen eikä touhuile mitä päähän pälkähtää niin voi.
Itse olin aikoinani koulupäivän jälkeen yksin ja niin oli suurin osa ja hyvin pärjättiin. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta kyllä ekaluokkalaisen on osattava jo yksinkin olla ja onhan puhelin, millä saa puolin ja toisin yhteyden. Nykyään tuntuu että osa lapsista on jopa uusavuttomia, johtuneeko vanhemmista......Ei tietenkään kaikkien kohdalla ole näin.Sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät että onko vastuuntuntoinen ja pärjääkö. Jos epäilet että ei pärjää niin sitten ip- kerhoon.

Viimeksi muokattu:
En saa alennusta maksuihin kun ottavat isänkin tulot huomioon, en ole yh.
Tuo naapuri olisi ollut meidän pelastus mutta tämä päättikin juuri nyt mennä töihin :(

Ei tämä ole mitenkään naapurin vika. Itse olit miettinyt häntä lapsenvahdiksi kysymättä mitään? Olisit velvoittanut hänet vahtimaan lasta joka päivä, mutta tuskin olisit korvannut mitenkään, kun kerran rahasta tiukkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja errääs;28468638:
Entäs asuuko naapurustossa ketään kotiäitiä, voisiko hän ottaa lapsen luokseen iltapäiväksi. Maksaisit sit vaikka pientä ruokarahaa. Itselläni kävi aikanaan ekaluokkalainen iltapäivisin ja siitä oli iso ilo meidän 4-vuotiaalle.

Yksi kotiäiti on naapurissa mutta kuultuaan tilanteen hän ilmoitti että on menossa myös töihin, tosin epäilen sitä.
Tilanne ei poikkeaisi ennenstäänkään sillä lapsni on heillä muutenkin usein leikkimässä.

Meillä ollaan vielä 2 luokkakin iltapäiväkerhossa, ja mielestäni ei todellakaan ole kallis, 80 eurolla saa 21 välipalaa ja hoidon koko kuuksi. Täällä saa tarvitsijat samaan hintaan aamupalan ja aamuhoidonkin.

80 euroa on pieni raha kun kyse on lapsen turvallisuudesta.

En kyllä suosittele ketään naapuria, koska lapsi olisi siellä joka päivä tuon ajan. Voi tulla naapurille raskaaksi, omia menoja pitää sovittaa jne.

En minä ainakaan ottaisi vaivoikseni lasta joka pääsee iltikseen, mulla on kyllä menoja jotka kestävät iltapäivään saakka ja tuurilla tarjoilisin sille sitten vielä välipalan, jonka saisi iltiksessä ihan kuuluvana siihen 4 euron päivähintaan.

Jos tuon 80-90e pysty säästämään perheemme budjetista niin säästöä sekin on, joillekin tuokin summa on iso. Me ollaan maksettu nyt kalleinta päivähoitomaksua jonka maksussa tehnyt jo tiukkaa.

No pienempi tuo kuitenkin on kuin se päivähoitomaksu ja vähän säästyy lisää siinäkin, ettei lapselle tarvitse olla välipalaa kotona.

Oletteko jo lukujärjestyksen saaneet? Kyllä 4,5-5,5 h on pitkä aika. Onko tuossa laskelmissa mukana se, että koulu voi loppua jo klo 11?

Ja saat kyllä sillä samalla hinnalla 4e päivä aamuhoidonkin ja aamupalan, siinäkin säästät jo kun aamupala ja välipala tulee siihen 4 e päivähintaan. Laskeppa paljonko sille hoidolle jää hintaa, ja kuitenkin se lapsi kotonakin syö aamu ja välipalan, kyllä kuule kuvittelet kovasti säästäväsi laittamalla lapsen toisten riesaksi.

Paljoko olisit sille naapurille maksanut, et mitään? Ei kukaan kotona ole sun lasta ilmaseksi hoitamassa, että kyllä tuo iltapäiväkerho on takuulla halvin ratkaisu.

[QUOTE="vieras";28468705]No pienempi tuo kuitenkin on kuin se päivähoitomaksu ja vähän säästyy lisää siinäkin, ettei lapselle tarvitse olla välipalaa kotona.

Oletteko jo lukujärjestyksen saaneet? Kyllä 4,5-5,5 h on pitkä aika. Onko tuossa laskelmissa mukana se, että koulu voi loppua jo klo 11?[/QUOTE]

Voiko olla niin että koulu loppuisi säännöllisesti 11.00..?

Voiko olla niin että koulu loppuisi säännöllisesti 11.00..?

No eiköhän joka luokka-asteella ole tietty määrätty tuntimäärä jonka viikossa tulee täyttyä, ettei varmasti joka päivä voi loppua kello 11.00, toisaalta koulu voi alkaa seuraavana päivänä vaikka kello 10.00, että ekaluokkalainen kyllä on kiva viedä sinne aamuhoitoonkin töihin mennessään, tietää missä on ja huolehditaan kouluun ja saa aamupalaa.

Siis en voi ymmärtää!! Miten ei ole muka varaa maksaa ip-hoitoa, jos tulot ovat kuitenkin sen verran, että on maksanut max summan päivähoidosta!? Minusta tuo summa tuntuisi sen jälkeen pieneltä. Nyt täytyy kyllä ajatella lapsen parasta, ja jättää se raha käyttämättä johonkin muuhun turhempaan.

Onpa hurja hinta lapsen turvallisuudelle 4 euroa päivä, ei tietenkään noin kalliiseen hoitoon viedä, kyllä lapsi pärjää yksin kotona, onhan hänellä puhelinkin. Paljon mukavempihan sen on yksin olla kotona kuin kaverien kanssa leikkimässä ja pelaamassa aikuisen ihmisen valvonnassa.

Mä olen kotiäiti ja voin kyllä rehellisesti sanoa, että en ottaisi 4€ mitättömästä korvauksesta kenenkään muksua vaivoikseni, edes muutamaksi tunniksi. Ei se nyt ihan siinä sivussa mene kuitenkaan. Jos olen luvannut olla vastuussa jonkun lapsesta tuon ajan, niin en kyllä uskaltaisi ilman valvontaa jättää hetkeksikään edes omalle pihalle, ruokaa on tarjottava ja olisi sitouduttava olemaan kotona aina iltapäivät. Juu, ei taitaisi 4€ riittää minulle, enkä usko että kovin moni muukaan ottaisi siihen hintaan. Sehän on itse asiassa tosi halpa hinta iltapäiväkerhosta, joten omani laittaisin sinne ilman muuta.

[QUOTE="vieras";28468736]ekaluokkalainen kyllä on kiva viedä sinne aamuhoitoonkin töihin mennessään, tietää missä on ja huolehditaan kouluun ja saa aamupalaa.[/QUOTE]

Mihin aamuhoitoon ja mitä aamupalaa...? Ei meillä Espoossa ainakaan tällaista aamuhoitoa tunneta. Olisi kyllä kieltämättä helpottanut kummasti elämää, jos tunnettaisiin.
Ip-hoito kyllä on, kakkosluokkalaisillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28468853:
Mihin aamuhoitoon ja mitä aamupalaa...? Ei meillä Espoossa ainakaan tällaista aamuhoitoa tunneta. Olisi kyllä kieltämättä helpottanut kummasti elämää, jos tunnettaisiin.
Ip-hoito kyllä on, kakkosluokkalaisillekin.

Juuh, ei tosiaan oo meilläkään mitään aamuhoitoa tai aamupalaa...

Minä olin lapsena yksin kotona koulun jälkeen ja voin myöntää, että minua pelotti, pelotti todella paljon olla yksin :-( En suosittele jättämään yksin noin pientä.

Minäkin olin lapsena koulun jälkeen kotona yksin, enkä pelännyt yhtään. Minähän olin kotona. Puhelimella sain isän kiinni töistä, äidille ei voinut töihin soittaa. Isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä.

Siihen aikaan oli ainakin meidän kotipaikkakunnalla sellainen tapa, että jos lapsi ei halunnut nukkua päiväunia niin hän ei voinut olla kokopäiväryhmässä. Niinpä minä tokaluokalla kävin hakemassa 5-v pikkusiskoni päiväkodista ja olimme sitten kahdestaan kotona kunnes vanhemmat tulivat kotiin. Saatettiin jopa tehdä lettutaikina ja paistaa lettuja :D Siitä lähtien kun sisko meni kouluun oltiin kesätkin kahdestaan. Ei silloin saanut mitään kesähoitopaikkoja.

En tarkoita, että nykyään pitäisi olla samanlaista, mutta tuntuu kummalta, että lapset ei voisi olla yksin kotona hetkeäkään.

Yhteistyössä