Ekaluokkalainen yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28468601:
Tuo on käsittääkseni laitonta, ekaluokkalaisille on oltava ip-hoitopaikka!
Oma tuleva kakkosluokkalainenkin sellaisen sai, Espoossa.

Ap:ei todellakaan voi lapsi olla yksin noin pitkiä aikoja. Sun on vaan pakko keksiä joku ratkaisu.

Eikä ole laitonta! ip-kerho ei ole subjektiivinen oikeus. Jos sellainen järjestetään niin erityislapset on etusijalla, sitten ykköset... Samoiten se että jos sun lapses ei osaa vaikka käyttäytyä siellä, niin hänet voidaan poistaa kokonaan kerhosta. Ei siis mitenkään pakollista järjestää.

[QUOTE="mjää";28468937]Eikä ole laitonta! ip-kerho ei ole subjektiivinen oikeus. Jos sellainen järjestetään niin erityislapset on etusijalla, sitten ykköset... Samoiten se että jos sun lapses ei osaa vaikka käyttäytyä siellä, niin hänet voidaan poistaa kokonaan kerhosta. Ei siis mitenkään pakollista järjestää.[/QUOTE]

Käsittääkseni erityislapsille se on pakko järjestää, sen takia he ovat etusijalla.

Ei voi jättää.

Naapurin perhe sitä kokeili viime syksynä, ja joutuivat ottamaan ip-paikan kesken vuotta kun lapsi oli koko ajan pulassa kun touhuili omiaan...

Samaa mieltä!

En suosittele jättämään tuon ikäistä lasta oman onnensa nojaan.

Eikö olisi sukulaista tai naapuria jolle voisi mennä koulun jälkeen?

Kirkolla on ilmaisia kerhoja. Jos rahasta on tiukkaa niin varmasti saat tukea kunnalta kerhon kustannuksiin!

[QUOTE="Aulis";28468952]
Kirkolla on ilmaisia kerhoja. Jos rahasta on tiukkaa niin varmasti saat tukea kunnalta kerhon kustannuksiin![/QUOTE]

Eivät ole ilmaisia, mutta vähävaraiset voivat saada maksuvapautuksen.

[QUOTE="vieras";28468950]Käsittääkseni erityislapsille se on pakko järjestää, sen takia he ovat etusijalla.[/QUOTE]

Ip-kerhoja järjestää useat eri tahot. Ja täällä missä itse olen töissä sen järjestää vielä ainakin toistaiseksi kunta. Edellisessä paikassa sen järjesti 4H ja mannerheim, ei siis ollenkaan kunta. Kenet näistä tahoista sitten voi velvoittaa järjestämään toimintaa joka ei pakollista?
Kun kunta/kaupunki ei ensivuonna kerhoa järjestä niin siinä sitten menee työt ja hoitopaikat. Eikä ole mitään pakkoa kenenkään järjestää mitään.
Vinkkinä E-lapsien vanhemmille, puolipaikka pk.

Hohhoijaa!
Onko tuollaisia ihmisiä olemassa?
Anna se penikkasi n aapuriin tai adoptioon jos ei varaa elättää!

Että sinä et halua hoitaa etkä maksaa mutta naapurin pitää!!!!??? Haloo!!!!!

ja että ei varaa maksaa nyt 90 euroa kun aiemmin olette maksaneet 250 euroa päiväkotimaksua? vai oletteko?

ja nyt pitäisi säästää tuo raha.

ja ei, lain mukaan se on ok, eikä syy tehdä ilmoitusta minnekään, jos lapsi osaa käyttäytyä, eli ei aiheuta muille häiriötä tai harmia tai kustannuksia kun on kotona ja te pois. Eli kukaan ei mielestäni voi ilmoittaa minnekään.
Mutta koska tulet tänne kysymään asiaa, näyttää siltä, että et ole varma, osaako lapsesi olla kotona ihmisittäin sen ajan, tai onko siihen valmis.

tEE MITÄ TEET MUTTA ÄLÄ TEE KERSOJA ENÄÄ MUILLE ELÄTETTÄVÄKSI, KALTAISESI NIITÄ PUKKAAVAT ENITEN!

Joku lapsi tykkää hiljaisuudesta ja osaa askarrella paskarrella, lueskella ja olla ihmisiksi itsekseen, tehdä läksyt syödä välipalan. riippuu siitä miten olet tähän saakka kasvattanut ja opettanut.

Joku toinen taas ei osaa vaan änkeää muille harmiksi tai tekee pahojaan.
Ap, tunnet varmmaan lapsesi.

Mutta täytyy sanoa, että olisiko pitänyt miettiä silloin 7 vuotta sitten asiaa tarkemmin.

Kyll mun lapset on kmolemmat aikoinaan ollu yksin kotona koulun jälkeen :o Ja minä olen ollu ja mun veli on ollu... MIkä siinä on ettei nyky lapset osa enää olla hetkeäkään yksin vaan kokoajan pitää olla joku "vahtmassa" ettei vaan satu mitään... En ymmärrä alkuunkaan.
Ei ollu mitääm iltapäiväkerhoja sillon.

Joiku tykkää olla, toinen taas ei. Itse olen ollut koko kevään sairaslomalla ja lapsi olisi saanut tulla suoraan koulusta kotiin lähes joka päivä, ilttikseenpä tuo on halunnut jäädä leikkimään kaverien kanssa ja ulkoilemaan porukalla.

5 tuntia päivässä ittekseen, lyhyt aika? Sehän on pidempään kuin hänen koulupäivänsä. Miten voit uskaltaa jättää pienen pelkäämättä, että tämä tylsyyksissään keksii alkaa laittaa ruokaa liedellä ja polttaa itsensä tai talon, tai kokeilee tulitikkuja tms. mikä nyt lapsia kiinnostaa.

Ei meilläkään ollut vahtijaa, mentiin pikkuveljen kanssa miten sattuu. Melkein hukuttiin lampeen ja melkein poltettiin yksi metsä, mutta onneks selvittiin hengissä. Silti en aio omia lapsiani kasvattaa ilman valvojaa 5 tuntia päivässä.

AP, olette kuitenkin keskituloisia, jos päivähoitomaksutkin ovat olleet maksimissa??? haluaako pihi miehesi säästää tuon 90€/kk lapsen kustannuksella, vai miksi hän ei voi osallistua ip-kerhomaksuihin??

itse pienituloisena maksan 120€/kk iltiksestä, ja se on pienio raha siitä että ekaluokkalainen saa olla siellä joka päivä 12-16 kunnes pääsen töistä.

Yksi kotiäiti on naapurissa mutta kuultuaan tilanteen hän ilmoitti että on menossa myös töihin, tosin epäilen sitä.
Tilanne ei poikkeaisi ennenstäänkään sillä lapsni on heillä muutenkin usein leikkimässä.

Voi jumankekka, onpas sulla otsaa! Hoida itse lapsesi!
Meillä naapuristossa samanlaisia tapauksia, ja yksinäiset lapset ovat koko ajan ovella pyytämässä seuraa tai ruokaa. Alkaa jo vähitellen ärsyttämään.

On siinä kuule eroa, hoitaako toisen lasta kokopäiväisesti, vai tuleeko lapsi vain välillä leikkimään vieraana. Mutta sinä näköjään sysäät vastuun omasta lapsestasi muille, naapureille tms. Käsittämätöntä vastuuntunnottomuutta. Maksa se ip-maksu, sinun lapsesi se on eikä kenenkään muun!

[QUOTE="Liisi";28468819]Mä olen kotiäiti ja voin kyllä rehellisesti sanoa, että en ottaisi 4€ mitättömästä korvauksesta kenenkään muksua vaivoikseni, edes muutamaksi tunniksi. Ei se nyt ihan siinä sivussa mene kuitenkaan. Jos olen luvannut olla vastuussa jonkun lapsesta tuon ajan, niin en kyllä uskaltaisi ilman valvontaa jättää hetkeksikään edes omalle pihalle, ruokaa on tarjottava ja olisi sitouduttava olemaan kotona aina iltapäivät. Juu, ei taitaisi 4€ riittää minulle, enkä usko että kovin moni muukaan ottaisi siihen hintaan. Sehän on itse asiassa tosi halpa hinta iltapäiväkerhosta, joten omani laittaisin sinne ilman muuta.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kuka idiootti kotiäiti haluaisi ilmaiseksi hoitaa jonkun toisen lasta?
Kyllä nyt ap:lla vähän viiraa päässä, kuvittelee että kotiäidit haluavat hoitaa huvikseen ja ilmaiseksi hänen lastaan. En nyt ihan ymmärrä tätä koko ketjua.
Taitaa ap:lla olla hieman alentava näkemys kotiäideistä. Että jos joku toinen äiti on kotona, sekö tarkoittaa sitä, että voi aivan hyvin hoitaa muidenkin lapsia siinä sivussa? Se tuskin on kotiäidin tehtävä. Kotiäiti on kotona hoitamassa OMIA lapsiaan.

Kyllähän se lapsi varmaan pärjää, onhan sitä tosiaan ennenkin ne lapset pärjänneet kun ei ole ollut noita iltapäiväkerhoja. Silti meinasin omat lapset sellaiseen laittaa. Kun me molemmat vanhemmat ollaan vuorotyössä ja osa päivistä on pitkiä. Tosin miehellä on nykyään melkein aina aamuvuoroa, mutta silti saattaa päästä joskus vasta 5-6 aikoja. Minulla taas jotkut päivät on hyvinkin lyhyitä, osa taas pitkiä. Eli ei joka päivä tarvis tuo ip-kerhoa. Ja varmaan laitan tuon esikoisen vielä tokaluokallakin jos vaan pääsee, hyvät mahikset on kun täällä menee ikäjärjestyksessä tokaluokkalaiset ja meidän lapsi ihan loppuvuonna syntynyt. Ja olis sitten nuorempi samassa ip-kerhossa kun ovat vuoden ikäerolla syntyneet. Meilläkin menee todennäköisesti melkein täydet hinnat siitä ja päivähoitomaksuista myös (vielä eivät päiväkodissa ole) mutta onhan se jos silti halvempaa kuin päiväkoti ja sitä kautta säästöä syntyy.

Näitä asioita kannattaa miettiä jo hyvissä ajoin. En tiedä tartteisko jo näin ajoissa kuin minä, joka jo mietin kannattaako minun olla kokopäiväisesti töissä vai vaan 6h/päivä. Tulis sillä tavalla pienempi päivähoitomaksu ja mahdollisesti selviäisivät osapäivähoidossa. Että kannattaako sitä parin satasen takia raataa ylipitkiä päiviä töissä vai ei. Alkuun varmaan olenkin lyhyemmällä työajalla ja mies sitten jossain vaiheessa jos näin haluaa.

Aika hurjalta kuulostaa näin äkkisiltään korvaani tuo lapsen yksinolemisen määrä. Se on pitkä aika. Mutta - itsehän lapsesi tunnet ja tiedät, onko hän tarpeeksi kypsä henkisesti olemaan yksin ja vastuussa itsestään, sietämään yksinoloa ja epävarmuutta, pelkoa ja jännitystä. Koska nämä saattavat tulla kylkiäisinä.

Mikäli ei saa ip- paikkaa (tämä tuntuu aika omituiselta, koska meillä ainakin - pienessä pitäjässä - todellakin järjestetään kaikille sitä tarvitseville ip- hoitoa, ketään ei jätetä ulkopuolelle) niin ainahan on mahdollista sitten tehdä osa- aikaista, ja sillä tavalla helpottaa pienen koululaisen päivää. Vaihtoehtoja on muitakin kuin vain jättää lapsi kasvamaan liian aikaisin suuriin saappaisiin. Nyt ei olla enää seiskyt- kaheskyt luvulla, jolloin muita vaihtoehtoja ei edes ollut tarjolla kuin tuo yksinoleminen. Moni maksaa tuosta silloisesta yksinolemisestaan ja liiallisesta vastuunottamisestaan omalla terveydellään ja syrjäytymisellään.

Ja mitä tulee ip- maksuihin, niin minusta se on varsin vähän. Asiat tärkeysjärjestykseen.

[QUOTE="vieras";28469303]Samaa mieltä. Kuka idiootti kotiäiti haluaisi ilmaiseksi hoitaa jonkun toisen lasta?
Kyllä nyt ap:lla vähän viiraa päässä, kuvittelee että kotiäidit haluavat hoitaa huvikseen ja ilmaiseksi hänen lastaan. En nyt ihan ymmärrä tätä koko ketjua.
Taitaa ap:lla olla hieman alentava näkemys kotiäideistä. Että jos joku toinen äiti on kotona, sekö tarkoittaa sitä, että voi aivan hyvin hoitaa muidenkin lapsia siinä sivussa? Se tuskin on kotiäidin tehtävä. Kotiäiti on kotona hoitamassa OMIA lapsiaan.[/QUOTE]

7-vuotiaassa tuskin hirveästi on HOITAMISTA. Antaa välipalaa ja se on melkein siinä. Läksyjen teostakin voi sopia vanhempien kanssa että tehdäänkö vai ei.

Ihan kaikki ei ole niin avuttomia, että yki lapsi iltapäivällä lisää kaataa koko homman.

[QUOTE="vieras";28469493]7-vuotiaassa tuskin hirveästi on HOITAMISTA. Antaa välipalaa ja se on melkein siinä. Läksyjen teostakin voi sopia vanhempien kanssa että tehdäänkö vai ei.

Ihan kaikki ei ole niin avuttomia, että yki lapsi iltapäivällä lisää kaataa koko homman.[/QUOTE]

Joo, mutta silti euro/tunti korvaus on aika mitätön. Taitaa mennä lapsen ruokkimiseen koko korvaus. Vaikka lapsessa ei olisi hoitamista tai vahtimista, niin silti en 4€ korvauksesta lupautuisi olemaan AINA JOKA PÄIVÄ kotona ja sumplimaan omia menojani sen mukaan. Kun ei voi tehdä sitäkään, että lupaa ottaa lapsen vastaan koulusta, mutta sitten tuleekin niitä "no, huomenna ei nyt oikein sovikaan...".

Ei ennen juuri kukaan ekaluokkalainen ollut hoidossa iltapäivisin. Ei edes halunnut olla. Miten lapset nykyään ovat sitten niin avuttomia? Ei kai se voi mikään lastensuojeluasia tänä päivänäkäön olla?

Mutta periaatteessa kyllä samaa mieltä muiden kanssa, eli ei tuo maksu suuri ole. Ja enemmänhän teille kuitenkin sitten jää rahaa, kun ei tarvitse maksaa sitä täyttä päivähoitomaksua enää.

Yhteistyössä