Ekaluokkalaisten kaverikähinää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilitystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En meinaa.

Minustakin tämä nyt on sellainen asia johon mitään Kiva-tiimiä ei olisi edes tarvittu.

Mutta oletin siis että toinen on soittanut ja valittanut, mitä lapsensa sanoo mun lapsen tehneen. Ja sen haluaisin selvittää, koska tod. näk. tuo äiti sitten soittelee jatkossakin joka kinasta. Ja mä saan pumpata mitä siellä puhutaan, kuten nyt. Kyllä mua kiinnostaa jos lapsi on syytettynä siellä.

Jos oli toisinpäin, niin senkin mielellään jotenkin tietäisin. Jos kerran asia on opeista sen tiimin vaativa asia.

Mistä sä nyt edes tiedät, että ko. äiti on koululle soittanut?

Ja jos pahemmasta jutusta olis kyse, jos sun tyttö olis jotenkin erityisesti kiusannut, niin siitä olisi sun kanssa juteltu kyllä paremmin, kuin tuolla Wilma-viestillä.

Mun mielestä sä kehität tästä mielessäsi nyt ihan liian suurta soppaa. Luulen, että kahinoita tulee aina koulussa kavereiden kesken, ja tuollaisia tilateita voi olla vaikka joka päivä. Meinaatko sä puida ja tuskailla aina samalla lailla? Anna nyt olla jo.

Ok, täytynee luottaa siihen. Sehän tässä ärsytti, että jos on niin, että se toinen äiti soittaa ja valittaa, syyttää lasta jostain, niin me ei edes tiedetä mitään.

Otetaanko se Kiva-tiimi esiin joka pikku kärhämästäkin? Luulin että vain kiusaamisesta (joka on mun mielestä pitkäkestoista tai jotenkin vakavampaa kuin joku lasten sanaharkka).

Tyttö kertoi samat kuin mitä opekin, että pitää olla kaikkien kanssa kaveri jne. Luulen että tyttöni on voinut sanoa suoraan toiselle, ettei enää halua olla klaveri, koska on samaa sanonut kotona monesdti.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27139792:
välituntivalvoja esim nähnyt tilanteen?
kertoiko tyttö kotona mitä olivat opettajan kanssa puhuneet?
meillä tuli fronterissa (vastaava kuin Wilma ) kaikille yhteisenä viestiä et koko luokan kanssa keskusteltu toisten kunnioittamisesta ja välitunneilla käyttäytymisestä, ja luulen et siellä on jotain kärhämää ollut joidenkin kesken, mut asia on haluttu pitää yleisenä, eikä yksilöidä ketään erikseen.

kyllä se opettaja sit suoraan sanoo jos sun lasta "syyttää" jostain.

tiedän itsekkin et välillä rivien välistä tulee luettua kaikenlaista, mut näin täysin ulkopuolisena ainakaan mä en noista opettajan viesteistä saa sellaista käsitystä et sun tyttöäsi mistään syytettäisi.

En mä usko, että sun mitään tarvii pumpata. Kyllä sun kanssa varmasti keskustellaan, jos keskustelun aihetta on. Toi on kuitenkin tollasta normaalia arkipäiväistä kaverikinastelua. Jos jonkun äiti koululle jatkuvasti soittelee, niin se on koulun asia hoitaa se kommunikaatio. Se saa soittaa sulle, jos on jotain asiaa sulle. Turhaan otat stressiä. Vanhempia on niin monenlaisia, ja sä et sille mitään voi jos joku on vähän hysteerikko. Pahinta se nyt olis jos sä alkaisit sen äidin kanssa kinastelemaan!

taitaa koulussa oikeasti toimia toi kiva-projekti, onnea siitä =)

parempihan se on et puututaan nopeasti tilanteisiin, ja estetään jo se kiusaamisen alkaminen (kiva-projektin tavoite )
monissa kouluissa varmasti näin alkusyksystä puututaan varsinkin noiden ekaluokkalaisten käytökseen, kun eivät vielä oikein tiedä miten sillä koulumaailmassa ollaan ja eletään.

ok.

Ko. äiti on tyyppiä jolla varmaan on herkässä soittaa. Oli riidoissa pk:ssakikn useamman hoitajan/lto:n kanssa.

Ajattelin että mustamaalaa mun tyttöä siellä, mutta varmaan pitäisi antaa enemmän luottoa opelle, että erottaa "ammattisoittajat".

En mä usko, että sun mitään tarvii pumpata. Kyllä sun kanssa varmasti keskustellaan, jos keskustelun aihetta on. Toi on kuitenkin tollasta normaalia arkipäiväistä kaverikinastelua. Jos jonkun äiti koululle jatkuvasti soittelee, niin se on koulun asia hoitaa se kommunikaatio. Se saa soittaa sulle, jos on jotain asiaa sulle. Turhaan otat stressiä. Vanhempia on niin monenlaisia, ja sä et sille mitään voi jos joku on vähän hysteerikko. Pahinta se nyt olis jos sä alkaisit sen äidin kanssa kinastelemaan!

Jos vaivaa, niin soita. Jos pystyt asiallisesti sanomaan, että mielestäsi jotain asioita lasten pitää selvittää keskenäänkin.

Sanot vaikka että et opettajan Wilma-viestistä saanut oikein selvää, mitä on tapahtunut. kyllä se toinen sitten selostaa, jos kokee että lapsesi on haukkunut tai kiusannut.

[QUOTE="aapee";27139884]ok.

Ko. äiti on tyyppiä jolla varmaan on herkässä soittaa. Oli riidoissa pk:ssakikn useamman hoitajan/lto:n kanssa.

Ajattelin että mustamaalaa mun tyttöä siellä, mutta varmaan pitäisi antaa enemmän luottoa opelle, että erottaa "ammattisoittajat".[/QUOTE]

On opettajilla varmasti sen verran ammattitaitoa ja pelisilmää noissa jutuissa. Ja se opettajahan siellä päivät niiden tyttöjen kanssa on, joten oppii kyllä tuntemaan heitä aika hyvin, toivottavasti. Voi olla hyväkin sun kannalta, että se toinen äiti ei sulle soita, vaan ottaa kouluun yhteyttä. Sehän vasta kamala riesa oliskin, jos saisit sen kanssa olla selvittelemässä jokaista pientäkin tilannetta.

Meille ekaluokkalaisten opettaja sanoi vanhempainillassa juuri tuosta, että kinastelu ja riitely on lapsilla lähes jokapäiväistä, että se kuuluu asiaan ja sitä toimeentuloa opetellaan. Kiusaaminen on eri asia.

Mietin soitanko, mutta toisaalta en halua saada siitä toisesta sellaista riesaa, mitä tuio aiempi tuossa kuvasi.

Yritän varmaan saada omani pois tuosta kaveruudesta, siis että hankin aktiivisesti uusia kavereita luokalta vaikka kutsumalla niitä, joista omani tykkää, kotiin.

Mä olisin halunnut lukea jutun, mutta sori, mulla rupeaa silmät heti killittämään kun mä näen X:n ja Y:n, samalla aivot lyövät tyhjää. Se johtuu varmaan mun lukion matikantraumsta, mutta mä en pysty lukemaan tällasia jos niissä ei ole nimiä...:'(

[QUOTE="aapee";27140515]Mietin soitanko, mutta toisaalta en halua saada siitä toisesta sellaista riesaa, mitä tuio aiempi tuossa kuvasi.

Yritän varmaan saada omani pois tuosta kaveruudesta, siis että hankin aktiivisesti uusia kavereita luokalta vaikka kutsumalla niitä, joista omani tykkää, kotiin.[/QUOTE]

minusta kuulostaa, että sä teet kärpäsestä härkäsen. anna jo olla.
äläkä vaan tule kysymään miten niin, voisitko ihan miettiä sitä tykönäsi. sori, ei millään pahalla, mutta musta tuntuu, että sä meet nyt vähän liikaa tähän juttuun mukaan. en tietty koko kuviota tiedä, mutta tämän kertomasi perusteella..

Miksi kirjoitat syyllistävästi toisesta äidistä, miksi etsit syytä toisesta lapsesta?

Tyttöjen välillä ollut kärhämää ja se on nyt selvitetty. Hyvä niin!

Ehkäpä kärhämä oli ollut koulun mielestä tarpeeksi "vakava" jotta se otettiin kiva-käsittelyyn. Tosi hienoa että puuttuvat heti asioihin, ennen kuin se muuttuu ihan oikeaksi riidaksi! Ja tosiaan tuon tuuppimisen takia se on ollutkin kiva-käsittelyssä. Kouluissa on nollatoleranssi fyysisyydessä.

Ole tyytyväinen siitä äläkä ylianalysoi ja koita vääntää asiaa toisen osapuolen pikkumaisuudeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27139870:
taitaa koulussa oikeasti toimia toi kiva-projekti, onnea siitä =)

parempihan se on et puututaan nopeasti tilanteisiin, ja estetään jo se kiusaamisen alkaminen (kiva-projektin tavoite )
monissa kouluissa varmasti näin alkusyksystä puututaan varsinkin noiden ekaluokkalaisten käytökseen, kun eivät vielä oikein tiedä miten sillä koulumaailmassa ollaan ja eletään.

Täysin samaa mieltä.
Meillä on vasta jälkikäteen selvinnyt kuinka pahasti tyttöäni kiusattiin ala-asteella. Opettajien puuttuminen asiaan oli todella löperöä ja tehotonta. Useasti käytiin opejen ja terveydenhoitajan kanssa juttelemassa ja aina saatiin samat vastaukset "ei tälle mitään voi" ja "tää on ihan normaalia tämän ikästen tyttöjen välillä" ja "lasten täytyy saada itse oppia selvittämään pikku kiistansa".
No, tilannehan oli se, että vanhemmat ja opet tiesi kiusaamisesta vain jäävuoren huipun ja loppu jäi lasten väliseksi. Loppujen lopuksi tyttö yritti kaikin keinoin peitellä kiusaamista aikuisilta koska tehottomat puutumis yritykset ja "koittakaa nyt sopia keskenänne"- kehotukset vain pahensivat kiusaamista.
Minulla ei todellakaan ollut käsitystä miten kamalaa aikaa ala-aste on ollut tytölleni. Ulkopuoliselle näytti vain pikku nahistelulta.

Nyt sitten tyttö käy terapiassa ja takana jopa yksi itsemurhayritys :(
Kiusaamiseen ja nahisteluun on aina puututtava. Aikuisen on varmistettava, että asiat tulee sovittua. Riita ja kiusaamistilanteet ovat oivallisia tilanteita opetella ja aikuisen opettaa vuorovaikutustaitoja. Empatiakyky ja vuorovaikutustaidotkaan eivät ole mikään itsestään selvyys lapselle, niitä täytyy harjoitella ja jonkun opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27140752:
Täysin samaa mieltä.
Meillä on vasta jälkikäteen selvinnyt kuinka pahasti tyttöäni kiusattiin ala-asteella. Opettajien puuttuminen asiaan oli todella löperöä ja tehotonta. Useasti käytiin opejen ja terveydenhoitajan kanssa juttelemassa ja aina saatiin samat vastaukset "ei tälle mitään voi" ja "tää on ihan normaalia tämän ikästen tyttöjen välillä" ja "lasten täytyy saada itse oppia selvittämään pikku kiistansa".
No, tilannehan oli se, että vanhemmat ja opet tiesi kiusaamisesta vain jäävuoren huipun ja loppu jäi lasten väliseksi. Loppujen lopuksi tyttö yritti kaikin keinoin peitellä kiusaamista aikuisilta koska tehottomat puutumis yritykset ja "koittakaa nyt sopia keskenänne"- kehotukset vain pahensivat kiusaamista.
Minulla ei todellakaan ollut käsitystä miten kamalaa aikaa ala-aste on ollut tytölleni. Ulkopuoliselle näytti vain pikku nahistelulta.

Nyt sitten tyttö käy terapiassa ja takana jopa yksi itsemurhayritys :(
Kiusaamiseen ja nahisteluun on aina puututtava. Aikuisen on varmistettava, että asiat tulee sovittua. Riita ja kiusaamistilanteet ovat oivallisia tilanteita opetella ja aikuisen opettaa vuorovaikutustaitoja. Empatiakyky ja vuorovaikutustaidotkaan eivät ole mikään itsestään selvyys lapselle, niitä täytyy harjoitella ja jonkun opettaa.

Hienosti sanottu.

Ja kiva-projektihan on juuri se missä isommat oppilaat toimivat selvittäjinä pienissä nahinoissa. Eli oppilaat auttavat oppilaita (valvonnassa tietty) selvittämään erimielisyyksiä. Joten tässähän tehtiin juuri sitä mitä ap peräänkuulutti. Opetettiin lapsia itse setvimään riitojaan. Eikö??

Mä en sinänsä mee tähän juttuun mukaan. Vaan kun kyseessä on juuri tämä äiti, niin jokin hänessä ja tavassa hoitaa näitä asioita saa näkemään punaista. Ja saa olettamaan ettei tämä ole mikään yksittäistapaus, vaan tuo soittelu ym. valittaminen jatkuu ja jatkuu, aina jos on pienikin kärhämä.

[QUOTE="jep";27140606]minusta kuulostaa, että sä teet kärpäsestä härkäsen. anna jo olla.
äläkä vaan tule kysymään miten niin, voisitko ihan miettiä sitä tykönäsi. sori, ei millään pahalla, mutta musta tuntuu, että sä meet nyt vähän liikaa tähän juttuun mukaan. en tietty koko kuviota tiedä, mutta tämän kertomasi perusteella..[/QUOTE]

Jaa, en tiennytkään että se on joku lasten tiimi, luulin että aikuisten.

Kun omaani kiusattiin elokuussa, niin asia ei muka olut tarpeeksi vakava kiva-tiimiin, vaikka a) kyseessä oli 13 v pojat ja omat vielä 6 v tyttöni, ja b) kiusaaminen oli päivittäistä nimittelyä ja fyysistäkin silleen että häntä yritettiin työntää liikkuvan keinun alle.

Nyt sitten tämä joku sanaharkka on tarpeeksi vakava siihen.

Hienosti sanottu.

Ja kiva-projektihan on juuri se missä isommat oppilaat toimivat selvittäjinä pienissä nahinoissa. Eli oppilaat auttavat oppilaita (valvonnassa tietty) selvittämään erimielisyyksiä. Joten tässähän tehtiin juuri sitä mitä ap peräänkuulutti. Opetettiin lapsia itse setvimään riitojaan. Eikö??

Miksi kirjoitat syyllistävästi toisesta äidistä, miksi etsit syytä toisesta lapsesta?

Ehkäpä kärhämä oli ollut koulun mielestä tarpeeksi "vakava" jotta se otettiin kiva-käsittelyyn. Tosi hienoa että puuttuvat heti asioihin, ennen kuin se muuttuu ihan oikeaksi riidaksi! Ja tosiaan tuon tuuppimisen takia se on ollutkin kiva-käsittelyssä. Kouluissa on nollatoleranssi fyysisyydessä.

Ole tyytyväinen siitä äläkä ylianalysoi ja koita vääntää asiaa toisen osapuolen pikkumaisuudeksi.

Juuri näin, peesien peesi.

Asia on jo käsitelty koulussa tyttöjen, opettajan ja KiVa- tiimin kanssa. On siis eilistä huttua. Sinulle on siitä informoitu asiallisesti. Koulu on osittanut olevansa tarkkana ja hereillä kiusaamistilanteiden selvittelyissä. Nyt vain eloa eteenpäin, eikä mitään jumiutumista tähän yhteen asiaan, mikä on jo pois päivänjärjestyksestä.

Tilanteita tulee ja tilanteita menee. Sen sijaan, että nyt mietit ja analysoit aivan liiaksikin asti toisen osapuolen tekemisiä tai sanomisia, keskity nykyhetkeen ja tue omaa lastasi koulunkäynnissä sosiaalistumisineen kaikkineen.

[QUOTE="aapee";27140837]Jaa, en tiennytkään että se on joku lasten tiimi, luulin että aikuisten.

Kun omaani kiusattiin elokuussa, niin asia ei muka olut tarpeeksi vakava kiva-tiimiin, vaikka a) kyseessä oli 13 v pojat ja omat vielä 6 v tyttöni, ja b) kiusaaminen oli päivittäistä nimittelyä ja fyysistäkin silleen että häntä yritettiin työntää liikkuvan keinun alle.

Nyt sitten tämä joku sanaharkka on tarpeeksi vakava siihen.[/QUOTE]

Oppilaat koulutetaan siihen tehtävään. Ja jos tämä tapaus oli alkusyksystä niin koulutusta ei varmaan oltu ehditty vielä pitää ja saada toimintaa käyntiin. Ja sitten ehkä muutenkin katsottiin että se tapahtuma taas oli niin vakava että se piti käsitellä aikuiisten kesken. Koska siinäkin on raja minkälaisia juttuja oppilaat voivat itse selvittää.

Olen monta kertaa sanonut, että uskon ihan 100 % että omani on sanallisesti riidellyt, on voinut jopa sanoa ettei ole toisen kaveri jne. Koska on aika lailla kyllästynyt siihen, millainen se toinen tyttö on.

Kaveri on mennyt äidilleen asiaa itkemään ja äiti on soittanut opelle. Ope ei kero mulle/meille, vetää jonkun tiimin esiin ja nytkään en vielä tiedä, oliko niin kuin luulen, että mun lapsi sai nuhtelut, vai sen toisen lapsi (niin kuin jotkut epäilevät täällä) ja mitä siinä edes tapahtui.

Omani tuntien tiedän, että jos se kuvio oli niin, että omani on sanonut ettei halua olla enää kaveri (sietää siis muttei halua vaikka enää hengata välkköjä yhdessä) ja toinen ei usko, niin omani tulee sanomaan uudestaan jotain, mikä itkettää kaveria, ja hän kertoo äidille, joka kertoo opelle jne.

Ei ole kivaa, mutta ei minustakaan lapsen tarvi olla mikään kaikkien luokkakavereiden kaveri (tai pikemminkin ystävä), mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.

Tuuppimista ei ole meillä ennen ollut.

QUOTE=Blue;27140713]Miksi kirjoitat syyllistävästi toisesta äidistä, miksi etsit syytä toisesta lapsesta?

Ole tyytyväinen siitä äläkä ylianalysoi ja koita vääntää asiaa toisen osapuolen pikkumaisuudeksi.[/QUOTE]

Paitsi tämän äidin kyseessä ollessa ei jää tähän. Tulee uudestaan ja uudestaan sama tilanne, että toisen tyttö kertoo äidille oman versionsa ja äiti koululle.

Juuri näin, peesien peesi.

Asia on jo käsitelty koulussa tyttöjen, opettajan ja KiVa- tiimin kanssa. On siis eilistä huttua. Sinulle on siitä informoitu asiallisesti. Koulu on osittanut olevansa tarkkana ja hereillä kiusaamistilanteiden selvittelyissä. Nyt vain eloa eteenpäin, eikä mitään jumiutumista tähän yhteen asiaan, mikä on jo pois päivänjärjestyksestä.

Tilanteita tulee ja tilanteita menee. Sen sijaan, että nyt mietit ja analysoit aivan liiaksikin asti toisen osapuolen tekemisiä tai sanomisia, keskity nykyhetkeen ja tue omaa lastasi koulunkäynnissä sosiaalistumisineen kaikkineen.

[QUOTE="aapee";27140918]Olen monta kertaa sanonut, että uskon ihan 100 % että omani on sanallisesti riidellyt, on voinut jopa sanoa ettei ole toisen kaveri jne. Koska on aika lailla kyllästynyt siihen, millainen se toinen tyttö on.

Kaveri on mennyt äidilleen asiaa itkemään ja äiti on soittanut opelle. Ope ei kero mulle/meille, vetää jonkun tiimin esiin ja nytkään en vielä tiedä, oliko niin kuin luulen, että mun lapsi sai nuhtelut, vai sen toisen lapsi (niin kuin jotkut epäilevät täällä) ja mitä siinä edes tapahtui.

Omani tuntien tiedän, että jos se kuvio oli niin, että omani on sanonut ettei halua olla enää kaveri (sietää siis muttei halua vaikka enää hengata välkköjä yhdessä) ja toinen ei usko, niin omani tulee sanomaan uudestaan jotain, mikä itkettää kaveria, ja hän kertoo äidille, joka kertoo opelle jne.

Ei ole kivaa, mutta ei minustakaan lapsen tarvi olla mikään kaikkien luokkakavereiden kaveri (tai pikemminkin ystävä), mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.

Tuuppimista ei ole meillä ennen ollut.

QUOTE=Blue;27140713]Miksi kirjoitat syyllistävästi toisesta äidistä, miksi etsit syytä toisesta lapsesta?

Ole tyytyväinen siitä äläkä ylianalysoi ja koita vääntää asiaa toisen osapuolen pikkumaisuudeksi.[/QUOTE][/QUOTE]

Nyt sä olet jo naurettava...

En kovin naurettava. Niin tulee käymään.

Löydäänkö vetoa monestiko tuo äiti soittaa? Jos siis saan tiedon niistä joka kerta. Meinaan ei ole ainut kerta, eskarissa soitteli yhden opettajan tekemisista johtajalle monia kertoja (oman kertomansa mukaan) sillä perusteella, miten lapsensa oli leikkinyt eskaria kotona. Siis äänenpainot jne.

Jos meillä omani tulee mulle kertomaan jotain tyyliin "Kaisa sanoi ettei enää halua olla mun kaveri" niin kuin on tullutkin, niin en ole ikinä a) soittanut Kaisan äidille b) soittanut päiväkotiin, eskariin tai kouluun, vaan olen keskustellut että ehkä nyt kannattaa vähän hakea muita kavereita ja koettaa silti tulla toimeen Kaisankin kanssa.

Nyt sä olet jo naurettava...[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";27140969]Paitsi tämän äidin kyseessä ollessa ei jää tähän. Tulee uudestaan ja uudestaan sama tilanne, että toisen tyttö kertoo äidille oman versionsa ja äiti koululle.[/QUOTE]

Oletko nyt aivan varma, sen sata prosenttisen varma, että esim. tässä tyttöjen välisessä kahnauksessa on todellakin käynyt niin, että tämä toisen tytön äiti on soittanut opettajalle asiasta? Oletko ollenkaan ottanut huomioon sitä asiaa, että jospa se opettaja on ottanut yhteyttä vanhempaan ja keskustellut siitä hänen kanssaan? Tämäkin kun on varsin mahdollista. Olipa niin tai näin, sinä et sitä tiedä. Siksipä minusta on joltisakin turhaa ja aivan jonninjoutavaa negatiivisen ajattelutapasi lietsomista toi "syyllisen" kaivaminen ja toisen perheen näkeminen pahana. Luota opettajan näkemykseen ja tilanteiden arviointeihin, etpä tuota voikaan muuta tehdä - ihan yhtälailla täällä jokaisen koululaisen vanhempi joutuu niin tekemään. Ja yritä päästä tuosta omasta asenteellisuudestasi eroon, sillä se ei asioita ainakaan helpota eikä paremmaksi muuta. Turha on huomista päivää etukäteen murehtia, kun ei olla tätäkään päivää vielä iltaan saatu.

Mun eka kommentti oli tosta liikaa mukaanmenosta. Rest my case!

Mitä pidemmälle tää jankutus etenee, sitä varmemmin alkaa tuntua siltä, että suurin ongelma asiassa ei ole kaksi tyttöä eikä 'se toinen äiti'.

Yhteistyössä