Ekaluokkalaisten kaverikähinää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilitystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilitystä

Vieras
Eilen oli Wilmassa viesti:

"Hei!
Olemme keskustelleet Y:n ja X:n kanssa tänään välitunnilla toistensa kohtelemisesta ja ystävyydestä. Seuraamme/juttelemme tällä viikolla tyttöjen kanssa "yhteiselon" sujuvuudesta ja molemmat sitoutuivat sanallisesti toistensa hyvään kohteluun.
Jatkamme tilanteen seuraamista."

Y on siis ekaluokkalainen tyttöni ja X on paras kaveri koulussa. En ollut kuullut mistään riidasta sen jälkeen kun eräs kiusaamisasia selvisi 2 viikkoa sitten koulussa. Omaa tyttöäni kiusasi 2 13-v poikaa ja tyttöni silloin suuttui X:lle, kun ei auttanut eikä hakenut opea apuun vaikka tyttöni pyysi. Tyttöni haukkui tätä kaveriaan araksi ja sanoi, ettei kaveri ole oikea koululainen, kun hän ei uskalla itse mennä eikä tulla kouluun ilman saattajaa (he asuvat 200 metrin päässä ja se 200 m on pelkkää pyöräily/kävelytietä). (Meillä tulee noin 700 m ilman saattajaa.)

Koulun aloitus on ottanut toielle koville ja on itkeskellyt välitunnilla.

Kysyin siis opelta Wilmassa, onko ollut uutta riitaa. On perjantaina ja ilmeisesti X:n äiti on valittanut kouluun siitä.

No, ok, hyvä kun puututaan mutta mutta...

Tämä tyttöhän on meille tuttu jo päiväkodista ja 2 viimeistä vuotta ovat olleet pk:ssa ja eskarissa siellä parhaat kaverit. Ja en oikein ymmärrä mikä sille tytölle on kesän aikana tullut, koska aiemmin ei ollut mikään arka itkeskelijä todellakaan. Aiemmat 2 v se oli niin päin, että vähän väliä tämä toinen keksi juttuja kiusatakseen tyttöäni, mm. että hän pääsee eskariin ja kouluun jo kesällä kun on syntynyt silloin ja tyttöni vasta syyskuun lopulla, sitten kun on täyttänyt 6 ja 7. Kuukausitolkulla vedätti aina synttäreillään, joita sitten loppujen lopuksi ei pidetty ilmeisesti ollenkaan tai ainakaan samasta ryhmästä ei kutsuttu (siis että et pääse synttäreilleni jos et tee sitä tai tätä).

En ollut kauhean innoissaan kun pääsivät/joutuivat samalle luokalle, mutta minkäs sille tekee. "Siviilissä" tyttöni ei halua kutsua tätä tyttöä koskaan leikkimään meille, muita kyllä käy. Synttäreilleen on kutsunut. Syyksi sanoo, että hänellä on kivempia lähikavereita (eli jotka asuvat ihan naapurustossa). Lähikaverit ovat joko vielä eskarissa tai toisessa alueen koulussa.

Mitä tekisin, toki pitää puuttua, mutta minä en ikinä soittanut kaverin äidille näistä hänen tytön pöljäilyistä eskarissa, ajattelin että siinäpä hiovat toisiaan. Tämä äiti on nyt soittanut mulle (silloin siitä aiemmasta riidasta) ja nyt sitten näemmä valittaa Wilmassa opettajalle. En ollut varmaan tyydyttävä keskustelukumppani, kun käskin kyllä oman tyttöni pyytää anteeksi, mutta kerroin miksi omani suuttui ja sanoin, että ymmärrän kykllä että suuttui kun kaveri ei puolusta eikä edes hae opea.

Itse toivoisin siis, että tyttöni saisi uusia kavereita ja tämä yksi jäisi kokonaan pois. Varsinkin nyt kun hänen äitinsä näemmä valittaa joka risahduksestakin opelle. Tai soittelee.

Kiusaamiseen on aina puututtava ja mahdollisimman nopeasti. Vosiit hyvin olla yhteydessä toisen tytön äitiin.

Asioilla voi olla aina kääntöpuolikin. Kiusaako oma tyttösi toista tyttöä? Hän ei välttämättä kerro tätä sinulle. Ei sekään ole oikein, että tyttösi kiusaa toista tyttöä sanomalla araksi jos toinen saatetaan kouluun.

[QUOTE="aapee";27125936]Itse toivoisin siis, että tyttöni saisi uusia kavereita ja tämä yksi jäisi kokonaan pois. Varsinkin nyt kun hänen äitinsä näemmä valittaa joka risahduksestakin opelle. Tai soittelee.[/QUOTE]

Onko kaveruus lopetettava siihen jos toisen äiti soittaa kouluun? Jos äiti soittaa kouluun, niin todnnäköisesti on joku hätä. Ehkä lapsesi kiusaa myös.

Alkuperäinen kirjoittaja tilitystä;27125906:
Eilen oli Wilmassa viesti:

"Hei!
Olemme keskustelleet Y:n ja X:n kanssa tänään välitunnilla toistensa kohtelemisesta ja ystävyydestä. Seuraamme/juttelemme tällä viikolla tyttöjen kanssa "yhteiselon" sujuvuudesta ja molemmat sitoutuivat sanallisesti toistensa hyvään kohteluun.
Jatkamme tilanteen seuraamista."

Y on siis ekaluokkalainen tyttöni ja X on paras kaveri koulussa. En ollut kuullut mistään riidasta sen jälkeen kun eräs kiusaamisasia selvisi 2 viikkoa sitten koulussa. Omaa tyttöäni kiusasi 2 13-v poikaa ja tyttöni silloin suuttui X:lle, kun ei auttanut eikä hakenut opea apuun vaikka tyttöni pyysi. Tyttöni haukkui tätä kaveriaan araksi ja sanoi, ettei kaveri ole oikea koululainen, kun hän ei uskalla itse mennä eikä tulla kouluun ilman saattajaa (he asuvat 200 metrin päässä ja se 200 m on pelkkää pyöräily/kävelytietä). (Meillä tulee noin 700 m ilman saattajaa.)

Koulun aloitus on ottanut toielle koville ja on itkeskellyt välitunnilla.

Kysyin siis opelta Wilmassa, onko ollut uutta riitaa. On perjantaina ja ilmeisesti X:n äiti on valittanut kouluun siitä.

No, ok, hyvä kun puututaan mutta mutta...

Tämä tyttöhän on meille tuttu jo päiväkodista ja 2 viimeistä vuotta ovat olleet pk:ssa ja eskarissa siellä parhaat kaverit. Ja en oikein ymmärrä mikä sille tytölle on kesän aikana tullut, koska aiemmin ei ollut mikään arka itkeskelijä todellakaan. Aiemmat 2 v se oli niin päin, että vähän väliä tämä toinen keksi juttuja kiusatakseen tyttöäni, mm. että hän pääsee eskariin ja kouluun jo kesällä kun on syntynyt silloin ja tyttöni vasta syyskuun lopulla, sitten kun on täyttänyt 6 ja 7. Kuukausitolkulla vedätti aina synttäreillään, joita sitten loppujen lopuksi ei pidetty ilmeisesti ollenkaan tai ainakaan samasta ryhmästä ei kutsuttu (siis että et pääse synttäreilleni jos et tee sitä tai tätä).

En ollut kauhean innoissaan kun pääsivät/joutuivat samalle luokalle, mutta minkäs sille tekee. "Siviilissä" tyttöni ei halua kutsua tätä tyttöä koskaan leikkimään meille, muita kyllä käy. Synttäreilleen on kutsunut. Syyksi sanoo, että hänellä on kivempia lähikavereita (eli jotka asuvat ihan naapurustossa). Lähikaverit ovat joko vielä eskarissa tai toisessa alueen koulussa.

Mitä tekisin, toki pitää puuttua, mutta minä en ikinä soittanut kaverin äidille näistä hänen tytön pöljäilyistä eskarissa, ajattelin että siinäpä hiovat toisiaan. Tämä äiti on nyt soittanut mulle (silloin siitä aiemmasta riidasta) ja nyt sitten näemmä valittaa Wilmassa opettajalle. En ollut varmaan tyydyttävä keskustelukumppani, kun käskin kyllä oman tyttöni pyytää anteeksi, mutta kerroin miksi omani suuttui ja sanoin, että ymmärrän kykllä että suuttui kun kaveri ei puolusta eikä edes hae opea.

No kyllä tommoinen on jo keskustelun aihe (varsinkin jos koulun aloitus on oikeasti tälle kaverille tiukka paikka niin siitä ei tarvita enää yhtään ylimääräistä kiusaamista). Ja eihän koulu voi puuttua siihen mikä on tapahtunut jo aiemmin (eli kertomasi kaverin kiusaus tyttöäsi kohtaan) vaan puuttuvat vain siihen mitä koulussa tapahtuu.

Joo, toki. Ja panin tyttöni pyytämään anteeksi sanomisiaan mutta ymmärrän että pikaistuksissaan suuttui ja sanoi niin, koska se tapahtui tilanteessa, jossa tyttöni oli isompien poikien kiusattavana ja pyysi apua (siis että kaveri hakee välituntivalvojan), mutta toinen ei hakenut.

Jos kiusaisi koko ajan, niin kai se ope kertoisi mulle sen? Ja aiemmat vuodet se on aina ollut päinvastoin, tämä toinen on vaikuttanut olevan se "ovelampi" ja "manipuloivampi" ja härnännyt milloin milläkin omaa tyttöäni. Mä en soittanut tai valittanut pk:ssa tai eskarissa siitä.

Voiko lapsi muuttua kesän aikana niin paljon? Siis manipuloijasta hyvin araksi?

[QUOTE="vieras";27125941]Kiusaamiseen on aina puututtava ja mahdollisimman nopeasti. Vosiit hyvin olla yhteydessä toisen tytön äitiin.

Asioilla voi olla aina kääntöpuolikin. Kiusaako oma tyttösi toista tyttöä? Hän ei välttämättä kerro tätä sinulle. Ei sekään ole oikein, että tyttösi kiusaa toista tyttöä sanomalla araksi jos toinen saatetaan kouluun.[/QUOTE]

Se ei ole ainut syy, vaan aiempi koko historia.

[QUOTE="vieras";27125958]Onko kaveruus lopetettava siihen jos toisen äiti soittaa kouluun? Jos äiti soittaa kouluun, niin todnnäköisesti on joku hätä. Ehkä lapsesi kiusaa myös.[/QUOTE]

Se kiusaaminen tapahtui koulussa välitunnilla ja siihen puututtiin koulussa, 2 ekalla kouluviikolla.

No kyllä tommoinen on jo keskustelun aihe (varsinkin jos koulun aloitus on oikeasti tälle kaverille tiukka paikka niin siitä ei tarvita enää yhtään ylimääräistä kiusaamista). Ja eihän koulu voi puuttua siihen mikä on tapahtunut jo aiemmin (eli kertomasi kaverin kiusaus tyttöäsi kohtaan) vaan puuttuvat vain siihen mitä koulussa tapahtuu.

[QUOTE="aapee";27125993]Joo, toki. Ja panin tyttöni pyytämään anteeksi sanomisiaan mutta ymmärrän että pikaistuksissaan suuttui ja sanoi niin, koska se tapahtui tilanteessa, jossa tyttöni oli isompien poikien kiusattavana ja pyysi apua (siis että kaveri hakee välituntivalvojan), mutta toinen ei hakenut.

Jos kiusaisi koko ajan, niin kai se ope kertoisi mulle sen? Ja aiemmat vuodet se on aina ollut päinvastoin, tämä toinen on vaikuttanut olevan se "ovelampi" ja "manipuloivampi" ja härnännyt milloin milläkin omaa tyttöäni. Mä en soittanut tai valittanut pk:ssa tai eskarissa siitä.

Voiko lapsi muuttua kesän aikana niin paljon? Siis manipuloijasta hyvin araksi?[/QUOTE]

Otahan myös huomioon että tyttö ei välttämättä uskaltanut puuttua asiaan. Ei uskaltanut hakea apua ja meni ns. "lukkoon" siinä tilanteessa. Sillä tytöllä voi olla jotain ongelmia oikeasti nyt menossa.

[QUOTE="aapee";27126013]Se kiusaaminen tapahtui koulussa välitunnilla ja siihen puututtiin koulussa, 2 ekalla kouluviikolla.[/QUOTE]

Niin se isompien poikien kiusaus? Kyllä sen ymmärsin.

Minä tarkoitin sitä että kun kerroit että se toinen tyttö oli nälvinyt sinun lastasi pari edellistä vuotta. Siihen ei koulu enää puutu.

Tulkitsenko siis niin, että heillä on nyt oikeasti jotain muutakin meneillään ja siksi äiti on niin liipasinherkkä? Tästä perjantain kerrasta en edes tiedä, mitä riitaa on ollut, siis mitä on sanottu.

Korostan että en hyväksy että tyttöni on sanonut toista araksi ja puuttunut siihen saattamiseen, mutta se oli siis tilanteessa jossa tyttöni pyysi hakemaan opettajan apuun välitunnilla ja toinen ei hakenut, ja tyttöni suuttui siitä.

[QUOTE="aapee";27126057]Tulkitsenko siis niin, että heillä on nyt oikeasti jotain muutakin meneillään ja siksi äiti on niin liipasinherkkä? Tästä perjantain kerrasta en edes tiedä, mitä riitaa on ollut, siis mitä on sanottu.

Korostan että en hyväksy että tyttöni on sanonut toista araksi ja puuttunut siihen saattamiseen, mutta se oli siis tilanteessa jossa tyttöni pyysi hakemaan opettajan apuun välitunnilla ja toinen ei hakenut, ja tyttöni suuttui siitä.[/QUOTE]

Ei sun tarvitse tulkita mitään, asia ei sulle kuulu.

Tyttösi on tölvännyt sanallisesti kaveriaan ja se on käsitelty koulussa. Ja viimeisin tölväily voi olla molemminpuolistakin. Siinä se. Jos vastaavaa tapahtuu sinun tyttöäsi kohtaan niin sekin käsitellään sitten samalla lailla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Näyttää kuuluvan, koska mullekin asiasta wilmassa kerrotaan.

Vastaavaa ei käsitellä mun tyttöni osalta, koska mä en valita kuin tosi kiusaamisista, uskon että lasten täytyy vähän oppia käsittelemään pienempiä juttuja keskenäänkin, jos se ei ole sellaista että yhtä sorretaan systemaattisesti aina.

Ei sun tarvitse tulkita mitään, asia ei sulle kuulu.

Tyttösi on tölvännyt sanallisesti kaveriaan ja se on käsitelty koulussa. Ja viimeisin tölväily voi olla molemminpuolistakin. Siinä se. Jos vastaavaa tapahtuu sinun tyttöäsi kohtaan niin sekin käsitellään sitten samalla lailla.

Oli myös neuvonut ettei asiasta kannata puhua mitään opeille. Kiusaaminen oli nimittelyä (tyttöni silmälaseista) ja fyysistäkin. Onneksi tyttö kertoi mulle.

Voi olla ettei uskaltanut, mutta etkö itse lapsena suuttuisi, jos isot pojat koettaa laittaa sinut liikkuvan keinun alle ja huudat että hae opettaja apuun, niin toinen ei tee mitään?

Otahan myös huomioon että tyttö ei välttämättä uskaltanut puuttua asiaan. Ei uskaltanut hakea apua ja meni ns. "lukkoon" siinä tilanteessa. Sillä tytöllä voi olla jotain ongelmia oikeasti nyt menossa.

[QUOTE="aapee";27126192]Näyttää kuuluvan, koska mullekin asiasta wilmassa kerrotaan.

Vastaavaa ei käsitellä mun tyttöni osalta, koska mä en valita kuin tosi kiusaamisista, uskon että lasten täytyy vähän oppia käsittelemään pienempiä juttuja keskenäänkin, jos se ei ole sellaista että yhtä sorretaan systemaattisesti aina.[/QUOTE]

Sulle nyt täytyy kovasti täsmentää asioita... Sulle ei siis kuulu sen toisen tytön mahdolliset/mahdottomat vaikeudet. Eli niitä sun ei tarvitse koittaa tulkita ollenkaan.

Ja vaikka sinä et "kantelisikaan" opettajalla niin niitä saatetaan silti käsitellä koulussa. Ne opettajat kun ovat vastuussa siellä koulussa ja jos katsovat että on käsiteltävää niin sehän käsitellään, ja tiedoetaan sitten vanhempia Wilmassa sen jälkeen.

No ei sinun tarvitse muutoin puuttua kuin että selvittelet asiaa tyttösi kanssa ja painotat kavereiden kanssa toimeentulemista.

Ja mitä tulee esim. siihen ihmettelyysi, että voiko lapsi muuttua kesän aikana määrätietoisesta hiljaisemmaksi, niin toki voi muuttua ja se on ihan normaalia, sekin. Koulunaloittaminen on iso asia ja kasvunpaikka, ja monella tuolloin ilmenee ujoutta ja arkuutta. Ihan kotipiirissä kuin siellä koulussakin.

Oli myös neuvonut ettei asiasta kannata puhua mitään opeille. Kiusaaminen oli nimittelyä (tyttöni silmälaseista) ja fyysistäkin. Onneksi tyttö kertoi mulle.

Voi olla ettei uskaltanut, mutta etkö itse lapsena suuttuisi, jos isot pojat koettaa laittaa sinut liikkuvan keinun alle ja huudat että hae opettaja apuun, niin toinen ei tee mitään?

Läheskään kaikkeen eivät kyllä ilman kanteluita pääse puuttumaan. Esim. tämä vakavampi kiusaamisasiakaan ei käynyt ilmi vasta kun tyttö kertoi mulle kotona ja otin yhteyttä kouluun. Jos eivät huomaa tuollaista tapahtuvan koulun pihalla, niin varmaan moni pienempi sanaharkka jää kyllä huomaamatta jos joku ei kerro.

Ei mulla sinänsä kiinnosta mitä sillä toisella nyt on, vaan en halua että joudumme kärsimään niiden vaikeuksien takia, joille meidän perhe ei voi mitään ja joita emme ole aiheuttaneetkaan.

Tuntuu ettei tämä ehkä ole vain sitä koulun alun jännitystä.

Sulle nyt täytyy kovasti täsmentää asioita... Sulle ei siis kuulu sen toisen tytön mahdolliset/mahdottomat vaikeudet. Eli niitä sun ei tarvitse koittaa tulkita ollenkaan.

Ja vaikka sinä et "kantelisikaan" opettajalla niin niitä saatetaan silti käsitellä koulussa. Ne opettajat kun ovat vastuussa siellä koulussa ja jos katsovat että on käsiteltävää niin sehän käsitellään, ja tiedoetaan sitten vanhempia Wilmassa sen jälkeen.

Niin, olen yrittänyt.

Tyttöni vaan niissä tilanteissa kertoo ettei ehkä enää halua enää olla kaveri sen toisen kanssa, kun hän ei kuulemma ole enää yhtään samanlainen kuin eskarissa. Ei uskalla mennä vieläkään vessaan muuten jos tyttöni ei lähde mukaan jne. Ei ole kuulemma enää yhtään hauska kaveri.

Olen koettanut puhua että toista jännittää se koulu niin paljon.

No ei sinun tarvitse muutoin puuttua kuin että selvittelet asiaa tyttösi kanssa ja painotat kavereiden kanssa toimeentulemista.

Ja mitä tulee esim. siihen ihmettelyysi, että voiko lapsi muuttua kesän aikana määrätietoisesta hiljaisemmaksi, niin toki voi muuttua ja se on ihan normaalia, sekin. Koulunaloittaminen on iso asia ja kasvunpaikka, ja monella tuolloin ilmenee ujoutta ja arkuutta. Ihan kotipiirissä kuin siellä koulussakin.

Olen samaa mieltä ja siksi itse en ole soitellut ja valittanut joka risahduksesta.

Ainoastaan siitä kun ne puolet isommat pojat kiusasivat, kerroin koulussa.

[QUOTE="vieras";27126276]Lasten pitäisi oppia selvittämään tietyissä tilanteissa välejään myös ihan itse.[/QUOTE]

Yhteistyössä