Ekan kerran päiväkodissa huolestuttiin nuoremman puhumattomuudesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siellä käy joku kiertävä hoitaja, joka seuraa lapsia ja huomioi erilaisia asioita ja oli sitten tehnyt tuolle nuoremmalle pojalle jonkun testin ja kuulemma lähes 3-vuotiaan tulisi puhua useamman sanan lauseita. Puheterapiaa sen mielestä lapsi tarvisi.

Lapsi siis puhuu sanoja ja viime aikoina niitä sanoja on alkanut tipahtelemaan kuin sieniä sateella, mutta aika usein lapsi tyytyy osoittelemaan ja sanoo ööh ööh, kun jotain haluaa. Kaiken lapsi ymmärtää ja sen suhteen ei ole ongelmaa, mutta kun ne useamman sanan lauseet puuttuu.

2 kuukauden päästä on neuvola ja siellä pitäisi toi asia sitten ottaa puheeksi, tosin juuri käytiin näyttäytymässä esikoisen käydessä neuvolassa ja terkka nyt ei kauheasti huolestunut vielä.

Toisaalta voihan ne pistää meidät puheteraputin jonoon, mutta jos sinne joskus vuoden päästä pääsee, niin epäilen tuon lapsen puhuvat silloin jo ihan hyvin, saman teki tuo isompikin, ei alkanut puhumaan kuin joskus reilu 2,5-vuotiaana.

Meillä myös suvussa on reilusti näitä jotka ovat alkaneet puhumaan suht myöhään, että itse en osaa moisesta olla edes huolestunut.
 
Kiertävä hoitaja = kiertävä erityislastentarhanopettaja?

Koskaanhan nämä seurannat ja konsultaatiokäynnit ei ole pahitteeksi.
Yksi keino, millä voit koittaa saada lasta puhumaan enemmän, on se, että et enää "ymmärrä" sen ööhööh-lauseita, vaan nimeät itse asioita ja odotat myös, että lapsi nimeää. Siis ettet heti ööhööh-asiasta ymmäräkkän, mitä lapsi on vailla.
 
Hyvähän se on jos puheterapiaan pääsee. 3v on jo aika vanha jo, joten ihan hyvä jos tohon puututaan. Lapsellekin mukavampi kun tulee ymmärretyksi ja pääsee leikkeihin mukaan.
Meidän neuvolantäti (vähän yli-innokas kyllä) oli laittamassa puheterapiaan kun 2v puhui lauseita mutta ei aina taivuttanut oikein sanoja. Siihen tsekkausaikaa kun soitin, oli puhelimessa toinen terveydenhoitaja joka kuuli kun poika hölötti taustalla ja totes ettei oo mitään syytä tulla..
 
Kiertävä hoitaja = kiertävä erityislastentarhanopettaja?

Koskaanhan nämä seurannat ja konsultaatiokäynnit ei ole pahitteeksi.
Yksi keino, millä voit koittaa saada lasta puhumaan enemmän, on se, että et enää "ymmärrä" sen ööhööh-lauseita, vaan nimeät itse asioita ja odotat myös, että lapsi nimeää. Siis ettet heti ööhööh-asiasta ymmäräkkän, mitä lapsi on vailla.
Tää nyt on ihan bullshittiä. Mee aapee sinne terapiaan lapsen kanssa jos teille sellasta tarjotaan. Saatte ihan oikeita hyödyllisiä vinkkejä.

Lasta nimenomaan PITÄÄ ymmärtää ja opettaa vaikka samalla tukiviittomia.
 
Kyllä 3v on sellanen ikä, että siinä asiaan kyllä puututaan, ihan syystäkin. Ja eihän se paha ole jos sitten mitään ongelmaa ei ole. Pahempi on jos viivettä on(vähän siltä kuulostaa) eikä siihen ajoissa puututa. Ja tuo on just kiertävän erityislastentarhanopen työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Tuskin me ihan heti sinne puheterapiaan päästään, kun just tänään oli lehdessä juttua, että jonot on vuoden mittaiset, vain tärkeimmät tapaukset voi päästä aiemmin, mutta tuskin tuo jonon keulille menee, kun kuitenkin sanoja tulee.

Ja en todellakaan ymmärrä kaikkea mitä lapsi sanoo, ja nimeän asioita. Ihan viime aikoina lapsi on alkanut toistelemaan mun sanomisia, että selkeästi alkaa nyt puhuminen enempi kiinnostamaan. Vieraammille ihmisille ei välttämättä senkään verran puhu mitä mulle, kun hieman vierastaa tällä hetkellä vieraampia.
 
Niin. Miten lapsi itse suhtautuu asiaan eli aiheuttaako puhumattomuus turhautumista? Kokeeko hän tulevansa ymmärretyksi ja jos joskus ei tule ymmärretyksi, miten lapsi siihen suhtautuu? Meillä ei ollut 3-vuotias puhumaton, mutta hänen puheensa oli erittäin epäselvää ja näitä turhautumisia tuli päivittäin useitakin. Vääjäämättähän se alkaa jossain vaiheessa vaikuttaa lapsen koko kehitykseen, jos koko kommunikaatio on vain siihen hetkeen ja paikkaan sidottuja (esim. osoittaminen). 3-vuotiaallakin voi olla jo tosi paljon asiaa muustakin, kuin vain siitä mitä juuri sillä hetkellä tapahtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
kyllä 3v on jo sellainen ikä että kannattaa asiaa ainakin tutkia. Samantapaista oli meidän esikoisella reilu 2-vuotiaana, tosin muutama parin sanan lausekin taisi tulla.. Ja silti itse lapsesta huolestuneena järjestin lapsen puheterapeutin arvioon.. Hyvä niin, sillä myöhemmin diagnosoitiin keskivaikea kielellinen vaikeus, ja terapia jatkuu edelleen, lapsi jo koulussa. Koskaan ei ole haittaa pyytää arviota! Itse ainakin haluan lapseni parasta, ja paras on jos viiveet tai vaikeudet huomataan riittävän ajoissa, jotta saadaan kuntoutus alulle.
 
Kiertävä hoitaja = kiertävä erityislastentarhanopettaja?

Koskaanhan nämä seurannat ja konsultaatiokäynnit ei ole pahitteeksi.
Yksi keino, millä voit koittaa saada lasta puhumaan enemmän, on se, että et enää "ymmärrä" sen ööhööh-lauseita, vaan nimeät itse asioita ja odotat myös, että lapsi nimeää. Siis ettet heti ööhööh-asiasta ymmäräkkän, mitä lapsi on vailla.

meille on useampi puheterapeutti sanonut että näin ei saa missään nimessä toimia, sillä lapsen suhde ja luottamus vanhempiin ja uskallus yrittää puhua kärsii pahasti, koska lapsella on suuri tarve tulla ymmärretyksi ja jos vanhemmat lopettavat ymmärtämisen voi luottamus kärsiä. Itse siis kysyin että pitäisikö olla ymmärtämättä mitä haluaa. Se miten tuossa voi auttaa puheenkehitystä on ymmärtää lasta ja sanoittaa kaikki tekemiset. esim. haluat maitoa, minä annan maitoa.
 
Miksi suhtaudut niin negatiivisesti puheterapiaan? Ajattele lapsesi parasta. Mun esikoinen on nyt 4v mutta on jo ainakin pari vuotta höpöttänyt kaikki mahdolliset asiat, ei siis vain niitä mitä juuri näkee vaan kertoilee pitkiä tarinoita kesälomamatkoista ja miestiskelee ties mitä asioita, syvällisiäkin.. Jäähän sun lapsi kaveriporukassa väkisin paitsioon kun ei osaa ilmaista itseään. Vaikea leikkiä kun 3-vuotiaiden leikit on jo kehittyneempiä kuin hiekkalaatikolla lapion kanssa huitomista missä ei sanallista kommunikaatiota välttämättä tarvitse.

Ei terapia tarkoita että lapsessasi olisi jokin "vika", hän vaan kehittyy hieman hitaammin ja pieni kannustus ja aktivointi saattaisi auttaa häntä saamaan ikätasonsa kiinni. Helpompi nyt kuin vasta juuri ennen kouluikää.
 
Kiertävä hoitaja = kiertävä erityislastentarhanopettaja?

Koskaanhan nämä seurannat ja konsultaatiokäynnit ei ole pahitteeksi.
Yksi keino, millä voit koittaa saada lasta puhumaan enemmän, on se, että et enää "ymmärrä" sen ööhööh-lauseita, vaan nimeät itse asioita ja odotat myös, että lapsi nimeää. Siis ettet heti ööhööh-asiasta ymmäräkkän, mitä lapsi on vailla.

Me saatiin tää sama ohje neuvolasta 1,5v:n kanssa. En noudattanut. (lapsi puhui tällöin 2-sanaisia lauseita yksittäisten sanojen lisäksi mutta ei vissiin neuvolan mielestä tarpeeksi)
 
Niin no, hieman myöhäiseltä tuo puheenkehitys vaikuttaa. Mun lapset ovat olleet tuolla tasolla jo hieman yli vuoden ikäisinä, mutta tunnen myös lapsia, jotka ovat alkaneet kunnolla puhua vasta kolmen ikävuoden jälkeen ilman mitään ongelmia myöhemmin. Jos ominaisuus on suvussa, olisin aika levollisin mielin. Puheterapeutilla kannattaa varmaan käydä, jos vaan pääsee.
 
Rohkeasti vain puheterapiajonoon! Ette välttämättä tarvitse kuin arviointikäynnin ja ehkä seurantaa, jos perimässä on voimakkaana piirteenä se, että puhe kehittyy hieman myöhään. Kuitenkin on paras varmistaa, ettei kyse ole varsinaisesta kielihäiriöstä, joka taas vaikeuttaa osaltaan jatkossa esim. koulutaitoja. Usein kielihäiriö ei tule myöskään yksin, vaan kielihäiriönen lapsi voi olla esim. motorisesti kömpelö, omaehtoinen, keskittymätön tai leikki muiden lasten kanssa (sosiaaliset taidot) voi olla vaikeaa. Jonottakaa siis reilusti vain puheterapia-aikaa. Jos poikasi puhe alkaa sujumaan hyvin jo ennen pt-käyntiä, voitte aina perua ajan tarpeettomana :)
 
Siis en koe puheterapiaa negatiivisena asiana, vaan enemminkin ajattelen sitä, että täällä on jumalattomat jonot terapeuteille, kun koko kaupungissa niitä on 2, että niitä tärkeämpiäkin tapauksia on.
Joku kysyi, että turhautuuko lapsi, niin ei turhaudu, tulee hyvin ymmärretyksi ja ymmärtää itse oikeastaan kaiken mitä sille sanoo, paljon paremmin tämä nuorempi tulee ymmärretyksi, mitä esikoinen aiemmin ja nyt ihan viime aikoina lapsi on itse alkanut enemmän hakemaan ja käyttämään niitä sanoja.
Lehdessä oli juuri kyllä juttua, että tämän päivän ongelma on puhumattomat 3-vuotiaat, tosin eihän toi mun lapsi täysin puhumaton ole ja siitähän tämä kiertävä erityislastentarhanopettaja oli huolissaan, kun ei tule useamman sanan lauseita, sanoja kyllä löytyy.

Jos tuo nuorempi lapsi kehittyy kuten tähän asti, niin se ei aikuisena puhu yhtään tuon enempää, on hyvin samankaltainen kuin veljeni, joka on todella vähäpuheinen vielä aikuisenakin :)
 
Kiertävä hoitaja = kiertävä erityislastentarhanopettaja?

Koskaanhan nämä seurannat ja konsultaatiokäynnit ei ole pahitteeksi.
Yksi keino, millä voit koittaa saada lasta puhumaan enemmän, on se, että et enää "ymmärrä" sen ööhööh-lauseita, vaan nimeät itse asioita ja odotat myös, että lapsi nimeää. Siis ettet heti ööhööh-asiasta ymmäräkkän, mitä lapsi on vailla.


Siis oikeestiko joku tekee näin? Se on todella haitallista, eikä suinkaan kehitä puhetta!
 
Mietin aina näissä puheterapiatapauksissa että kuinkahan paljon vanhemmilla itsellään on tapana puhua lapsilleen? Vilkas vuorovaikutus lapsen kanssa auttaa varmasti suuresti puheen kehitystä.
 
[QUOTE="kissa";29006606]Mietin aina näissä puheterapiatapauksissa että kuinkahan paljon vanhemmilla itsellään on tapana puhua lapsilleen? Vilkas vuorovaikutus lapsen kanssa auttaa varmasti suuresti puheen kehitystä.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Meilläkin esikoiselle on puhuttu, luettu, loruiltu ja laulettu paljon vauvasta asti. Silti hän oppi suht myöhään puhumaan ja puhuu vieläkin melko epäselvästi, on vähän alle 3-vuotias. Minä olin lapsena samanlainen eli tiettyjen äänteiden muodostamisessa oli ongelmia mutta se korjaantui puheterapiassa ennen kouluun menoa. Usein taitavat olla perinnöllisiä juttuja.

Ap:lle sanoisin että kyllä 3 vuotta täyttävä on melko puhumaton jos käyttää vain yksittäisiä sanoja. Puhe voi vielä olla epäselvää tässä iässä mutta kyllä siinä pitäisi jo ihan monimutkaisia rakenteita olla, sanojen taivuttamista ja sen sellaista, pitkiä lauserakenteita. Sinuna veisin puheterapiaan, jos sinne kerta pääsee, se auttoi minuakin lapsena. Turha ajatella että löytyy pahempiakin tapauksia, no tottakai löytyy mutta kyllä lapsellasikin on ihan selkeä tarve puheterapiaan. Minä veisin omani puheterapiaan riemusta kiljuen, mutta ei täytä kriteereitä... Vasta 5-vuotiaana pääsee jos silloinkin vielä puuttuu paljon äänteitä. Se on aika myöhään se.
 
Alkuperäinen kirjoittaja perinnöllistä;29007224:
Ei pidä paikkaansa. Meilläkin esikoiselle on puhuttu, luettu, loruiltu ja laulettu paljon vauvasta asti. Silti hän oppi suht myöhään puhumaan ja puhuu vieläkin melko epäselvästi, on vähän alle 3-vuotias. Minä olin lapsena samanlainen eli tiettyjen äänteiden muodostamisessa oli ongelmia mutta se korjaantui puheterapiassa ennen kouluun menoa. Usein taitavat olla perinnöllisiä juttuja.

Ap:lle sanoisin että kyllä 3 vuotta täyttävä on melko puhumaton jos käyttää vain yksittäisiä sanoja. Puhe voi vielä olla epäselvää tässä iässä mutta kyllä siinä pitäisi jo ihan monimutkaisia rakenteita olla, sanojen taivuttamista ja sen sellaista, pitkiä lauserakenteita. Sinuna veisin puheterapiaan, jos sinne kerta pääsee, se auttoi minuakin lapsena. Turha ajatella että löytyy pahempiakin tapauksia, no tottakai löytyy mutta kyllä lapsellasikin on ihan selkeä tarve puheterapiaan. Minä veisin omani puheterapiaan riemusta kiljuen, mutta ei täytä kriteereitä... Vasta 5-vuotiaana pääsee jos silloinkin vielä puuttuu paljon äänteitä. Se on aika myöhään se.

No odotetaan nyt 2kk kun mennään neuvolaan, siellä sitten päättävät laittavatko meidät puheterapiajonoon ja se jono siis on tällä hetkellä vuoden pituinen.
 
No odotetaan nyt 2kk kun mennään neuvolaan, siellä sitten päättävät laittavatko meidät puheterapiajonoon ja se jono siis on tällä hetkellä vuoden pituinen.

Toisaalta kiireelliset tapaukset poimivat jonosta. Samoin omasta kokemuksestani sanoisin, että kun on puoli vuotta ollut jonossa, kannattaa alkaa soittaa ajan perään. Me päästiin sillä tavalla jonon sijalta 12 ekalle käynnille ja sitä myöten puheterapian asiakkaiksi.

Tämä siis samassa kaupungissa kuin te, päätellen tuota lehtijuttua koskeneista kommenteistasi.
 
Jos jono on vuoden mittainen, niin sitä suuremmalla syyllähän kannattaa siihen hakeutua. Jos alkaa puhua, niin pääsee sieltä jonosta pois antamaan tilaa enemmän tarvitsevalle.

Käytiin itse reilu 3-vuotiaan kanssa puheterapeutilla kerran, antoi neuvoja ja harjoituksia, esim. kielijumppa, ja aika pian tuon käynnin jälkeen alkoi puhua. Olisi toki saattanut ilmankin alkaa, mutta hyvä näin.
 
Siis pakko kysyä missä päin Suomea on vuoden mittainen jono puheterapiaan? Itse kävin juuri arviointiäynnillä vajaan kolme vuotiaana kanssa ja kyllä minä sinua ottaisin luurin käteen ja alkaisin varaamaan aikaa.
 
[QUOTE="Kahdenäiti";29009808]Siis pakko kysyä missä päin Suomea on vuoden mittainen jono puheterapiaan? Itse kävin juuri arviointiäynnillä vajaan kolme vuotiaana kanssa ja kyllä minä sinua ottaisin luurin käteen ja alkaisin varaamaan aikaa.[/QUOTE]

Kouvolassa. Täällä menee kaikki päin peetä. Kaupungin henkilökunta on lomautettu 2-3 viikoksi, myös esim päiväkotien henkilökunta ja opettajat, samoin lastensuojelusta lomauttavat joksikin aikaa, kouluja lakkautetaan, nyt puuhaavat erikoisluokkien lopettamista, veroäyrin nostamista jne. Venäläisiä turisteja varten rakennettiin iso ostoskeskus, jonka budjetin laskemisessa oli sitten lopulta tehty n. 20 miljoonan euron laskuvirhe, jota nyt paikkaillaan.

Lapsiperheet: ÄLKÄÄ hakeutuko tänne! Me ainakin yritetään päästä täältä pois!!
 
Meidän 2v4kk joutui puheterapiaan kun ei puhu paljoa. Käytössä noin 30-40 sanaa. Espoossa arvioon pääsi viikon sisällä lähetteestä ja samantien sai 6 aikaa( yksi per vko). Puheterapiassa etsitään keinoja joilla tuon ikäinen lapsi tulisi paremmin ymmärretyksi( esim. Tukiviittomat) sekä tehdään harjoituksia jotka rohkaisevat lasta puhumaan. Meillä olen kokenut puheterapiaan hyödylliseksi ja suosittelen hakeutumaan jonoon mahdollisimman pian, varsinkin jos teillä jonot ovat noinkin pitkät.
 
Onpas aivan kamalaa. Kyllä tossa tilanteessa pitäisi ihmisten ryhtyä kapinaan. Vaikea uskoa, mutta uskon. Ei muuta kuin liikkeelle siellä ihmiset eikä vaan hiljaa hyväksyä tilanne.
 

Yhteistyössä