Elämä kohdunulkoisen jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viljaemilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viljaemilia

Uusi jäsen
20.12.2007
2
0
1
Joku on varmaan ennenkin tätä tiedustellut, mutta miten teillä muilla on lähtenyt asiat rullaamaan kohdunulkoisen jälkeen? Mulla henkinen puoli on ok, en edes tiennyt olevani raskaana ennen kuin kivut tulivat ja jouduin sairaalaan ja laparoskopiaan. KU:ni oli munasarjassa eli mitään munatorven poistoa tms. ei jouduttu tekemään. Sisuskaluni ovat tallella ja kaiken pitäisi olla hyvin.

Kuitenkin mietin tässä, että kauanko joudun odottelemaan kuukautisia. Leikkauksesta on viisi viikkoa ja leikkauksen jälkeisen vuodon loppumisesta neljä viikkoa. Eilen olin jälkitarkastuksessa, jossa kuulin, että kohdun limakalvo on paksu, joten menkat ovat pian tulossa. Toivoisin menkkojen alkavan pian, jotta voimme metsästää taas ovulaatiota ja uutta raskautta! Miten teillä muilla on kuukautiset tulleet ja onko uusi raskaus onnistunut?

Monta viestiketjua aiheesta on, mutta toivon silti vastauksia kysymyksiini..

Hei!

Valitettavasti en osaa kysymyksiisi vastata, kun omasta kohdunulkoisesta raskaudesta vielä toivun. Mulla oli siis rv 10 menossa, kun todettiin ettei kohdussa ole mitään ja keskenmeno siis menossa. Parin viikon kuluttua alkoi oikealla puolella alamahakivut, joiden takia olin yhteydessä neuvolaan ja polille, mutta käskivät seurailla ja sitten tulla, jos kivut on niin voimakkaita ettei voi olla kotona. Vuotoa oli koko ajan, sekin ihmetytti. 4 viikkoa km:n toteamisesta menin sitten päivystykseen, kun alkoi kamalat kivut, löytyi hematooma kohdunulkopuolelta ja siis kyseessä olikin ollut kohdunulkoinen raskaus. Onneksi ei minullakaan mitään pahaa repeämää tai vastaavaa tullut ja toistaiseksi tilannetta on vain seurattu eikä toimenpiteitä ole tehty. Nyt on kulunut aikaa reilu 9 viikkoa, vuodotta olen ollut jo neljättä päivää eli siis vuotoa kesti lähes 9 viikkoa! Menen taas uudenvuoden aattona polille, toivottavasti hematooma olisi jo pienentynyt. Pelkona on mullakin se, että jouduttais jotain sieltä poistamaan, siksi toivottavasti itsestään alkaisi hävitä. Mulla on vasta nyt ilmeisesti hcg normaalitasolle laskenut, joten pitäisi kuukautistenkin alkaa tulla normaalisti. Onko sulta mitattu sitä?

Toivottavasti meillä molemmilla tilanne selviää parhain päin ja kuukautiset tulisivat! Itsellä myös toiveissa raskautuminen ensi vuoden aikana, mutta toistaiseksi en ole edes kysynyt asiasta lääkäriltä, tämän hankalan tilanteen takia. Hemoglobiinikin laski alle 100 ja viikko sitten oli vasta 104 vaikka 4 viikkoa olin syönyt jo rautatabletteja. Senkin takia haluaisin, että kaikin puolin tilanne olisi 'normaali' ennenkuin uutta raskautta aletaan yrittämään.

Hei.

Mulla oli raskaus tosi alussa koska itsekään en vielä ollut siitä tietoinen eikä hcg ollut synnytyspäivystykseen mennessä kuin 1500-2000. Se testattiin myös leikkauksen jälkeen ja uudestaan viikko leikkauksesta, jolloin se oli enää 40.

Mulle lääkäri sanoi sairaalassa, että yhdet kuukautiset pitäisi odottaa ennen uutta raskautta, jotta laskettu aika olisi sitten helpompi määrittää. Emme me mitään ole odottaneet eli emme ole ehkäisyä käyttäneet. Nyt jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi ultratessaan, että kohdun limakalvo on paksu mikä tarkoittaa, että kuukautiset ovat tulossa. Hän myös sanoi, että tällä ei ole mitään vaikutusta tulevaan, uutta yritystä vaan! Silti hermostuttaa koko ajan. Stressin aihe on sekin kun seuraavan raskauden yhteydessä täytyy heti mennä ultraan vaikka ku:n uusiutumisen riski onkin pieni.. Mistäs osaan mennä ajoissa ultraan kun en nytkään tiennyt koko raskaudesta!

No, sinun tarinaasi lukiessani ajattelin olevani onnekas. Mun hermot olisi riekaleina noin monen viikon piinan jälkeen. Ja etenkin kun tiesit olevasi raskaana ja sitten kävi noin.. Mulla tää koko homma oli ohi parissa viikossa. Paitsi nyt on tää menkkojen odottelu, jonka takia oon ihan raivona.

Mulla hemoglobiini laski 85:een ja nousi parilla pussilla verta 110:een. Tuon rajun laskun takia menin niin huonoon kuntoon ja hakeuduinkin lääkäriin. Oon syönyt rautaa enkä tiedä paljonko hb nyt on. Ei varmaan kovin korkea kun ei se ole ikinä ollut..

Alas on sullakin hemoglobiini laskenut :o Mulla on normaalisti 140 luokkaa, joten siksi kyllä on hieman hötelö olo ollut. Nyt kyllä on oma vointi jo parempi eli siitä oon arvellut, että on nousussa. Varmaan vielä ainakin kerran sen kontrolloivat.

Mä en omia hcg-arvoja tiedä keskenmenon alusta, silloin kun sairaalassa olin yön, mitattiin eka kerran ja oli päälle 200. Tuolloin oli siis 4 viikkoa keskenmenosta. Mutta tosi tasaisesti kyllä laski onneksi.

Mulla varmaankin tuo hematooma tulee jollain lailla vaikuttamaan mahdolliseen uuteen raskauteen, ainakin näin oon arvellut. Joten siksi oon varautunut hieman pitempään toipumisaikaan. Varmaankin nyt seuraavalla kerralla saatan asiasta jo kysyäkin, kun vihdoin on vuoto loppunut =)

Yhteistyössä