Elämä tuota anoppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä vielä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä vielä??

Vieras
Se on pannu välit poikki mieheni veljen kanssa sen takia, että kuvittelee sen juonittelevan hänen selkänsä takana ja yrittävän varastaa häneltä golf-osaketta ja minkkiturkkia.Ja naapurit kuulemma kaikki illat ja yöt puhuu hänen asioistaan, hän ihan selvästi kuulee. Tv:stä voidaan häntä kuulemma seurata ja puhelintakin salakuunnellaan jos hän puhuu kotonaan siihen (eli aina kun soittaa niin on jossain ulkona soittamassa).Naapurikerrostalon parvekkeelle on kuulemma asennettu valvontakameroita ja siksi hän ei voi enää käyttää parvekettaankaan.Minä ja mieheni ollaan vissiin jo ainoita joihin on edes enää yhteydessä kun me ollaan sen mielestä ainoita jotka ei juonittele hänen selkänsä takana. On alkanu pitää puhelintaan kiinni koko ajan ettei kukaan pääse salaa hänen tietoihinsa. Meille ei voi kuulemma matkustaa (asutaan muutaman sadan kilsan päässä) koska hän ei voi jättää kotiaan valvomatta kun muuten miehen veli menee ja tyhjentää asunnon sillä aikaa kun on meillä ja laittaa hänet vanhainkotiin.

Hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko hakeneet hänelle apua? Dementia, alzheimer...

On mies veljiensä kanssa yrittäny sille hakea apua, kerran saivat psykiatrin puheille asti mutta siihen tyssäs. Tästä aikaa jo yli 10vuotta kuulemma. Nyt tänä talvena miehen veli otti uudelleen asian puheeksi ja sen takia anoppi nyt on sit laittanu välit poikki ja laittoi samalla välit poikki myös miehen veljen lasten eli omien lastenlastensa kanssa!! Mulle selosti että on poistanu näiden lasten kuvatki kirjahyllystään kun ne on samassa juonessa mukana (ovat jo täysikäisiä). Anoppi on ollu kuulemma tuollainen jo viimeiset 20vuotta, välillä on hyviä aikoja ja välillä taas homma leviää käsiin kuten nyt juuri on tapahtumassa.

Mutta, apua siis on yritetty hankkia muttakun anoppi omasta mielestään ei oo sen tarpeessa vaan on loukkaantunu siitä että hänestä yritetään tehdä mielisairasta, vaikka hän on ainoa järkevä ihminen porukassa...meitä kaikkia muitakin kuulemma salakuunnellaan ja valvotaan koko ajan joltain taholta ja ihmettelee suuresti miksei uskota sitä...

Meilläkin meni aikaa ennen kuin henkilö itse "tunnisti/hyväksy tilanteen" jos nyt noin voisi sanoa. Rupes olemaan jo pikkuhiljaa vaaraksi itselleen. Osasi myös vieraille filmata että kaikki on hyvin ja missään ei oo mitään vikaa.
Ottakaa yhteyttä lääkäriin ja kertokaa tilanne, jonkun pitäs puuttua. Oikea lääkitys vois auttaa ja jos alzheimer, niin se on periytyvä...

Alkuperäinen kirjoittaja salthe:
Meilläkin meni aikaa ennen kuin henkilö itse "tunnisti/hyväksy tilanteen" jos nyt noin voisi sanoa. Rupes olemaan jo pikkuhiljaa vaaraksi itselleen. Osasi myös vieraille filmata että kaikki on hyvin ja missään ei oo mitään vikaa.
Ottakaa yhteyttä lääkäriin ja kertokaa tilanne, jonkun pitäs puuttua. Oikea lääkitys vois auttaa ja jos alzheimer, niin se on periytyvä...

No anoppi, kuten kerroin, on kerran saatu psykiatrille asti, mutta osas esittää just sillon sit nii fiksua ja järkevää että homma ei edenny siitä yhdestä käynnistä yhtään eteenpäin. Alzheimeria tms dementiaa se ei ole koska anopilla on ollu tuollaista jo 20 vuotta, välillä kausia jolloin kunnossa ja välillä taas tulee näitä kausia mikä nyt on eli ihan sekasin. Itse epäilisin paranoidista skitsofreniaa kun sitä on kuulemma anopin suvussa. Mutta hoitoahan se ei saa ennenku suostuu meneen. Tahdonvastaisen hoidon kriteerit kun ei täyty anopin kohdalla ainakaan vielä.

No jos hän kykenee huolehtimaan itsestään edes miten kuten - jos hän on kerran jo 20 vuotta ollut samanlainen eikä mitään katastrofia ole tullut - mitä turhia tekemään hänestä sen sairaampaa. Sairas hän voi olla, mutta mielenterveyspuolella "hoito" on kyllä monesti niin törkeää ihmisoikeuksien riistoa että enpä ottaisi riskiä jos ei ole pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja salthe:

No anoppi, kuten kerroin, on kerran saatu psykiatrille asti, mutta osas esittää just sillon sit nii fiksua ja järkevää että homma ei edenny siitä yhdestä käynnistä yhtään eteenpäin. Alzheimeria tms dementiaa se ei ole koska anopilla on ollu tuollaista jo 20 vuotta, välillä kausia jolloin kunnossa ja välillä taas tulee näitä kausia mikä nyt on eli ihan sekasin. Itse epäilisin paranoidista skitsofreniaa kun sitä on kuulemma anopin suvussa. Mutta hoitoahan se ei saa ennenku suostuu meneen. Tahdonvastaisen hoidon kriteerit kun ei täyty anopin kohdalla ainakaan vielä.

Kuulostais tuo sun diagnoosi aika pätevältä. Psykoosi ihan selkeesti.

Mulla samantapaisia kokemuksia. Kys. ihmisen lapset saivat hänet kerran lääkärille, mutta siellä hän osasi olla puhumatta "tyhmiä", sanoi vain että on ollut todella väsynyt kun ei oikein ole saanut nukuttua. -> lääkäri määräsi unilääkkeet
Ei tuolle oikeasti voi mitään, vaikka onkin todella kurjaa kun ihmissuhteet menevät siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja viiraska:
No jos hän kykenee huolehtimaan itsestään edes miten kuten - jos hän on kerran jo 20 vuotta ollut samanlainen eikä mitään katastrofia ole tullut - mitä turhia tekemään hänestä sen sairaampaa. Sairas hän voi olla, mutta mielenterveyspuolella "hoito" on kyllä monesti niin törkeää ihmisoikeuksien riistoa että enpä ottaisi riskiä jos ei ole pakko.

On vaan meillekin kauhean raskasta henkisesti, ei voi mitään.

On vaan meillekin kauhean raskasta henkisesti, ei voi mitään.

Anoppi soitti taas ja koko puhelun ajan selosti, miten se oli keskellä yötä kuullut naapurista seinän takaa kun oli kuulemma puhuttu hänestä. Ja sitten oli seuraavana aamuna tultu asentamaan jotain kaapeleita taloon ja anoppi kuvittelee nyt, että taloon asennetaan lisää kaapeleita hänen seuraamistaan varten. Mun piti soittaa sille yhtenä päivänä, joka oltiin etukäteen sovittu, mutta anopin puhelin oli kiinni ja seuraavana päivänä kun soitti niin sanoi, että piti puhelinta kiinni sen takia, että oli kuullut seinän takaa kun joku mies oli sanonut, että tänään sen miniä soittaa sille, että nyt kuunnellaan mitä ne puhuu. Niin ei ollu uskaltanu aukaista puhelinta ollenkaan ettei kukaan saa salakuunneltua.

Oon tuntenu anopin nyt 10 vuotta ja ikinä ei oo ollu näin sekaisin mun aikana...

Anopillasi on joko harhaluuloisuushäiriö-mielisairaus tai dementia aiheuttaa noita vainoharhaluuloja. Kaikki jutut paperille ja isolla porukalla lääkäriin apua hakemaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Anopillasi on joko harhaluuloisuushäiriö-mielisairaus tai dementia aiheuttaa noita vainoharhaluuloja. Kaikki jutut paperille ja isolla porukalla lääkäriin apua hakemaan!!!

Aiemmin tossa oon jo kertonu että anoppi on ollu tällainen jo 20 vuotta mieheni puheiden mukaan, välillä on hyviä jaksoja ja aina välillä tulee tällainen tilanne kuin nyt. Siitä on kuulemma yli 10 vuotta ku viimeksi ollu tällainen ku nyt. Dementiaa se ei siis oo. Itse epäilen paranoidista skitsofreniaa. Anoppia on hänen lapsensa yrittäny auttaa ja joskus ovat saaneet sen psykiatrin vastaanotolle, mutta osas ilmeisesti esittää siellä fiksua koska asia ei edennyt mihinkään. Nyt joku aika sitte miehen veli otti jälleen asian esille ja esitti varovasti lääkärissä käyntiä, niin anoppi suuttui ja laittoi välit poikki poikansa kanssa. KUn hänestä kuulemma yritetään väkisin tehdä hullua (noh,ei kyllä tartte enää tehdä ku on jo...). Että kaikki kääntyy häntä vastaan ja käyttää häntä hyväksi.

Olishan sen tosiaan lääkäriin kiva saada, mutta miten...

JA kun apuja yritettiin saada ,teki perinnöttömäksi ja veli ym,suku piti meitä syyllisenä. jopa hautajaisissa ei pappi puhunut ,kuin veljestä ja sen lapsista .ei miehestäni eikä hänen lapsista ,ei edes kantamaan pyydetty. katsoivat kaikki kai, että mitä mieheni ja hänen lapsi siellä oli. ja vielä kukatkin vei.

Anoppi soitti mulle ja sanoi, että hän ei enää pidä kehenkään lapseensa tai niiden perheeseen yhteyttä (tähän asti meidän kanssa ollu vielä väleissä) kun hänestä yritetään koko ajan tehdä hullua vaikka hän on ainoa terve ja kaikki muut hulluja....Lohdutti että kyllä meidän lapset äkkiä hänet unohtaa kun ei olla enää tekemisissä. Tilanne pahenee koko ajan siis eikä oo ikinä ollu tossa pisteessä. Oli tyhjänny pankkitilinsäkin ja laittanu rahat johonki ihme tavaraan, mikä on mun säästeliäälle anopille jo kyllä todella epätavallinen teko eikä oo ikinä ennen tehny sellasta. Itkujen itku....

Sairas se on, ihan turha miettiä mitä se selittää. :O Skitsofrenialtahan tuo kuulostaa ja pahasti. Pitäkää kirjaa noista puheluista jne. keskusteluista ja niiden sisällöistä, vaikka ranskalaisilla viivoilla paperille. Niillä on painoarvoa, kun iskette ne lekurin tiskiin. Mamma hoitoon, ei tuosta tule mitään. Soittakaa terveysasemalle tai minne nyt keksittekin, ihan oikeasti pakko saada tuolle hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Sairas se on, ihan turha miettiä mitä se selittää. :O Skitsofrenialtahan tuo kuulostaa ja pahasti. Pitäkää kirjaa noista puheluista jne. keskusteluista ja niiden sisällöistä, vaikka ranskalaisilla viivoilla paperille. Niillä on painoarvoa, kun iskette ne lekurin tiskiin. Mamma hoitoon, ei tuosta tule mitään. Soittakaa terveysasemalle tai minne nyt keksittekin, ihan oikeasti pakko saada tuolle hoitoa.

Miehen veli on yrittäny sitä saada hoitoon, mutta ei oo onnistunut. Se ei oo vielä tähän mennes ollu niin huonossa kunnossa et olis vasten tahtoa voinu viedä, mutta jos tää tästä pahenee niin pian on. Se tosiaan on sitä mieltä että kaikki on kääntäny hälle selkänsä ja yrittää saada hänelle hullun papereita vaikka hän on ainoa järkevä ihminen koko suvussa. Kuvittelee, että häntä seurataan ja valvotaan tv:n, kännykän ym kautta. Nyt se selosti, että hän ei voi mun tekstiviesteihin enää vastata kun oli selvästi kuullut seinän takaa, että ne hänen hyväksikäyttäjät pystyy seurata hänen toimintojaan mun puhelinliittymän kautta *lyö päätä seinään* .

Paranoidinen skitsofrenia itselle tulee mieleen, mutta miten voit auttaa kun toinen ei ollenkaan tajua, että hän on avun tarpeessa??? Ja kun ei ole vaaraksi itselleen eikä muille niin ei sitä voi niin vaan lanssilla sairaalaan viedä... Tossa aiemmin jo kirjoitin, että miehen veli otti tään asian puheeksi tos aiemmin keväällä sillä seurauksella että anoppi pani välit poikki, poisti niiden puh numerot kännykästään ja poisti valokuvat hyllystä, myös lastenlastensa. Itsellä tässä menee ihan yöunet jo asian takia.

Tunnetko yhtäkään laitoksessa ollutta henkilöä? Ei mielenterveyspuolen hoito ole todellakaan sellaista riistoa kuin amerkkalaisissa leffoissa.

Mun mielestä se, että menee välit omiin lapsiin, on aika katastrofi. Eikä toisten jatkuvan vaaninnan uhrina eläminenkään ole kivaa :( .

Kotidiagnoosit netissä ovat aika fiksuja, mutta skitsofrenia kuulostaa aika epätodennäköiseltä, koska siihen sairastutaan yleensä viimeistään kolmekymppisenä.

Ap:lle ja hänen perheelleen en voi muuta kuin toivottaa jaksamista ja voimia.

Yhteistyössä