Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No joku tuolla sanoi että tuskin saisi hoitomaksuja maksettua 125 eurolla...
No ei kai sillä elarilla tarvikaan maksaakaan koko hoitomaksua. Tulee lapsilisä ja palkka, kyllä lähivanhemmankin pitää maksaa osansa.
Toki lähivanhemman pitää maksaa osansa. Ikävä kyllä, minä joskus laskin mitä kaikkia kuluja lapsesta oli, ja exä ei kattanut edes omaa osuuttaan, vaikka laitoin saman verran itse plus sen lapsilisän.
Laitoin jo aiemmin sen linkin. Sen mukaan ap:n tapauksessa menisi näin:
Lapsen elatustarve:
0-6 vuotias yleiset kustannukset: 290 euroa
asumiskustannukset, kun lapsia kaksi 19 % asumiskuluista per lapsi
päivähoitomaksut todellisina maksuina, menee sen vanhemman tulojen mukaan, jonka luona lapset asuvat. Eli voi olla jopa 380 euroa kahdesta lapsesta.
Eli alle kouluikäisestä päivähoidossa olevasta lapsesta kulut voiva olla kovasti suuremmat.
Tuon laskelman mukaan minulla olisi ollut
290 + 200 + 230 (yhden lapsen prosentti on 23) 720 + vakuutuskulut (jotka exän kanssa otettu) - lapsilisä ilman yh-korotusta (se lukee siinä paperissakin) Eli 610 euroa.
Itse laskin kyllä kuluiksi n. 550 euroa.
Mitä pienemmät tulot, sitä pienemmät toki ovat nuo kulut, esim. voi olla ettei päivähoitomaksua ole lainkaan, asumiskulut varmasti myös pienemmät, jos on mahdollisuus tuettuun asumiseen.
Asumiskuluiksi toki hyväksytään vain kohtuulliset asumiskulut, niistä varmasti löytyy sossusta joku taulukko.
Ja auton kuluja en usko laskelmaan otettavankaan.
Yleiset menot opetusministeriön mukaan muodostuvat tälläisistä menoista:
a) ravinnosta;
b) vaatteista ja jalkineista;
c) henkilökohtaisesta hygieniasta;
d) puhelimesta ja tietokoneesta sekä puhelimen käytöstä ja muista tietoliikennekuluista;
e) taskurahasta;
f) tavanomaisesta virkistys- ja harrastustoiminnasta sekä sitä varten
tarvittavista välineistä;
g) satunnaisista tai vähäisistä terveydenhoito- ja lääkekuluista;
h) satunnaisista tai vähäisistä koulutusmenoista;
i) lapsen osuudesta kodin kalusteista, koneista ja tarvikkeista;
57
j) matkoista; sekä
k) muista näihin verrattavista seikoista.