Elatusmaksu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinkku äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No joo, tää on taas tätä että kilpaillaan että kuka köyhäilee hienommin...ei siinä ole mitään hienoa että on koko ajan pers´aukinen. Kyllä minusta myös yksinhuoltajan lapselle kuuluu kunnon elatus, ei aina tarvii kirpputori ryysyissä kulkea ja halvinta mahdollista ruokaa syödä ja kaikesta tinkiä.
Tiedättekös, että kyllä yksinhuoltajien lapsillakin on oikeus harrastaa muutakin kuin kävelyä tai muuta ilmaista toimintaa.
Ei lapsen elätys ole mitään kilpailua siitä kuka sen halvimmalla tekee.
Jos te ette halua saada elatustukea, älkää ottako sitä vastaan, mutta älkää myöskään arvostelko niitä jotka ottavat. Katsokaas kun eihän se ole teidän pussista pois, eihän?

No mä olen kyllä ajatellut exää enkä ole alkanut vaatimaan isompia elareita, koska hänellä ei ole mitkään huipputulot ja menoja kuitenkin on.

Exä maksaa likan vakuutusmaksun, ostaa tälle vaatteita leluja yms. Jos likka alkaa isompana harrastamaan jotain, niin kyllä exä on valmis maksamaan kuluja.

minimin saan 2 pojasta, eli yht. 250?/kk. Tai siis pitäisi saada kerran kuussa kuten sopimus on mutta... maksaa jos maksaa.
ei pidä lapsia luonaan kuin n. parin kuukauden välein viikonlopun.
sopimuksessa oli että osallistuu kaikkiin lasten isompiin hankintoihin koska maksaa minimiä mutta mitään ei ole ostanut tai missään hankinnoissa kertaakaan auttanut.
Miettikää valmiiksi sopius kun menette lastenvalvojalle. meitä ei autettu sieltä käsin valitettavasti, tokaisi vaan että 2jos ette saa nyt asiaa päätettyä, varatkaa uusi aika kun olette päässeet sovintoon" |O

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
No mä olen opiskelija eli pienituloinen ja elatusmaksu on 120?. Että silleen.

Ehkä se sun exäkin on pienituloinen.

Lisäksi päivähoitomaksusi ei liene 200 euroa kuussa.

Vuokrasi on varmaan myös hyvin kohtuullinen, saanet sitä varten asumistukea tai opintotuen asumislisää.

Eli sillä 120 elarilla voi tulla hyvin toimeen.

Mutta kun päivähoitomaksu on 200 euroa ja vapailta markkinoilta ei heru minkäänlaista kolmiota (3 henkinen perhe on asunut tätä ennen uudessa 150 neliöisessä omakotitalossa) alle 700 euron, kun ei ole oikeutettu tuettuun asumiseen eikä asumistukeen.

Voi ihan aikuisten oikeasti olla, että 120 euroa ei riitä. Ja voi jopa olla, että exä ihan mielellään maksaa enemmän.

tuossa edellisellä sivulla oli ihan hyvin selitetty tuo lapsen elatuksen tarve ja se miten se lasketaan... ja siihen jatkoa eli se jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan eli voi olla että etä vanhemman tulojen mukaan hänen osuus on isompi kuin lähivanhemman mutta voi olla myös toisinpäin

Elatusavun laskeminen yhdelle lapselle
1. Elatusavun määrä yhdelle lapselle lasketaan käyttämällä seuraavaa
laskukaavaa:
. ........... . EK

E = LT x _______________

. ............. . . EK + LK
E = elatusavun määrä
LT = lapsen elatuksen tarve
EK = lapsesta erossa asuvan vanhemman elatuskyky
LK = lapsen kanssa asuvan vanhemman elatuskyky

2. Jos lapsesta erossa asuvan vanhemman elatuskyky on pienempi kuin
1 kappaleen mukaan laskettu elatusavun määrä, elatusavun määränä
pidetään kuitenkin vain hänen elatuskykynsä määrää.

3. Tämän kohdan 1 tai 2 kappaleen osoittamasta elatusavun määrästä
tehdään luonapitovähennys, jonka suuruus määräytyy 4.2 kohdan mukaisesti.

mutta tuolla oppaassa on tosi hyvät ohjeet joita myös lastenvalvojien tulisi nykyisin käyttää ja mikäli eivät itse sitä ota puheeksi niin kannattaa huomauttaa asiasta kun osa vanhoista työntekijöistä kokee hankalaksi rueta opettelee uutta tyyliä... tossa vielä uusiksi tuo linkki ja siellä on liitteenä muistaakseni ihan lomakkeet mihin ne lasketaan...
http://www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf

Yhteistyössä