Elatusmaksuista ja niiden leikkaamisesta tilapäisesti

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Mulla on nyt se tilanne, että lapsen isä ei ole maksanut elatusmaksuja ollenkaan kesäkuun jälkeen. Emme ole puheväleissä (hän ei puhu minulle) tällä hetkellä, mutta tiedän, että syy tähän on se, että lapsi on ollut isällään tai hänen vanhemmillaan paljon. Paljon tarkoittaa noin varmaan lähemmäs 15 päivää kuukaudesta.

Lapsi on ollut paljon isänsä luona tai mummilassa, koska a) jouduimme lähtemään kotoa evakkoon heinäkuussa ja asuin viikon ensin hotellissa ja sitten laitoin kuntoon uutta väliaikaista kotia, ja b) koska olen sairastanut ja ollut aika heikossa hapessa välillä.

Exän mielestä hänen ei tarvitse maksaa, koska lapsi on puoliksi hänellä. Mä olen kuitenkin se, joka maksaa kaiken muun koko ajan, hoitomaksut, vaatteet, vakuutusmaksut, harrastukset jne.

Olisiko kohtuullista esittää exälle, että hän voisi vähentää ruokakulut elatusmaksuista, mutta maksaisi muuten ne? Kyseessä on minimi 143 euroa ja ajattelin, että jos puolet tuosta maksaisi. Miltä tällainen kuulostaa?

Exä ei voi omin päin jättää maksamatta tai vähentää maksuista.Asia pitää käsitellä lastenvalvojan luona jos haluaa muutoksen maksuihinsa.Eli voit laittaa ne ulosottoon jos ei maksa.

[QUOTE="akka";24765321]Exä ei voi omin päin jättää maksamatta tai vähentää maksuista.Asia pitää käsitellä lastenvalvojan luona jos haluaa muutoksen maksuihinsa.Eli voit laittaa ne ulosottoon jos ei maksa.[/QUOTE]

Tiedän, että mulla olisi oikeus täyteen maksuun, mutta jos saisi laihan sovun paksun riidan tilalle, olisin tyytyväinen Exä on mulle muutenkin velkaa, ja pelkään ettei maksa jos heittäydyn hänen mielestään hankalaksi.

Tiedän, että mulla olisi oikeus täyteen maksuun, mutta jos saisi laihan sovun paksun riidan tilalle, olisin tyytyväinen Exä on mulle muutenkin velkaa, ja pelkään ettei maksa jos heittäydyn hänen mielestään hankalaksi.

Jos selittäisit hänelle tuon, että sulla on oikeus saada täysi maksu ja maksat kuitenkin lapseen littyvät laskut vaikka hän olisikin puolet kuukaudesta exän luona, mutta tyytyisit vain puoleen elatusmaksuista koska et halua riidellä. Se tulisi varmaan exälle halvemmaksi kuin se, että laskisit puolet päivähoitomaksuista, harrastusmaksuista ja hankinnoista ja pyytäisit sen verran exältä...

Mitäs muita kuluja sinulla on lapsesta?
Siis tokihan sinunkin kuuluu lapsesi elatus puoliksi maksaa ja jos lapsi on nyt ollut puolet sinulla ja puolet isällään (vaikkakin siellä isovanhemmilla) niin toki ruokakulut on sillä katettu.
Jos sinulla on lapsesta joku harrastusmaksu (joka kuukausi?) niin siihen voi hakea puolet kuten myös jos lapsi tarvitsee vaatetta niin puolet.
Tosin itse en ole eronnut enkä karannut mutta näin minä ajattelisin kun eikö molemmat vanhemmat kuitenkin kuulu osallistua elatukseen riippumatta kumpa on lähivanhempi?

[QUOTE="akka";24765577]Todennäköisesti ne muutkin velat jää saamatta eli sinuna hakisin sen elatusmaksun ulosotan kautta.Mä itse olen joutunut niin tekemään.[/QUOTE]
samaa vähän ajattelin.

Alkuperäinen kirjoittaja minusta näin;24765555:
Mitäs muita kuluja sinulla on lapsesta?
Siis tokihan sinunkin kuuluu lapsesi elatus puoliksi maksaa ja jos lapsi on nyt ollut puolet sinulla ja puolet isällään (vaikkakin siellä isovanhemmilla) niin toki ruokakulut on sillä katettu.
Jos sinulla on lapsesta joku harrastusmaksu (joka kuukausi?) niin siihen voi hakea puolet kuten myös jos lapsi tarvitsee vaatetta niin puolet.
Tosin itse en ole eronnut enkä karannut mutta näin minä ajattelisin kun eikö molemmat vanhemmat kuitenkin kuulu osallistua elatukseen riippumatta kumpa on lähivanhempi?

No siis nämähän on kaikki lastenvalvojalla laskettu enkä niihin nyt puutu. Virallisesti lapsi asuu minulla ja kulut on laskettu sen mukaan, että minä maksan kaiken. Tämä tilanne on nyt vain väliaikainen.

Voisit vähän räknätä mitä kaikkia kuluja on ollut ja pyytää niistä osuutta. Tai sitten osoittaa jaloa mieltä kertomalla, että sinulla on oikeus saada elatusmaksu kuten määrättyä, mutta koska lapsi on ollut paljon isällään, niin sinulle sopii että mies maksaa pienemmän summan. Jos mies on kovin hankalaa sorttia, sanoisin samalla, että et haluaisi lähteä virallisia teitä maksuja perimään, mutta... :saint:

Taakalta? Voisitko nyt selventää? Tarkoitatko, että pidän lastani taakkana, koska olen oikeutettu saamaan hänestä elatusmaksuja? Vai koska en ole pystynyt hoitamaan häntä niin kuin normaalisti?

Nyt kyllä sattui :(
Taakka siksi kun pitää sama normaali elari maksaa vaikka lapsi ollut puolet pois sinun kuluistasi ja silti vaadit koko elaria. Elarihan on tarkoitettu lapselle ja korvaamaan puolet siitä mitä sinun pitää itsekin laittaa. Joten aika kallis lapsi sinulla jos isä maksaa noin 140e kk ja sinä toisenpuolen ja siihen lisäksi lapsilisä (mahdolliset yh lisät päälle)

Taakka siksi kun pitää sama normaali elari maksaa vaikka lapsi ollut puolet pois sinun kuluistasi ja silti vaadit koko elaria. Elarihan on tarkoitettu lapselle ja korvaamaan puolet siitä mitä sinun pitää itsekin laittaa. Joten aika kallis lapsi sinulla jos isä maksaa noin 140e kk ja sinä toisenpuolen ja siihen lisäksi lapsilisä (mahdolliset yh lisät päälle)

Sä oot täys kusipää, ap sanoi ettei vaadi koko elaria tolta ajalta!! Saitko nyt kicksejä kun sait loukattua toista?!

[QUOTE="huh";24765823]Sä oot täys kusipää, ap sanoi ettei vaadi koko elaria tolta ajalta!! Saitko nyt kicksejä kun sait loukattua toista?![/QUOTE]

Älä lässytä!

Apeen tekstiä lainatakseni:
Mä olen kuitenkin se, joka maksaa kaiken muun koko ajan, hoitomaksut, vaatteet, vakuutusmaksut, harrastukset jne.

Olisiko kohtuullista esittää exälle, että hän voisi vähentää ruokakulut elatusmaksuista, mutta maksaisi muuten ne? Kyseessä on minimi 143 euroa ja ajattelin, että jos puolet tuosta maksaisi. Miltä tällainen kuulostaa?

Ja hänelle on tuolla ehdotettu että tekee laskun näistä kuluista, eli vaatteet jota nyt olet ostanut?
hoitomaksut?
harrastus?
kaikki tuolta koko ajalta jolta ei ole maksuja maksanut. Ja vaatii näistä siis sen puolet.

Oletko vähän vajaa vai etkö osaa lukea? Ap on vähentämässä elareita. Toisekseen, oikeastiko kuvittelet, että lapsi tarvitsee rahaa vain ruokaan? Elareissa etävanhemmat asumistkulut ovat yksi iso osa sitä. Lisäksi tulevat sitten nämä muut kulut kuten vaatetus, harrastukset, vakuutukset, hoitomaksut ja mitä muita sitten onkin. Etävanhempi maksaa nämä kaikki.

Oletko vähän vajaa vai etkö osaa lukea? Ap on vähentämässä elareita. Toisekseen, oikeastiko kuvittelet, että lapsi tarvitsee rahaa vain ruokaan? Elareissa etävanhemmat asumistkulut ovat yksi iso osa sitä. Lisäksi tulevat sitten nämä muut kulut kuten vaatetus, harrastukset, vakuutukset, hoitomaksut ja mitä muita sitten onkin. Etävanhempi maksaa nämä kaikki.

Anteeksi ajatuskatko, siis LÄHIvanhempi maksaa kaiken ja hänen asumiskulunsa lasketaan elatusmaksua laskettaessa.

Yhteistyössä