Elatusmaksujen oikeuskäsittely..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jännittäääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jännittäääää;27303356:
melkeen 17 ja melkeen 18 vuotiaat.
Niin kuin tuolla kirjoitin niin tulot nettona n.2000e/kk.
Ex- vetää tällä hetkellä tuon 900 euron lisäks asumistukee, lapsilisät ja oman palkkansa(1800e/netto).
No kyllä meillä yhtä suurta perhettä ollaan.
Yhteisiä lapsia ei mieheni kanssa ole, mutta itselläni aikaisemmasta liitosta vielä 2kpl alakoululaisia...
Onnihan on tässä kohtaa että itselläni on hyvät tulot, muuten ei oltas pärjättykään :)

Siis eikö elareiden maksaminen perinteisesti lopu kuitenkin 18 v iässä. Sen jälkeen etä osallistuu oman harkinnan mukaan. Joten eikö tässä sitten pitäis käydä niin, että lähiäiti joutuu maksumieheksi, eikä etän tarvi enää ikinä maksaa elareita, siis jos oikeus katsoo että niitä on jo maksettu liikaa.

Ja lapsilisiähän hän ei enää saa kuin korkeintaan toisesta.

Kohtuullinen elari olis varmaankin noilla tuloilla n. 100-200 euroa, riippuen mm. luonapidosta ja muista kuluista (harrasteet, puhelin, vaatteet jne). Joten jos tää pitää paikkansa, niin joutuu varmaan lähi maksamaan sitten näistä ylisaamisistaan takaisin vielä usean vuoden ajan. Ellei kerralla pysty maksamaan noin (900-200) x10=7000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27304058:
Mun miehen nettotulot n. 2000€/kk ja hänen elatuskyvyksi on sossu laskenut n. 1200€/kk.

Asuuko sun mies Hakaniemen sillan alla?

Siis tarkotin vain että on aika pienet elinkustannukset miehelläsi.

Käteen jäävä osuus elatustuen maksamisen jlk. =800€

asuminen 600€? (tääkin naurettavan pieni summa vuokrasta, vedestä ja sähköstä, jos ajatellaan vaikka että kerrostalossa asuu)

= 200€, TÄ?

Eikö ihmiselle pitäs joku perusosa jäädä kuitenkin käteen?

Viimeksi muokattu:
Asuuko sun mies Hakaniemen sillan alla?

Siis tarkotin vain että on aika pienet elinkustannukset miehelläsi.

Käteen jäävä osuus elatustuen maksamisen jlk. =800€

asuminen 600€? (tääkin naurettavan pieni summa vuokrasta, vedestä ja sähköstä, jos ajatellaan vaikka että kerrostalossa asuu)

= 200€, TÄ?

Eikö ihmiselle pitäs joku perusosa jäädä kuitenkin käteen?

Siis korjaan sen verran, että netto n. 2200€ ja elatuskyky n. 1200€. Meillä mustaa valkoisella asiasta. Maksaa kahdesta lapsesta 550€ ja elatuskykyä jäljellä 770€.

lapset ei muuta isälleen ja äiti maksaa elatuksen. Ymmärrän hyvin ettei 1800eur kuukaudessa makseta 2 opiskelevan teinin ja äidin kuluja. Jos olisin tämä exä niin antaisin lasten muuttaa isälleen...

Pohjosessa käsittelyssä.
Viellä ei ole kuulunut mitään...
Ja tosiaan joku tuolla aikaisemmin puhui että lasketaan bruttotuloista, ei pidä paikkaansa.
Itse saan/pyysin 2 lapsesta yhteensä 300 ja exälläni kuitenkin nettotulot n.2500 e/kk :)
Itselläni ei ole tarvetta nyhtää exääni!

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27304119:
Siis korjaan sen verran, että netto n. 2200€ ja elatuskyky n. 1200€. Meillä mustaa valkoisella asiasta. Maksaa kahdesta lapsesta 550€ ja elatuskykyä jäljellä 770€.

Asiaahan ei edes lähdetä riitauttamaan jos asiasta ei ole olemassa lastenvalvojalla tehtyä päätöstä!
Jokaiselle ihmiselle on jäätävä elääkseen joku perusosa, tän tietää varmasti tyhmempikin. Jääkö hanskaan noiden laskelmien mukaan Perustoimeentulotuki? Eikös perusosa ole se mikä on
jäätävä käteen KAIKKIEN asumismenojen jlk?

---------------------------------------------------------------------------
Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on perustoimeentulotuen pohja. Täysi perusosa on vuonna 2012 yksin asuvalla 461,05 euroa kuukaudessa.

*Taloudellinen tuki - JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä
---------------------------------------------------------------------------

Viimeksi muokattu:
et kuinka ihmiset eroaa jos eivät selviä omien lastensa elatuksesta eron jälkeen. Olen myös samaa mieltä et lapset vaan uusperheeseen niin tuskin riittäisi isän 2000e palkka + äidin muutaman satasen elatusmaksut lasten kuluihin. No siinä olisi ap:llakin paaaaljon enemmän maksettavaa kuin nyt. Musta on järjetöntä taistella oikeudessa elatuksesta, istuisivat pöydän ääreeen vanhemmat ja maksaisivat laskut puoliksi kun tulotkin ovat melkein samat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jännittäääää;27304300:
Ja tosiaan lähi joutuu takautuvasti maksamaan nuo ylimääräiset takaisin...

Ai siis päätös on jo tullut? Porvoossako te sitä oikeutta käytte :D?

Ja tiedätkö, lainat on jokaisen ihan oma juttu, niitä otetaan, jos jää varaa maksaa... Varsinkin kun jostain auto- ja visalainoista on kyse.

[QUOTE="mä vaan";27304505]et kuinka ihmiset eroaa jos eivät selviä omien lastensa elatuksesta eron jälkeen. Olen myös samaa mieltä et lapset vaan uusperheeseen niin tuskin riittäisi isän 2000e palkka + äidin muutaman satasen elatusmaksut lasten kuluihin. No siinä olisi ap:llakin paaaaljon enemmän maksettavaa kuin nyt. Musta on järjetöntä taistella oikeudessa elatuksesta, istuisivat pöydän ääreeen vanhemmat ja maksaisivat laskut puoliksi kun tulotkin ovat melkein samat.[/QUOTE]

Useinhan erossa ei toiselta osapuolelta edes kysyä, haluaako tämä erota. Tai onko tällä rahaa maksaa lasten elatus. Ei ole vain yksi tai kaksi tarinaa, jossa toinen vanhempi on vain häipynyt.

Ap:n tapauksessa elatusavun suuruutta ei missään tapauksessa ole laskettu om:n ohjeen mukaan. Omalla exälläni on kaksinkertaiset tulot ap:n puolison tuloihin verrattuna eikä hän maksa puoliakaan tuosta summasta elatusta. Tosin minullakin on elatuskykyä enkä tiedä ap:n uo:n exän elatuskyvystä mitään.

Yksinkertaisuudessaanhan elatusavun suuruus määritellään laskemalla ensin lapsen elatuksen tarve sekä molempien vanhempien elatuskyky. Näiden perusteella sitten lasketaan elatusavun suurru vanhempien elatuskyvyn suhteessa. Elatusapua voivat pienentää laajat luonapidot. Kaikkiin näihin löytyy tarkat ohjeet ja kaavat om:n ohjeesta. Helppo laskea itsekin, jos toisen vanhemman tulot, asumismenot ym. ovat tiedossa.

[QUOTE="vieras";27304590]
Ja tiedätkö, lainat on jokaisen ihan oma juttu, niitä otetaan, jos jää varaa maksaa... Varsinkin kun jostain auto- ja visalainoista on kyse.[/QUOTE]
Tämä on totta. Ainoastaan asunto- ja opintolaina huomioidaan elatuskykyä laskettaessa. Ja asumismenojenkin tulee olla kohtuulliset. Muita lainoja ei tässä laskelmassa huomioida. Muutoinhan sitä voisi toinen vanhempi helposti tehdä itsestään elatuskyvyttömän ja toinen vanhempi maksaisi koko lapsen elämisen.

[QUOTE="vieras";27304645]Ja sisältää liian pitkiä sanoja, joista on muodostunut vakiintuneita lyhenteitä. :)[/QUOTE]

Joo, minulle ei kyllä auennut tuosta äkkilukemalta mikä se uo on, viitsitkö kertoa? Jos noita latoo peräkkäin kovin monta, tulee hassu vaikutelma.

[QUOTE="vieras";27304652]Joo, minulle ei kyllä auennut tuosta äkkilukemalta mikä se uo on, viitsitkö kertoa? Jos noita latoo peräkkäin kovin monta, tulee hassu vaikutelma.[/QUOTE]

Eiku joo, varmaan se on ulosotto? :D

[QUOTE="vieras";27304802]Uo on uusi onni eli uusi puoliso, seurustelukumppani.[/QUOTE]

Ahaa, tämä oli uusi minulle. Mietinkin, että miten se ulosotto olisi sopinut tuohon lauseeseen. :D

[QUOTE="vieras";27304673]Eiku joo, varmaan se on ulosotto? :D[/QUOTE]

Ei ole ulosotto.

UO = uusi onni, eli eroneen miehen/naisen uusi kumppani. Kyseistä nimitystä käytetään lähinnä uusi onni -keskustelupalstalla, ei täällä. Eli tässä tapauksessa esim. ketjun aloittaja, joka kertoo miehestään, miehen lapsista ja miehen entisestä vaimosta, josta yleisesti käytetään kyseisellä keskustelupalstalla kuvaavaa yleisnimitystä "naakka" :D

Mutta asiaan.

Oletettu tilanne:
Lasten lähiäiti tienaa 2000 euroa netto
Lasten etäisä tienaa 2000 euroa netto
(elatuslaskelmassa otetaan huomioon nettotulot, ei bruttotuloja ja esim. päivärahoja ei lasketa tuloiksi. Myöskään uusien puolisoiden tuloja ei lasketa tuloiksi laskettaessa lasten elatusta, mutta ne otetaan huomioon jaettaessa esim. asumiskustannuksia)

Lapset kaksi teiniä. Lasten kulutus vaikkapa 600 euroa kuussa per tenava.
Isällä luonapito 12 vuorokautta kuussa, joten isän osuudesta vähennetään noin 40 euroa.

Molempien asumis/matkakulut töihin tms perusmaksut ovat vaikkapa pyöreästi 1000 euroa kuussa. Ruokaa ei tähän laskettu.

Molemmilla jää asumiskulujen jja työmatkakulujen jälkeen rahaa muuhun elämiseen 1000 euroa kuussa. Lapset kuluttavat 600 euroa per nokka. Kuvitteellisesti he saavat vielä lapsilisät. Tällöin lapsen kulutukseen pitää repiä jostain noin 490 euroa per nokka. Koska molemmilla on samansuuruinen palkka ja samansuuruiset menot, jaetaan tuo summa kahdella. 490 euroa/2=245 euroa per vanhempi. Koska isä pitää lapsiaan 12 vrk kuussa itsellään, hän saa tähän summaan luonapitovähennyksen n. 40 euroa, eli maksaakin elareita vain noin 200 euroa kuussa per lapsi.

Molemmilla jää asumiskulujen jja työmatkakulujen jälkeen rahaa muuhun elämiseen 1000 euroa kuussa. Lapset kuluttavat 600 euroa per nokka. Kuvitteellisesti he saavat vielä lapsilisät. Tällöin lapsen kulutukseen pitää repiä jostain noin 490 euroa per nokka. Koska molemmilla on samansuuruinen palkka ja samansuuruiset menot, jaetaan tuo summa kahdella. 490 euroa/2=245 euroa per vanhempi. Koska isä pitää lapsiaan 12 vrk kuussa itsellään, hän saa tähän summaan luonapitovähennyksen n. 40 euroa, eli maksaakin elareita vain noin 200 euroa kuussa per lapsi.

Tulipahan mieleen, että olisko lastenvalvojalla käynyt sellainen käpy, että on jotenkin vahingossa (?) laskenut että se isän maksama elari n400euroa onkin yhdestä lapsesta. Eli sellainen huolimattomuusvirhe.
Todella isoilta kuulostaa noi elarit...

Ja niille huutelijoille jotka kirjoittivat, että teinit isän uusperheeseen asumaaan ja äiti maksamaan elarit niin kuulkaas, tuskin äiti suostuu siihen, että lapset isälleen ja hän maksaa elareita 900 euroa kuussa.... Vai mitä luulette?

Tulipahan mieleen, että olisko lastenvalvojalla käynyt sellainen käpy, että on jotenkin vahingossa (?) laskenut että se isän maksama elari n400euroa onkin yhdestä lapsesta. Eli sellainen huolimattomuusvirhe.
Todella isoilta kuulostaa noi elarit...

Ja niille huutelijoille jotka kirjoittivat, että teinit isän uusperheeseen asumaaan ja äiti maksamaan elarit niin kuulkaas, tuskin äiti suostuu siihen, että lapset isälleen ja hän maksaa elareita 900 euroa kuussa.... Vai mitä luulette?

Minä luulen, että lastenvalvojalla on käynyt sellainen käpy, että on ottanut huomioon isän bruttotulot kaikkine lisineen (päivärahat, km korvaukset) ja äidiltä sitten nettotulot.

Mutta väärinhän sossu on tehnyt ja lakia rikkonut, kun ei ole näyttänyt laskelmaa ap:n miehelle. Toivottavasti saadaan asia selvitettyä. Luulen, että elarit tulee olemaan kyllä 100-200 euron luokkaa ja kun niitä nyt haetaan takautuvasti vuoden alusta, niin ap:n mies ei juodu niitä enää ikinä maksamaan, vaan lähiäiti joutuu maksumieheksi, koska haetaan takautuvasti. Ja ap:n mies auttaa sitten lapsia sen jälkeen kun ovat 18 v, sen mitä parhaaksi näkee. Tosin itselläni kyllä vähän sellainen mentaliteetti, että 18 vuotias joutaa jo tehdä kesätöitä tai olla illan tai kaksi viikossa töissä, jotta tienaa taskurahat. Eli käytännössä vähintäänkin rahat omiin vaatteisiin, kirjoihin ja herkkuihin, elokuviin jne. Katto pään päälle + ruoka sitten vanhemmilta. Näin ainakin minun lapsuudessani =)

[QUOTE="moilanen";27305047]Minä luulen, että lastenvalvojalla on käynyt sellainen käpy, että on ottanut huomioon isän bruttotulot kaikkine lisineen (päivärahat, km korvaukset) ja äidiltä sitten nettotulot.

Mutta väärinhän sossu on tehnyt ja lakia rikkonut, kun ei ole näyttänyt laskelmaa ap:n miehelle. Toivottavasti saadaan asia selvitettyä. Luulen, että elarit tulee olemaan kyllä 100-200 euron luokkaa ja kun niitä nyt haetaan takautuvasti vuoden alusta, niin ap:n mies ei juodu niitä enää ikinä maksamaan, vaan lähiäiti joutuu maksumieheksi, koska haetaan takautuvasti. Ja ap:n mies auttaa sitten lapsia sen jälkeen kun ovat 18 v, sen mitä parhaaksi näkee. Tosin itselläni kyllä vähän sellainen mentaliteetti, että 18 vuotias joutaa jo tehdä kesätöitä tai olla illan tai kaksi viikossa töissä, jotta tienaa taskurahat. Eli käytännössä vähintäänkin rahat omiin vaatteisiin, kirjoihin ja herkkuihin, elokuviin jne. Katto pään päälle + ruoka sitten vanhemmilta. Näin ainakin minun lapsuudessani =)[/QUOTE]

Miten kilometrikorvaukset ja päivärahat voivat mitenkään vaikuttaa elatusmaksuihin tai mihinkään muuhunkaan? Nehän ovat kulukorvauksia eikä mitään palkan lisiä. Ei meillä edes palkkakuiteissa ole mitään mainintaa kulukorvauksista, sillä ne eivät liity palkkaan mitenkään. Ei kai niitä tarvitse edes ilmoittaa kenellekkään (paitsi verottajalle, jos se niitä sattuu kyselemään).

Yhteistyössä