Elatusmaksut kelalta. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Asialla ei varsinaisesti ole minulle väliä, mutta mielenkiinnosta kysyn:

Exä jätti joskus elatusmaksut maksamatta, ja mä sitten lastenvalvojan luona kävin pistämässä paperit kuntoon että sain elarit kaupungilta ja.
Silloin exä sanoi, että koska hän opiskelee niin hänen ei tarvitse maksaa - kaupunki maksaa hänen puolesta. Ja niinhän se käsittääkseni todella menee.
Hän valmistui koulusta vuosi sitten, mutta edelleenkään ei maksa elatusmaksuja. Ne tulee Kelalta joka kuukausi.
Nyt pohdin että miksi noin? Onko jollain tietoa miksi ei exä itse maksa?
Hän käy töissä ihan kokopäiväisesti ja tienaa oikein mukavasti.

Minulle siis oikeesti aivan sama, summa on sama kun se olisi exän maksamana, mutta mietin näitä juttuja kun ei ole muutakaan mietittävää just nyt ;)

Ei valtio niitä maksa vaan ne peritään takaisin vaikka Kela ne maksaisikin. Joillekkin on vaan helpompi, että Kela maksaa rahan ja sit se tulee aina silloin kun pitää ja kokonaisuudessaa. Työtön mieskin maksaa Kelan maksaman rahan takaisin

Mulla on näin että Kela maksaa mulle ja Kela perii saman summan isältä eli isä maksaa Kela:lle. iHan siksi koska muuten ei maksaisi ikinä mitään vaikka on soppari maksusta tehty ja olen niitä alussa joutunut ulosoton kautta perimään ja sain kyllä myös perittyä.

Voi olla että ap.n exällä on ollut ns. nollasopimus, eli kun ei ole ollut tuloja ja on ollut opiskelija, ei ole ollut maksukykyä / elatuskykyä. Elatussopimus on sitten nollasopimus määräajaksi. Eli Kela makssa lapsesta mutta ei peri takaisin elatusvelvolliselta.

nollasopimukset voi olla lopun ikää, esim. jos on eläketulot (sairaseläke, työkyvyttömyyseläke tms.) jonka takia tilanne on sama lapsen täysi-ikäisyyteen asti.

Nollasoppari on määräaikainen silloin kun tilanne on väliaikainen, esim. opiskelun takia.

Ap.lle lienee sama miten se periminen menee, pääasia että elarit tulee. Eli jos jättää maksamatta, kela kyllä perii ne, jos on sellainen sopimus. Se peritään, vaikkei olisikaan maksukykyä, kela ei ole mikään myötätuntolaitos. Sopimus on se, mitä katsotaan.

Jos ap haluaa uuden elatussopimuksen, kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
joko ei ole tehty tarkistusta exäsi maksukyvystä...tai sitten hänellä ei kaikesta koulutuksesta huolimatta ole tulotaso tarpeeksi korkea.

Mä luulen, että Kela ei ole tarkistanut maksukykyä. Mutta sitten, kun se sen tekee, niin exällä on edessä kiitettävä lasku.

Alkuperäinen kirjoittaja triinuK:
Nii ja oishan se reiluu et ex osallistuis jollain tavalla lapsensa kustannuksiin jos kerran on varaa, eikä valtion tarvis maksaa hänen maksujaan.

Kyseessä ei ole reiluus, sillä lain mukaan vanhemmilla on VELVOLLISUUS osallistua lapsen elättämiseen.

Yhteistyössä