~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooÄs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Morning =)

apobase creme: Mulle sanottiin neuvolassa, että 110 olis raja, milloin rauta aloitetaan. Ite oon syönyt Obsidaneja varmaan jo rv:lta 20 lähtien. Viimeksi mulla oli noussut hb 133:een ja rauta lopetettiin, vaikka ekaksi terkka puhui, että kannattaa syödä tabletit loppuun saakka just synnytystä silmälläpitäen. Pitänee sitten aloittaa uudelleen, jos heikotuskohtaukset taas iskee. Onneks neuvola on nyt viikottain, niin voi seurata tuota arvoa useammin.

ylipirteä kaneliomena ja Elmeri-vauva 37+2 :wave:

huomistus!
täällä ollaan "aamuvirkkuna" ylhäällä jo, vaikka pitäis viel nukkua ettei päivällä taas ois semmosta järjetöntä väsymystä....mut ku ei saanu enää unta, ku itikat inisi korvanjuuressa!!!

chilitin :hug: voimia ja jaksamista kun miehesi on sairaalassa! :hug:

Rautaa aloin syömään jo ekan neuvolakäynnin jälkeen, eli rv 12 lähtien, ja melko vasta jätin pois, 3paketillista obsidaneja söin, 1tabu per päivä..raastavaa, ku aina piti miettiä millon voi ottaa ja millo voi syyä....toivottavasti ei tarttis enää alottaa kuuria!!! |O

Synnytystä oon miettiny ja aika paljonki.. harva se yö oon synnärillä tai jo saanu vauvan ja vaihtelen hänelle vaippoja tai imetän..:D

öö..nyt yrittää viel unta!
Upp3 ja Mötky 36+2

Synnytys on nyt ollu mielessä aikalailla. Eilen alko supistelemaan taas säännöllisesti ( muutaman tunnin ), melkein kaikki oli kuitenki kivuttomia ja ennen niiden muuttumista kivuliaiksi mietin synnytystä ja sitä miten tuon esikoisen kans ois paras toimia, ku miehellä alkaa taas viikon jakso huomenna, jolloin se on tosi kiinni töissä yötä päivää... Luultavasti tyär saa lähteä viikoksi mummolaan, että pääsee itse heti lähtemään jos tarve tulee, tukijoukot on kuitenki vähän pidemmän matkan päässä. Yöllä supisteli muutamia kertoja epäsäännöllisesti ja nyt on ollu melko rauhallista niiden osalta aamun... Pysyis nyt vielä reilut kaks viikkoa sisällä.

Turvotusta on ollu jonku verran, iltasin enemmän. Aamusin laitan sormukset sormeen ja päivän aikana käyn ne aina laittamassa takaisin kaappiin, ku alkaa pelottaan saako niitä enää pois. :|

En nyt millään muista mitä muuta piti kirjottaa. Lähden tästä syömään ja sitten vähän ulos istuskelemaan.

Tiitu ja Eppu 34+2

mie oon taas yön imettäny vauvaa:D kyllä alkaa olla aika vauvavoittosia nää unet nykyään.

eilen aamulla suursiivottiin koko kämppä ja sit illalla pyydettiin kavereita kylään, haettiin pitsaa ja karkkia ja katottiin leffa. oli tosi mukavaa ja ihana ku sai oikeen rentoutua kaiken sen aamun touhuamisen jälkeen. ei sen suuremmin suppaillukkaan vaikka siivosin aika ahkerasti mut illalla vähän tuikki tuonne alapäähän ja muuten vaan oli paikat jumissa. mut nyt on ihana ku koko kämppä kiiltää, kelpaa vauvanki tulla asustelemaan tänne:)

mie kans yhdyn turvonneisiin, sormukset ei oo ollu sitte kesäkuun enää sormessa. eilenki oli sormet niin turvoksissa että ei olis ees viereen menny. no jospa ne sormet palautuis kuitenki synnytyksen jälkeen, se on mun suurin pelko et jään nakkisormeksi ja ne ei mee enää ikinä päälle.

jaha jos menis vaikka aamupesulle ja alkais suunnittelemaan bepanthenin ostoreissua:D

salamanteri&steve 36+6 :heart:

Huomenta mammat =)
Sellaista piti kysyä, että onko täällä muita joilla "neuvolasta annettu" laskettuaika ja ultran mukaan oleva laskettuaika heittäisi viikolla?
Kunhan tässä pohdiskelin itsekseni, että kumpihan niistä sitten pitäisi enemmän paikkaansa... Ultrannut täti vaan sanoi, ettei sitä laskettua aleta muuttaa kun heittää noin vähän, mutta onhan se viikko nyt aika paljon ainakin mun mielestä =)
Edellisillä kerroilla ei vastaavaa ole ollut, joten siksi vaan ihmin ^^

Tänään kuitenkin lääkäri joten saa nähdä onko synnytys yhtään lähellä vai kaukana tulevaisuudessa, vaikka eipä noihinkaan ole aina kauheasti uskomista :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Salamatkustaja:
Heippa kaikki!!!

Unelias salamatkustaja ilmoittaa olemassa olostaan..
olen ollu niin väsyny.. |O Nukun yöt vaihtelevasti ja päivät melkein torkun..

Melluliiiii

Meillä on sama turvakaukalo mutta oranssina, haettiin tuosta tehtaanmyymälästä..
Siellä myytiin muistaakseni renkaitakin.. :D

http://www.orasel.fi/www/
Tuolta voi kattella..

Heissan mammat

No niin..yrittää taas muistella mistä olettekaan puhuneet.

Tapaamisesta. Siis tarkoitus kyllä sen kanssa oli järjestää se sitten kun kaikki ovat vauvautuneet. Ideahan mun mielestä oli juurikin silloin nähdä vauvojen kanssa.

Laskettu aika Mulla monessakin ultrassa sanottu vauvan olevan viikon vanhempi kuin alkuun arvioitiin. Yleensä kun arvio heittää kahdella viikolla niin vasta silloin aletaan muuttamaan sitä laskettua aikaa. Ja varsinkaan ei sitä enää nyt muutella. Se lähinnä tärkein tieto KELAa varten ja toki tietty nyt viime hetkiä varten, ettei hirveesti yliaikaiseksi menisi.

Turvotusta on myös täällä. Yleensä myös yöksi nykyään otan sormukset pois ja olen toisinaan päivätkin ilman. Ei vaan osaa ilman niitä oikein olla. Kuitenkin tottunut että ne sormessa on.

Synnytys alkoi varsinkin eilisen poli esittelyn jälkeen taas mietityttämään. Kätilö tuntui ihan mukavalta siellä, mutta kyllä se ajoittain töksäytti ehkä turhankin suoraan asiat...no joo siis ihan oikeassa oli, mutta silti. Esim. "kun tänne tulette niin tulkaa sitten kunnolla kipeenä, eikä vaan kokeilu mielessä. Meillä muutakin hommaa täällä." Tai että "kyllähän se synnytys sattuu, tietäkää se. Ja niin sen kuuluukin sattua, ei äidiksi muuten tulla. Kai sen nyt jo alkuun tiesitte." Välillä huvitti, mutta kyllä taas sitten sai vaan pyörittää silmiään, että jassoo. Tuli siis taas vähän sellanen olo, et hitto, en haluakaan synnyttää. Mutta kyllä mä tästä mahasta silti eroon haluan.
No tarkoituksena olisi että kylpyläreissun jälkeen alkaa kans ahkeroinnit täällä, saunotaan päivittäin ja kuurataan lattioita :D Mieskin tokaisi että vie mopin pois, että joutuu ainakin sitten kyykkimään :laugh: Ja kyllä mies myös on valmiina auttavan käden ojentamaan muulla tavoin :p

Tänään olisi sitten neuvolakin ja synnytysvalmennusta. Eiköhän nämä mun ajatukset synnytystä ajatellen siitä vaan lisäänny. Mutta palaan sitten taas myöhemmin asiaan. Vaikka taas teille romaania selitinkin jo :ashamed:

Kävin painoarviossa eilen, rv 36+6.
Turvotus +
RR 102/71
Pissa puhdas
Tarjonta RT
Liikkeet ++
Tämän hetkinen painoarvio ultralla tehtynä 3,7 kg Uskon, että se pitää aika hyvin paikkansa koska mulla tuo sf-mitta on jatkuvasti kasvanut ja menee koko ajan ylimmän käyrän yläpuolella reippaasti.

Seuraava painoarvio tuli jo viikon päähän, 23.7. ja viikot sillon 37+6. Sitten päätetään aletaanko käynnistelemään, koska loppuun asti eivät lääkärin mielestä anna mennä. Suurin lapsi on ollut 3860 g ja sitä suurempi ei juuri mahdu enää alateitse tulemaan.

Kysyisinkin: Onko jollain kokemuksia käynnistyksestä, hyvät että huonot kokemukset olisi tervetulleita?? Ja millainen toimenpide se oikein on ja mitä siinä tehdään?? Mulla kun kohdunsuu on edelleen kiinni ja pehmeä ja lääkäri sen verran käynnistyksestä kertoi, että sillä saadaan aikaan VAIN supistukset, mutta ei voida vaikuttaa kohdunsuun tilanteeseen millään lailla.

Kysyin myös vauvan laskeutumisesta/kiinnittymisestä. Lääkäri sanoi, että yleensä usein synnyttäneellä vauva laskeutuu/kiinnittyy vasta siinä vaiheessa, kun synnytys käynnistyy.

Tapaamisesta: Meiltä tulee Tampereelle 200 km ja Helsinkiin ainakin 300 km lisää, että kumpaankaan en sitten pääse tulemaan.

Sormuksista: Mulla on jonkun verran turvotusta jaloissa ja sormissa, mutta silti vielä on sormukset sormessa. Joka päivä koitan varmaan kaksi kertaa, että sormukset vielä lähtee pois. Me ollaan naimisissa ja myös miehellä on kaksi sormusta: kihla- ja vihkisormus :D

Limatulpasta: Oon synnyttäny jo kolme kertaa enkä millään kerralla ole huomannut mitään limatulppia :laugh: Eipä sitä vissiin kaikki huomaakaan... Tuskin huomaan tässäkään raskaudessa!!

Synnytyksestä: Mua synnytyksessä pelottaa se helvetinmoien KIPU, ne supistukset. Mulla kun ne on olleet todella kivuliaita aina enkä meinaa niitä kestää ollenkaan. Ei oo itkukaan ollut kaukana, kun tosipaikka tulee. Ja oon kuullut, että käynnistyksessä ne poltot on ihan sairaan kovia verrattuna luonnollisesti alkaneisiin :'(

Mulle on tullu maanantaina ihan kauhee flunssa päälle. Eka tuli lapset ja sitten lopuksi minä. Nenä on tukossa, saa koko ajan niistää ja silti se on tukossa sekä kurkkua kolottaa. Oonkin taas joutunu laittaa muutamia kertoja Vicks-nenäsumutetta. Muutenkin olo on erittäin jättimäinen, hikinen, tuskainen, hankala kaikin puolin ja vielä flunssa päälle. Voitte vain kuvitella miltä musta tuntuu :headwall: MÄ EN JAKSA TÄTÄ MASUA JA NUHAA ENÄÄ!!!

Ei muuten omaan oloon mitään erikoista. Jännityksellä odotan ensiviikon keskiviikon painoarviota. Onneksi vauvalle on jo kaikki valmiina ja sairaalareppu pakattuna, suurinpiirtein.

Tatjana80 ja tyttö 37 tasan (3 kerta, kun sanottiin tytöksi, joten pakko JO uskoa!) :laugh:

täällä taas, mullako tylsää?!:D

Sormuksista, ite oon antanu olla vielä vaikka välillä tuntuuki melko tiukalta..en osaa olla ilman :ashamed: Tuli tuossa mieleen ku Tatjana mainitsi että hänen miehellään on sekä kihla- että vihkisormus, nii onko yleinen käytäntö että miehellä on vaan yks sormus? En oo asiaan sen kummemmin paneutunut tai "etsinyt" tietoa, mut ollaan asiasta miehen kans kinattu että ostetaanko hänellekin sit joskus toinen sormus vai kuuluuko hänellä olla vaan yks ;)

Mä oon aatellu ottaa synnytyksen positiivisella asenteella vastaan vaikka se pelottaakin, ei oo oikeen vaihtoehtoja..:D Näin unta, jossa mulla oli helvetin kipeet supistukset mutta silti hihkuin joka supistuksen ajan "jesjesjes!!" ja nauroin että taas ollaan lähempänä määränpäätä.. :whistle: Eipä se auta, kipu kuuluu asiaan mut oon varma että itken ja huudan kivusta (enkä naura ja hihku iloisena!!) vaikka onnellinen oonki kunhan synnytys käynnistyy.=)

Musta ainakin tuntuu että aika usein miehellä on vaan yksi sormus, mutta sehän on jokaisesta itsestään kiinni. Meillä mies valitsi kihlasormuksen sen mukaan alkuun, että se tulee olemaan ainoa sormus hänellä eli samalla myös vihkisormus. Mutta hän sen halusi niin itse.
Sisko ja sen mies taas päätyivät siihen, että hankkivat molemmille uudet sormukset naimisiin mennessä. Olivat kuitenkin olleet yhdessä jo 13 vuotta ennen vihkimistä niin siksikin halusivat molemmille uudet sormukset.

Ja mulla se tuntuu tosiaan tylsää olevan...hyvä kun vartin välein tarkista onko täällä mitään uusia kommentteja...kivaa tää lomailu :laugh:

Limatulpasta, viimeksi en sitä huomannut, kohdunsuu oli auki rv37 alkaen. Epäilen, että nytkin alkaa jo olla paikat auki, sitä ei vaan enää kukaan tarkista... Vähän alkaa jo jännittään tuo tulijan koko, ku Eppua on koko ajan sanottu ensimmäistä kookkaammaksi, pääseeköhän siihen kokoarvioon, jos neuvolasta sitä kinuaa? Vaikka olettavat varmaan mun synnyttävän kuitenki etuajassa ja eivät siksi viitti "tuhlata" resursseja siihen arvioon enää...

Aurinko paistaa ihanasti ja on lämmintä, mutta ei vaan jaksa kauaa ulkona istuskella, ku tietää ettei uimaan pääse vilvottelemaan. Täytyy varmaan lähtä laittaan ruoka, jos vaikka iltapäivällä jaksais käyttää tuon tytön pulikoimassa tossa lähellä. :)

Tiitu ja Eppu ( Mahassa käy nyt kyllä mahoton kiehnaus, pomppii puolelta toiselle... ) :heart:

Helou!

Kiitos niille ketkä vastasivat kysymykseeni koskien taaperon siirtymistä pinniksestä pois. Täytyy ens viikolla käydä ostamassa sänky tuolle taapertajalle.
Tapaamisesta: Tampereelle voisin tulla, sillä ihan naapurikunnassa asustelen ja kiitos tosiaankin vasta sitten, kun vauva-arki jotenkin rulaa.
Synnytys: kauhistuttaa ja pyörii mielessä jatkuvasti. Toissa päivänä oli se synnytystapa-arviointi ja siellä sovittiin sektiopäivä. Sain myös lääkkeet ja kauheesti ohjeita ja tietoa sektiosta ja nekös nyt pyörii mielessä jatkuvasti...
Samalla reissulla ultrattiin ja sieltä yksi huolenaihe jäi painamaan. Joudumme 2 viikon päästä uudelleen ultraan, koska vauvalla liian pieni pää viikkoihin nähden, muu vartalo vastaa viikkoja. Lääkäri mittasi monta kertaa ja sai aina liian pienen tuloksen. Myös kahdessa aikaisemmassa ultrassa sanottiin minulle että lapsi on siro-päinen. Lääkäri ei osannut sanoa minulle mitä tuo voi tarkoittaa vaan antoi ajan kahden viikon päähän ultraan, vaikka siitä noin viikon päästä on sektio. Osaako kukaan selventää mikä niillä on meininki?? Mua jäi ainakin vaivaamaan koko homma.......
En taas muista mitä muuta piti kommentoida, joten palaan astialle myöhemmin!

milba rv 36+3

Onko vielä mahdollista liittyä elokuisiin? Laskettuaika esikoiselle on 9.8. ja Turun suunnalla asutaan. Ikää itsellä ja avokilla 26 vuotta.
Olen käynyt jo pitkään aktiivisesti täällä kurkkimassa, mut en oo saanu aikaseks rekisteröityä sivustolle. No parempi myöhään, ku ei millonkaan =) Ja nyt loppu raskaudessa varsinkin on kiva saada (ja jakaa) vähän vertaistukea, kun ei kaveripiirissäkään samassa elämäntilanteessa olevia oo.
Raskaus on sujunut ilman suurempia ongelmia, nyt viime neuvola käynnillä tosin verenpaineet koholla. Paineita seurataan tarkemmin, kun on tota turvotustakin jaloissa. Onneks pissa ainakin vielä puhdas, kotonakin oon stixaillu varmuuden vuoksi. Ja kokoarvioon sain passituksen ens viikolle, ku lääkäri ei synnytystapa arvioinnissa oikeen saanu selville minkä kokonen vauveli tuolla navan takana asustaa! Harkka supistuksista ja häpyliitoskivuista täälläkin jo jonkin aikaa kärsitty, nyt myös tullu viime päivinä sellasia jänniä viiltokipuja tonne alavatsalle. Mahtaakohan liittyä jotenkin mahan laskeutumiseen?
Nyt täytyy rientää koiran kanssa ulkoilemaan, ku näyttää et hetken päästä vois vaikka sataa!

Illusia rv 36+5

Ja neuvolakuulumisia...

...rv 36+6
...paino -100g viime viikosta, yht 7,4kg
...rr115/78
...sf 34, hyvin kasvaa tasaisesti edellleen
...rt, vauvan pää ja hartiat alhaalla, mutta liikkuu vielä
...syke 150

Ei siellä mitään sen ihmeempiä ollut, ei vissiin ennen synnytystä tartte mennä kun ensi viikollakin äippäpolin aika(käynnistys?). Sijainen oli taas ja ensinnäkin puoli tuntia myöhässä eikä pahoitellut sanallakaan, poitsunen oli jo melko kärsimätön kun vihdoin päästiin pois...no, ei meillä mikään kiire tietystikään ollut mutta kohteliaisuus tulisi muistaa :|

Tuosta pään kiinnittymisestä, ei mulla esikoinen kiinnittynyt ollenkaan(ei laskeutunutkaan) ja silti synntys käynnityi itsestään joten eikai sekään ole ihan luotettava merkki... kun tänään terkkari sanoi että ei synny ainakaan lähiaikoina kun pää vielä heiluu. No, katsotaan:)

Limatulppaa mäkään en esikoisesta huomannut, tuleeko se ennen lapsivettä? Mulla meni nimittäin lapsivesi kotona eikä sitä ennen ainakaan mitään tullut...

Käynnistyksestä, mulla ei sinänsä kokemusta mutta oksitosiinista kyllä, kun sillä yritettiin edistää avautumista. Se teki mulle ainaskin sen, että supistusten välistä taukoa ei enää ollut, joten ei myöskään ollut "hengähdystaukoa", mutta muuten kivuiltaan ei ollut sen pahempia.

Mulla alkaa väsymys painaa jo harteita... vielä kun poitsu saa poskihampaita juuri nyt, pitää koko hereilläoloaikansa niin kauheaa meteliä että pää meinaa välillä hajota! Pikku raukka. Sillä on kaikki ikenet ihan turvoksissa ja unissaankin välillä vaikeroi ja hinkkaa suuta patjaan :( Onneksi miehellä alkaa huomenna loma. Tai jos sitä voi lomaksi kutsua kun töissä pääsee varmaan helpommalla:) Minä sanoin että ensi viikolla en pese yhtään kakkapeppua :p Paitsi tietty jos käykin niin, että pikkuvauva tupsahtaa jo meille! Enkä kanna pojua rappusia ylös!

Päivää mammat!

Neuvolasta kotiuduttu.. Kaikki oli niinkun ennenkin, mitä nyt painoo oli tullu 700g/vko! :whistle: Mutta johtuu kyllä osittain turvotuksesta..

Viime yön nukuin huomattavasti paremmin, mitä nyt aamulla alko särkeen lonkkia, vaikka olisin halunnu vielä nukkua. Ja tänään tuntuu vauvallakin olevan rauhallisempi päivä, hyvä niin, meinas eilen jo hermo mennä! :laugh: Neuvolassa täti tuumas että ihana noi vauvan jalat kun tuntuu niin selvästi, juu ne on niin kauan ihanat kun on paikallaan, sit kun ne ihanat jalat potkii tonne kylkeen niin pirun lujaa ni ei oo enää ihanat! :kieh:

Mitähän sitä tänään tekis... Juu, äitini oli tosiaan yökylässä, lähti siis jo eilen, no hän sitten innostui toissailtana ja silitti kaikki vauvan vaatteet ja mä viikkasin ne kaappiin, että nyt on nekin sit valmiina. Muutama vaate on vielä pesemättä, ja lakana, kun ne vasta ostin... Oon edelleen ihan hukassa että paljonko noita pikkusia vaatteita tarvii olla... ja edelleen on ostamatta kotiintulovaatteet :headwall: ja harsot ja froteealustat jne...

Jees, kai mä meen keksiin jotain tekemistä... ei kyllä huvita yhtään mikään...

Heitsu86 tuli mieleen, että ei voi olla ihan työsopimuslain/työehtosopimuksen mukaista, että pitää päättää isyysloma ETUKÄTEEN. Eihän tuossa oo mitää järkee, ku eihän sitä tarkkaa päivää voi tietää, milloin vauva päättää syntyä :o Miehesi kannattais kysyä asiasta vaikka liitosta. Mutta isyysloma jokatapauksessa aloitetaan siitä päivästä, kun vauva on syntynyt (jos itse vaan haluaa isyyslomaa pitää). Näin minun mielestä... Ku mitäs sitte jos vauva syntyykin 2 viikkoa ennen LA:ta tai 2vkoa LA:n jälkeen? Höh...

Mun mieskin kummasteli tuota, että etukäteen pitäis päättää. Ei oo kyllä ihan oikein..!

Pieniananas tuo miittinki ois ihan hyvä idea. Sitten, ku vauvat on syntyneet. Oiskin kiva ku oltais yhtäaikaa vauvoja KOKSissa pusaamassa. Hihhih...

Limatulpasta mulla on tosiaan tullut sitä vähän aina kerrassaan. Oon käsittänyt, että sitten, ku se on kokonaan poistunut, on enää päiviä jälellä (yleensä 1-10) synnytykseen. Näin jostain luin. Kaikki ei ees huomaakaan sitä tulppaa tai joillain se poistuu vasta synnytyksessä.

Rautakuureista Mulla on koko raskauden ajan ollut ne arvot päälle 122. Enkä oo mitään rautatabletteja tms. erikseen syönyt. Neuvolassakin vähän ihmeteltiin, että ne arvot on noin hyvänä pysyny vaik en mitään rautatabletteja erikseen syö.

Ainiin, mä muuten voitin sen huudon niistä ilmakumirenkaista Huuto.netissä. Ihanaa..! Ne tosiaan tulee tarpeeseen. Ja sain ihan kivaan hintaankin ne... =)

torstaita =)

tervetuloa uusille, jännätään yhdessä loppuvaiheita =)

säihke oon kuullu hyviä ja huonoja kokemuksia perätilasynnytyksistä, yks ystävä synnytti pienen tytön perätilassa eikä ponnistusvaihe kestäny kun 3 minuuttia, että kyllä se hyvinkin voi sujua, mutta mua pelottais varmaan eniten just se ettei lonkat menis pieneltä sijoiltaan...

täällä on hyvin rauhaton tunnelma,synnytys pyörii kokoajan mielessä
eilen neuvolassa oli kaikki kunnossa, sano että vauva on ihan alhaalla ja kiinnittyny, neuvolan jälkeen alko ihan karmeet alapääkivut ja rupes vuotaan sellasta veristä ruskeeta limaa, kivut hellitti iltaa kohden mutta vuoto jatkuu yhä, mahtaisko sit olla sitä limatulppaa, muilta en kyl oo sitä bongannu ja aamulla viidestä kuuteen tuli kipeitä supistuksia ja aattelin jo et saadaan lähtee mutta sit ne lopahti, et en tiä nyt sitten onko täs jotain tapahtumassa vai ei mut mistä muusta se vuotokin vois johtua...
toivottavasti pieni on nyt sit tarpeeks kasvanu jos meinaa jo ulos tulla =)
hyvin vaan on tosiaan rauhaton olo, yritän taas löytää sen mielialan että tulee kun tulee =)

jaksamisia ja hyviä vointeja kaikille :wave:

eliisa ja pikkuruinen 37 tasan

Hei vaan, eilen kirjoittelin pitkät pätkät ja sitten nämä sivut meni jönkkiin ja sille tielle hävis tekstit.

limatulpasta:
Sitä voi tulla paljonkin aikaisemmin, mutta ei se juurikaan kerro, että synnytys olisi lähellä. Lähinnä merkki siitä, että kohdunsuulla jotain tapahtuu, sieltähän se lima on peräisin. Veriviiruilla höystetty limatulppa tarkoittaa yleensä lähellä olevaa synnytystä.

isyyslomasta:
Isyyslomaa pitää hakea alle 12pv pätkästä kk aikaisemmin ja 18 pv pätkästä 2kk aikaisemmin. Käytännössä kun vauvan tarkkaa syntymäpäivää ei tiedetä, haetaan sitä lomaa la:n mukaan. Todellisuudessa isyyslomalle voi jäädä vasta kun se vauva on todella syntynyt. Eli jos lomaa on haettu la:n esim 1.8. mukaan alkavaksi, mutta vauva syntyykin 14. päivä, voi lomalle jäädä vasta silloin 14. päivä.

Kesälomat tiedetään kyllä yleensä etukäteen, ja jos sairaslomalle joutuu, sekään ei mielestäni haittaa, koska isyysloman voi pitää sinä aikana, kun äiti saa äitys- tai vanhempainrahaa. Eli sitä ei tarvitse pitää välittömästi vauvan synnyttyä.

Parin lapsen kohdalla mies on ollut kesälomalla synnytyksen koittaessa. On pitänyt sitten isyysloman myöhemmin syksyllä.

käynnistyksestä:
Neljä synnytystä on käynnistetty ja ei niistä mitään pahaa sanottavaa. Käynnistystapa riippuu kohdunsuun tilanteesta. Kypsyttelyyn voidaan käyttää lääkettä. Supistuksia voidaan saada aikaan oksitosiinitipalla. Lääkärin mukaan paras keino on kalvojen puhkaisu, siinä se synnytyksen käynnistyminen vastaa eniten luonnollista käynnistymistä. Tämä keino onnistuu silloin, kun kohdunsuu on jo jonkin verran auki.

Minulla kaikki neljä on käynnistetty kalvojen puhkaisulla ja nopeasti ovat sitten edenneet. Supistukset ovat melko kovia, mutta siinä ikään kuin siirrtytään jo siihen synnytyksen loppuvaiheeseen suoraan. Jää ne alkuvaiheen hitaasti kovenevat supistukset pois. Mulla käynnistetyt synnytykset ovat kestäneet 1,5h- 2,5h.

Ensi viikolla on tuo jälleen edessä ja toivottavasti kohdunsuu on siinä vaiheessa, että kalvojen puhkaisu riittää.

sormukset:
Mulla on aina mahtuneet loppuun asti. Viime synnytyksessäkin kätilö niitä veti pois, kun alkoi laittaa tippaa käteen. Jos vaikka olisi käsi siinä vaiheessa turvonnut.

Lapsille on saatu hoitopaikat ensi viikoksi. Ensimmäisen kerran miehelläkin olisi mahdollisuus olla meidän kanssa sairaalassa. Meidän tuurilla siellä ei sitten ole yhtään perhehuonetta vapaana.

Scala 37+6

Meilläkin tuo isännän pomo on vähän niillä linjoilla että miehen pitäs tietää millon mä poksahdan.. :snotty: Antaa tarkat päivät ja ajat :headwall: :D Pääsihän se on koko ukko, siis pomo!
Mua turhauttaa |O :headwall: En ole tuntenut yhtään supistusta, en menkkamaisia jomotuksia, en mitään :/ Tää ei varmaan synny ikinä..edes sillon joulukuussa:D
Yks yö muuten mieskin oli synnyttämässä :D Alkaa sitäkin jännittään..Ärsyttää anoppi, sille ei niinkun tuu mieleenkään että se vois kysyä että tarvittasko me hoitajaa pojalle niinkun jos vaikka lähdettäs synnyttään! Se vaan lässyttää että ollaaan kaikki hengessä mukana ja plaapplaap, muitta ei tarjoa apua. Varmaan ajattelee että mun työssä käyvät vanhemmat hoitaa pojan siinä sivussa vaikka se makaa perse homeessa kotona eläkkeellä :kieh: Ja kaiken lisäks äitillä loppuu lomakin viikon päästä..vaikka lupaskin olla hälyvalmiudessa loppuun asti.. Anteeks tää tunteen purkaus :ashamed: Mutta en jaksa enää nalkuttaa miehellekkään ja sekin kyllä sitten suuttuu..Tää on niin ikuisuusaihe tää anoppi :snotty:

Positiivisiakin juttuja on..Eilen käytiin ostaan pojalle seisomalauta B) Vähän testailtiin sitä pihassa ja aamulla poika olis halunnut jo mennä sen kyydissä tarhaan :D Ostin myös eilen harsoja ja on koneessa pyörimässä..Kaikki alkaa oleen niinkun redi.

f ja p 37+4

Tervetuloa pinoon vielä uudetkin :wave:

Mulle kävisi tapaaminen Helsingissä, lähempänä pääkaupunkia kuin Tamperetta asustan, vaikka ei sinnekään mikään mahdoton matka olisi. Ja kyllä varmaan täälläkin jutut jatkuvat vielä senkin jälkeen kun vauvat on syntyneet.

Ja kyllä alkaa tuo synnytys pyöriä mielessä ja vauva on ollut unissakin jo muutaman kerran. Viime yönä puin pieniä vaatteita sille ja vaihdoin vaippaa, hyvä se on näin esikoista odottavan harjoitella jo vähän etukäteen : )
Muutaman viikon sisällä se nyytti on sitten täällä, jotenkin alkaa olla jo vähän malttamaton olo.

Tuosta perätilasynnytyksestä meille valmennuksessa sanottiin että kätilöiden ammattitaidon vuoksi olisi hyvä että niitäkin synnytettäisiin alakautta, onhan se totta että sitä kokemusta sinnekin on hyvä tulla mutta itse se pitää kuitenkin päättää. Jos olisi jo muutama onnistunut alatiesynnytys takana niin ehkä sitäkin harkitsee eri tavalla kuin esikoista odottava.

Me ei olla kihloissa eikä naimisissa, mutta ei ole tullut kyllä mieleen miettiä mitähän ihmiset ajattelee kun kuljen ympäriinsä maha pystyssä ilman sormusta.. kohta kun lähden kauppaan ja kirjastoon niin tulee varmaan seurattua katsooko kukaan 'sillä silmällä' ja sitten tulen kotiin ja varaan maistraatista ajan ja mieskin ois tyytyväinen :laugh:
Kyllä varmaan jossain vaiheessa naimisiin mennään, jotenkin se selkiyttää asioita. Mutta tuskin kukaan nykyisin enää vahtaa jos joku odottaa ilman sormusta, vaikka itsestä saattaa siltä tuntuakin. Ja kyllähän jotkut ovat yksin joko omasta halusta tai sitten olosuhteiden vuoksi.
Yleensähän miehillä tosiaan on vaan kihlasormus, mutta halutessa voi sitten naimisiin mennessä ostaa myös miehelle toisen sormuksen.

Huomenna viimeinen neuvolalääkäri, toivottavasti siellä jo näyttäisi vähän siltä että jotakin on tapahtumassa lähiaikoina.

Nyt alkoikin tulla vettä ihan kunnolla, no se hyvä puoli ettei ole tuskastuttavan kuuma eikä ole tänä kesänä tarvinnut paljon pihakukkia kastella =)

miranth ja masu 36+3

Täällä myös neuvolassa käyty.
Rv 35+1
rr 114/72
paino +700 (turvotusta on)
pissa puhdas ,edelleen ,jes!!
hb 122 (laskenut, pitää muistaa ottaa säännöllisemmin rautatabuja)
sf 32,5 cm
painoarvio 2430 g
syke 130-150
liikkeet ++
Kaikki siis hyvin. Istukassa näkyi pieniä kalkkeutumia ja lapsivettä oli normaalisti. Vauva on laskeutunut ,mutta edelleen pää liikkuu.
Tänään on siis samat viikot ja päivät jolloin esikko syntyi. Hän painoi 2620g ,joten arvioin mukaan tämä neiti on vähän pienempi. Th sanoi ,että arvio voi heittää n. 300 g suuntaan tai toiseen ,mutta sanoi myös että sai mitat tosi hyvin otettua. Viikon päästä taas uusi aika. Kysyi ,että haluanko käydä vielä lääkärillä ,mutta tuumasin ettei siitä mitään hyötyä ole. Lääkäri olisi kattonut kohdunsuun tilan ,mutta koska paikat ovat jo kypsyneet niin sinne ei kannata paljon alkaa ronkkia lisää ,kun se voi taas edistää tilannetta. Vaikka olo ei ole enää häävi niin tahtoisin pienen pysyvän edelleen masussa täysiaikaiseksi saakka.

Mä en ole synnytystä juurikaan miettinyt. Esikoisen synnytyksestä on niin positiivinen kuva jäännyt ,että ehkä siksi olen nytkin niin luottavainen. Vaikka tämäkin olisi syöksysynnytys niin nyt kuitenkin tiedän paremmin asiat ja pysyn tapahtumissa varmaankin mukana. Viimeksi ,kun kaikki eteni niin pian ,tuntui että putoan kärryiltä koko hommassa. Toivon ,että kestän kivut ilman lääketieteellistä kivulievitystä ,mutta siihenkin olen valmis ,jos kipuja en jostain syystä nyt kestäisi.

Mun vanhemmat ovat kotiutuneen lomalta ja ovat leikkineet tytön kanssa koko aamun. Nyt äiti lähti lykämään tyttöä päikyille niin saan levätä. Ihanaa.
-Poni ja Manteli 35+1

Tuosta isyyslomasta ja rahasta ihmettelen... meillä nimittäin laitetaan hakemus vasta sitten kun vauva on syntynyt, vaikka mies aloittaakin isyysloman heti(tai kesäloman se pitää ensin). Näin tehtiin myös esikoisen aikaan, ja rahat tulee sitten kun tulee kun hakemus on käsitelty..

Neuvolakuulumisia minultakin taas:

Paino -400g viime viikosta, yhteensä saldo on kuitenkin +11 kg. Viikonlopun mahatauti taitaa olla syynä painon laskuun.
Paineet 110/56
Pissa puhdas
Sf 32 cm, puoli senttiä kasvua viime viikosta.
Vauva rt, sykkeet hyvät ja lapsivettä normaalisti.

Oli vähän hätäinen käynti, poika oli tosiaan mukana ja yhtä huutoahan se sitten taas oli. Vaikka miten preppasin häntä koko aamupäivän että se on vauvaneuvola, äitiä tutkitaan mutta hän voi leikkiä leluilla ihan rauhassa. Meni se läpi siihen asti kunnes piti pöydälle nousta kuuntelemaan vauvaa :) Huh huh...

Eliisa80:n tilanne kuulostaa lupaavalta! :) Eiköhän se limatulppaa ollut, tuskin muutakaan. Veikkaan että vauva ei laskettuun aikaan jaksa odotella ;)

Nyt tuli blackout, en muista yhtään mitä piti vielä kommentoida... Menen nyt kirimään laskenutta painoa takaisin suklaapatukan kanssa, jos illalla sitten vielä Heselle :D

Voimia kaikille!

Lilli ja Tiitti 37+2

Supistuksista: Te jotka surette, että ette ole tunteneet suppareita vielä ollenkaan, se ei ole mikään merkki siitä, että menis paljon yli tai muuta. Kaïkil vaan ei yksinkertaisesti niitä ennen tule, kun vasta tosi toimin alkaa, mulla yleensä on käynyt niin ja lasketun päivän tienoilla ovat syntyneet.

Limatulpasta vielä, tosiaan erilaisia kkemuksia on, toiset huomaa ja toiset ei.

Yhteistyössä