En enään ihmettele mistä niitä koulukiusaajia oikein tulee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen joskus kirjoittanut kuinka meillä on 2 lasta, naapurin saman ikäinen lapsi (kuin meidän nuorin ja toinen pikkuisen vanhempi)
tulee pyytämään meidän vanhempaa lastamme vain leikkimään,
ennen leikki molempien kanssa ja leikit sujui hyvin kolmistaan mutta kun tämä naapurin ainokainen olisikin kerran tai oikeasteen useammin halunnut leikkiä vain meidän vanhemman lapsen kanssa kahden niin hän suuttui
kun sanoin että meillä sisällä ainakin olisi hyväottaa myös pienempi mukaan leikkiin kun kuitenkin leikkii ihan nätisti.
Koetin puhua että kyllä kaikkien kanssa on hyvä leikkiä ja muuta vastaavaa.
Tämä naapurin lapsi otti siitä ja suuttui kuitenkin niin kovin,
kun he meni ulos ja tämä meidän nuorinkin meni mukaan,
naapurin lapsi karjui kuinka ei kutsu meidän nuorinta syntymäpäivilleen.
Ja näin kävi,
kirjoitin siitä palstalle mutta vastaukset oli että ei voi kaikkia pakottaa leikkimään ja kyllä se siitä ja älä puutu ja ei se naapurin lapsi mitään pahaa tuolla tehnyt itse saa päättää ketä kutsuu ym.
No nyt sitten ollaan hyväksytty tilanne ja nuorimmaisemme ei ole enään '"tunkenut" (kuten palsta mainitsi kauniisti vihjaten)
näiden leikkeihin vaikka olisi pyydetty,
joskus on sattuneet olemaan samaan aikaan pihalla niin silloin on naapurin lapsi tullut pätemään että jos meidän nuorin lähtee pois pihalta ja antaa pihan olla vain hänen ja hänen kavereiden käytössähän kutsuu tämän meidän nuorimmankin lapseni synttäreilleen.
Siis niin ettei edes meidän nuorin ole sotkeutunut heidän leikkeihinsä millään muotoa,
tämä naaprin lapsi vain haluaa hallita koko pihaa.
Tuli taas synttärikutsu ja niin oli kutsuttu nyt meidän nuorinkin.
Olen koettanut puhua tämän (kiusaaja) lapsen perheelle tilanteesta mutta he ohittavat sen vähän naureskellen.
Nyt sitten tosiaan noi synttärit oli ja meni niin nämä vahemmat ihmetteli kuinka meidän nuorempi ei tullut vaikka oli kutsuttu,
kerroin tilanteen niin he vain naureskeli kuinka minä nyt jaksan muistella vanhoja ja lapset on lapsia.

Siis minäkö muistelen vanhoja kun heidän pikku kullanmurunen saa päättää ja terrorisoidan ketkä taloyhtiömme pihalla leikkivät samaan aikaan kun heidän oma pikku mussukkansa siellä on.
Ei minukaan nuorin lapseni mikään tyhmä ole ja ei hän enään halua mennä tuon lapsen syntymäpäiville kun kerran toinen komentaa vuoden verran ja sen perusteella tekee päätöksen jota hänen vanhempansa kunnioittaa.

Kyllä sanon vaan sen että ongelmissa jotkin perheet on kun on vaan se yksi lapsi joka ei osaa edes taloyhtiössä pihaa jakaa muiden kera.

Mä menisin lapseni seurassa pihalle leikkimään jos olisi tuollainen tilanne ja jos joku lapsi tulisi komentamaan, sanoisin miten asiat on enkä antaisi pompottaa. Tuohan lapsi kiusaa sinuakin ja niin se ei saa mennä.
Totta on, että leikkikaverit saa kyllä valita, mutta puuttuisin kyllä tilanteeseen jos pelkkä lapseni olemassa olo ärsyttäisi toista. Tuollainen ajattelu voi johtaa väkivaltaiseen kiusaamiseen ajan myötä.

Mä menisin lapseni seurassa pihalle leikkimään jos olisi tuollainen tilanne ja jos joku lapsi tulisi komentamaan, sanoisin miten asiat on enkä antaisi pompottaa. Tuohan lapsi kiusaa sinuakin ja niin se ei saa mennä.
Totta on, että leikkikaverit saa kyllä valita, mutta puuttuisin kyllä tilanteeseen jos pelkkä lapseni olemassa olo ärsyttäisi toista. Tuollainen ajattelu voi johtaa väkivaltaiseen kiusaamiseen ajan myötä.

Olen ollutkin lapseni mukana pihalla, silloin ei uskallakkaan näin komennella kuka on pihalla kuka ei. Mutta luonnollisesti en ihan joka kerta voi olla mukana.

Kurja tilanne! Itse varmaan ottaisin sen kiusaajalapsen puhutteluun siinä pihalla, vaikka ei olisi sinun nähtesi mitään tehnytkään. Sen verran vanha ilmeisesti että ei tarvitse "tuoreeltaan" niitä kurinpalautuksia antaa, vaan muistaa kyllä kiusanneensa.

Sun täytyy puuttua tuohon tiukasti ja johdonmukaisesti, aina kun näet lapsen määräilevän ja kiusaavan (syrjivän) lastasi. Aikuisten tehtävä on laittaa sille piste - muuten ongelmat on kymmenen kertaisia kouluikään mennessä. Ensinnäkin puhu lapsen vanhemmille ihan vakavasti ja kerro et olet tosi huolestunut lapsesta ja tämän käytöksestä. Lapsi tarvitsee RAJOJA ja aikuisen kasvatusta, opastusta myös vuoravaikutuksessa muiden lasten kanssa, joten vanhempien täytyy välittää sen verran. Kerro suoraan, että tää ei voi jatkua näin ja tuo häiriökäyttäytyminen pahanee jos sen antaa olla. Lapsi oppii muuten, että hän saa hallita ja pompottaa muita (eikä aikuisiin voi luottaa, koska he eivät tule näyttämään oikeaa ja väärää).

[QUOTE="vieras";28759846]Sun täytyy puuttua tuohon tiukasti ja johdonmukaisesti, aina kun näet lapsen määräilevän ja kiusaavan (syrjivän) lastasi. Aikuisten tehtävä on laittaa sille piste - muuten ongelmat on kymmenen kertaisia kouluikään mennessä. Ensinnäkin puhu lapsen vanhemmille ihan vakavasti ja kerro et olet tosi huolestunut lapsesta ja tämän käytöksestä. Lapsi tarvitsee RAJOJA ja aikuisen kasvatusta, opastusta myös vuoravaikutuksessa muiden lasten kanssa, joten vanhempien täytyy välittää sen verran. Kerro suoraan, että tää ei voi jatkua näin ja tuo häiriökäyttäytyminen pahanee jos sen antaa olla. Lapsi oppii muuten, että hän saa hallita ja pompottaa muita (eikä aikuisiin voi luottaa, koska he eivät tule näyttämään oikeaa ja väärää).[/QUOTE]

Oln koettanut puhua tuolle lapselle, hän "pelästyy" vaikka kuinka nätisti juttelen alkaa itkeä ja lähtee ovet paukkuen kotiinsa.
Olen kertonut huoleni lapsen vanhemmille ja heidän mieestään tässä ei ole mitään outoa, jos vaadin vastauksia kun on noin hallitseva ja manipuloiva he vetoavat että heidän tytöllä on nyt vaan semmoinen ikä ja kyllä se siitä, mutta samaan aikaan vahemmat ei puutu vaikka näkevät tilanteen omin silmin jolloin ovat sitä mieltä että ei kaikkien kanssa tarvitse leikkiä ja parempi on kun meidän nuorin poistuu paikalta.
Koetappa tässä nyt sitten olla se aikuinen naapurustossa joka haluaa tasavertaisuutta kaikille lapsille jotta kaikilla on kiva olla.

[QUOTE="aapee";28759870]Oln koettanut puhua tuolle lapselle, hän "pelästyy" vaikka kuinka nätisti juttelen alkaa itkeä ja lähtee ovet paukkuen kotiinsa.
Olen kertonut huoleni lapsen vanhemmille ja heidän mieestään tässä ei ole mitään outoa, jos vaadin vastauksia kun on noin hallitseva ja manipuloiva he vetoavat että heidän tytöllä on nyt vaan semmoinen ikä ja kyllä se siitä, mutta samaan aikaan vahemmat ei puutu vaikka näkevät tilanteen omin silmin jolloin ovat sitä mieltä että ei kaikkien kanssa tarvitse leikkiä ja parempi on kun meidän nuorin poistuu paikalta.
Koetappa tässä nyt sitten olla se aikuinen naapurustossa joka haluaa tasavertaisuutta kaikille lapsille jotta kaikilla on kiva olla.[/QUOTE]

Uskomatonta välinpitämättömyyttä lapsen vanhemmilta. Tuollainen vähättely, tunnekylmyys ja rajattomuus kuulostaa jo lapsen hoidon laiminlyönniltä, mistä voisit ottaa yhteyttä lasuun. Lapsi kärsii siitä jos hänelle ei aseteta rajoja ja seuraamuksia huonosta käytöksestä. Silloin hän oppii, että häneltä ei odotetakaan parempaa käytöstä ja aikuiset eivät välitä. Tottakai kun ulkopuolinen eli sinä tai joku muu naapurista ojentaa lasta niin hän häkeltyy ja lähtee pois, koska aiemmin on saanut käyttäytyä miten vain.

Jos vanhemmat jatkavat 'vapaata kasvatustaan' eivätkä laita lapselle rajoja, mitkä ovat seuraukset? Kannattaa ehdottomasti tehdä selväksi vanhemmille että jos he eivät ala puuttua ja kasvattaa lastansa, on viranomaisten tultava se tekemään.

Otantasi perusteella en missään tapauksessa enää haaskaisi aikaani ko. vanhempien kanssa juttelemiseen. Ilmoita nyt heti lastensuojeluun, he hoitavat loput ja tarvittavat lain mukaiset jatkotoiminpiteet.

Aikamoista vedätystä naapureiltasi ja heidän lapseltaan. Aika kiltti olet!

Koska vanhemmat eivät näe tilanteessa ongelmaa voit sentään ilmoittaa (älä neuvottele) heille puuttuvasi kiusaamistilanteissa myös heidän lapsensa kasvatukseen sekä käyttäväsi samoja keinoja kuin omien lastesi kasvatuksen kanssa, koska kiusaaminen on saatava loppumaan. Ja jätä sen jälkeen heidät oloihinsa. Päättäväisyys tekee aina vaikutuksen.

Neuvo lastasi kertomaan sinulle heti, jos pihalla on hankalaa. Sinun ei tarvitse olla siellä vahtimassa, vaan annat "kriisiohjeet". Näin naapurin lapsi on valvonnan alla ja kiusaamiseen puututaan heti. Tärkeää on, että lapsellasi on turvallinen olo ja hän tietää saavansa apua. Se lisää lapsessa itseluottamusta ja omaa puolustustahtoa.

Meidän lapsilta loppuisi molemmilta leikit sen lapsen kanssa. Selittäisin tietty lapsilleni minkä takia ko lapsen kanssa ei leikitä. Eikä mentäisi synttäreillekään missään kokoonpanossa.

Meillä on pihapiirissä yksi sellainen tyttö joka harrastaa juuri tuota määräilyä ja manipulointia. Meillä tulivat tytöt itse siihen tulokseen että sen kanssa ei kannata leikkiä kun se on epäreilu. Nyt ei ole enää mitään vaikeuksia.

Ymmärrän ettei ole oikein hyväksyä pihalta yhden häätämistä tietenkään. Kaikilla on taloyhtiön pihalla oikeus leikkiä mutta ei ketään voi pakottaa mukaan. Jos ei ole vain YHDEN syrjinnästä kyse. Lapsilla on tapana leikkiä kaksin, kolmin.. ryhmiä muodostuu jo kuten aikuisillakin tuttavapiirejä.

Minua työnnettiin väkisin lapsena erään lapsen leikkeihin mukaan. Opettajakin oli ohjeistettu minua pitämään silmällä "ettei kiusata" plääh!
Siitä oli kovat keskustelut myös kotona koska nämä vanhemmat vierailivat sitten toistensa luona asiaa puiden. Välillä oli ne saunakaljatkin, että sopu saataisiin mietittyä.. Voi luoja sitä häpeää esim. koulunpihalla kun "Lotta pitää ottaa mukaan leikkimään!" enkä todellakaan olisi halunnut väkisin mukaan mennä. Kiitos tästä sain muutakin kiusaamista ns.perskärpäsenä, jota tungetaan mukaan. :( lopulta y-asteella sain tajuamaan eräät tunteen olevan molemminpuolinen enkä enää joutunut väkisin mukaan, kenenkään taholta.
Olen mielummin introvertti ja hyvin viihdyn yksin aikuisenakin, kuin tungen kenenkään seuraan..

Samalla tavalla sellaisetkin lapset, joilla on sisaruksia, saattavat käyttäytyä. En muista omilta kouluajoiltani yhtään kiusaajaa, joka olisi ollut ainoa lapsi. Lapsia täytyy kasvattaa, oli niitä yksi tai monta.

[QUOTE="vieras";28759989]Ymmärrän ettei ole oikein hyväksyä pihalta yhden häätämistä tietenkään. Kaikilla on taloyhtiön pihalla oikeus leikkiä mutta ei ketään voi pakottaa mukaan. Jos ei ole vain YHDEN syrjinnästä kyse. Lapsilla on tapana leikkiä kaksin, kolmin.. ryhmiä muodostuu jo kuten aikuisillakin tuttavapiirejä.

Minua työnnettiin väkisin lapsena erään lapsen leikkeihin mukaan. Opettajakin oli ohjeistettu minua pitämään silmällä "ettei kiusata" plääh!
Siitä oli kovat keskustelut myös kotona koska nämä vanhemmat vierailivat sitten toistensa luona asiaa puiden. Välillä oli ne saunakaljatkin, että sopu saataisiin mietittyä.. Voi luoja sitä häpeää esim. koulunpihalla kun "Lotta pitää ottaa mukaan leikkimään!" enkä todellakaan olisi halunnut väkisin mukaan mennä. Kiitos tästä sain muutakin kiusaamista ns.perskärpäsenä, jota tungetaan mukaan. :( lopulta y-asteella sain tajuamaan eräät tunteen olevan molemminpuolinen enkä enää joutunut väkisin mukaan, kenenkään taholta.
Olen mielummin introvertti ja hyvin viihdyn yksin aikuisenakin, kuin tungen kenenkään seuraan..[/QUOTE]

Tuo tilanteesi on ollut aivan eri. Tuohan on ollut nöyryyttävää ja törkeää käytöstä aikuisilta, eikä ole auttanut kaverisuhteiden kehitystä ollenkaan (eikä sinun itsetunnon ja identiteetin kehitystä).

Pienet lapset tarvitsevat ohjausta ja kasvatusta. Aikuisen tulee puuttua ristiriitatilanteisiin ja auttaa lapsia selvittämään niitä.

Yhteistyössä