En halua loukata, mutta kysyn. Suurten perheiden äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Muuan";29143682]Toisessa vaakakupissa on kuitenkin niin paljon enemmän. Suuri perhe on lapsille mieletön rikkaus.[/QUOTE]
Sinulla on ehkä ollut onnea elämässäsi.
On monia lestadiolaisäitejä, joilla on vaikeaa. Terveydellisistä ja taloudellisista syistä muun muassa.

mina vissiin olen jo suurperheellinen neljan lapseni kanssa? ja vl joten voin kai vastata kysymysiin omalta osaltani. lapset ovat syntyneet kahden/kolmen vuoden ikaeroilla vaikka emme ole ehkaisseet. en ole kokenut elamaani raskaaksi lasten kanssa, minulla on ihana mies joka osallistuu perheessa tasapuolisesti. olen myos opiskellut ja ollut tyoelamassa lasten syntymien valissa. olen kokenut etta lasten kautta olen saanut suurta siunausta elamaani kaikilta osin ja uskoisin ett a rjokainen vanhempi ajattelee samoin suhteessa omaan lapseen/lapsiin. olen myos huomannut etta jokaisen voimavarat ovat yksilolliset. joku joka suunnittelee saavansa yhden,korkeintaan kaksi lasta, voi olla erittain vasynyt tai taloudellisesti tiukoilla. myos lapsilla voi olla turvatonta arkea ja muuta hataa..mielestani lasten lukumaara ei vaikuta onnellisuuteen hyvassa eika pahassa. harvoin vl aiti innosta uhkuu odotellen seuraavaa raskautta, ihmisille on annettu taito elaa siina hetkessa missa ollaan. mutta kuitenkin olkoompa lapsi kuinka mones tahansa, uskovainen luottaa siihen etta elama on arvokas ja perhetta varmasti siunataan myos arkisissa asioissa. sen olen huomannut myos omassa elamassamme. asumme kivassa uudessa omakotitalossa, molemmilla tyo, rahaa jaa sopivasti ruokaan ja vaatteisiin. lapset ovat aina kuuluneet elamaan, muistetaan etta myos omat vanhempamme ovat antaneet meille mahdollisuuden elamaan. eras laheinen odottaa kymmenetta lasta ja hanesta naen sen rakkauden perheeseen ja luottamuksen elamaan, ilman sossun tukija. annetaan jokaisen meista tehda omat valintamme lapsilukumaarasta, minakaan en arvostele naapureitani itsekkaiksi paatyessaan kahden lapsen perheeksi. muistakaa etta lapsiasiat ovat henkilokohtaisia myos vl perheen sisalla. on paljon perheita joissa toinen tunnustaa uskoa ja toinen ei. silloin myos kasitys lasten maarasta voi olla erilainen.

Kyllä, pyöräytämme vauvan kerran vuodessa koska halutaan. Ei itketä rahapulaa (pärjätään hyvin), ollaan onnellisia eikä edes uupuneita ja lapsia kohta 7. Ei olla lestoja, ja me saadaan tehä lapsia vaikka 20 eikä vissiin sun pitäis nähdä asiasta vaivaa. Sorry :P Itse en ymmärrä niitä jotka haluavat max 2 lasta. Sama asia!

[QUOTE="memmu";29143750]mutta kuitenkin olkoompa lapsi kuinka mones tahansa, uskovainen luottaa siihen etta elama on arvokas ja perhetta varmasti siunataan myos arkisissa asioissa. sen olen huomannut myos omassa elamassamme. asumme kivassa uudessa omakotitalossa...[/QUOTE]

Tässä puhuu aito lestadiolainen. Provo ei osaisi jäljitellä tuota ihanan naiivia asennetta.

Nuoruudessa tunsin paljonkin vanhoillislestadiolaisia ja niissä piireissä siunausta olivat merkkifarkut.

En ole lesta enkä millään tavalla uskonnollinen perheeni kanssa, mutta 11 lasta on ja odotan kahdettatoista lasta. Meillä on kahdet kaksoset, vanhin lapsista 22v. Meillä rakastetaan lapsia ja saa tulla vielä lisääkin, kaikista huolehditaan. Meillä on ollut lähes aina aupair mikä helpottaa arkea.

voi olla naivia uskoa siunaukseen elamassa,mutta jotkut nimittavat sita tuuriksi, onneksi, tarkoitukseksi tai johdatukseksi. sama vaajaamaton tarkoitus etta elama jatkuu tulevaisuudessakin, olisi kauheaa miettia ja pelata paivittain kuinka huonoksi perheen asiat seuraavana paivana muuttuu.se on positiivista elaman asennetta! ne merkkifarkutkaan ei oo mielestani huono juttu. taloudellinen tilanne on perhekohtainen ja verrannollinen tehtyyn tyohon. onko vaarin olla onnellinen elamastaan vain sen takia etta on uskovainen? jokainen markkansa ansaitsee!

Todella näen, että on itserakasta pykätä tähän kamalaan maailmaan yli kolme lasta kärsimään! Ettekö näe nenäänne pitemmälle? Ruoka loppuu tältä maapallolta. Mitenkäs sitten, kun satutte kuolemaan nuorena ja lapset jaetaan eri perheisiin/ lastenkoteihin? On niin itsekästä sietä kuin rotat !!! :-( Hyi, hävetkää !!! Ärsyttävintä tässä on se, että jos teistä ei ole enää elättäjiksi, kakaranne ovat meidän (yhteiskunnan) vastuulla! Se on vastuutonta erittäin sikiäviltä vanhemmilta !!!

[QUOTE="memmu";29144105]voi olla naivia uskoa siunaukseen elamassa,mutta jotkut nimittavat sita tuuriksi, onneksi, tarkoitukseksi tai johdatukseksi. sama vaajaamaton tarkoitus etta elama jatkuu tulevaisuudessakin, olisi kauheaa miettia ja pelata paivittain kuinka huonoksi perheen asiat seuraavana paivana muuttuu.se on positiivista elaman asennetta! ne merkkifarkutkaan ei oo mielestä huono juttu. taloudellinen tilanne on perhekohtainen ja verrannollinen tehtyyn tyohon. onko vaarin olla onnellinen elamastaan vain sen takia etta on uskovainen? jokainen markkansa ansaitsee![/QUOTE]

Juuri tuo menestysteologia minua korpeaa. Varsinkin kun kääntöpuolena on niiden merkkifarkuttomien yhteisön ulkopuolisten kauhea selkään puukottaminen. En usko, että ihmisillä, jotka kohtelevat toisia niin kuin lestadiolaiset luokkakaverini meitä perusluterilaisia kohtelivat, on oikeasti siunausta tai onnellisuutta elämässään, vaikka kulissi miten kiiltäisi.

Ystävystyin myöhemmin yhden kiusaajani kanssa ja sain todeta, että ison sisarussarjan alkupäähän sijoittuvan lestadiolaistytön elämä on kaiken sen hälinän keskellä aika yksinäistä ja turvatonta.

'Iso pentue, hyvät tuet.' Mutta kuinka kauan ? Milloin tämä kupla räjähtää? Käy kuin Kreikassa? :-(
Ei haluttas olla katsomassa sitä. Varsinkaan sukulaislasten kohtaloa !!

Ison perheen tuet eivät ole mitenkään loisteliaita... ihan voin omasta kokemuksesta kertoa.

MUTTA jonkun on teidänkin vaippanne vaihdettava ja eläkkeenne maksettava. Eikös se ole hyvä, että jotkut tekevät lapsia hoitamaan tätä yhteiskuntaa tulevaisuudessa.

JA jos eläkkeet lakkautetaan ja lapset joutuvat elättämään vanhempansa vanhana, niin meidän 9 lapsella on aika paljon pienenmpi rasite kuin esim. pariskunnan ainokaisella.

Suurperheistä harvoin tulee yrittäjiä. Kyllä ne on tavallisia duunareita, jotka odottaa valmista työpaikkaa. Jos ei ole työtä tarjolla, jäädään yhteiskunnan elätiksi :-( Yök! Tämä malli opittu suurperheen kotoa. Eletään tukien varassa.

[QUOTE="Vieras";29144675]Suurperheistä harvoin tulee yrittäjiä. Kyllä ne on tavallisia duunareita, jotka odottaa valmista työpaikkaa. Jos ei ole työtä tarjolla, jäädään yhteiskunnan elätiksi :-( Yök! Tämä malli opittu suurperheen kotoa. Eletään tukien varassa.[/QUOTE]

Hahhah!

Itse oon megasuuresta perheestä, jonka molemmat vanhemmat on yrittäjiä, ja jonka sisaruksista yhdeksällä on tai on ollut oma yritys. Vain viisi on mennyt toiselle töihin.

[QUOTE="memmu";29143750] muistakaa etta lapsiasiat ovat henkilokohtaisia .[/QUOTE]

Kunpa näin olisikin mutta ruhanyhdistyksellä ei näin valittavasti ole. Vahdinta ja kontrollointi on jatkuvaa. Jos tulee pidempiä synnytysvälejä niin....

Kunpa näin olisikin mutta ruhanyhdistyksellä ei näin valittavasti ole. Vahdinta ja kontrollointi on jatkuvaa. Jos tulee pidempiä synnytysvälejä niin....

mitä sitten? kuka sinulta on tullut kysymään miksi seuraavaa ei kuulu? itse en ole koskaan kokenut mitään kontrollointia kenenkään osalta. tuoki on semmonen luulo jonka moni jo itsekkin uskoo todeksi. ei kukaan sulta uskoa tule viemään sen takia ettei perheeseen ole syntynyt lapsia! Onhan niitä herranen aika lapsettomiakin parisuhteita ja ei niiltä uskoa sen takia viedä :)

[QUOTE="jaa";29143722]Uskovaisilla sentään on se usko syynä itsensä kiusaamiseen, mutta ilmeisesti jotkut rustaavat niitä lapsia kymmenkunta ihan vain omaa typeryyttään.[/QUOTE]

ja tänk gaad jotkut tajuaa olla monistamatta kehnoja geenejään ;D

[QUOTE="yks vaan";29144608]Ison perheen tuet eivät ole mitenkään loisteliaita... ihan voin omasta kokemuksesta kertoa.

MUTTA jonkun on teidänkin vaippanne vaihdettava ja eläkkeenne maksettava. Eikös se ole hyvä, että jotkut tekevät lapsia hoitamaan tätä yhteiskuntaa tulevaisuudessa.

JA jos eläkkeet lakkautetaan ja lapset joutuvat elättämään vanhempansa vanhana, niin meidän 9 lapsella on aika paljon pienenmpi rasite kuin esim. pariskunnan ainokaisella.[/QUOTE]

Tai sitten saatta olla, että sille perheen ainokaiselle ei tulee ollenkaan mitään rasitetta, koska vanhemmat pystyvät vielä eläkeiässä turvaama oman taloudellisen toimeentulonsa. Ovat esim. kerryttäneet omaisuutta, sijoituksia jne jne jne

Tai sitten saatta olla, että sille perheen ainokaiselle ei tulee ollenkaan mitään rasitetta, koska vanhemmat pystyvät vielä eläkeiässä turvaama oman taloudellisen toimeentulonsa. Ovat esim. kerryttäneet omaisuutta, sijoituksia jne jne jne

Ihmeellinen harhakuva yksilapsisista perheistä. Että niiden vanhemmat on niin jumalattoman rikkaita, viimeistään vanhoina. Miksi Suomella menee sitten niin huonosti? Miksi eläkeläiset kituu jossain terkkarin jonoissa? Monella heistäkin on vain yksi lapsi...

[QUOTE="vieras";29146975]Ihmeellinen harhakuva yksilapsisista perheistä. Että niiden vanhemmat on niin jumalattoman rikkaita, viimeistään vanhoina. Miksi Suomella menee sitten niin huonosti? Miksi eläkeläiset kituu jossain terkkarin jonoissa? Monella heistäkin on vain yksi lapsi...[/QUOTE]

Ja yhtä monella terkkarin jonossa kituuvalla on varmaan useampi lapsi. Että takaako se isokaan lapsilauma loppujen lopuksi sitä huolenpitoa vanhuuspolvessa?

[QUOTE="memmu";29146882] mitä sitten? kuka sinulta on tullut kysymään miksi seuraavaa ei kuulu? itse en ole koskaan kokenut mitään kontrollointia kenenkään osalta. tuoki on semmonen luulo jonka moni jo itsekkin uskoo todeksi. ei kukaan sulta uskoa tule viemään sen takia ettei perheeseen ole syntynyt lapsia! Onhan niitä herranen aika lapsettomiakin parisuhteita ja ei niiltä uskoa sen takia viedä :)[/QUOTE]

Hyvä Memmu,

En ole se jolle edellisen vastaukseksi heitit, mutta olen "nimimerkki kokemusta omaava". Useita keskenmeonja läpikäyneenä minulla on ikäviä kokemuksia "rakkaiden uskonsisarten " enemmän tai vähemmän hienovaraisista uteluista, huomautteluista ja tenttaamisista, ja yksi kokemus kovalla äänellä tehdystä häpäisystä sukujuhlassa.

Sitä on vaikea unohtaa, se oli niin törkeä.

Se että sinä itse Memmu et ole joutunut kyttäämisen etkä kontrollin kohteeksi läsääntymiseksi takia, ei tarkoita että kukaan ei uskossamme sellaisesta kärsisi.

Minusta on tervetullutta että näistä asioista puhutaan julkisesti että tajuttaisiin miten vaarallisilla aluiella liikutaan.

Olen käsittänyt että vl on yleensä työsskäyvää porukkaa (tietysti pienten lasten äidit kotona), joka on paljon enemmän kuin voi sanoa monesta 1-4 lapsen perheestä jotka eivät ole vl. Itse en ole vl enkä liioin suurpehreen äiti. Mutta olen nähnyt että usein vl lapset on hyvin kasvatettuja, osaavat käyttäytyä.

Yhteistyössä