En jaksa enää tuota taaperoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvin hyvin väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvin hyvin väsynyt

Vieras
Miten sen saisi syömään?? Ei siis MIKÄÄN ruoka kelpaa..ei mihinkään aikaan päivästä. Pulloa vaan pitäisi saada. Alan olla niin rikki, vihainen ja katkera niille vanhemmille joiden lapset ovat suut apposen auki kun lautasen näkevät. En jaksa enää... nähkööt sitten nälkää kun ei kerta mikään maistu.

älä anna maitoa. täyttää mahan sillä ja sen takia ei ruoka maistu. tarjoat vain ruokaa ja sitten kun on sitä jonkin verran syönyt niin annat vasta muuta juomaa kuin vettä. kyllä se syö kun nälkä on.

Alkuperäinen kirjoittaja been there:
älä anna maitoa. täyttää mahan sillä ja sen takia ei ruoka maistu. tarjoat vain ruokaa ja sitten kun on sitä jonkin verran syönyt niin annat vasta muuta juomaa kuin vettä. kyllä se syö kun nälkä on.

en ole koko päivänä pulloa antanut, mutta silti ei mene ruoka alas. Pari lusikallista syö ja sitten alkaa se vänkääminen ja pään heiluttelu..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
annatko lapsen syödä itse?
mites jos antaisit pieniä paloja banaania omenaa kurkkua leipää tms. ja lapsi saisi itse niitä paloja napsia suuhunsa?

ollaan koitettu, saattaa pari palaa syödä leipää ja sitten alkaa sylkemään pois.

Kuules, mulla on samanlainen huono syömäri täällä kotona (on nyt 3-vuotias). Poika oli just samanlainen mutta laskin vuorokaudessa millejä pullosta paljonko se juo, eli maitoakaan ei tahtonu mennä riittävää määrää vuorokaudessa. Se oli kamalaa aikaa, muistan kun itkin asiaa ja stressasin tosi paljon. Mutta eräs ystäväni lohdutti ja sanoi että kun kerta poika kasvaa normaalisti ja on muuten tyytyväinen niin kyllä se tarpeeks ravintoa saa, lopetin asiasta hermoilun ja niinpä sille alkoi ruoka pikku hiljaa maistumaan. Vaistoaa se lapsikin kun äiti hermoilee ja sekin voi vaikuttaa siihen syömiseen. Vieläkään ruokaa ei paljoa mee ja on hoikka poika, mutta syö mitä syö, kasvaa kuitenkin. Voimia sinne!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja been there:

en ole koko päivänä pulloa antanut, mutta silti ei mene ruoka alas. Pari lusikallista syö ja sitten alkaa se vänkääminen ja pään heiluttelu..

sitten vaan lopetatte ruokailun siihen ja yritätte myöhemmin uudestaan mutta et anna ruuan tilalle maitoa olenkaan. meillä oli ihan samanlainen lapsi ja taisi olla n. 1v6kk kun neuvolassa antoivat tuon neuvon. se vain vaatii vanhemmaltakin aika paljon kun joutuu olemaan antamatta sitä maitoa vaikka toinen itkee. lapset voi hyvin olla kuulemma 3vrk syömättäkin jos vain niin päättävät mutta kyllä meillä alkoi toisena päivänä ruokakin maittaa kun ei saanut sillä maidolla täytettyä vatsaa. nykyäänkin vielä 3vuotiaana tyttö on tosi huono syömään mutta on oppinut että silloin syödään kun ruokaa on tarjolla ja närppii edes jonkin verran jos ei kova nälkä ole.tsemppiä, kyllä se siitä.

Meillä oli sama (1-v), ja maidon vähemtäminen on auttanut mutta vasta suurella viipeellä. Iltamaito vaihdettiin velliin. Lapsi laihtui, mutta ei tappanut itseään nälkään. raskasta kyllä oli ja roskiin meni älyttömästi ruokaa.

Telkkarin ääressä syödään vieläkin joskus vaikka tiedän että se on ihan p-seestä. ja joskus nostan kissan viihdyttämään syödessä. Lusikallinen kerrallaan parannellaan.

Meillä oli sama (1-v), ja maidon vähemtäminen on auttanut mutta vasta suurella viipeellä. Iltamaito vaihdettiin velliin. Lapsi laihtui, mutta ei tappanut itseään nälkään. raskasta kyllä oli ja roskiin meni älyttömästi ruokaa.

Telkkarin ääressä syödään vieläkin joskus vaikka tiedän että se on ihan p-seestä. ja joskus nostan kissan viihdyttämään syödessä. Lusikallinen kerrallaan parannellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Se on kausi:

huolestuttaa, kun on muutenkin niin laiha. Kasvaa kyllä omalla käyrällään, mutta alkaa jo itseäkin ärsyttämään kun kaikki hokevat "voi että miten laiha teidän poika on" ja sitten taivastellaan miten oma "Erkki" syö niin ja niin paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinkas vanha lapsesi on?

1-vuosi ja kaksi kuukautta, aika tarkalleen. Tätä "kautta" on nyt jatkunut oikeastaan jo reilu pari kuukautta.

Juu.. no sitten v aan ottaisin ihan rauhallisesti ja syöttäisin sen minkä lapsi haluaa. Kaikkein paras keino ehkäistä lasten syömisongelmia ja kranttuilua on ollla tekemättä jutustä mitään showta..
Terve lapsi ei tapa itseään nälkään, os ruokaakin on kerran tarjolla. Ja noin pieni saa vielä maidostakin aika hyvin energiaa ja ravintoaineita. Sitten jos lapsi muuten vaikuttaa huonovointiselta ja ruokahaluttomalta, siis on syytä epäillä, että on sairas, on tietenkin lääkärin paikka. Mutta muussa tapauksessa annat vaan ajan kulua. Tarjoat ruoka-aikoina ruokaa, lapsi syö minkä syö, that's it :)

Laitoin lapsen juuri päiväunille..yleensä on saanut maitopullon sänkyyn, mutta nyt laitoin vain vähän vettä pulloon että suostui rauhoittumaan..muuten menee ihan tappeluksi.

Meidän tytö on samanlainen. Ruoka ei maistu ja ei malttais istua pöydässä. Meillä auttaa vaihtelevalla menestyksellä

*säännölliset ruoka-ajat, ei välipaloja ruokien välissä.
*maitoa vain ruuan yhteydessä( sekin vasta sitten kun on syönyt muutaman lusikallisen). *aluksi jokin lelu minkä lapsi saa itse valita syömään kaveriksi(esim. nallella on kova nälkä, ja joka toinen lusikka annetaan nallelle)

Lisäksi sekin auttaa, että syöt itse samalla kun syötät taaperoa ja leikit, että nyt otetaan krokotiilin annos ja murahdat samalla kun laitat lusikallisen suuhun. ja välillä kissan annos ja miukaset jne...

Leikin varjolla koko syöminen unohtuu vaikka lautanen tyhjenee. Yritä tehdä ruokahetkestä lapselle mahdollisimman myönteinen kokemus, vaikkei sitä ruokaa menisikään.

täällä on tullu jo paljon hyviä vinkkejä joita kokeilla..mulla joskus tehny pahaa katsella kun miehen sisko syötti poikaansa että itse piteli päästä kii,ukko muualta ettei pääse rimpuilee ja väkisin lusikkaa suuhun..jotenki tulisi mieleen ettei ihme jos pelkää ruokailua =/

tsemppia!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meidän tytö on samanlainen. Ruoka ei maistu ja ei malttais istua pöydässä. Meillä auttaa vaihtelevalla menestyksellä

*säännölliset ruoka-ajat, ei välipaloja ruokien välissä.
*maitoa vain ruuan yhteydessä( sekin vasta sitten kun on syönyt muutaman lusikallisen). *aluksi jokin lelu minkä lapsi saa itse valita syömään kaveriksi(esim. nallella on kova nälkä, ja joka toinen lusikka annetaan nallelle)

Lisäksi sekin auttaa, että syöt itse samalla kun syötät taaperoa ja leikit, että nyt otetaan krokotiilin annos ja murahdat samalla kun laitat lusikallisen suuhun. ja välillä kissan annos ja miukaset jne...

Leikin varjolla koko syöminen unohtuu vaikka lautanen tyhjenee. Yritä tehdä ruokahetkestä lapselle mahdollisimman myönteinen kokemus, vaikkei sitä ruokaa menisikään.

Kiitokset näistä vinkeistä. Ehkäpä syytä löytyy minustakin, koska olen aika äkkipikainen tämän syömisen suhteen. Jos alkaa temppuilemaan, niin nostan lapsen samantien pois pöydästä enkä edes yritä leikin avulla saada syömään. Mutta täytyypä tätä kokeilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä on tullu jo paljon hyviä vinkkejä joita kokeilla..mulla joskus tehny pahaa katsella kun miehen sisko syötti poikaansa että itse piteli päästä kii,ukko muualta ettei pääse rimpuilee ja väkisin lusikkaa suuhun..jotenki tulisi mieleen ettei ihme jos pelkää ruokailua =/

tsemppia!

joo ei semmoinen toimi..ei tosiaan.. :( jos ajattelee omalle kohdalle että joku pitäisi kiinni ja väkisin työntäisi lusikan suuhun, niin aika paniikkihan siinä tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sinuna ottaisin sen koko pullon pois.

se onkin helpommin sanottu kuin tehty :( hassua..ennen ei suostunut pullosta juomaan millään, vain tissi kelpasi. Imetyksen kun lopetin niin johan alkoi pullokin kelpaamaan ja nyt ei voi olla enää ilman :(

Yhteistyössä