En jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukapakuka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kukapakuka

Aktiivinen jäsen
15.02.2013
169
51
28
Olen 8-kuukautisen lapsen äiti. Lapsi syntyi keskosena viikolla 34 ja raskaus oli aika vaikea jatkuvien supistelujen ja raskaan työn takia. Olin yksin raskaana, koska lapsen isä asuu ulkomailla ja meillä oli vain lyhyt suhde. Omat vanhempani asuvat kaukana ja minulla ei ihan lähiverkostoa oikein ole, koska asun olen asunut tässä kaupungissa jossa asun vain kolme vuotta. On kyllä lapsen toinen kummi, joka on myös ystäväni ja jotain lähisukulaisia, mutta sukulaisiin on vähän kaukaiset välit.

Lapsella oli viiden kuukauden ajan koliikki. Olin joka ikisen päivän lähestulkoon yksin. Kutsuin kyllä ihmisiä kylään, kävin perhekahviloissa ja muualla kylässä kun lapsi sattui pienet hetket nukkumaan tai olemaan rauhallisempi, mutta uuvuin täysin. Lasta piti kantaa koko ajan, saattoi nukkua kantoliinassa ja joskus vaunuissa, mutta pääasiassa jopa ulkona oli aina pakko kantaa. Minun piti käydä silti kaupassa, ja raahata ostokset vaunuissa ja useimmiten silti kantaa toisella kädellä itkevää lasta ja työntää toisella kädellä vaunut ja ostokset kotiin. Oli joka päivä tosi usein olo etten jaksa kävellä enää metriäkään. Ensimmäiset kolme kuukautta meni varmaan jossain raskaushormonihössötyksessä ja oli ihanaakin, koska ihmiset tulivat katsomaan vauvaa ja oli nimijuhlia sun muita. Sen jälkeen tuntuu ettei kukaan ole ollut kiinnostunut siitä mitä minulle kuuluu tai auttamaan yhtään. Äitini on välillä auttanut, mutta siinäkin on vaikeuksia tai hän ei tunnu tajuavan että tarvitsisin hänen apuaan todella paljon. Siskoni on sitä mieltä että yksin pitää pärjätä ja tilanteeni johtuu siitä etten järjestä elämääni itse. Hän on lapsen sylikummi eikä ole käynyt täällä kuin kerran kun lapsi syntyi vaikka olen pyytänyt apua. Häneltä on tänne kolmen tunnin matka bussilla. Itse olemme käyneet siellä kaksi kertaa ja kummallakaan kerralla siskoni ei ole tarjoutunut ottamaan lasta edes siksi aikaa "hoitoon" tai katsomaan kun käyn suihkussa. Ekalla kerralla pyysin, jos voisi katsoa 20 minuuttia kun käyn lähikaupassa ostamassa lastenruokaa, ja siitä hän oli näreissään, kun en saisi kuulemma jättää hänelle hoitoon. En ymmärrä tällaista niinkuin lainkaan. Eikö läheisten kuuluisi auttaa pikkulapsiajassa muutenkin, ja jos on koliikkilapsen yksinhuoltaja niin eikö apua pitäisi saada kaksinverroin enemmän?

Nyt lapsi on ollut rauhallisempi kolme kuukautta, mutta edelleen on tosi rankkaa. Minulla on jotain läheisempiä ihmisiä täällä, mutta he eivät tarjoudu auttamaan eivätkä useimmiten pääse jos pyydän. Kun lapsi oli flunssassa viikon ajan, pyysin ainakin viideltä ihmiseltä apua, jos pääsisin käymään kaupassa, ja kukaan ei tämän koko viikon aikana muka päässyt. Yksi sukulainen on ollut neljä kertaa katsomassa lasta pienen ajan kun olen käynyt kirjastossa tms. ja hän on nyt jo jotenkin ilmaissut, ettei kamalasti ehdi käymään kun hänellä on jo (yksi) lapsenlapsi.

Tarvitsisin siis ihan oikeasti sellaista perusapua, joka kuuluu kaikille. Siis sellaisia ihmisiä, joille ei ole epämiellyttävää tulla ja joilla tämä elämä tässä on jotenkin posiitivinen asia ja lapsen tulo ja siinä auttaminen mukaviakin asioita eikä vain jotenkin kamalaa rasitusta. Perhetyöntekijä käy täällä kyllä viikoittain, mutta kaipaisin aivan tajuttomasti läheisiä ihmisiä auttamaan ja juttelemaan ja tekemään jotain juttuja päivisin. Olen henkisesti ja fyysisesti ihan lopussa. Minulla on ollut viimeisen kuukauden ajan sydämen rytmihäiriöitä ja olen alkanut jotenkin viime viikkoina menettää otetta hommaan ihan kokonaan. Huimaa ja olen kärttyisenä kivahtanut lapselle, vaikka olen kyllä aina pyrkinyt heti rauhoittumaan ja hyvitellyt sen jälkeen. En vain jaksa sen koliikin jälkeen lapsen kiljumista (kiljuu niin että sattuu korviin ja ei rauhoitu kuin sylissä enkä voi ihan koko ajan pitää sylissä, koska minun pitäisi esim. syödä ja tiskata välillä).

Olen yleisesti vaan jaksanut ja jaksanut ja jaksanut ja pakottanut itseni pysymään rauhallisena ja lapsen takia iloisena vaikka koko ajan kalvaa kamala kipu ja jotenkin rauhattomuus että miten meille käy ja mitä ihmettä voin tehdä. Lapsenvahdin olen välillä palkannut, mutta ihan viikoittain siihen ei ole varaa ja jos lapsi sairastuu, on tosi vaikea saada keltään sellaista hätä- tai pikaista apua. Se luo jatkuvaa turvattomuuden tunnetta.

Viime aikoina minulla on ollut niin voimakas masennus että olen alkanut ajatella että olisiko tämän lapsen etu antaa hänet sijaisperheeseen, jossa hänellä olisi parempi elää. En ikinä elämässäni haluaisi antaa lastani pois. Teen ihan mitä tahansa ettei minun tarvitsisi niin tehdä, mutta entä jos lopahdan ja en "ehdi" saada uusia ystävyyssuhteita tms. Tänään laitoin esim. serkulleni, joka on ollut aikaisemmin läheinen ja oli ensimmäiset kuukaudet kiinnostunut ja innoissaan lapsen syntymästä viestin, että pääsisikö lähiviikkoina käymään, ihan milloin vaan on vapaata. Vastaus oli että seuraava vapaa viikonloppu on kesäkuussa ja terveisiä vaan.

Haluan että lapseni voi hyvin ja että itse olen tasapainoinen ja hyvä äiti, jota olen kaikin voimin yrittänyt olla. En ole kertaakaan jättänyt vaippaa vaihtamatta tai syöttämättä lasta ja olen yrittänyt leikittää ja pitää sylissä ja kantanut ja kantanut vaikken ole edes jaksanut. Olen hankkinut siivousapua ja palkannut lapsenvahdin aina kun olen voinut, mutta mielestäni tämä ei ole sellaista henkistä tukea mitä tarvitsisin. En jaksa sitä, että jokainen viestin jonka lähetän ja jossa pyydän pientäkin apua, tuntuu anelulta ja jotenkin ikään kuin ihmiset eivät voisi minua ihan normaalisti auttaa.

Mitä minä voin vielä tehdä? Olen ollut aina aika hyväkuntoinen ja iloinen normaali ihminen, ja jaksan aika paljonkin, mutta nyt en vain yksinkertaisesti enää jaksa. Joku tuntuu lopahtaneen täysin, enkä halua että oma mielialani vaikuttaa lapseen. Tarvitsisin vain lepoa ja ihmisiä enemmän tueksi.

Mitä voin tehdä?

Vauvavuosi on perseestä. Varsinkin ensimmäisen lapsen vauvavuosi, koska kaikki tulee niin yllättäen. Pitää joustaa ja jaksaa viimeiseen tippaan asti, ja siitäkin vielä yli. Kyllä se teillä ajan kanssa alkaa varmaan tasoittumaan ja helpottamaan, mutta se ei varmaan nyt lohduta.

Voitko mennä äitisi luo vaikka muutamaksi viikoksi? Jos saisit siellä levätä edes vähän.

Olen samaa mieltä: Ensimmäinen vuosi on ihan kamala ja vasta paljon jälkeen päin ihana. Puhu neuvolassa, pyydä sieltä apua. Kukaan "virkamies" ei osaa auttaa jos et pyydä. On olemassa kodinhoitajia ja tukihenkilöitä ja mitä kaikkea. Sijaisperhettä en ekaksi ajattelisi, mutta muihin tukitoimiin sulla on varmaankin mahdollisuus. Olet oikeassa: sun täytyy jaksaa ja siksi on levättävä. Tilitä tämä kaikki neuvolassa, heti huomenna. Sulla on oikeus apuun.

Oliko sulla raskausaikana sellainen käsitys, että kaikki auttavat sua kun lapsi tulee maailmaan?
Ihan kuin pitäisit itsestäänselvyytenä, että näin olisi, eihän se niin mene.

Mulla on 1v 2kk lapsi ja toi on jo ihan ihminen joka kävelee ja pärjää hyvin itsekseen eikä vaadi muuta kuin haleja ja ruokaa. Eli koita vielä hetki jaksaa.

Mut pelasti kunnallinen perhetyö. Meidän kaupungissa saatavissa myös ei-lastensuojelupuolelta. Tiedätkö, onko teillä?

Koliikista toipuminen yksin hoitovastuussa olleelle äidille voi kestää kauan. Meillä "tavallinen" aviosuhde lapsen isän kanssa, eipä vaan arvattu, että joutui reissutöihin, joista kieltäytyminen ois vatmaan maksanut työpaikan myöhemmin.

Vasta nyt kun lapsi melkein kaksivuotias, alkaa kokonaan helpottaa, tuntua sitä kuin pitäisikin.

Kuulostaa rankalle. Ja ymmärrän hyvin tilannettasi koska olen itsekin tilanteessa jossa minulla on puolivuotias lapsi ja ei kunnollista tukiverkkoa. Minulla tilannetta helpottaa ainoastaan se, että lapsella on isä joka on kyllä kuvioissa mukana. Tosin ei osallistu meidän arkeemme kuin satunnaisesti.

Oletko puhunut tilanteesta neuvolassa? Jos et, kannattaa varmasti puhua sieltä voidaan ainakin kertoa mitä apua sinun on mahdollista saada.

Voisitko tosiaan mennä esim äitisi luokse pidemmäksi aikaa, jotta saisit levätä. Ja kertoa kunnolla miten uupunut olet. Ihmisten on välillä vaikea tajua miten väsynyt toinen voi olla? Ja jos voisit mennä äitisi (tai jonkun muun luokse) niin jo varmasti sekin auttaa kun olisi ihmisiä ympärillä. Itsestä tämä vauvan kanssa oleilu tuntuu rankalle juurikin siitä syytä että on koko ajan niin yksin. Tai toki se vauva on siinä, mutta ei siitä ole samanlaista seuraa kuin toisesta aikuisesta.

Miksi ihmeessä läheisten ihmisten ei kuuluisi auttaa toisiaan, jos toinen ei jaksa edes nousta välillä sängystä ylös? En tajua myös tällaista ajattelua, että ihmisten tukeminen on jotenkin itseltä pois. Olen itsekin yrittänyt auttaa muita, vaikka oma tilanteeni on vaikea. Olen sitä mieltä, että monien läheisteni olisi hyvin luonnollista käydä kylässä ja ottaa lasta välillä hoitoon. Mikä ihme tässä on epäluonnollista? Lisäksi mielestäni tämä kaikki ei ole ollut vain kamalaa, vaan myös ihanaa ja olen saanut lapsesta voimaa. Rankka osa on sitä rakkautta varmaankin. Nyt olen vaan tullut pisteeseen että en fyysisesti ja henkisesti enää jaksa ilman tukea. Rytmihäiriöt on välillä aika pahoja. Ja kyllä kai ihmisellä on henkinenkin puoli, ja hän saa olla masentunut tai jos tilanne on vaikea niin pyytää siihen apua?

En ole myös itse sitä mieltä, että lapselle riittäisi vain halit ja ruoka. Kyllähän lapsen kanssa pitäisi viettää myös aikaa ja antaa turvallisuuden tunnetta ja rakkautta. Ja kai on lapsen etu, että hänellä on muitakin turvallisia ja välittäviä aikuisia elämässään kuin vain oma äiti ja perhetyöntekijä (joka vaihtuu joka kerralla). Elämästä tulee tosi suppea silloin. En siis yhtään tajua, miksi olisin väärässä siinä, että jos jollain on tosi rankka vaihe, niin läheisten, kuten oman siskon (joka on lapsen kummi) tai ystävien olisi aika normaalia tukea. Myös lapsen takia!

Olen äitini kanssa kyllä puhunut ja hän on yrittänyt auttaa ja olen siellä välillä käynyt. Isälläni on kuitenkin alkoholiongelmaa ja en itse tahtoisi siellä siksi viettää pitkiä aikoja. Äitini on jollain tavoin isäni puolella, ja ei myönnä että ongelma on niin iso kuin se on. Siellä on henkisesti ahdistava käydä tai oleilla enempää kuin kolme tai neljä päivää. Tämä on ollut vain tosi rankka vaihe ja haluaisin pyytää siihen jotain tukea, siksi kirjoitin tänne. Osa kommenteista oli kyllä tosi auttavia, kiitos.

Tärkeintä on, että saat homman haltuun ja sinulla ja lapsella on kaikki hyvin. Älä mieti menneitä vaan keskity tulevaan. Keskity siihen, että jaksat hoitaa sen, mikä on tällä hetkellä tärkein tehtäväsi. Älä ole katkera, vaikka et saanut sellaista tukea, kuin läheisiltäsi toivoit. Tilanne on sellainen kuin se on ja muiden ihmisten toimintaan on vaikea vaikuttaa. Omaasi sen sijaan pystyt. Lapsi on kaikkein tärkein ja tietysti oma hyvinvointisi.
Muista, että kunnallista apua saat vain, kun osaat sitä selkeästi pyytää. Sanot, että tarvitset apua, että et jaksa. Älä vihjaile tai toivo ymmärrystä vaan sano selvästi että sinun on pakko saada apua.

Minulla on 7kk ikäinen lapsi, joka ei ole ikinä ollut hoidossa. Aina olen ajatellut, että itse lapsen hoidan sitten kun sen teen. En pidä itsestään selvyytenä, että läheiset auttaa. Minullakaan ei tukiverkostoa ole enkä ole missään perhekahviloissa käynyt. Oikeastaan tuntuu, että semmoiset rasittaisi vain enemmän.. Lapsellani oli myös koliikkia 3kk ja refluksi vaivaa edelleen.

Mä pärjään sillä, että teen arjen mahdollisimman helpoksi. En ota mitään pakollisia menoja itselle, voidaan vaan pysyä kotona jos siltä tuntuu. Aina kun lapsi vain itsekseen viihtyy, itse lepään. Ruuanlaitonkin olen tehnyt mahd. helpoksi, jotain vaan työnnetään uuniin ja otetaan pois kun on valmis. Se vaan on jaksettava ja uskottava, että jossain odottaa helpompi arki. Enkä itse yritä nyt tutustua uusiin ihmisiin, sitten kun lapsenkin kanssa pääsee leikkipuistoihin niin varmasti siellä tutustuu ja voi löytää hyviäkin ystäviä. Nyt mulle riittää tämä päivästä toiseen olo vauvan kanssa.

:hug:

Luonnollistahan se olisi läheisten auttaa mutta aina se ei vain mene niin. Eikä sitä kyllä voi olettaa tai vaatia.

Meilläkään ei kauheesti apua oo tarjolla mutta hätätilanteessa sitä kuitenkin saadaan. Ihan jatkuvasti lapsissa kiinni oleminen on rankkaa vaikka ne rakkaita onkin.

Mä suosittelisin että meet lääkärille ja pyydät lähetteen mielenterveystoimistoon, kokemuksesta voin sanoa että helpotti kummasti ku kerran viikossa tunnin sai vapaasti purkaa tunteitaan.
Voisitko ajatella kysyä soskasta saisitko tukiperheen? Onko lähellä varamummo toimintaa? Entäs lapsen päivähoitoon vienti, vaikka 3päivänä viikos 5 tuntia kerrallaan?

Haluatko kertoa mistä päin oot? Täältäkin vois hyvällä säkää löytyä apua ja ystäviä.

Itse sain neljännen lapseni yksin eikä mullakaan ollut tukiverkostoja, tosin enpä hirveästi edes tajunnut pyytää apua - mulle oli jotenkin alusta saakka itsestäänselvää, että lapsi on minun hoidettavani. Nyt lapsi on 2-vuotias eikä ole ollut koskaan kenelläkään hoidossa tai kukaan ole häntä hoitanut täällä kotona :) Pikkuhiljaa ahdistuskin on helpottanut. Ei läheisiltäkään kovin paljon voi vaatia, nykyään kaikilla on omat työnsä ja kiireensä. Ehkä kunnan perheapu? En tiedä..

Kerro missäpäin asut? Jos lähellä, niin todellakin voin auttaa. Mulla on kolme lasta, enkä tosiaan koe että vauvavuosi on kamalaa, päinvastoin! Mutta mulla on mies ja tukiverkosto muutenkin kunnossa, apua saa tarvittaessa.

Sun täytyy saada huilata välillä, et sä muuten jaksa! Mun päähän on jäänyt lause, että kun äiti voi hyvin, niin koko perhe voi hyvin ja voin allekirjoittaa sen täysin.

Me asumme Etelä-Suomessa, joten jos vaan ollaan edes suht lähellä, niin autan mielelläni!

Kysyisin myös missä päin olette? Mielellään myös auttaisin,ihan vaan vaikka s.postilla kuulumisia vaihdellen (uskon, että siitäkin olisi jo apua jos saisit mietteitäsi jakaa) ja ehdottomasti muutenkin auttaen jos vain lähistöllä satuttaisiin asumaan.. En pysty uskomaan siihen, että nuo neuvolat tms auttaisi vaan kirjoituksen perusteella kuulosti siltä että kaipaisit rinnallesi sitä ystävää/sisarta joka kuuntelisi huoliasi sekä olisi valmis auttamaan ihan vain arjessa... Kerro missä päin suunnilleen olette, toivon että voisin auttaa! Mutta välimatkasta huolimatta voisin ainakin kirjoittelemalla kuunnella huoliasi! Jaksamista arkeen <3

No lähtökohtaisesti on kyse sun elämästä ja valinnoista. Läheisillä ei oo velvollisuutta auttaa. Ja jos apua ei heru sieltä mistä olet jo pyytänyt, niin etsit sitä muualta.

Rahalla saa maksullisia hoitajia, perhetyöntekijän kautta voit kysellä muuta apua ja hätätilanteessa teet itse ls-ilmon saadaksesi apua.

Tsemppiä, kyl se pian helpottaa kun lapsi kasvaa.

Täällä taas oikein tyypilliset nykyihmiset huutaa, ettei kenelläkään ole velvollisuutta autta muita ja itse on pärjättävä kun pn lapsen hankkinut.

Tästä asenteesta johtuu KAIKKI pahoinvointi meidän yhteiskunnassamme. Kun kaikki huutavat MINÄ MINÄ MINÄ, ei kukaan edes huomaa, jos vieressä joku nääntyy taakkansa alle.

Oikeassa hyvässä yhteiskunnassa kaikki olisivat voimiensa mukaan (ja oikeasti voimiensa mukaan, ei mitään 'mun rakennekynnet hajoaa' tai ' mulla on illalla jumppa, mun täytyy valmistautua rauhassa 3 tuntia) auttamassa muita ja vastaavasti saamassa apua.

Kysele lähellä asuvia teinejä avuksi. Meidän likat hoitaa pieniä 5€ tuntipalkalla ihan mielellään silloin tällöin.

Minäkin haluaisin auttaa. Minusta pitäisi jotenkin luoda keinoja, joilla yksinäiset tai rasittuneet vanhemmat saisivat tukea. Esim. tällainen vanhempi pariskunta, jolla itsellä helppo tilanne lasten suhteen, ehtisimme hyvinkin osallistua ja olisi vaihtelua kummallekin osapuolelle.

Yhteistyössä