En jaksa järjestää lapselle 2-vuotissynttäreitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen niin väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;23691560:
Kun olet noin väsynyt ja stressaantunut, miksi ihmeessä taas raskaus. Olisi kannattanut kasvattaa ensin entisiä isommaksi, kun noin peräkkäin ovat. Ei ihme, jos väsyttää. Miksi pitää ajaa itsensä piippuun ja tehdä peräperää lapsia, kun entisiäkään ei jaksa.

tällaista vastaustako tähän avaukseen haettiin

Mitä jos pidät synttärit jossain muualla kuin kotona? Ulkona (piknic), Kahvilassa, ravintolassa, mökillä oma/vuokrattu? meillä vietettiin hoplopissa 2v synttärit osittain samoista syistä ja täytyy sanoa että ihanan helppoa oli!. Mielelläni maksoin siitä että kaikki tuli valmiina, eikä raskaana tarvinut leipoa yötä myöten ja kyykkiä koirankarvoja nurkista.

[QUOTE="Vieras";23691581]Mitä jos pidät synttärit jossain muualla kuin kotona? Ulkona (piknic), Kahvilassa, ravintolassa, mökillä oma/vuokrattu? meillä vietettiin hoplopissa 2v synttärit osittain samoista syistä ja täytyy sanoa että ihanan helppoa oli!. Mielelläni maksoin siitä että kaikki tuli valmiina, eikä raskaana tarvinut leipoa yötä myöten ja kyykkiä koirankarvoja nurkista.[/QUOTE]tätä minäkin ajattelin ehdottaa. mutta kun ei tiedä, millainen on ap:n rahallinen tilanne. nuo hoplop synttärit maksaa kuulema ainakin maltaita.

No entäs piknic makkaraa grillaillen ties missä.. Pellonreunassa, leikkikentällä,laavulla? Kahvia termariin ja jotain helppoa ruokaa. Nyt alkaa olemaan jo kivoja piknicilmoja!

toiset ei taas lue koko ketjua ennen vastausta.

Mä sanoisin (kuten moni muukin), että synttäreitä ei järjestetä tai ainakaan anoppi ja muut rasittavat vieraat ei ole tervetulleita. Juhlitte ihan oman perheen kesken.

Eikö mies pysty mitenkään auttamaan siivoiluissa ja muussa, vaikka töitä tekeekin. Se vähäinenkin auttaminen helpottais taas sun stressiä.

Lopuksi vielä: Onnea tulevasta vauvasta ja onnea sille 2v-synttäreitään viettävälle :)

Mä olen jättänyt sukulaissynttäreitä järjestämättä. Ollaan vietetty juhlia parin kaverin tai ihan vaan perheen kesken. Juhlitte sitten joku muu vuosi isommin.

En nyt ehdi lukemaan muiden vastauksia, mutta me tehtiin niin, että järkättiin kerran tosi isot synttärit lapselle ja ostettiin kaikki valmiina. Olihan niissä järjestämistä, mutta kun juoksee tusina pikkulasta ja asunto ihan täynnä väkeä, ei edes anoppi ehdi ja mahdu tutkimaan asunnon siisteyttä kovin tarkkaan.

No ei tulis mieleenikään tehdä mitään suursiivousta yksien synttäreiden takia, pestä ikkunoita yms! Toi on kyllä ihan oma valintasi, alatko stressaamaan siivouksesta. Kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tarjoiluja ei tietenkään oikein synttäreille voi olla järjestämättä, mutta silloinkin voi mennä siitä mistä aita on matalin. Sulla tuntuu olevan v***umaisia miehen sukulaisia, mutta kuitenkin se on OMALLA vastuullasi, otatko heidän sanomisensa itseesi. Kehitä itsetuntoasi: se on sinun kotisi, sinun koirasi, sinun lapsesi synttärit, sinun (valmis)kakkusi, sinun ikkunasi!

Kuulostaa hiukan siltä, että sinulla on raskauden hormonimyrskyjen mukainen "pakko" tehdä sitä ja tätä, ja väsymyksen takia mahdotonta tehdä niitä. Kaikkein järkevintä olisi kyllä sanoa suoraan, että juhlitte oman perheen kesken. Noin v***umaisten sukulaisten kyseessä ollessa, siitä vois jopa tehdä samoin tein perinteen - miksi hemmetissä pitäis synttäreiden olla noin negatiivinen ja stressaava asia? Niiden on tarkoitus olla lapselle kiva juttu, eikä mitään pakkopullaa, minkä takia lapsetkaan ei saa varmaan viikkoon yhtään huomiota, koska äiti siivoaa, leipoo, siivoaa, leipoo, siivoaa ja leipoo stressaantuneena.

Mulla itsellä meni aikaa sen tajuamiseen, että se olen minä itse, joka vaadin itseltäni hienoja tarjoiluja, suursiivousta ennen juhlia jne. Osittain varmaan siitä syystä, että meillä lapsuudenkodisssa niin tehtiin. Mutta koita niistä vittuiluista huolimatta muistaa, että sinä itse nostat stressitasoa tuolla perfektionismilla. Ja tuon sanon kaikella lämmöllä, en kettuillakseni.

Missä asutte? Onko siellä lähellä mitään paikkaa, jota voi vuokrata synttäreitä varten?

Me tehtiin viime vuonna niin, että kun ei jaksettu toukokuussa tytön 2-v synttäreitä järjestää, juhlittiin sitten elokuussa samaan aikaan pikkuveljen synttäreiden kanssa.

Voitko ihan vaikka lukita joidenkin huoneiden ovia, joita et jaksa puunata, etteivät arvostelijat niihen pääse kurkkimaan eli puunaat vain keittiö, olohuone, eteinen ja vessa eli ne pakolliset tilat jos tuo puunausjuttu on sulle itselle kynnyskysymys.

Ja päätät jo etukäteen, että jos yhtään kettuilua tulee, niin sanot takaisin. Ja voitteko sopia miehen kanssa, että hän sanoisi jo etukäteen sukulaisilleen, että nyt ei ole voimavaroja vuosisadan synttäreiden järkkäämiseen, vaan tarjolla on vaikka vain sitä jätskiä ja pakastepasteijoita. Jos sukulaisille tämä ei riitä, niin tuokoon itse haluamansa tarjoilut mukanaan.

Tiedän, että se on helppo näin ulkopuolisen sanoa, että teet näin tai noin, mutta toivottavasti näistä ois jotain apua.

Voi sinua! :hug:

ISO myötätuntohali! Voin ainakin osaksi kuvitella, miltä sinusta tuntuu. Minulla on samanlainen anoppi + miehen veljen vaimo...Heillä itsellään kämpät kiiltää vaikka miehen veljen vaimolla on yhtälailla lapsia ja eläimiä. En kerrassaan käsitä, miten hän tekee sen! AINA on kliinistä ja ikkunat hohtavat puhtauttaan. Minä stressaan jo monta viikkoa etukäteen heidän kyläilysträän ja siivoan kuin hullu ja SILTI meillä lapset ehtivät levittää lelut ja eläimet karvansa JUURI silloin kun vieraat astuvat ovesa sisään.

TODELLA rasittavaa ja inhottavaa kuunnella tuota vihjailua. Meilläkin anoppi harrastaa sitä. Vihjailee jatkuvasti mitä hän on taas siivonnut ja tulee meille ja huokailee muka ovelasti, miten kyllä ikkunanpesulla saa kummia aikaiseksi! Silti ei laita tikkua ristiin sen eteen, että pitäisi lapsia, jotta saisin joskus pestyä ne ikkunat. Tuon nuorimmaisen ehtivän kanssa ei todellakaan pestä ikkunoita tai muutakaan, kaikki aina menee siihen, kun saa perässä juosta.

Meilläkin mies töissä, auttaa kyllä aina kun ehtii ja minula omatkin vanhemmat suurena tukena, että siksi en voi täysin ap sinun tilannettasi ymmärtää, mutta tuon käsitän, miten pahalta tuntuu anopin vihjailut ja kälyn töksäytykset :(.

Millaisessas talossa asutte ap? Jos on kaunis päivä, voisitko ajatella, että kattaisit ulos? Meillä oltiin paljon pihallalapsen synttäreillä nyt kun sattui ne tosi lämpimät päivät.

KIITOS kommenteista!

Joku ehdotti taas sossun siivoojaa. Siivooja täytyy maksaa itse, sillä emme ole sossun asiakkaita. Saadakseen perhetyötä ja siivousta, täytyy olla lastensuojelun listoilla. Neuvolan terkka jolta asiaa kysyin, nauroi mulle ettei se kuuna päivänä suostu tekemään meistä ilmoitusta. Lastensuojeluilmoituksen kanssa saa siis apua.

Ja miksi teemme lapsia putkeen? Kerroin jo aiemmin, että minulla on kohdussa sekä kierukka että sikiö.

Hyviä ideoita teillä! :) Astmaatikot haluavat tulla meille, ei käy hoplop-synttärit tai muualla juhliminen. He omien sanojensa mukaan käyvät niin harvoin, että on taas aika tulla meille. Mä en voi sille mitään että meidän koira on heille kuin ydinpommi. Pesen sen ennen heidän tuloaan ja harjaan irtokarvat huolella pois. Muuhun en pysty, ja silti valivalivali.

Joku kommentoi, etten jaksa tehdä perussiivousta. Ei näin allergisille ihmisille riitä perussiivous, vaan kaikki paikat pitkää kosteapyyhkiä / vesipestä. Kyllä heidän oireensa lievenevät kun eläinpölyä saa mahdollisimman paljon pois.

Tuntuu vaan siltä, että tein mitä tahansa, joku huomauttaa kuitenkin jostain. :(

Siis ihan oikeasti, eihän tossa ole järjen häivääkään, että ne hyper-allergiset väkisin tuppautuvat teille, ja sen takia sun pitäisi 2 pienen lapsen kanssa ja raskaana alkaa tekemään jotain supersiivousta! Nyt sun kyllä täytyisi ottaa itseäsi niskasta kiinni, ja sanoa, ettei onnistu tällä kertaa. Jos et sen vertaa saa itsestäsi irti, että sanot suoraan mikä tilanne on, niin sitten ei oikein auta muu kuin jaksaa vaan...

Meillä on perussiistiä, mutta en jaksais ruveta ikkunanpesuun, koiranpesuun, koiran peittojen pesuun, mattojen pesuun.............. Mies vaan ilmoitti mulle minä päivänä synttärit on, olivat sopineet anoppilan kanssa mikä päivä ANOPILLE ja kälyille käy, ja mulle vaan kerrottiin tulos. Kukaan ei kysyny käykö mulle viikon varoaika. Lapsen oikea syntymäpäivä on vasta kuun lopussa, mutta koska suvulle ei käy loppukuu, HE päättivät että MINÄ järjestän ne bileet nyt.

Käly naurahti kevyesti, että riittää kun keität kahvit, hehe. Niin vissiin riittää joo.

Maksettuun siivoojan meillä ei ole varaa. Taloudellinen tilanne huono.

En itsekään alkaisi mitään suursiivousta tekemään, koirakin saisi olla niin kuin on. Jos joku rupeaa koiras aiheuttamsita oireista valittamaan niin voi sanoa että oma mokanne, koira on meillä perheenjäsen ja jos joku astmaatikko haluaa tulla kylään koiraperheeseen niin kärsii sen sitten omissa nahoissaan.

Mies saisi myös ryhdistäytyä ja pitää vaimon puolia. Mitään kuittailuja siivoamisista tai siivoamattomuuksista ei tarvitse kuunnella. Ja tosissaan voisikin todeta niihin että juu, nyt oli Jukan vuoro siivota ennen näitä juhlia ja jos ei lopputulos miellytä niin anoppi on vaan hyvä ja alkaa itse opastamaan poikaansa. :D

Loppupelissä, se 2v ei mitään synttärijuhlia vielä isommin kaipaa eli ne oman perheen kakku ja lahja-kestit kyllä riittää. Ja jos siis eivät hoplop-synttäreitä tykkää niin siinähän olisi myös idea jatkoja varten. :D Järjestätte sitten synttärit tuollaisissa paikoissa kun lapset tykkäävät, jos miehen suku ei sitten halua osallistua niin heidän mokansa.

[QUOTE="Ilona";23692964]Siis ihan oikeasti, eihän tossa ole järjen häivääkään, että ne hyper-allergiset väkisin tuppautuvat teille, ja sen takia sun pitäisi 2 pienen lapsen kanssa ja raskaana alkaa tekemään jotain supersiivousta! Nyt sun kyllä täytyisi ottaa itseäsi niskasta kiinni, ja sanoa, ettei onnistu tällä kertaa. Jos et sen vertaa saa itsestäsi irti, että sanot suoraan mikä tilanne on, niin sitten ei oikein auta muu kuin jaksaa vaan...[/QUOTE]

Enkä todellakaan usko sen koirapölyn katoavan mihinkään siivoamisilla kun se koira kuitenkin on paikanpäällä. Ehkä voisi sanoa suoraan että tällä kertaa ei sitten tehdä mitään allergiasiivouksi joten on parasta vieraiden ottaa vaan tarpeeksi tujut lääkkeet mukaan.

Voi arrrrrrgh, vai miehelläkin vielä lusikka tossa sopassa. Oletko sanonut sille miehelle mitä mieltä olet tuosta toiminnasta? Nyt lakkaat olemasta kynnysmatto, jonka yli kävellään.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen niin väsynyt;23692980:
Käly naurahti kevyesti, että riittää kun keität kahvit, hehe. Niin vissiin riittää joo.
Ihan vittuillakseni keittäisin vaan ne kahvit ja "niin tehän sanoitte että kahvi riittää?" kun urputusta kuuluu.

Tosin jos mies on sopinut synttäripäivän niin saattaisin sanoa, että hän siivoo ja poistuisin koiran kanssa... tai sitten valehtelisin tarttuvasta taudista tai sanoisin suoraan olevani väsynyt eikä kylään kannata tulla ennen kuin kutsutaan. Ja juttelet miehes kanssa jaksamisestasi ja sukulaisten puheista sekä vaatimuksista.

Mies on äitinsä poika. Anoppi on vahva persoona, jota mies yleensä pystyy jo vastustamaan, mutta helposti lipsahtaa. Hän oli siellä käymässä ilman meitä. Silloin kun kokoontuvat koko perhe, hän helposti menee mukaan siihen toisten puolesta päättämiseen. Sieltäkin mies soitti, että he päätti näin Nikon synttäreistä ja käly sanoi vierestä että riittää kun keität kahvia. Sanoin kyllä miehelle, että en tykkää kun kävellään yli. No, kutsut mies kuitenkin lähetti ensi viikonlopuksi ja toisti kälyn sanoja, riittää kun kahvit keittää.

Ei ne miehelle huomauttele, vaan mulle. Mulle huomautellaan ja kitistään. Arvostellaan imetyksetkin. Miehelle on tietysti ihan sama koska ei äitinsä hänelle valita, vaan miniälle joka ei osaa huolehtia hänen pojastaan tarpeeksi hyvin.

Itse allergisena ymmärrän, ettei se kyläileminen koiraperheessä ole helppoa, mutta en todellakaan ymmärrä, miksi vieraanne haluavat teille väkisin tulla ja sitten vittuilevat siitä koiran pesemisestä. Ei se hilse pesemällä poistu, se on osa sitä koiraa, ja valitettavasti toiset ihmiset ei sitä kestä pesemisestä huolimatta.

Sinulle, ap, ehdottaisin seuraavaa: Viettäkää synttäreitä sun omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan nyt kun ne ovat. Vaikka lähdette koko perhe yhdessä Hoploppiin ja syötte jätskit sielä tai ihan mitä tahansa, mikä teistä itsestänne on mukavaa. Sitten kutsutte sukulaiset puutarhajuhliin alkukesällä, kun ilma on lämpöisempi. Puutarhassa juhliessa ei tarvitse allergikkojen ja astmaatikkojenkaan tukehtua. Pienelle lapselle on ihan sama, onko ne juhlat silloin, kun hän on tasan 2v vai silloin, kun hän on 2v1kk tai 2v2kk.

Jatkossa, kun lapsi on isompi ja ymmärtää synttärin merkityksen, ja tiedät, että sukulaiset on noin helvetin vaikeita, niin järjestele jo etukäteen niin, että valmistelet lapset ajatukseen siitä, että virallisena päivänä juhlitaan omalla porukalla ja astmaatikot kutsutaan erikseen juhliin sitten puutarhakautena. Jos esität asian oikein, niin lapset on vaan iloisia siitä, että saavat kahdet juhlat. Parhaassa tapauksessa saat tällä järjestelyllä hoidettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Keksikää vaikka joku vuosittainen perinne, jota alatte toteuttaa, ja synttärit juhlitaan sukulaisten kanssa aina niin...

Tsemppiä ap! Kyllä se siitä, kun luovasti käytätte mielikuvitustanne! Ja tosiaankin mies mukaan valmisteluihin, kun ne kerran on hänen sukulaisensa, jotka eivät likaisia ikkunoita voi katsella...

[QUOTE="taina";23693033]Ihan vittuillakseni keittäisin vaan ne kahvit ja "niin tehän sanoitte että kahvi riittää?" kun urputusta kuuluu.

Tosin jos mies on sopinut synttäripäivän niin saattaisin sanoa, että hän siivoo ja poistuisin koiran kanssa... tai sitten valehtelisin tarttuvasta taudista tai sanoisin suoraan olevani väsynyt eikä kylään kannata tulla ennen kuin kutsutaan. Ja juttelet miehes kanssa jaksamisestasi ja sukulaisten puheista sekä vaatimuksista.[/QUOTE]

Noin juuri. Jos mies minun ylitseni päättäisi jostain juhlista niin todelakin hän saisi itse ne järjestää. Ja ihan kiusallani en varmatsi leipoisi tai hankkisi mitään tarjottavia kun kerta on sovittu että ne kahvit riittää.

Olisiko ap:lla jotain ystävää tai sukulaista kenen luokse voisi mennä sen koiran kanssa siksi aikaa kun vieraat ovat käymässä?

Alkuperäinen kirjoittaja olen niin väsynyt;23693039:
Mies on äitinsä poika. Anoppi on vahva persoona, jota mies yleensä pystyy jo vastustamaan, mutta helposti lipsahtaa. Hän oli siellä käymässä ilman meitä. Silloin kun kokoontuvat koko perhe, hän helposti menee mukaan siihen toisten puolesta päättämiseen. Sieltäkin mies soitti, että he päätti näin Nikon synttäreistä ja käly sanoi vierestä että riittää kun keität kahvia. Sanoin kyllä miehelle, että en tykkää kun kävellään yli. No, kutsut mies kuitenkin lähetti ensi viikonlopuksi ja toisti kälyn sanoja, riittää kun kahvit keittää.

Ei ne miehelle huomauttele, vaan mulle. Mulle huomautellaan ja kitistään. Arvostellaan imetyksetkin. Miehelle on tietysti ihan sama koska ei äitinsä hänelle valita, vaan miniälle joka ei osaa huolehtia hänen pojastaan tarpeeksi hyvin.

No siis sitä paremmalla syyllä mies jää kotiin pitämään ne kutsut mistä on sukulaistensa kanssa sopinut ja sinä poistut paikalta. Mies saa sitten itse ottaa vastaan ne valitukset.

Tietty jos kantti kestää voit itse jäädä niille miehen järjestämille "pelkät kahvit riittää" kutsuille ja heti kun jotain sanomista tulee niin muistuttaa vaan että voi kääntyä miehen puoleen kun hänen kanssaanhan näistä kemuista sovitte ja hän ne järjesti.

Sama juttu siivoamisten ja koiranpesujen kanssa. Mies tekee sen minkä jaksaa ja katsoo tarpeelliseksi.

Kyllä mulla on paikkoja mihin menisin tuon iljettävän kirppusäkin kanssa. Eri asia kehtaanko. Sehän olisi selvä vastalause.

Puutarhajuhlat pitäisi järjestää kerrostalon pihalla. Sekin on yksi ongelma kun meillä on niin ahdas asunto eikä pääse suoraan pihalle. Tai ei se meille ole isokaan ongelma, mutta sitä voivotellaan, että voi voi kun teillä on niin hankalaa.

Viime kesänä kävimme kälyn luona. Heillä on omakotitalo ja piha. Käly mulle tokaisi että onpa ihanaa kun pojat saa kerrankin juosta ihan vapaasti eikä tarvitse koko ajan olla kieltämässä "älä mene sinne, nyt pysähdyt". Kyllähän tässäkin pihalla voi antaa pienten juosta ja kirmailla, samoin isossa leikkipuistossa. Käly ei ole ikinä ollut meidän kanssa esim. puistoilemassa ja silti osasi sanoa, miten kurjaa mun lasten elämä on kun ei ole omaa pihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja olen niin väsynyt;23693121:
Kyllä mulla on paikkoja mihin menisin tuon iljettävän kirppusäkin kanssa. Eri asia kehtaanko. Sehän olisi selvä vastalause.

Puutarhajuhlat pitäisi järjestää kerrostalon pihalla. Sekin on yksi ongelma kun meillä on niin ahdas asunto eikä pääse suoraan pihalle. Tai ei se meille ole isokaan ongelma, mutta sitä voivotellaan, että voi voi kun teillä on niin hankalaa.

Viime kesänä kävimme kälyn luona. Heillä on omakotitalo ja piha. Käly mulle tokaisi että onpa ihanaa kun pojat saa kerrankin juosta ihan vapaasti eikä tarvitse koko ajan olla kieltämässä "älä mene sinne, nyt pysähdyt". Kyllähän tässäkin pihalla voi antaa pienten juosta ja kirmailla, samoin isossa leikkipuistossa. Käly ei ole ikinä ollut meidän kanssa esim. puistoilemassa ja silti osasi sanoa, miten kurjaa mun lasten elämä on kun ei ole omaa pihaa.

Mutta jos perustelet se koiran kanssa pois lähtemisesi niin että mies saa sitten tilaisuuden puunata kämpän kunnolla koiran hilseestä ja kun koira on pois niin vieraidenkin on helpompi astmoineen olla teillä. Tottakai se on läpinäkyvää mutta väliäkö sillä jos hekin käyttäytyvät noin mitä olet kuvannut.

Onpa kivaa, kun lapsi sitten kärsii äidin masennuksesta. Se ei ole oikein! Nyt apujoukot järjestämään synttäreitä ja perkele juhlitte ne.

Ja järki käteen. Tärkeimmät asiat edelle, eikä mitkään hemmetin kirppupesut ym. ikkunoiden kiillotukset. Pesköönsä anoppi ikkunat ja isäntä koiran, jos on niin tärkeää. Nyt nainen, rohkaistu!

Yhteistyössä