en laihdu, syytä en oikein tiedä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uxckvvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uxckvvi

Vieras
Onko itsekurin puutetta, vääränlainen ruokavalio, liian vähän liikuntaa, vai ehkäisypillerit.... Bmi on vielä normaali mutta olen suht lyhyt ja mielestäni 60kg on liikaa mulle. Ennen olen ollut 55-56kg joka on mulle hyvä.

Kaurapuuro
Kahvi+pullava pitkopala
perunamuusia ja hirvenlihaa (ei isoja annoksia)
Vaniljajäätelöä ja lakritsikastiketta(hävettää otin kaksi kertaa lisää)
Salaattia ja karjalanpiirakka
Siinä oli eilisen ruokalista

Ei tuota jäätelöä tuu joka päivä syötyä mutta niin kauan ku muistan teini-iästä asti olen aina sen yhden kahvin kanssa ottanut pullan tai keksin enkä koskasn ole ollut sen takia lihava.

Seison ja kävelen töissä 6-7tuntia niin sillon en oikein harrasta erillistä liikuntaa muutaku hyötyliikunnat(ulkoilu lasten kanssa, siivous yms). Nyt alkoi kesäloma enkä oikein vielä tiedä miten alkaisin liikkumaan ja kuinka usein.

[QUOTE="Anne";28594560]Paljonko kulutuksesi on ja paljonko syöt kaloreita päivässä?[/QUOTE]

jonkun laskurin mukaan netissä mä kuluttaisin 1800kcal siis sillon kun olen töissä.
Mitä mä olen sitten laskenut syömiseni niin vaihtelee suuresti riippuen päivistä, kaikkea 1200-800kcal välillä.

[QUOTE="a.p";28594566]Kaurapuuro
Kahvi+pullava pitkopala
perunamuusia ja hirvenlihaa (ei isoja annoksia)
Vaniljajäätelöä ja lakritsikastiketta(hävettää otin kaksi kertaa lisää)
Salaattia ja karjalanpiirakka
Siinä oli eilisen ruokalista

Ei tuota jäätelöä tuu joka päivä syötyä mutta niin kauan ku muistan teini-iästä asti olen aina sen yhden kahvin kanssa ottanut pullan tai keksin enkä koskasn ole ollut sen takia lihava.

Seison ja kävelen töissä 6-7tuntia niin sillon en oikein harrasta erillistä liikuntaa muutaku hyötyliikunnat(ulkoilu lasten kanssa, siivous yms). Nyt alkoi kesäloma enkä oikein vielä tiedä miten alkaisin liikkumaan ja kuinka usein.[/QUOTE]

Noh, mitähän tähän nyt sanois :D
Jos sä et ole pullan takia koskaan ollut lihava, niin ei se tarkoita sitä että laihduttaessa voit sitä syödä.
Hirveesti hiilareita ja vähän proteiinia, eli juuri sellainen ruokavalio millä lihotaan :S Ei kasviksia?

Mitäpä jos katsoisit netistä esimerkki ateriakokonaisuuksia?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Noh, mitähän tähän nyt sanois :D
Jos sä et ole pullan takia koskaan ollut lihava, niin ei se tarkoita sitä että laihduttaessa voit sitä syödä.
Hirveesti hiilareita ja vähän proteiinia, eli juuri sellainen ruokavalio millä lihotaan :S Ei kasviksia?

Mitäpä jos katsoisit netistä esimerkki ateriakokonaisuuksia?

mitä ne kasvikset on?
eikö salaatti sisältäen kurkkua, tomaattia yms ole ok?
Netissä on niin outoja ateria kokonaisuuksia. Meillä on lapsia joten ruokapöydässä on yleensä ihan tavallista kotiruokaa. Ei se ennenkään ole lihottanut joten miksi se lihottaa nyt?

[QUOTE="a.p";28594594]mitä ne kasvikset on?
Netissä on niin outoja ateria kokonaisuuksia. Meillä on lapsia joten ruokapöydässä on yleensä ihan tavallista kotiruokaa. Ei se ennenkään ole lihottanut joten miksi se lihottaa nyt?[/QUOTE]

Kasvikset on vaikka rehuja leivällä. Keitettyjä tai höyrytettyjä ruokien kanssa tai ruokaisia salaatteja ruuan tilalla.
Lisäksi suotavaa olisi vaikka laittaa marjoja puuroon, syödä välipalaksi hedelmiä yms.

[QUOTE="a.p";28594594]mitä ne kasvikset on?
Netissä on niin outoja ateria kokonaisuuksia. Meillä on lapsia joten ruokapöydässä on yleensä ihan tavallista kotiruokaa. Ei se ennenkään ole lihottanut joten miksi se lihottaa nyt?[/QUOTE]

Ruoalla aina puolilautasta salaattia ja loput terveellistä ruokaa. Meilläkin syödään tavallista kotiruokaa ja ohessa uppoaa rehuja lapsellekin reippaasti.

Kyllä ne lapsetkin niitä kasviksia tarvitsee. Nimenomaan rehut leivän päällä, salaatti, keitetyt/paistetut kasvikset ihan sellaisenaan.
Jos ruoan kanssa otat vähän salaattia, ei siinä ole paljoa kasviksia.
Vaihda vaikka perunat/pasta/riisi keitettyihin kasviksiin :)

Sitten ne proteiinit, niitäkin tarvitaan. Ainoa kunnon proteiininlähde hirvenliha. Raejuustoa ruoan kanssa, rahkaa välipalaksi, ei mitään sokerirahkoja ;)
vähärasvaista juustoa (esim polar 5, kevytjuusto). Sinun pitäisi saada vähintään 60g proteiinia, mieluummin enemmän, 90g tai jopa 120g

ja tietysti liha ja kana on hyviä proteiininlähteitä, sekä tonnikala

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ruoalla aina puolilautasta salaattia ja loput terveellistä ruokaa. Meilläkin syödään tavallista kotiruokaa ja ohessa uppoaa rehuja lapsellekin reippaasti.

Puoli lautasellista salaattia tai kypsiä kasviksia. Itse syön puoli lautasellista salaattia ja neljäsosa kasviksia ja siihen kastike päälle tai sitten saatan ottaa perunan tai muuta lisuketta vähän. Syön 2x päivässä lämpimän ruuan ja painan noin 55-57kg. Ihan vaan esimerkkinä. Että jos itse söisi pullaa ja jätskiä eikä juurikaan kasviksia, niin itsellä on taipumus huomaamattani napostella ja näppärästi unohtaa mitä on tullut napsittua. Ja lihoa.

[QUOTE="Anne";28594622]Puoli lautasellista salaattia tai kypsiä kasviksia. Itse syön puoli lautasellista salaattia ja neljäsosa kasviksia ja siihen kastike päälle tai sitten saatan ottaa perunan tai muuta lisuketta vähän. Syön 2x päivässä lämpimän ruuan ja painan noin 55-57kg. Ihan vaan esimerkkinä. Että jos itse söisi pullaa ja jätskiä eikä juurikaan kasviksia, niin itsellä on taipumus huomaamattani napostella ja näppärästi unohtaa mitä on tullut napsittua. Ja lihoa.[/QUOTE]

tää on aika hyvä lautasmalli aapee. Yleensä otetaan puoli lautasellista sitä muussia ja loput kastiketta - ei niin :)

Laskepas tuolta Kalorikulutus - Kalorilaskuri.fi perusaineenvaihduntasi (viittellinen) niin näet kuinka paljon voit puputtaa ilman että lihot tai laihdut.

Karjalanpiirakat, jäätelöt ja pullat pois:laugh:
Vain herkuttelu päivänä tuollaisia (jos pakko) ja kohtuudella.

Salaatinhan mä mainitsinkin jo tuolla sitä on lähes joka päivä. Päivällisen aikaan yleensä syönkin vain salaattia. Noita keitettyjä kasviksia mä vähän vielä vierastan... Ehkä pitäis kokeilla uudestaan..
ku vaan sais lopetettua nuo typerät hetken mielijohteesta tulevat himot ku tulee vedettyä turhan paljon jäätelöä tai suklaata.

Laskepas tuolta Kalorikulutus - Kalorilaskuri.fi perusaineenvaihduntasi (viittellinen) niin näet kuinka paljon voit puputtaa ilman että lihot tai laihdut.

Karjalanpiirakat, jäätelöt ja pullat pois:laugh:
Vain herkuttelu päivänä tuollaisia (jos pakko) ja kohtuudella.

jäätelössäkin on oikeesti tosi paljon kaloreita. Siihen vielä lakukastikkeet ja pullat ni kaloreita onkin kertynyt jo ihan mukavasti.

Tuollaista jos joka päivä syö, niin huomaamatta kertyy ylimääräisiä kaloreita, jotka tekee kuukaudessa jo tosi paljon

[QUOTE="a.p";28594634]Salaatinhan mä mainitsinkin jo tuolla sitä on lähes joka päivä. Päivällisen aikaan yleensä syönkin vain salaattia. Noita keitettyjä kasviksia mä vähän vielä vierastan... Ehkä pitäis kokeilla uudestaan..
ku vaan sais lopetettua nuo typerät hetken mielijohteesta tulevat himot ku tulee vedettyä turhan paljon jäätelöä tai suklaata.[/QUOTE]

Kannattaa maustaa ne kasvikset hyvin. Koita vaikka alkuun paistaa ne pannulla oliiviöljyssä, mausteita sekaan. On kyllä hyvää :) Kyllä ne keitetytkin sit alkaa menemään jossain vaiheessa.

Tuoretta paprikaa, tomaattia, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa ja vaikka chiliä sekaan :p

paistettu kaali on myös tosi hyvää

[QUOTE="a.p";28594634]Salaatinhan mä mainitsinkin jo tuolla sitä on lähes joka päivä. Päivällisen aikaan yleensä syönkin vain salaattia. Noita keitettyjä kasviksia mä vähän vielä vierastan... Ehkä pitäis kokeilla uudestaan..
ku vaan sais lopetettua nuo typerät hetken mielijohteesta tulevat himot ku tulee vedettyä turhan paljon jäätelöä tai suklaata.[/QUOTE]

Ne mieliteot tulee siitä ettet syö juurikaan mitään mikä pitäisi nälkää. Aamupalalle vaikka rahkaa, lounaalle kasviksia ja jotain prodea, ei ole pakko olla lihaa, tofua, halloumia, raejuustoa esim. Välipalaksi hedelmä. Päivälliselle lautasmallin mukaan ja iltapalksi vaikka siivu leipää ja jotain muuta, kananmuna, hedelmä, jogurttia tms.

[QUOTE="a.p";28594655]Toi laskuri sanoo näin: Voit syödä tänään 2091 kcal (tällä kalorimäärällä et laihdu etkä kasva).
Aika järkky määrä kaloreita.[/QUOTE]

Saa olla sitten aika aktiivinen noihin kaloreihin. Kun niitä ei pääse siitä ilman kirjautumista säätelemään. Itse olen muksujen kanssa kotona, siivoilen, ulkoillaan yms ja kulutus on kohdillaan kun klikkaan tuolta sen pienimmän. 1550kcal suunnilleen.

Mä söin esim tänään
Aamulla proteiinileipä juustolla (polar 5) ja kurkulla, paprikalla ja tomaatilla
Ruoaksi pari keitettyä parsaa, tuorejuustolla täytetyn herkkusienen, kanapihvin, raejuustoa, kurkkua ja tomaattia
Välipalaksi maitorahka
toiseksi ruoaksi pakkasesta kasvissotkua jauhelihalla
iltapalaksi luultavasti toisen rahkan viel :P

Ite tykkään tehdä annoksia valmiiksi pakkaseen, sieltä on niin helppo lämmittää mikrossa. Itseasiassa molemmat tän päivän ruoista on pakkasesta otettuja, en jaksanut alkaa tekemään mitään, kun lapset on reissussa ja mies söi pizzaa :D

Täytyy vielä lisätä, että mä en siis ENÄÄ laihduta, vaan pyrin syömään terveellisesti ja proteiinipainotteisesti. Mutta vähän osviittaa proteiinin määrästä. Sitä pitäisi olla jokaisella aterialla

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jäätelöissä olis yhteensä 350kcal
Puurossa 120kcal
Karjalanpiirakka 161kcal
Pitko 100kcal
Perunamuusi 1,5dl en tiedä paljon kaloreita
Hirvenlihastakaan en tiedä kalorit
Enkä salaatin kalorit.
Tuossa nyt olis vasta 731kcal.
Kai se ruuan laatu sitte ratkaisee enemmän ku kalorit.

Ikää myöten elimistö muuttuu. Jos ennen pystyit syömään pullapalan päivässä lihomatta, ei tilanne olekaan yhtälainen kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä.

Onkos ap koskaan kuullut siitä, että aineenvaihdunta hidastuu iän myötä? Se kenen ei nuorena tarvinnut yhtään katsella syömisiäni, saattaa kokea yllätyksen kun alkaa vanhetessaan lihoa...

Uusimmat

Yhteistyössä