"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ellilelli";29473002]No eipä ollut minullakaan tuossa iässä elämänkokemusta ja toistoa, mutta tavat osasin kuitenkin, enkä olisi ikimaailmassa mennyt tuommoista suustani sanomaan. Olisitteko te muut muka?

Lasten vanhempien vastuulla on opettaa lapsille tapoja. Onneksi minun vanhempani opettivat minulle, menin syömään jos kutsuttiin ja kiltisti söin sitä, mitä tarjottiin.

Jos lapsi käyttäytyy huonosti, häntä saa aivan varmasti sanallisesti ojentaa ja komentaa, oli sitten kaverin äiti tai oma.[/QUOTE]

Olin itse hiljainen lapsi enkä olis pyytänyt ruokaa. tai kommentoinut mitenkään toisten ruokia.

Itse asiassa, yhden ainoan kerran muistan saaneeni kaverilla ruokaa ja se oli hieno kokemus. Oli mukavaa syödä heidän perheen kanssa ja ruoka oli hyvää (no kaverin äiti oli ammatiltaan jo ruoanlaittoon pätevä).

Yllättävän moni lapsi kuitenkin nykyään on puheliaampi kuin tuolloin kun itse lin lapsi. ja sanoo jotain tosi tökeröä, enkä ottaisi itseeni kuten en ota itseeni jos omat lapset sanovat vahingossa jotain loukkaavaa, en ollenkaan koe orjailevani ketään jos on sano lapselle ilkeästi joka vahingossa on loukannut minua. En ota itseeni jos ruoastani ei pidetä. En ollenkaan koe itsetuntoni olevan millään tavalla yhteydessä siihen pitääkö joku ruoastani tai syökö sitä.

[QUOTE="Ellilelli";29473019]Niin kun lapsihan ei ikinä, missään eikä millään muotoa voi koskaan tahallaan sanoa jotain ilkeää, eihän? 15-vuotiaaksi asti ollaan täysiä enkeleitä, senhän nyt näkee koulukiusaamistilastoistakin.

Hohhoijaa, ottakaa jo se pää pois sieltä pensaasta. Kyllä lapsikin voi olla ilkeä ja ihan tahallaan käyttäytyä huonosti, etenkin jos ei ole kasvatettu kunnolla.[/QUOTE]

Pitäiskö tää nyt sitte vuorostaan kääntää toisinpäin, että lapsiko sitte aina ja kaikissa tilanteissa on tarkkaan harkinnu jokaista sanaansa ja oikein ilkeilemällä ilkeilee?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä oon ainakin pyrkinyt olemaan sellainen "kiva kaverin mutsi", jotta lasten kavereilla ois aina mukava tulla meille. Ois aivan hirveää, jos minun käytökseni takia joku kaveri ei haluais tulla meille ja lapsillani ois yks kaveri vähemmän.
Yksi ulkomaalainen sanoo aina lähtiessään "näkemiin", aika hauskaa mun mielestä :D

Mä en nyt ensihätään muista olisko meillä ollut koskaan lasta joka olisi ilmoittanut ruoistani, ettei tykkää ja vaatinut muuta...harvemmin meillä muutenkaan on lasten kaverit syöneet. Ehkä joskus synttäreillä..tai joo, itse asiassa on monikin ilmoittanut, ettei ota kakkua koska ei siitä tykkää...sitten ollaan otettu keksiä ja karkkia ja sipsiä. Noh, ei ehkä ihan sama tilanne, mutta ei mulla oo koskaan herne nenuun asti kerinnyt. Mulle on ihan sama syökö joku prinzessa kakkua tai ei. :D

Minun mielestä tuossa ei tahallista ilkeyttä tai pahuutta ollut, itse olisin varmaan huvittunut kun joku on tuossa iässä vielä noin tynnyrissä pidetty että olettaa automaattisesti kaikkien hänelle tarjoavan ruokaa ja vieläpä alkaa neuvomaan ruokalajeissa.

Minulla tuo varmaan piristäisi päivää, tahallinen loukkaaminen ja pahuus on eri asia, ja sellaisiakin lapsia on.

Meillä ei edes omat lapset neuvo vanhempiaan ruoanlaitossa! Varmasti me osataan se paremmin kuin he. Pahaksi ruoan saa sanoa vain jos se on oikeasti pilalla, mutta saa tietenkin sanoa, että en pidä tästä, mutta eri ruokia en ala sen takia kaikille tekemään. Meidän kuopus on hirveän ronkeli, sille ei meinaa elvat mikään. Ollaan sovittu että syö sen mitä annetaan, ainkin maistaa. Kun se tänään voi syödä jauhelihaa ja huomenna ei. Makkaraa jätkä ei syö lainkaan joten makkarakeitosta jää ne makkarat syömättä, mutta jos teke sosekeiton niin se on pahaa...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä käy yhdet veljekset kyläilemässä jotka tonkivat kaappeja herkkujen toivossa. Hyvin ärsyttävää ja kun heille sanoo niin vastaavat vain "ai jaa, joo"-osastolla. Ne ei jotenkin tajua sitä että tekevät väärin vaikka olen puhunut ihan suoraan että näin ei tehdä! Tuijottavat vaan ja "joo joo niin" tilee vastaukseksi :D poikammekin sanoo että pitää kysyä lupa jos jotain haluaa ninn eiii, nää vaan luimistelee pitkin seiniä.
Kukaan muu kavereista ei käyttäydy näin kuin nämä eli taitaa olla tapakasvatus vielä jollainen kesken.

No come on, minkälainen aikuinen tekee numeron lapsen kiukuttelusta. hui hirveää.

En minä tehnyt tästä numeroa... Lapsen vanhemmat kävivät keskustelemassa kanssani miksi heidän kultapieni tuli kotiin itkien. Ja vaikka kerroin miten homman nimi oli niin minä olin se joka käytäytyi paskamaisesti.
Enkä missään vaiheessa ollut puhetta, että lapsi jäisi meille syömään.

Kysynpäs näin yleisesti. Onko ihan normaalia, että nykylapset määrää kuka aikuinen ja miten pomppii lasten pillin mukaan?

[QUOTE="elli";29475581]En minä tehnyt tästä numeroa... Lapsen vanhemmat kävivät keskustelemassa kanssani miksi heidän kultapieni tuli kotiin itkien. Ja vaikka kerroin miten homman nimi oli niin minä olin se joka käytäytyi paskamaisesti.

Kysynpäs näin yleisesti. Onko ihan normaalia, että nykylapset määrää kuka aikuinen ja miten pomppii lasten pillin mukaan?[/QUOTE]

Siis oikeesti? Lapsi sanoo, ettei hän syö tekemääsi ruokaa. Sinä sanot, että sitten lapsen pitää mennä kotiin syömään. Lapsi menee itkien kotiin. Lapsen vanhemmat tulevat keskustelemaan asiasta.

No mitä ne vanhemmat sanoi?
Aiotko jatkossakin ruokkia kyseistä lasta?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Siis tuliks ne kaverin vanhemmat vielä rähjäämään ap:lle?! Että eivät ymmärtäneet hävetä lapsensa käytöstä?! Jos asian on vanhemmille selvittäny ja he siitä huolimatta näkee ongelmana vain ap:n käytöksen, niin kyllä mulla ainaki palais siinä vaiheessa jo käämi niihin vanhempiin ja sanoisin, että heidän lapsi on tervetullut sen jälkeen uudelleen kylään, kun vanhemmat on itse oppinu ihmisten tavoille ja kyenny opettamaan niitä vielä jälkikasvulleenkin.

[QUOTE="elli";29475581]En minä tehnyt tästä numeroa... Lapsen vanhemmat kävivät keskustelemassa kanssani miksi heidän kultapieni tuli kotiin itkien. Ja vaikka kerroin miten homman nimi oli niin minä olin se joka käytäytyi paskamaisesti.

Kysynpäs näin yleisesti. Onko ihan normaalia, että nykylapset määrää kuka aikuinen ja miten pomppii lasten pillin mukaan?[/QUOTE]

Mun tekisi hirveesti mieli kommentoida siitä kotikasvatuksesta ja siitä oliko mun tapani sittenkään ihan vallan väärä, mutta mut ammutaan aamunkoitteessa jos sen teen...

Aikuiset on esimerkkejä ja osaa lähtökohtaisesti myös suhteuttaa asioita. Ei tulis mieleenkään loukkaantua jos 11-vuotias pikkuipana ei jostain syystä halua ruokiani. :) Anna vain tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mun tekisi hirveesti mieli kommentoida siitä kotikasvatuksesta ja siitä oliko mun tapani sittenkään ihan vallan väärä, mutta mut ammutaan aamunkoitteessa jos sen teen...

Minusta huono satunnainen käytös lapsen kohdalla on eri asia kuin aikuisen kohdalla. Että jos oikeesti on noin tomppelit vanhemmat sillä ap:n lapsen kaverilla, niin kyllä sais jo multaki jotain kommenttia..

Ihmetellyt ja hiljaisesti hyväksynyt.

Eli tuo on sun mielestä arvostelua? Ap oli vähän kummissaan kaverin käytöksestä ja minusta hän lähinnä kysyi, että toimiko muiden mielestä oikein.

Hiljaisesti hyväksynyt?! Tällä palstalla?! Mitäs se ap kerkeis muuta tekemään kuin nököttämään näytön eessä kommentoimassa joka ikistä kommenttia mitä tännekin on tullu kuus sivua?! Ja aika moni täällä hyväksyy kaikenmaailman rasismia, väkivaltaa, pettämistä, lasten kaltoinkohtelua sun muuta jos ihan erikseen pitää mennä aina sanomaan jokaiseen älyttömään kommenttiin, että kyllä minun mielestä on väärin antaa lapselle remmiä...

[QUOTE="Hömelö";29476701]Eli tuo on sun mielestä arvostelua? Ap oli vähän kummissaan kaverin käytöksestä ja minusta hän lähinnä kysyi, että toimiko muiden mielestä oikein.

Hiljaisesti hyväksynyt?! Tällä palstalla?! Mitäs se ap kerkeis muuta tekemään kuin nököttämään näytön eessä kommentoimassa joka ikistä kommenttia mitä tännekin on tullu kuus sivua?! Ja aika moni täällä hyväksyy kaikenmaailman rasismia, väkivaltaa, pettämistä, lasten kaltoinkohtelua sun muuta jos ihan erikseen pitää mennä aina sanomaan jokaiseen älyttömään kommenttiin, että kyllä minun mielestä on väärin antaa lapselle remmiä...[/QUOTE]

No ihan oikeasti yhden ainoan töksäytyksen takia lähtee arvostelemaan lapsen perhettä ja sitä miten nykyään lapsia kasvatetaan väärin? Niin tyypillistä palstameininkiä. Joku kotiäiti vissiin, jolla ei juuri muita kontakteja ulkomaailmaan ole ja kun joku hieman suorasanaisesti ilmaisee asiat niin on maailman kirjat sekaisin. jotain suhteellisuutta kiitos.

No ihan oikeasti yhden ainoan töksäytyksen takia lähtee arvostelemaan lapsen perhettä ja sitä miten nykyään lapsia kasvatetaan väärin? Niin tyypillistä palstameininkiä. Joku kotiäiti vissiin, jolla ei juuri muita kontakteja ulkomaailmaan ole ja kun joku hieman suorasanaisesti ilmaisee asiat niin on maailman kirjat sekaisin. jotain suhteellisuutta kiitos.

Edelleenkään mun mielestä ap ei ole sen kummemmin hirveesti arvostellu sitä lasta, eikä myöskään vanhempia. Ihmetelly lähinnä.

[QUOTE="Hömelö";29476729]Edelleenkään mun mielestä ap ei ole sen kummemmin hirveesti arvostellu sitä lasta, eikä myöskään vanhempia. Ihmetelly lähinnä.[/QUOTE]

Joka tapauksessa arvostelun ja paheksumisen edesauttaminen vierasta lasta kohtaan on aika mautonta.

Joka tapauksessa arvostelun ja paheksumisen edesauttaminen vierasta lasta kohtaan on aika mautonta.

Eli siis jos mä vaikka alotan keskustelun kertomalla, että naapurin maahanmuuttaja soittaa musiikkia aika lujalla illalla yheltätoista ja että menin sitten soittamaan ovikelloa ja pyysin hiljentämään musiikkia ja sen jälkeen kysyn täällä, että oliko fiksusti toimittu ja joku neropatti sanoo, että olis ite tintannu mamua turpaan ja neuvonu muuttamaan takasin afrikkaan, niin minä olisin jotenki vastuussa tommosesta älyttömästä ja rasistisesta vastauksesta?! Logiikka ainaki on ihan sama.

[QUOTE="Hömelö";29476945]Eli siis jos mä vaikka alotan keskustelun kertomalla, että naapurin maahanmuuttaja soittaa musiikkia aika lujalla illalla yheltätoista ja että menin sitten soittamaan ovikelloa ja pyysin hiljentämään musiikkia ja sen jälkeen kysyn täällä, että oliko fiksusti toimittu ja joku neropatti sanoo, että olis ite tintannu mamua turpaan ja neuvonu muuttamaan takasin afrikkaan, niin minä olisin jotenki vastuussa tommosesta älyttömästä ja rasistisesta vastauksesta?! Logiikka ainaki on ihan sama.[/QUOTE]

Mitäs muutakaan ap haki aloituksellaan?

Meillä lähimmät kaverit niin lähellä, että käyvät kotonaan syömässä. Kyllä me jotain välipalaa annamme. Yleensä etäämmällä olevat kaverit haetaan ennen iltaruokaa ja niin haen minäkin omani.
Jos tarjoan eikä kelpaa, niin tietenkin sanon että kotiin syömään. Jos antaisin vieraan syödä pelkkää leipää ja oman lapsen pitää kuitenkin maistaa kaikkia ruokia, niin riitahan siitä tulisi. Kyllä nyt jauhelihakeitostakin jotain voi ottaa lautaselle.

"No ihan oikeasti yhden ainoan töksäytyksen takia lähtee arvostelemaan lapsen perhettä ja sitä miten nykyään lapsia kasvatetaan väärin? Niin tyypillistä palstameininkiä. Joku kotiäiti vissiin, jolla ei juuri muita kontakteja ulkomaailmaan ole ja kun joku hieman suorasanaisesti ilmaisee asiat niin on maailman kirjat sekaisin. jotain suhteellisuutta kiitos."

Yhden kysymyksen ja hämmästelyn takia tehdään päätelmiä ja teorioita ihmisten yksityiselämästä ja yleistetään samalla koko oletettu sakki samanlaisiksi, vailla mitään omakohtaista kokemusta koko asiasta.. Niin tyypillistä palstameininkiä. Jotain suhteellisuutta kiitos.

Yhteistyössä