En ole onnitellut raskaudesta, vaan vasta kun vauva on syntynyt. Olenko siis toiminut väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qwsdcv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qwsdcv

Vieras
Yhden ystävän kanssa meni välit poikki, kun en älynnyt onnitella raskaudesta.

Itselläni ei ole lapsia, enkä siis ole edes tajunnut että itse raskaudesta pitäisi onnitella.

Kun kaverit on saaneet vauvoja, olen onnitellut tiedon saatuani, ja vienyt heille esim. vauvan bodyn yms.

Olenko siis toiminut jotenkin kummallisesti...?

Harmittaa senkin vuoksi, koska tämä välit katkaissut on tärkeimpiä ystäviäni.

Olen laittanut anteeksipyyntöviestin vuosi sitten, eikä han siihen koskaan vastannut.

Mä olen aina ihmetellyt sitä että onnitellaan vasta vauvan syntymän jälkeen. Eikös se ole ihan itsestään selvä asia että kun on raskaaksi tullut niin se vauva tulee ulos tavalla tai toisella? Kukaan ei tietääkseni ole jäänyt raskaaksi. Raskaaksi tuleminen voi olla vaikeaa mutta sen jälkeen vauvan syntyminen on vain biologiaa.

[QUOTE="alkup.";23478303]Harmittaa senkin vuoksi, koska tämä välit katkaissut on tärkeimpiä ystäviäni.

Olen laittanut anteeksipyyntöviestin vuosi sitten, eikä han siihen koskaan vastannut.[/QUOTE]

Kuulostaa siltä, että välien katkaisuun oli nyt kyllä muitakin syitä. Vuoden oot siis ootellut, vaikka tärkein ystäväsi on ollut sinulle loukkaantunut...?

[QUOTE="vieras";23478326]Mä olen aina ihmetellyt sitä että onnitellaan vasta vauvan syntymän jälkeen. Eikös se ole ihan itsestään selvä asia että kun on raskaaksi tullut niin se vauva tulee ulos tavalla tai toisella? Kukaan ei tietääkseni ole jäänyt raskaaksi. Raskaaksi tuleminen voi olla vaikeaa mutta sen jälkeen vauvan syntyminen on vain biologiaa.[/QUOTE]

Tuleehan se lapsi tosiaan aina ulos, muttei aina elävänä.

[QUOTE="alkup.";23478303]Harmittaa senkin vuoksi, koska tämä välit katkaissut on tärkeimpiä ystäviäni.

Olen laittanut anteeksipyyntöviestin vuosi sitten, eikä han siihen koskaan vastannut.[/QUOTE]

Voi luoja, mikä tonttu. Hän menköön itseensä. Luultavasti on hänellä itsellään joku ongelma ollut asian kanssa. Sen selvittäminen voi olla hyvin hankalaa, kun asiasta on jo noin kauan. Haluaakohan hän aidosti olla ystäväsi, kun loppujenlopuksi noin pieni asia on ollut noin iso ongelma?

Kyllä mua muutama onnitteli raskaudesta, mutta suurin osa sanoi että onnittelee vasta kun vauva on maailmassa, että tuottaa huonoa onnea onnitella etukäteen.. En minä mikään taikauskoinen ole (ainakaan kovin paljon), mutta kyllä tuo selitys on mulle ollut ihan riittävä!

Kyllä hyviin ja normaaleihin tapoihin kuuluu onnitella kun kuulee jonkun olevan raskaana. Minua on suurin osa onnitellut ja kyllä vähän on jäänyt ihmetyttämään ne muutamat, jotka eivät oikein mitenkään ole kommentoineet uutista. Meillä juuri 3. raskaus menossa ja etenkin miehen sukulaisista osa on jättänyt onnittelematta tai edes mitenkään sanomatta, että ovat uutisen kuulleet. Sitten vaan yhtäkkiä alkavat puhumaan tulevasta vauvasta jotakin. Omituista minun mielestäni.

[QUOTE="hmm";23478343]Kuulostaa siltä, että välien katkaisuun oli nyt kyllä muitakin syitä. Vuoden oot siis ootellut, vaikka tärkein ystäväsi on ollut sinulle loukkaantunut...?[/QUOTE]

Muiden kautta olen kuullut, että hän luulee minun olevan kateellinen ja siksi en onnitellut raskaudesta.

Voisiko auttaa, jos kertoisit, että sinulla ei ollut mitään hänen vauvansaantiaan ja äitiyttään vastaan? (Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin). Ehkä hän kuvitteli että et haluakaan onnitella, koska teoriassa esim. lapsettomuudesta kärsivien on joskus vaikeaa olla iloisia toisen puolesta. Ja jos hän oli joskus itse tuntenut niin (syystä tai toisesta) jotakuta kohtaan ja sitten uskoi sinun olevan nyt sellainen itseään kohtaan...

Jos hän haluaa jatkaa ystävyyttänne, asian luulisi voivan selvittää. Jos hän ei halua olla ystävä, tuosta tuli ehkä "syy" lopettaa ystävyys. Surullista, mutta jokin siinä sitten viirasi...

[QUOTE="alkup.";23478452]Muiden kautta olen kuullut, että hän luulee minun olevan kateellinen ja siksi en onnitellut raskaudesta.[/QUOTE]

No just, arvasin.

On sinullakin syytä olla loukkaantunut, kun tuo on ollut ihan aiheeton luulo ja hän on itse ollut se, joka on pahaa ajatellut. Voisit kyllä huomauttaa hänelle tästä, kun/jos kerrot sen mitä yllämainitsin.

Mä ehkä koittaisin selvittää. Raskaus saa pään vähän sekaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja onnittele synytyneestä;23478362:
Tuleehan se lapsi tosiaan aina ulos, muttei aina elävänä.

Jotenkin itse ajattelen myös niin, että onnitteleminen kuuluu siihen tilanteeseen kun perheeseen on syntynyt elossa oleva vauva.

Ei kyllä kuulosta ihan terveeltä tuo välien katkaisu pelkästään siksi, ettei ole onnitellut raskaudesta! Tuskin on ainut syy tuohon välirikkoon.

Mutta kyllä itse ainakin ihmettelisin, jos raskautumisuutiseni olisi vain sivuutettu olankohautuksin. Kyllä on muistaakseni jokainen onnitellut, kenelle olen asiasta itse kertonut. Mielestäni se kuuluu hyviin tapoihin ja osoittaa mielenkiintoa ja välittämistä.

Minä en voi käsittää, miksi raskaudesta pitäisi onnitella, sehän on enemmänkin sattuman kauppaa kuin asia, johon on itse voinut vaikuttaa (oletuksena siis se, että lapsi on tervetullut). En todellakaan odota onnitteluja raskaudestani, vaan siitä, että toivottavasti pian synnytän terveen lapsen!

Ei kyllä kuulosta ihan terveeltä tuo välien katkaisu pelkästään siksi, ettei ole onnitellut raskaudesta! Tuskin on ainut syy tuohon välirikkoon.

Mutta kyllä itse ainakin ihmettelisin, jos raskautumisuutiseni olisi vain sivuutettu olankohautuksin. Kyllä on muistaakseni jokainen onnitellut, kenelle olen asiasta itse kertonut. Mielestäni se kuuluu hyviin tapoihin ja osoittaa mielenkiintoa ja välittämistä.

No ei se, ettei onnittele, tarkoita uutisen sivuuttamista. Olen kaikista tuttavieni raskauksista ollut iloinen ja iloinnut siitä yhdessä heidän kanssaan, mutta vauvaonnittelut tulee vasta sitten kun se vauva on jo olemassa.

Niin, minustakin on aika teennäistä jos muita ihmisiä oikein "vaaditaan" onnittelemaan tai muuten ei olla ystäviä. Esim. itse ajattelin nuorempana, etten edes halua lapsia, joten en varmaan olisi osannut ajatella, että toisia pitää onnitella kun he haluavat ja nyt ois lapsi sitten tulossa.

[QUOTE="Halikatti";23478606]Niin, minustakin on aika teennäistä jos muita ihmisiä oikein "vaaditaan" onnittelemaan tai muuten ei olla ystäviä. Esim. itse ajattelin nuorempana, etten edes halua lapsia, joten en varmaan olisi osannut ajatella, että toisia pitää onnitella kun he haluavat ja nyt ois lapsi sitten tulossa.[/QUOTE]

Mä en ole kans osannut koskaan mitään sellaista ajatella.
En ole myöskään itse osannut odottaa ja vaatia onnitteluja siitä, että olen raskaaksi sattunut tulemaan. Lapsen synnyttyä onnittelut ovat sitten asia erikseen :)

jaa, enpä ole edes miettyny tämmöstä. En muista, onnitteliko joku meitä aikanaan raskaudesta (ja mistä ne olis tienny, onnitella vai pahoitella) varmaan monet on onnitellu, mut ei ole tullut lukua pidettyä. En myöskään osaa sanoa, missä vaiheessa onnittelen jos onnittelen, raskaushan on osa elämää, ei mitään elämää suurempaa.

Yhteistyössä