Jaa-a. Mulla on 2 sisarusta ja kyllä mä muistan, mikä tappelu oli aina siitä, että eihän kukaan vaan saa enemmän kun minä. Viivottimella mitattiin jäätelöpalatkin. Jonkinlaista kyynärpäätaktiikkaa sitä sisarusparvessa oppii käyttämään, että ylipäätään tulee huomatuksi, eikä jää muiden jyrän alle. No, tämä tietenkin riippuu varmasti sisarusten välisestä dynamiikasta ja luonteista, tietty kasvatuksestakin.
Minulla on yksi lapsi, koululainen. Ei ainakaan äidiltään ole oppinut jakamaan kaikkea, mutta niin se on tehnyt ihan pienestä pitäen. Joskus narahdin itse siitä ajatuksesta, että en tykännyt siitä, että lapsi jakeli kavereilleen mun SILLE ostamat karkkipäivän karkit tai tarrat tai vastaavat. Tyttö on pienestä pitäen ollu tarjoamassa vaikkapa karkkipäivän herkuistaan vaikka tuntemattomalle bussikuskille. Aina tarjoaa herkiustaan myös meille aikuisille.
Onneksi tajusin antaa tytön jakaa. Antaminen tuntuu tekevän hänet iloiseksi. Onko sillä sitten väliä, että syökö karkkiaskin kokonaan yksin vai vaan ne pari karkkia sieltä pohjalta. Tosin lelujen kohdalla vähän toppuuttelen, koska jakaisi kaikki barbinsakin pois ynnä muut. Mutta todella avartavaa oli huomata itse aikuisena ajattelevansa niin "mustasukkaisesti" omistamisesta, ihan selkeästi peruja omasta lapsuudesta, jossa pidettiin kynsin hampain kiinni omasta osuudesta.
Huomio on tietenkin vielä eri asia. Mun lapseni on myös siovanhempiensa ainoa lapsenlapsi, eikä muita lapsia ole lähisuvussa muutenkaan. Siihen on siis ainoakaisena varmasti tottunut, että esimerkiksi mummolassa saa isovanhemmat täysin omakseen. Omasta lapsuudestani muistan sen huomiosta kamppailun, huomion hakemisen ja mustasukkaisuuden. Tappeluahan se usein tarkoitti, jos ei muuten saanut tarpeeksi aikuisten huomiota. Minä olen keskimmäinen ja olen erityisesti lapsena tuntenut olevani "sen mahtavan esikoisen" ja perheen "ikuisen vauvan" välissä jotenkin vähemmällä huomiolla. Pitää tekemällä tehdä itseään tykö, että tulee huomatuksi. Ehkä se on vähän sitä minäminäminää? Tämäkin voi olla vain meidän perheeseen eikä sisarusparveen yleensä liittyvä juttu.
Tällaista tarinointia. Olisi kyllä mielenkiintoista lukea tutkimusta ainokaisten ja sisarusten kanssa eläneiden eroista.