En pääse synnytyksen yli..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pettynyt"

Vieras
Kuukausi sitten synnytin ihanan vauvan, mutta en vieläkään pysty unohtamaan synnytystä joka kylläkin meni hyvin, mutta minua on jäänyt painamaan tapa millä kätilö "hoiti minut"..

Tämä oli toinen lapseni, ja esikoinen syntyi vauhdilla.. Siksi soitin synnytyssairaalaan heti supistusten alettua. Kätilön mielestä supistukseni eivät olleet riittävän pitkiä että sairaalaan tarvitsi tulla. Hyppäsin kuitenkin autoon koska sairalaan on tunnin ajomatka. Kun pääsin perille hyvin niihkeä kätilö tuli ja vei minut huoneeseen, laittoi käyrään tunniksi. Ei siis mitään sisätutkimusta tai mitään vaan jätti yksin sinne. Kun hän katsoi käyrää hän piti supistuksia jotenkin huonoina, mutta ilmoitti että saan kuitenkin jäädä sairaalaan kun vauvan sydän jyskytti siinä 200 paikkeilla. Hän oikeasti murahteli ja pyöritteli silmiään tuon sanoessaan :O

Jouduin kyyneleet silmissä pyytämään että tutkisi kohdunsuun tilanteen ja josko voisi saada jotain lääkettä. Niinpä hän vastenhakoisesti sitten tutki, ja kappas, kahdessa tunnissa oli auennut 7cm. Sitten hän ilmoitti että voin kävellä synnytyssaliin ja siellä puhkotaan kalvot että saadaan vauhtia synnytykseen...!?? Pääsin saliin, mutta en edes pystynyt vaihtamaan sairaalavaatteisiin saati saamaan muuta vaatetta pois päältä kuin housut kun jo ponnistutti. Ja kätilö ei tietenkään ollut paikalla. Soitin kelloa ja 6minuuttia myöhemmin vauva syntyi, ja sillä samalla sekunnilla kun vauva oli ulkona tämä kätilö tökkäsi piikin reiteeni ja alkoi painella vatsaani ja repiä napanuorasta istukkaa ulos, ei saanut edes minuuttia aikaa luonto hoitaa hommat.

Ahdistaa miten synnytys meni, se että ei tutkittu vaan jätettiin yksin kipujen kanssa, ja todellakin halusin kivunlievitystä jota en ehtinyt saada siksi ettei kätilö suostunut tutkimaan heti. Ja että kätilö jätti koko ajan yksin vaikka synnytys oli hyvinkin paljon käynnissä, oli hän sitten supistuksistani mitä hyvänsä mieltä. Myös se että istukkaa alettiin riuhtoa ja sain sen piikin vaikka sanoin etten sitä halua heti vauvan synnyttyä. Isä ei saanut kylvettää vauvaa vaan kätilö huutaisi vauvan lavuaarissa.. Kätilön asenne, että niin avoimesti jo ennenkuin näki minut oli päättänyt ettei pidä minusta. Ja olin vielä ainoa synnyttäjä tuona yönä, eli stressiä ei olisi pitänyt olla ainakaan..No läksin sitten kotiin heti aamulla kun lääkäri oli tutkinut vauvan. Ja tuon kokemuksen jälkeen en kyllä enää koskaan sairaalassa synnytä..

Sori pitkä vuodatus, jonnekkin pakko purkautua..

Tee valitus sairaalan ylilääkärille ja vaadi vastaus. Useinhan nämä koitetaan kuitata tyyliin "kaikki kätilömme ovat ammattilaisa ja tavoitteenamme on hyvä synnytys kokemus, valitettavasti olet kokenut..." plaa plaa. Ehkä keskustelu tämän kätilön kanssa esimiehensä paikalla ollessa aukaisisi solmuja?

• Tykkää
Reactions: emmiina ja Tepadj
omituista. itselläni takana 3 synnytystä ja täysin toisenlaiset kokemukset. Missä tuollaisia kätilöitä edes on?

ja jokaisen synnytyksen jälkeenhän synnytys käydään myöhemmin läpi synnyttäjän kanssa. Näin on ainakin täällä tehty. Siinä voi kertoa omat tuntemukset ja antaa palautetta jne.

Mulla myös 2 nopeata synnytystä takana ja toisen synnytyksen aikana kätilö ei selkeästi tajunnut kuinka nopeasti synnytys eteni. Onneksi oli kuitenkin nopeasti paikalla kelloa soitettuani ja pystyi säikähdykseltään toimimaan nopasti kun lapsi meinasi syntyä tarkkailuhuoneessa. Siinä sitä säpinää (ja ihmetteleviä kätilöitä) riitti! Tosi kurja kokemus sinulla kyllä ollut :(

Voi, ikävältä kuulostaa kyllä kokemuksesi! Minulle on muodostunut käsitys, että ikävimmät synnytyskokemukset ovat juuri tuollaisia, että synnyttäjä jää tavalla tai toisella yksin tai hänen oma tuntemuksensa synnytyksen etenemisestä mitätöidään.

Synnytyksesi eteneminen todennäköisesti oikeasti yllätti kätilön täysin eikä hän pysynyt tilanteen tasalla. Mietin, että voisiko tilannettasi auttaa se, että juttelisit kokemuksestasi asiallisesti kys. kätilön kanssa vai ajatteletko, että hän ei osaisi ottaa vastaan vääjäämättä tulevaa kritiikkiä?

Se on kauheata kun on toisen armoila ja sitä toista ei kiinosta p*skaakaan! Soita sinne sairaalaan, esim osastonhoitaja voisi olla hyvä henkilö. Tärkeinä kuitenkin on että saat käydä synnytyksen jonkun ammattihenkilön kanssa läpi ja kertoa omista tunemuksistasi.

Oli kyllä niin outoa kaikki, siis kun vertaa esikoisen synnytykseen joka syntyi toisessa sairaalassa. Tällä kertaa minua ei esim punnittu ennen eikä jälkeen synnytyksen, ei mitattu hb:ta (synnytyksessä verta meni litra ja hb jo valmiiksi matala). Vauvaa ei ennen kotiinlähtöä punnittu.. Saatiin kaikkein pienin huone vaikka osasto oli tyhjä, ja siis huone oli oikeasti niin pieni että ei edes mahtunut hoitopöytää sinne. Kohdun palautumista ei kertaakaan tarkistettu eikä synnytystä käyty mitenkään läpi. Ehkä ylireagoin mutta tuosta kaikesta jäi jotenkin turvaton olo ja ahdistaa...

Laita viestiä ylilääkärille ja vaadi asian käsittelyä tai viet asiaa eteenpäin. Ja mitä tahansa tapahtuukin, niin älä ikinä mene mihinkään tapaamiseen YKSIN. Ota aina mies mukaan. Kahdestaan olette vahvempia ja vakuuttavampia sillä muuten ne yrittää lytätä valittajan maanrakoon.
Olen itse ollut hieman vastaavanlaisessa tilanteessa. Vaikka asia ei ratkennutkaan itseä tyydyttävällä tavalla, olen tosi tyytyväinen että uskalsin viedä asiaa eteenpäin. Auttoi hirveästi jälkeenpäin kun tiesi ettei se epäasiallinen käytös jäänyt ilman puuttumista.

[QUOTE="pettynyt";25663815]Oli kyllä niin outoa kaikki, siis kun vertaa esikoisen synnytykseen joka syntyi toisessa sairaalassa. Tällä kertaa minua ei esim punnittu ennen eikä jälkeen synnytyksen, ei mitattu hb:ta (synnytyksessä verta meni litra ja hb jo valmiiksi matala). Vauvaa ei ennen kotiinlähtöä punnittu.. Saatiin kaikkein pienin huone vaikka osasto oli tyhjä, ja siis huone oli oikeasti niin pieni että ei edes mahtunut hoitopöytää sinne. Kohdun palautumista ei kertaakaan tarkistettu eikä synnytystä käyty mitenkään läpi. Ehkä ylireagoin mutta tuosta kaikesta jäi jotenkin turvaton olo ja ahdistaa...[/QUOTE]

Ei normaalia. Otapa yhteyttä potilasasiamieheen.

Soita sinne osaston esimiehelle ja kysy voisitko keskustella synnytyksestä jonkun kanssa. Kätilöllä saattaa olla tapahtuneesta hyvin erilaiset muistikuvat ja jos saisit jotain perusteluja tapahtuneelle, niin voisit ehkä helpommin hyväksyä tapahtuneen. Toisaalta jos asiat on menneet juuri niin kuin sinä muistat, niin olisi hyvä, jos ne tulisivat myös esimiehen tietoon..

[QUOTE="pettynyt";25663624]Kuukausi sitten synnytin ihanan vauvan, mutta en vieläkään pysty unohtamaan synnytystä joka kylläkin meni hyvin, mutta minua on jäänyt painamaan tapa millä kätilö "hoiti minut"..

Tämä oli toinen lapseni, ja esikoinen syntyi vauhdilla.. Siksi soitin synnytyssairaalaan heti supistusten alettua. Kätilön mielestä supistukseni eivät olleet riittävän pitkiä että sairaalaan tarvitsi tulla. Hyppäsin kuitenkin autoon koska sairalaan on tunnin ajomatka. Kun pääsin perille hyvin niihkeä kätilö tuli ja vei minut huoneeseen, laittoi käyrään tunniksi. Ei siis mitään sisätutkimusta tai mitään vaan jätti yksin sinne. Kun hän katsoi käyrää hän piti supistuksia jotenkin huonoina, mutta ilmoitti että saan kuitenkin jäädä sairaalaan kun vauvan sydän jyskytti siinä 200 paikkeilla. Hän oikeasti murahteli ja pyöritteli silmiään tuon sanoessaan :O

Jouduin kyyneleet silmissä pyytämään että tutkisi kohdunsuun tilanteen ja josko voisi saada jotain lääkettä. Niinpä hän vastenhakoisesti sitten tutki, ja kappas, kahdessa tunnissa oli auennut 7cm. Sitten hän ilmoitti että voin kävellä synnytyssaliin ja siellä puhkotaan kalvot että saadaan vauhtia synnytykseen...!?? Pääsin saliin, mutta en edes pystynyt vaihtamaan sairaalavaatteisiin saati saamaan muuta vaatetta pois päältä kuin housut kun jo ponnistutti. Ja kätilö ei tietenkään ollut paikalla. Soitin kelloa ja 6minuuttia myöhemmin vauva syntyi, ja sillä samalla sekunnilla kun vauva oli ulkona tämä kätilö tökkäsi piikin reiteeni ja alkoi painella vatsaani ja repiä napanuorasta istukkaa ulos, ei saanut edes minuuttia aikaa luonto hoitaa hommat.

Ahdistaa miten synnytys meni, se että ei tutkittu vaan jätettiin yksin kipujen kanssa, ja todellakin halusin kivunlievitystä jota en ehtinyt saada siksi ettei kätilö suostunut tutkimaan heti. Ja että kätilö jätti koko ajan yksin vaikka synnytys oli hyvinkin paljon käynnissä, oli hän sitten supistuksistani mitä hyvänsä mieltä. Myös se että istukkaa alettiin riuhtoa ja sain sen piikin vaikka sanoin etten sitä halua heti vauvan synnyttyä. Isä ei saanut kylvettää vauvaa vaan kätilö huutaisi vauvan lavuaarissa.. Kätilön asenne, että niin avoimesti jo ennenkuin näki minut oli päättänyt ettei pidä minusta. Ja olin vielä ainoa synnyttäjä tuona yönä, eli stressiä ei olisi pitänyt olla ainakaan..No läksin sitten kotiin heti aamulla kun lääkäri oli tutkinut vauvan. Ja tuon kokemuksen jälkeen en kyllä enää koskaan sairaalassa synnytä..

Sori pitkä vuodatus, jonnekkin pakko purkautua..[/QUOTE]

KOKS?

Lohjalla siis tapahtui. Taidan kyllä soittaa ja pyytää että asiasta keskusteltaisiin. Minulla on jo aikaisemmin huonoja kokemuksia sairaaloista jotka ovat jääneet kalvamaan mieltäni. Asian ohi mutta esim töölössä oli niin nöyryyttävää maata alasti pelkät liinat rintojen ja alapään yllä huoneessa joka oli täynnä muita potilaita. Tietenkin ne valuivat sivulle kun liikahti.. Ymmärrän että oli oltava alasti kun oli kaiken näköisiä letkuja sun muita ympäri kroppaa, mutta olisivat voineet edes verhot vetää eteen. Kaiken huippu oli kun aamupesut hoidettiin siinä huoneessa sängyssä, ja alapää pestiin ja ei edes verhoja vedetty eteen. Muistan kuinka vastapäätä maannut potilas tujotti minua samalla. Olin tosin silloin niin nuori ja hädin tuskin tajuissani, en koskaan sanonut asiasta mitään. Eli varmaan nyt kannattaa setviä tuo synnytys, ihan oman mielenrauhan vuoksi ja siksi ettei kukaan muu joudu samaa siellä kokemaan. Neuvolan terkkari tuli kuitenkin seuraavana päivänä ja "hoiti homman loppuun" ja ihmetteli myös sairaalan toimintaa.

Ota ihmeessä yhteyttä sairaalaan ja pyydä keskustelua.

Itse synnytin Lohjalla muutama kuukausi sitten ja kokemukset on ihan päinvastaiset. Sain todella hyvää kohtelua kaikilta kätilöiltä ja minua kuunneltiin synnytyksen aikana ja sen jälkeen. Synnytyksen kulku käytiin myös jälkikäteen läpi keskustellen ym. seuraavana päivänä. Ei tosiaankaan kuulosta normaalilta tuo sinun kohtelu...

Minuakin on synnytys jäänyt kaivelemaan. Miten paljon sairaalahenkilökunnalla on oikeuksia kävellä potilaan oman tahdon yli? Jos ei esim. sitä kohtua supistavaa piikkiä tahdo, niin pitääkö siinä alkaa väkivaltaiseksi, ettei sitä myöskään laiteta???

Mun ekassa synnytyksessä kätilö jätti ponnistusvaiheessa mieheni ja minut kahdestaan aika pitkäksi aikaa, ja pelättiin että vauva syntyy, kun ollaan kahdestaan! No sitten, kun kätilö viimein vaivautui paikalle, niin hän NUKAHTI keinutuoliin, ja siis ponnistusvaiheen aikana! :O

Laittaisin viestiä johdolle suurinpiírtein noin kirjoitettuna, kuin mitä avausteksti on. Jos eivät käsittele asiaa mitenkään, niin sama viesti potilasasiamiehelle.

Ehdottomasti pitäisi hoitaa tuo asia jollain tavoin, en jättäisi sitä tuohon.

Meillä moni asia pieleen synnytyksen jälkeen osastolla. Minun verenhukkaani ei huomattu ennen kuin tilanne meni hengenvaaralliseksi, lapselle ei annettu lisämaitoa jne. Tilanne päättyi siihen, että jouduttiin vauvan kuivumisen takia teholle ja minun fyysinen toipumiseni kesti yli vuoden. henkinen on edelleen käynnissä.

Me valitettiin neuvolan ja teho-osaston avustuksella sairaalan ylilääkärille. Asia käsiteltiin sairaalan sisäisesti: meitä ei koskaan kutsuttu kuultavaksi, mutta me saatiin kirjallinen anteeksipyyntö. Vähän edelleen pelottaa kolmatta lähteä synnyttämään, mutta meille järjestetään synnytystapaneuvottelu sairaalassa ja käydään samalla läpi nuo edellisen synnytyksen virheet.

Itse olen mihin tahansa valitusasiaan liittyen sitä mieltä, että asiat kannattaa esittää kirjallisena. Vaikka sitten vielä haluaisi soittaa ja keskustellakin.

Tavalliset ihmiset on ammattilaisten useasti helppo "puhua ympäri" uskomaan, että mitään ei ole tapahtunut väärin, ja sitten olet jo itsekin vakuuttunut siitä että olet vain vaikea ihminen. Laita asiat paperille ja pyydä kirjallista vastausta.

Siten estät ettei sinun ylitsesi kävellä jälleen. Ja tosiaan, aina kaikissa tilanteissa joku muu kuuntelemassa.

Anteeksi että utelen, mutta pisti silmään tuo verenhukka. Paljonko menetit, ja mistä syystä? Itselläni nelisen kuukautta sitten meni neljä litraa verta synnytyksessä istukan ennenaikaisen irtoamisen vuoksi. Miten olet toipunut?

Alkuperäinen kirjoittaja törkeetä!;25664643:
Mun ekassa synnytyksessä kätilö jätti ponnistusvaiheessa mieheni ja minut kahdestaan aika pitkäksi aikaa, ja pelättiin että vauva syntyy, kun ollaan kahdestaan! No sitten, kun kätilö viimein vaivautui paikalle, niin hän NUKAHTI keinutuoliin, ja siis ponnistusvaiheen aikana! :O

OYS:ssa? Meillä oli siellä ihan seko kätilö, joka enimmäkseen keinui keinutuolissa ja kertoili minulle, että en ole tarpeeksi kipeä epiduraaliin, kun en huuda.... Jos tulee ens kerralla vastaan, vaadin vaihtaa toiseen kätilöön.

Yhteistyössä