En pysty lopettamaan tupakointia raskaana:((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apua!!:
kiitos vastauksista. olen aina ollut se pahin tervakeuhko työ ym. porukoissa. herättyä pitää heti päästä tupakalle, tunnin välein piti vähintään polttaa yksi tai vieroitusoireet iskee päälle, mihinkään ei voi mennä ilman tupakkaa ja matkoilla pitää pysähdellä tupakan takia, kävelin vaikka 10km sateessa saadakseni tupakkaa. nyt onneksi ei ole enää noin paha tilanne kun olen tupakointia vähentänyt paljon mutta silti tämä on vaaraksi sikiölle :(. haluan onnistua ja vielä yritän! jospa purkka auttaisi pahimpiin vieroitusoireisiin

Ja elä ressaa!!!Kyllä se siitä...kuhan et ny palaa siihen "normimäärään", ni kyl se onnistuu!;)

Alkuperäinen kirjoittaja 77mm:
Ajatelkaa lastanne. Elämässä tulee olemaan paljon vaikeampiakin tilanteita kuin tupakan vieroitusoireet. Käytä vaikka sitten ensin sitä nikotiinikorvaushoitoa, jos on pakko, pienempi paha se kuin tupakka kaikkine myrkkyineen. Itse olen molemmat raskaudet ollut täysin polttamatta, vaikka muuten palaa jonkin verran.

peesi.

toisaalta en ole mikään ketään arvostelemaan tai tuomitsemaan. koko ajan tekee mieli ja kerran maistoin hermostuksissasni tässä raskauden aikana: onneksi maistui pahalta, olin siinä vaiheessa ollut jo yli 2kk polttamatta. mutta silti tekee mieli...joka päivä...

Alkuperäinen kirjoittaja -:
kai nyt jokaisella on itsekuria vähän? SE ON EHKÄ TÖRKEIMMÄN NÄKÖISTÄ IKINÄ KUN JOKU RASKAANA OLEVA POLTTAA :(

Kun katsoo ympärilleen ja huomaa kuinka paljon ylipainoisia on, niin huomaa että itsekuri ei auta kaikkeen.

Tupakoimisen lopettaminen ja laihduttaminen on toisiinsa verrattavia asioita. Molemmista aiheutuu myös terveyshaittoja ja menoja yhteiskunnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
kai nyt jokaisella on itsekuria vähän? SE ON EHKÄ TÖRKEIMMÄN NÄKÖISTÄ IKINÄ KUN JOKU RASKAANA OLEVA POLTTAA :(

Kun katsoo ympärilleen ja huomaa kuinka paljon ylipainoisia on, niin huomaa että itsekuri ei auta kaikkeen.

Tupakoimisen lopettaminen ja laihduttaminen on toisiinsa verrattavia asioita. Molemmista aiheutuu myös terveyshaittoja ja menoja yhteiskunnalle.

Niillä vaarallisesti lihavilla, alkoholisteilla ja narkkareilla ei ole sitä itsekuria, siitähän tässä kysymys on.

Itse olen myös vuosien tupakan polton jälkeen lopettanut kerrasta poikki-tyyliin, niinkun miehenikin. Se on pelkkää tahdonvoimaa kysyvä teko. Itse en yksinkertaisesti ymmärrä niitä, jotka inttävät etteivät pysty. Etenkään odottajia, kun miettii sitä miten heidän syntymättömät lapsensa hiljaa kärsivät hapenpuutteesta, miten mahdollista on että istukka irtoaa tupakoinnin takia. Silloinhan nainen on ihan itse aiheuttanut lapselleen tuskallisen tukehtumiskuoleman. Asiaa on ihan turha kaunistella, mikään stressihormoni ei ole yhtä vaarallinen lapselle kuin nikotiini yhdistettyinä kaikkiin niihin karsinogeeneihin mitä tupakan savussa on.

Tupakoinnin lopettaminen vaatii tahtoa. Sitä ap:lla nyt selkeästi vihdoin on riittävästi. Jos vieroitusoireet ovat mahdottomat, nikotiinipurkka auttaa pahimpien päivien ohi. Jos tahdonvoimaa riiittää, riittää myös halua hakea apua jos ei yksin pysty. Lopettaminen ei välttämättä ole kaikille mahdollista kerrasta, mutta jos itsekuria ja tahdonvoimaa riittää, kyllä silloin hakee kaiken mahdollisen avun tueksi lopettamiseen. Kyllä kaikki jotka hakevat tarvitsemansa avun (tukihenkilön, korvaushoidot, tai mitä nyt hyvänsä) pystyvät lopettamaan, jos vain tahtovat sitä tarpeeksi. Toisille se on vaikeampaa kuin toisille, mutta kellekään se ei avun kera mahdotonta ole. Suomessa saa kuitenkin ammattiapua lopettamiseen ilmaiseksi, sen ei siis pitäisi olla siitä kiinni.

Ap ja muut raskaana käryttelevät, lohduttakaa toki itseänne sillä, että teillä on täysi OIKEUS sabotoida syntymätöntä lastanne peräti SOLUTASOLLA, aivan puhtaasti itsekkäistä syistä ja oman selkärangattomuuden vuoksi.

Ap ja muut raskaana käryttelevät, lohduttakaa toki itseänne sillä, että teillä on täysi OIKEUS sabotoida syntymätöntä lastanne peräti SOLUTASOLLA, aivan puhtaasti itsekkäistä syistä ja oman selkärangattomuuden vuoksi.

Moralisoiminen ja syyllistäminen on ehkä törkeimmän kuuloista ikinä. Pahempaa on vain, jos sitä tekee norsunluutornista.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:

Moralisoiminen ja syyllistäminen on ehkä törkeimmän kuuloista ikinä. Pahempaa on vain, jos sitä tekee norsunluutornista.

Niin, on toki poliittisesti paljon korrektimpaa vaan sympatiseerata pehmeällä äänellä että ei se mitään, polta vaan ettet stressaannu liikaa, tai muuta sellaista, kuin että sanoo kerrankin suoraan. Entä jos se suora, kova sarkasmi tepsiikin siinä missä hymistely ja sympatiseeraus ei? -Aika hyvä torni muuten itselläsikin, et kommentoi ketjun asiaa vaan asian vierestä...

Taidat harrastaa sitä itsekin. Tupakansavu ei ole ainut karsinogeeninen saaste. Kaikki valmistus aiheuttaa saasteita, jotka pilaavat tulevien sukupolvien elämää.

Tsemppiä ap!
Itse lopettanut kahdesti, viikon-pari plussan jälkeen. Kertaheitolla ei onnistunut.
Tein niin, että ensin koitin pitkittää tupakalle menoa, keksin vaikka mitä muuta puuhaa..ja sitten kun oli "pakko" mennä, niin poltin vain puolet..sekin vähensi jo päivässä poltettujen tupakoiden määrää.
Tällä hetkellä nuorempi lapsi "jo" 9kk enkä ole repsahtanut uudelleen polttamaan, niinkuin kävi esikoisen jälkeen.

Olen ollut masentunut, viime syksy ja talvi tuntuivat jo paljon paremmilta. Keväällä lopetin mielialalääkityksen, lääkärin ohjeiden mukaan, kun huomasin olevani raskaana. Nyt rv 24+3 ja tunnen taas olevani erittäin ahdistunut ja masentunut, en kykene tällä hetkellä tekemään mitään. Ja siis kaikkein vähiten lopettamaan tupakoinnin, se ei ole mikään pieni asia, eikä ratkea pelkällä tahdonvoimalla! Olen vähentänyt, mutta edelleen päivässä kuluu ahdistuksen määrästä ja laadusta riippuen 15-20 tupakkaa. Korvaushoidotkaan eivät ole auttaneet. Eikä se tahdonvoima.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Kokeile nikotiinilaastaria. Suosittelen!

Mulle sanottiin ettei laastaria sais käyttää raskaana ollessa, se kun imeytyy vereen...mulle suositeltiin purkkaa...

Minnes sä luulet että se imeytyy siitä purkasta? Ruuansulatukseen? Ja minne sieltä? Ei se tuu takapuolesta uloskaan.
Miä käytin 10mg purkkaa alle 16h päiväs.
Tapan oli käyä kerran tunnis tupakal.
Lasketaans yhessä.
Laastaria käyttämällä nikotiinia: 1xLaastari =10mg/päivä
Purkkaa käyttämällä 1kpl/tunnissa 16x2mgpurkka =32mg/päivä

Hmm.. Täytyykö tässä nyt ihan vielä miettiä kumpi on parempi...

Nikotiinivieroitushoito on raskaana olevalle parempi vaihtoehto kuin tupakointi, koska nikotiinipitoisuudet ovat pienempiä ja tupakointiin liittyvät nikotiinihuiput jäävät pois. Myös nikotiinilaastareita voi käyttää raskausaikana.

En haluaisi saarnata, mutta se aika tulee olemaan paljon raskaampaa kuin mitä vieroitusoireet, jos vauva joutuu vaikka teho-osastolle synnytyksen jälkeen. Laitokselta on tosi ankeaa lähteä ilman nyyttiä kotiin ja jättää vauva sinne hoitoon. Näin kävi juuri yhdelle tutulle (tupakoi) ja on nyt ihan rikki. Samoin kun itse olin laitoksella, niin tupakoiva äiti (kävi tupakalla ja haisi tupakalle) suri lastaan, joka oli teholla. Molemmat vauvat kyllä selviävät, mutta on aika selvää, että äidin tupakointi aiheutti ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä myös:
Olen ollut masentunut, viime syksy ja talvi tuntuivat jo paljon paremmilta. Keväällä lopetin mielialalääkityksen, lääkärin ohjeiden mukaan, kun huomasin olevani raskaana. Nyt rv 24+3 ja tunnen taas olevani erittäin ahdistunut ja masentunut, en kykene tällä hetkellä tekemään mitään. Ja siis kaikkein vähiten lopettamaan tupakoinnin, se ei ole mikään pieni asia, eikä ratkea pelkällä tahdonvoimalla! Olen vähentänyt, mutta edelleen päivässä kuluu ahdistuksen määrästä ja laadusta riippuen 15-20 tupakkaa. Korvaushoidotkaan eivät ole auttaneet. Eikä se tahdonvoima.

Hei, nyt on pakko vastata sinulle. Olen aika samassa menossa raskaudessa ja masennusta ja ahdistusta on ilmassa. Aiemmin on diagnosoitu pitkäaikainen ahdistus ja masennus, johon mulla oli lääkitys. Jätin lääkkeet pois kun raskaus ilmeni, mutta tupakasta on ollut vaikea päästä yli. Aion silti vielä yrittää lopettaa. mieli ei ole kovinkaan valoisa ja vieroitusoireet on vaikea kestää. mitä sulle on sanottu neuvolassa tupakoinnista? tupakointi ei todellakaan auta ahdistukseen vaan aiheuttaa sitä lisää, mutta toisaalta mistä repiä voimaa ja sisua, vieroitusoireiden kestämistä kun mieli on musta?

Mulle sanottiin ettei laastaria sais käyttää raskaana ollessa, se kun imeytyy vereen...mulle suositeltiin purkkaa...

Minnes sä luulet että se imeytyy siitä purkasta? Ruuansulatukseen? Ja minne sieltä? Ei se tuu takapuolesta uloskaan.
Lasketaans yhessä.

Jaa, sappa se..se, kun sattu oleen terkka joka näin sano!!!Jos lukisit tarkempaan, huomaisit ettei ollut mun päästä keksittyä vaan mulle sanottua!!!

Mulla masennusta, ja ahdistaa. Raskaudessa ongelmia. Saannut paljon pelätä, menikö jo kesken kun vuotanut verta. Tupakointi kuitenki nostaa sitä riskiä. Joten lopetin nikotiinilaastareiden avulla ( ei tullut edes tupakka mieleen kun oli laastari kädessä, toisin kuin esimerkiksi purkkaa käyttäessä ) monta vuotta tuli tupruteltua. Muttaa lapsi on mulle paljon tärkeämpi kuin se että saa välillä istua parvekkeella. Ymmärrän ettei kaikille oo helppoa lopettaa. Mutta mun oli pakko. Kaks vaihtoehtoa. Joko lapsi syntyy hengissä tai tupakoin. Ei ollut vaikea päättää.

Lasketaans yhessä.

Jaa, sappa se..se, kun sattu oleen terkka joka näin sano!!!Jos lukisit tarkempaan, huomaisit ettei ollut mun päästä keksittyä vaan mulle sanottua!!!

"Nikotiinilaastari vaaraksi sikiölle

[Anna Niemelä 4.1.2006, 14:41]

Nikotiinilaastarin käyttö raskausaikana on sikiölle vaarallisempaa kuin äidin tupakointi.

Nikotiinilaastareita käyttävillä naisilla sikiövaurioiden riski oli kaksi ja puoli kertaa suurempi kuin tupakoimattomilla, selviää Espanjalaisen Valencian yliopiston tutkimuksesta.

Tulos selittynee sillä, että nikotiini imeytyy laastarista sikiöön suurempina pitoisuuksina ja eri reittejä kuin tupakansavusta.

Tutkimukseen osallistui lähes 80 000 naista. Se on julkaistu Obstetrics and Gynecology -lehdessä.

"

Lasketaans yhessä.

Ja ehkä ideana oli se että purkka vaihtoehtona parempi kuin laastari (ei niin vahvaa, kaiketi)

Lasketaans yhessä.

Huomasin kyllä. Mutta jos vähän järkeä käyttää niin tajuaa että samaan osotteeseen se menee.
Laastarissa on nikotiinia ja se on ihoa vasten.
Purkassa on nikotiinia ja se on ohutta suun ihoa vasten. Plus menee "kuolan" mukana vatsalaukkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja LUKEKAA:

Lasketaans yhessä.

"Nikotiinilaastari vaaraksi sikiölle

[Anna Niemelä 4.1.2006, 14:41]

Nikotiinilaastarin käyttö raskausaikana on sikiölle vaarallisempaa kuin äidin tupakointi.

Nikotiinilaastareita käyttävillä naisilla sikiövaurioiden riski oli kaksi ja puoli kertaa suurempi kuin tupakoimattomilla, selviää Espanjalaisen Valencian yliopiston tutkimuksesta.

Tulos selittynee sillä, että nikotiini imeytyy laastarista sikiöön suurempina pitoisuuksina ja eri reittejä kuin tupakansavusta.

Tutkimukseen osallistui lähes 80 000 naista. Se on julkaistu Obstetrics and Gynecology -lehdessä.

"

Ja taisi siis pitää paikkansa!!!

Yhteistyössä