En pysty lopettamaan tupakointia raskaana:((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Viikon laastarin käyttö vs. kuukausien purkan syönti vs. koko ajan röökaaminen.
Ei tee vaikeeta valita.

Kuka käyttää viikon laastaria (entä jos käyttää pitemmän aikaa?). Purkka miedompaa (siis ohjeiden mukaan syötynä) kuitenkin kuin laastari

Niin ja muuten: Nikotiinilaastareita käyttävillä naisilla sikiövaurioiden riski oli kaksi ja puoli kertaa suurempi kuin tupakoimattomilla
Entäs purukumin vaikutus!?! Ei lue sitä tässä! Verrattu vaan tupakoimattomiin. Kiinnostais sellanen vertaus nikotiinipurukumin käyttäjiin tai tupakoitsijoihin.

mä lopetin 10 vuoden tupakoinnin just 21mg laastareilla ja käytin vaan yhen paketin..eli just sen verran mitä kestää vierotusoireet,eikä yhtään tee röökiä mieli:)

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Ei tee vaikeeta valita.

Kuka käyttää viikon laastaria (entä jos käyttää pitemmän aikaa?). Purkka miedompaa (siis ohjeiden mukaan syötynä) kuitenkin kuin laastari

Joo miedompaa jos syöt vain pari, mutta jos syöt joka kerta kun tekee mieli tupakkaa niin mulla esimerkiksi nikotiinin määrä saatuna purukumista yli kolmin kertainen laastariin verrattuna.

Ei tee vaikeeta valita.

Joo miedompaa jos syöt vain pari, mutta jos syöt joka kerta kun tekee mieli tupakkaa niin mulla esimerkiksi nikotiinin määrä saatuna purukumista yli kolmin kertainen laastariin verrattuna.

Niin no tollai varmaan tuleeki enempi

Neuvolassa asiaan ei otettu sen kummemmin mitään kantaa, kysyi vain savukkeiden lukumäärää ja antoi joitain esitteitä tupakoinnin lopettamisesta. Joka paikassa on aina niitä jotka syyllistävät raskaana tupakoivia. Tarkoitus heilläkin kai on hyvä, mutta ainakin minuun sillä on huono vaikutus. Jos olenkin "huono ja itsekäs äiti" kun poltan, ei auta haukut! Yritän lopettamista jälleen kun saan ahdistuksen parempaan suuntaan. Lähete mielenterveystoimistoon on tehty ja odotan terapian alkamista.

Ei tee vaikeeta valita.

No jos mulle tuli rööki mieleen niin se teki hulluks ennen ku sitä röökii sai. Sempä takia laastarilla lopetin.
Vaikka poltinkin n.12 tupakkaa päivässi niin olis mennyt enemmänkin ellen olis taistellu sitä vastaan.

Ei tee vaikeeta valita.

No jos mulle tuli rööki mieleen niin se teki hulluks ennen ku sitä röökii sai. Sempä takia laastarilla lopetin.
Vaikka poltinkin n.12 tupakkaa päivässi niin olis mennyt enemmänkin ellen olis taistellu sitä vastaan.

Luitko tuota uutista? Siinähän sanottiin, että voi olla jopa pahempi kuin tupakointi koska imeytyy ihmiseen eri mekanismilla kuin tupakoimalla?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ei tee vaikeeta valita.

Luitko tuota uutista? Siinähän sanottiin, että voi olla jopa pahempi kuin tupakointi koska imeytyy ihmiseen eri mekanismilla kuin tupakoimalla?

Kyllä luin. Oon lukennu sen jo joskus kuukausia sitten.
Mutta niinkun mä sanoin. Haluaisin nähä ne vertaukset nikotiini purukumiin kanssa ennen ku uskon että purukumi olis niiiiiiiin paljon parempi kun laastari.

Eikö tuo riitely aiheesta "kumpi on parempi, porkkana vai patonki" ole aika turhaa? Meinaan ainakin minä olisin ilomielin viikon pari laastari takapuolessa ja purkka suussa jos sillä tavalla pystyisin olla polttamatta!

luin tuota ikävää ravisteluketjua ja avasin sieltä linkin, josta pääsi jonnekin sivustolle missä on kuolleiden vauvojen muistovideoita. avasin pari, ja itku tuli. en kestä jos lapselleni kävisi mitään pahaa. tuli nyt ihan toisenlainen ravisteleva näkökulma kun katsoin videon jossa oli aivan liian aikaisin syntynyt pieni vauva :( . yleensä pelottelevat kuvat tai videot (kuten keuhkokuvat) ei ole vaikuttanut mutta tuntui aivan hirveältä katsoa ja eläytyä miltä tuntuisi jos lapselle kävisi jotain. yritän lopettaa ja yritän onnistua!

Alkuperäinen kirjoittaja apua!!:
luin tuota ikävää ravisteluketjua ja avasin sieltä linkin, josta pääsi jonnekin sivustolle missä on kuolleiden vauvojen muistovideoita. avasin pari, ja itku tuli. en kestä jos lapselleni kävisi mitään pahaa. tuli nyt ihan toisenlainen ravisteleva näkökulma kun katsoin videon jossa oli aivan liian aikaisin syntynyt pieni vauva :( . yleensä pelottelevat kuvat tai videot (kuten keuhkokuvat) ei ole vaikuttanut mutta tuntui aivan hirveältä katsoa ja eläytyä miltä tuntuisi jos lapselle kävisi jotain. yritän lopettaa ja yritän onnistua!

Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
miksi hankkiudut raskaaksi, jos sulla ei ole senvertaa tahdonvoimaa, että omaa lastasi ajattelisit oman itsekkyytesi sijaan? olisi kannattanut miettiä pari kertaa ennen raskaaksitulo-aikeita

Jos se tahdonvoima on niin heikko ettei voi taistella biologista kelloa vastaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
miksi hankkiudut raskaaksi, jos sulla ei ole senvertaa tahdonvoimaa, että omaa lastasi ajattelisit oman itsekkyytesi sijaan? olisi kannattanut miettiä pari kertaa ennen raskaaksitulo-aikeita

Jos se tahdonvoima on niin heikko ettei voi taistella biologista kelloa vastaan?

En hankkiutunut raskaaksi, vaan raskaus oli yllätys. Päätin kuitenkin pitää lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja apua!!:

Mikä linkki missä? Kävisin kanssa katsomassa, josko toimisi myös muhun.

Ajattele sitä, että joka kerta kun vedät savua sisääsi, sun pieni vauva sisälläsi kipristyy. Vauva tekee sellaista liikettä kuin häntä lyötäisiin tai muuten tuotetaan kipua. Hän ei saa happea.... Tsemppiä! Mä en halua sua tuomita, mutta lupaathan, kiltti, tehdä oikeasti kaikkesi että saat lopetettua?

Minä tiesin jo etukäteen, etten pystyisi lopettamaan "tahdonvoimalla samantien kuin seinään" raskaustestin viivat nähtyäni. Kaikki vain eivät siihen pysty! Ärsyttää ihmiset, jotka väittävät, että kaikki muutkin pystyvät myös, kun itse pystyvät. Heillä ei vain riippuvuus yksinkertaisesti ole yhtä voimakas.

Itse siis lopetin ennen kuin aloin raskautta suunnitella. Jouduin käyttämään nikotiinituotteita reilusti yli suositellun, mutta kun raskaustesti näytti plussaa, ei ollut mitään ongelmaa heittää nikotiinipurkkapakettia roskiin. Olen onnellinen, etten nyt polta.

Apua! Voimia sulle toivon. Minua auttoi jostain kumman syystä www.stumppi.fi -sivusto. Auttoi myös, kun kirjoitin listan tupakoinnin hyvistä ja huonoista puolista. Ja nikotiinipurkka! Käytin pahimpina päivinä taktiikkaa, että annoin itselleni luvan polttaa, jos syön ensin n. purkan... Kuulostaa idiootilta, mutta kertaakaan en polttanut. Laastari on ihan turhanpäiväinen... Purkka vaan poskeen, se käy raskauden aikanakin (mieluummin kuin tupakka)

Toivottavasti pystyt edes vähentämään :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ktl:
Hei se käsien tärinä ja itkupotkuraivarit ei kestä kuin kolmisen päivää.Kyllä sä sen jaksat.Sen jälkeen tekee kyllä mieli pitkään ja siihen ei auta mitkään lääkkeet vaan puhdas tahdonvoima.Mutta siis fyysiset oireet kyllä helpottaa pian :)

Tää on totta. Itse olen ollut erittäin riippuvainen sikareistani ( ne vasta vahvoja onkin). Itkupotkuraivarit hävisi ja tilalle jäi vain himo poltteluun. Himo ei revi rikki.
Lopetin pahimpaan mahdolliseen aikaan polttelun.. eli niihin aikoihin kun raskauduin. Oireena oli hormonihyrräys raskauden takia ja nikat. Olo oli HELL! Poltin yli puolet koko eliniästäni.

Ilman raskautta en olisi voinut lopettaa tupakointia. Muista että 15% tupakoivien vauveleista saa pysyviä vakavia vammoja tupakoinnista. Joidenkin tutkimusten mukaan tupakoinnin määrällä ei ole merkitystä. Vammoja tulee jos on tullakseen. Hyvällä tuurilla tietysti johonkin perheeseen voi syntyä jopa 3 lasta vailla vammoja ( vakavat allergiat, astmaherkkyys, adhd jne. mitä nyt hapenpuute ja myrkyt aiheuttavat kehittyvässä sikiössä ja alkiossa. ) Kaikki vammat ei edes näy ennen kuin lapsi vähän varttuu.

Polttelevan lapsi on myös tupakkariippuvainen heti synnyttyään.

Kun poltat tupakan niin lapsi saa suuremman annoksen sitä kuin sinä. Koska myrkyt jäävät pidemmäksi aikaa lapsiveteen. Ne eivät poistui heti.

En syyttele. Kerroin syitä miksi itse sain lopetettua. Toivottavasti löydät lisää kannustavaa tietoa. Tarkoitukseni ainakin on kannustaa.. vaikka faktat ovat lähinnä tyrmääviä.

Mulla on patologi tuttu joka kertoi että kaikki yli 4 vuotta polttaneet hänen avaamansa ruumiit, niin heillä on kehittynyt syövän esiaste keuhkoihin. Tämä ei tietysti automaattisesti tarkoita syöpää! Mutta kasvattaa riskiä. Hkin sanomissa viime viikolla ( mulla artikkeli tallessa) tutkimus suomalaisista tupakoijista. 9%:lla oli keuhkoahtaumatauti ja erittäin aktiivisesti polttavista 50%lla oli keuhkoahtaumatauti. Mm. iso-iso ukkini kuoli ko tautiin ja se on keuhkosyöpää yleisempi suomessa. Siihen ei ole parannuskeinoa. Sitä voidaan ainoastaan helpottaa.

kiitos ja näkemiin :heart: :heart: :heart: JA HIRMUISESTI VOIMIA SULLE!

Yhteistyössä