En ruikuta, mutta rahat vähissä, hyvät vinkit tervetulleita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.
.
Ruoka on kallistunut ja kasvavat pojat syövät paljon. Siis PALJON. Varsinkin proteiinia uppoaa eli just maitoa, juustoja ja lihaa.

Tässä olikin hyvä ketju ja monia hyviä vinkkejä muillekin säästäväisille ihmisille.

Tuosta Lidlistä vielä, niin minä oon huomannu saman kuin joku muukin, että ei sieltä "oikeeta" ruokaa oikein löydy, ainoastaan herkkuja. Ite en esim. ikinä osta mitään lihaa tms. Lidlistä, koska muista kaupoista saa paljon halvemmalla. Sitten tosin esim. maito ja kananmunat on Lidlissä halvempia.

Ite haen Lidlistä vaan herkut esim. mozzarellaa, jäätelöä, metwurstia, sipsejä eli tällaisia ruokia, joita ilmankin pärjää. Niitä ei tule ostettua muista likkeistä. Oonkin huomannu, että kun EI käy Lidlissä niin säästää, koska sitten ei tule tehtyä mitään heräteostoksia tyyliin "onpa halpa sipsipussi, ostanpa sen"..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.
.
Ruoka on kallistunut ja kasvavat pojat syövät paljon. Siis PALJON. Varsinkin proteiinia uppoaa eli just maitoa, juustoja ja lihaa.

Nii, ja eikö ookkin toisaalta mukava katsella kun sitä ruokaa uppoaa. Mun pojille!!! Kun myönnän että oon niistä niin ylpeä. Pitkiä mun kaikki tytötkin on, mutta pojat ne vasta komeita onkin!!! 14 vuotiaskin jo yli 180 cm.

Saan kai mää ny täällä vähän hehkuttaa...äidinylpeyttäni :)

Nii, ja eikö ookkin toisaalta mukava katsella kun sitä ruokaa uppoaa. Mun pojille!!! Kun myönnän että oon niistä niin ylpeä. Pitkiä mun kaikki tytötkin on, mutta pojat ne vasta komeita onkin!!! 14 vuotiaskin jo yli 180 cm.

Saan kai mää ny täällä vähän hehkuttaa...äidinylpeyttäni :)
Saat hehkuttaa =) Meidän suku on kaikki kanantaluttajia, joten ei junnustakaan hirveän pitkää tule. Isäni on alle ja siskoni poika tasan 170 cm, junnu on jonkin verran päälle, mutta näkyy kasvavan vielä.

Likka oli p ienenä varsin ronkeli ruuan suhteen eikä mulla silloin ollutkaan mitään erityistä intohimoa ruuanlaittoon. Se vaan oli yksi kotityö muiden joukossa. Junnu taas on aina ollut kova poika syömään, jo ihan vastasyntyneestä lähtien ja mitä isommaksi poika tuli, sitä mieluisampaa mulle ruuanlaitostakin tuli. Ja nyt kokkailu on intohimoni :D

Hei, halusin tulla kertomaan, että hyvin on tää viikko melkein loppuun pärjätty. Tänään käytiin Lidlissä oikeen tuhlaamassa. Ostettin karkkii, sipsii,ja tunnustan, tykkään oluesta hirveesti, ykkösolutta koko laatikko, makkaraa, vehnäjauhoi, sokerii yms, ja MAITOJA!! Niitä onkin tarvinnut viikolla lisää hakea, muuten ei oo tarvinnu kaupassa käydäkään. Eli yhteensä 46 l maitoo ollaan tällä viikolla ostettu. Ei se mitään, siitä kyllä riittää vielä ensviikollekkin. Ja tytär toi niistä osan tullessaan joku päivä käymään, ei ottanut rahaa niistä.

Niis, sinne Lidliin meni 53 euroo, ja nyt on vielä 87 euroo ens viikoks. Kyllä se riittää, koska pieniä muutoksia tuli ruokalistaamme tällä viikolla, ja pakastimessa on vielä possunlihaa ja seitä. Ja makkaraa ostin tänää, siis on jo 3 päivän ruuat.. Vielä jos osta jauhelihaa pari kiloo, siitä saa 2 päiväksi, yhtenä päivänä kinkkukiusausta, perunasuikaleitakin on pakkasessa, ja vaikka munakastiketta yhtenä päinänä.

Eli ostan 30 maitoo, munia, 2 kg jauhelihaa, kinkkusuikaleita, niihin menee n 40 euroo. Vielä jää 40 euroo pesujauheisiin, leikkeleisiin, yms.

Tässä kaikki, kyl teit varmaa kiinosti kauheesti saada nää tietää :) :) :)

Mutsi

no täytyypä varmaan siu tehä sillee et et osta mitään ylimääräistä. vain ruokatarpeita. näkkäri on riittoisaa myös ja makarooniruuat. tonnikalasta saa helposti ja jauhelihakastia voi lantrata porkkanaraasteella yms...

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
no täytyypä varmaan siu tehä sillee et et osta mitään ylimääräistä. vain ruokatarpeita. näkkäri on riittoisaa myös ja makarooniruuat. tonnikalasta saa helposti ja jauhelihakastia voi lantrata porkkanaraasteella yms...

Nii-i, ja ko meillä on sitä näkkärii ja leipää varastossa. Ja perunaa ja makaroonii ja puuroryynii. Ni kyllä me noilla toi ensviikko pärjätään loistavasti.
Ja niinku tunnustin, hulvatontakin ihan on, olutta ryypiskellää ja karkkii mussutellaa.

Ai nii, huomenna me syödään lihasoppaa, se alkuviikolla ostettu soppaliha on vielä pakkasessa....

Minusta kyllä teidän kannattaisi vaihtaa auto halvempaan. Onhan se oikeasti hullua maksaa autolainaa, jos muutenkin on sossun asiakas. En tätä pahalla sano ollenkaan, mutta varmasti sille autolainalle olisi parempaakin käyttöä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyselee ehdottaja:
Hei ap, en ole koko ketjua lukenut, mutta teitkö sitä munakastiketta?

Mää unohdin sen kokonaan tällä viikolla!!! Mut ens viikolla teen.

Olen yleensä keittänyt munat, tehnyt maitokastikkeen, sitten kuorinut munat ja palastellut ne siihen kastikkeeseen. Mietin, voisko sen tehdä helpommin?? Niin että laittais siihen kuumaan kastikkeeseen suoraan niitä raakoja munia, siis ilman kuoria. Kypsyiskö ne siinä, onko kukaan tehnyt niin. Jos koittais...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta kyllä teidän kannattaisi vaihtaa auto halvempaan. Onhan se oikeasti hullua maksaa autolainaa, jos muutenkin on sossun asiakas. En tätä pahalla sano ollenkaan, mutta varmasti sille autolainalle olisi parempaakin käyttöä. :)

Totta turiset!!! Mutta kun...me ollaan "aina" tarvittu niin iso auto, tällä hetkellä jo 7 hengenkin riittäis. Mutta ei niitäkään paljon ole tarjolla.. Tässä nykyisessä siis on 8 paikkaa, mut ei taitais paljon halvempi olla 7 hengenkään.

Kiinnostuneena seurannu tätä linkkiä ja tiedustelisin miten teillä on pärjätty?

Viesteissä ollut todella hyviä säästövinkkejä itse kullekkin. Itseki nyt päättäny ottaa omasta niskasta kii ja alkaa vahtia tuota rahanmenoa. Mun perheeseen ei kyllä kuulu ku minä ja koira. Kunnioitusta herättää tuo sun ahkeruus ja arjesta selviytyminen lapsien kanssa.

Suosittelisin käymään kyselemässä kalatiskiltä kalojen ruotoja.Niistä saa tosi hyvän kalakeittoliemen. Seitä kaveriksi ja tulee loistava keitto.

Kannattaa vierailla http://www.bestfinancetips.net sivustolla.

Kyseinen sivusto on englanninkielinen, mutta sieltä löydät yli 300 ilmaista rahansäästövinkkiä/artikkelia!

Itse olen kyseistä sivustoa tutkailemalla oppinut säästämään monta kymppiä viikossa.

Kotimaiset perunat ja juurekset,niihin panostaa ,pääruokana ja raakana.Tekee sämpylöitäkin juureksista ja täysjyvä viljasta,ei tule nälkä heti niinkuin hutuista.Kaupassa silmät auki siellä on todella edullisia eri tarjouksia ,liha,makkara,kalat. Kahvi pois joka lisää nälkää.Hopea tee on parasta sopii kaikille ,aikuisille ja lapsille ,Tuoremehuja .Itse pullaa ja piirakkaa mehun kanssa.Puurot ja kiisselit herkkua.Ei tule heti nälkä.On aitoa ravintoa.Täysviljatuotteita ja kauraryyniä.Itse kasvatankin juurekset ja laitan lanttuja leivinuuniin hautumaan. Nam...

...erityisesti ap:lle ja kaikille muille vinkkejä laittaville.Itse olen saanut hyviä vinkkejä ja paljon kun itselläkin työttömyys yllättänyt eikä rahaa ole enää käytettävissä niin kuin ennen(ei paljo mietitty mitä ostetaan).
Kaikille oikein hyvää pääsiäistä ja...ap:lle oikein paljon tsemppiä tuleviin "haasteisiin"=)

Heippa kaikille, vanhoille ja uusile, löysin tään vanhan ketjun, ihan herkistyin, tuli jotenkin nostalginen olo.
Tällä hetkellä olen töissä, osa-aikaisesti, joten tulomme eivät juuri suuremmat. Sen älysin, kun luin tätä ketjua, että ongelma ei vähin rahoin olekaan saada kunnon rehellistä ruokaa. Sitä saa aika halvalla tehtyä ,kun vaan tekee normaalia tavallista perusruokaa.
Mutta. Kaikki se muu, mitä porukka haluaa aterioiden välillä syödä! Meillä tykätään onneksi lämpimistä mikroleivistä, ISOpoika tekee niitä valehtelematta 6-7 kerrallaan. Leivän päälle siis reilu kerros makkaraa, majoneesia jos on, ketsuppia, siinappia, juustoa kunnon keko. Sitten mikroon. Alas se hulmautetaan litran maidon kera. Tai kaakaon, tai limskan, jos sitä vaan on.
Myös sipsejä ja karkkeja hingutaan niin kovasti, niitä menisi ihan niin paljon kuin vaan irti saisi.

Mutta tosiaan, tuota "rehellistä" ruokaa, sitä saa tehtyä suht halvalla, kun vaan etsii kaupasta niitä vähän halvimpia aineksia. Eikä aina niinkään. Esim lihapataa, johon ostan KUNNON lihaa, nautaa ja sikaa, ja laitan mukaan juureksia, haudutan putkään uunissa... Siitä tulee riittoisa ruoka, enkä sitä tehdessäni vältäämättä katso lihan hinnan perään, haluan vaan tehdä parasta! :)
Näin siis elämä täällä yhä jatkuu, iloisena ja monitahoisena. Puolukkametsät kutsuu, Esteri vaan on niin toimeliaana, että sinne ei tahdo oikein päästä :)

Kiinnostuneena seurannu tätä linkkiä ja tiedustelisin miten teillä on pärjätty?

Viesteissä ollut todella hyviä säästövinkkejä itse kullekkin. Itseki nyt päättäny ottaa omasta niskasta kii ja alkaa vahtia tuota rahanmenoa. Mun perheeseen ei kyllä kuulu ku minä ja koira. Kunnioitusta herättää tuo sun ahkeruus ja arjesta selviytyminen lapsien kanssa.

Suosittelisin käymään kyselemässä kalatiskiltä kalojen ruotoja.Niistä saa tosi hyvän kalakeittoliemen. Seitä kaveriksi ja tulee loistava keitto.

Nyt vasta muistin tuon niksin- eli kerran näin Hakaniemen kauppahallissa myytävän ruotoja eli
ylijääneitä kalanpaloja siitä kun fileerataan. Tosi halpa kilohinta!!
Sitten kerran ostin. 50 senttiä meni ja sain ihan mukavasti kalaa!!
Tein kalakeiton.

Minun vinkit (osa varmaan jo tulleita?):

Käytä kananmunia! Niissä on rasvaa ja proteiinia, monipuolisesti kivennäisaineitakin. Tee kananmunakastiketta, omeletteja, munamaitoa halpaan laatikkoruokaan, pannukakkua...

Rajoita ruoka-annoksia järkevästi, samoin maidon kulutusta. Kukaan ei tule kärsimään siitä että lapset juovat vain 3 lasillista maitoa per päivä (= suositeltu 6dl), eli yksi lasillinen per ateria, eikä varsinkaan ruoan annosteleminen ole huono idea. Miehet tunnetusti mättävät lautasilleen liikaa ihan jo tavan vuoksi.

Syökää parina päivänä lounaaksi esim. uunissa tehtyä ohrapuuroa marjojen kanssa. Säästää sekin rahaa mukavasti.

Älkää käyttäkö kevyttuotteita. Normaalirasvainen vaihtoehto pitää nälän parhaiten poissa!

Hernekeitto n. 70 snt purkki. Leivot sämpylää itse. Pehmeänä menee pelkällä voillakin.. Sitten teet vaikka makaronilaatikkoa, keittoa, riisipuuroa, kaurapuuroa, nuudeleita. Ruokajuomaksi vettä ja tee sämpylät veteen niin ei tarvitse "tuhlata" maitoon niin paljon (meillä ainakin menee normaalisti sitä hirveästi..).

Minun vinkit (osa varmaan jo tulleita?):

Käytä kananmunia! Niissä on rasvaa ja proteiinia, monipuolisesti kivennäisaineitakin. Tee kananmunakastiketta, omeletteja, munamaitoa halpaan laatikkoruokaan, pannukakkua...

Rajoita ruoka-annoksia järkevästi, samoin maidon kulutusta. Kukaan ei tule kärsimään siitä että lapset juovat vain 3 lasillista maitoa per päivä (= suositeltu 6dl), eli yksi lasillinen per ateria, eikä varsinkaan ruoan annosteleminen ole huono idea. Miehet tunnetusti mättävät lautasilleen liikaa ihan jo tavan vuoksi.

Syökää parina päivänä lounaaksi esim. uunissa tehtyä ohrapuuroa marjojen kanssa. Säästää sekin rahaa mukavasti.

Älkää käyttäkö kevyttuotteita. Normaalirasvainen vaihtoehto pitää nälän parhaiten poissa!

Jepulis, nuo munat on ne joihin pitäis enempi panostaa. Oon ymmäränyt, että ovat tosi hvyiä proteiinin lähteitä, samoin hyvän rasvan. Munakasta tehdäänkin aika usein, kun on hoppu saada äkkiä ruokaa. Kelpaa onneks kaikille. Ja itse tykkään keitetyistä leivän päällä. Mutta. Kun nykyään mun vatsa panee jo stopin tuollaiselle.(lainatakseni nykyään suosittua mainosta):) Taitaa olla sappivaivaa...
Tuota oharapuuroa aika usein teenkin, siitä tykätään kovin. Samoin riisipuurosta, juuri tänään tein iltapalaksi mustuikkakeiton kanssa.
Tuota maidonjuontia...sitä en edellenkään oo mitenkään rajoittanut. Kun tuntuu, että on se sentään terveellistä, ja jos lapset sitä haluavat juoda, niin juokoot, saa siitä kalkkia ja d-vitaminia ainaskin.
Näin sitä siis pärjäillään, nälkää ei nähdä, mutta tarkan laskemisen oon varmaan jo niin omaksunut, etten muuten vois elääkään..:)
Niin, ja monesti annostelen pienemmille pojille ruuan lautaselle. Näyttää, että usein niillä silmät söis enempi kuin vatsa vetää. Sanon aina, että lisää saa ottaa, turha sitä lautasta on heti niin täyteen tupata.

[QUOTE="vieras";22061788]joo, just . meitä 7 henkee, meillä 50 e rahaa viikoks.teillä rutkasti enemmän![/QUOTE]

Juu, tuo oli senhetkinen tilanne.. Sen jälkeen on ollut vaihtelevaa, enimmäkseen tiukkaa, nyt on ensiviikoksi.noin 100 euroo. Hyvin me sillä pärjätään, pakkasessa on niin paljon ruokaa, ei tartte kuin maitoo, leipää, juustoo, makkraa yms ostaa kaupasta.
Mutta tosi se vaan on, kun viikosta toiseen, vuodesta toiseen on vaan näin vähän rahaa käytösssä, kyllä se pistää elämisen joskus tiukille. Kun täytyy ostaa joskus jotain muutakin kuin ruokaa, niin siitä täytyy entisestään nipistää, että saa sitä muuta tarpeelista hankittua.

Yhteistyössä