En tiedä huijasinko, mut pakko oli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Soitin aamulla töihin, et olen kipeä. Ja niin olenkin, tosi karmeassa flunssassa. Lapset on myös vielä toipilaita. Toisella oli vielä eilen niin paljon kuumetta, että olisin joka tapauksessa joutunut jäämään kotiin tänään (yksi kuumeeton päivä ). Kun soitin töihin, en puhunut mitään siitä, et lapsikin on kipeä. Jos tämä nimittäin jatkuu (taannoin lapsi oli viikon kipeänä ), niin joutuisin loppuviikon olemaan palkattomasti pois. Tai sitten miehen pitäisi olla pois ja jättää kertomatta, et minä olen jo alkuviikon hoitanut lasta. Palkattomiin päiviin ei nyt ole varaa, kun rahat on tiukilla ja joka tapauksessa joudun nyt alkuviikon olemaan oman sairastumisen takia poissa töistä. Törkeää huijaamista ehkä, mut pakko mikä pakko. Saan olla 3 päivää oman tai lapsen sairauden takia ilman lääkärintodistusta.

Oikein teit. Kun olet sairauden vuoksi työkyvytön, se on riittävä syy olla pois työstä. Muuta työnantajan ei tarvitse tietää. Parantele flunssaasi rauhassa ja hyvällä omallatunnolla!

Ihan oikein toimit, kipeänä ei SAA mennä töihin! Yksi tuttava kuoli 31-vuotiaana sydänlihastulehdukseen, ei hoitanut flunssaansa ja kävi vain töissä... Lisäksi on inhottavaa mennä tartuttamaan työkavereita.

Meillä lapsen sairauspäiviä ei lasketa vuoden mittaan, mutta omat kyllä. En muista paljonko niitä sai olla, joten "turhaan" en viitsi niitä kartuttaa. Ja lääkäriin on lapset kuitenkin vietävä. Koskaan ei etukäteen tiedä, millaisia s-lomia oikeasti vuoden mittaan on tulossa. Tosin palkattomuuden riski on aina olemassa lapsen sairastaessa, mutta aika hyvä etu tämä on, että saa kolmeltakin päivältä palkkaa, vaikkei työssä olekaan.

Ja meillä vaaditaan todistus heti ekasta päivästä itseltänikin, joten se siitä. Ja usein se on mennyt niin, että kun olen hoitanut ensin lapsia kotona, sairastun lopulta kuitenkin itsekin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Ja meillä vaaditaan todistus heti ekasta päivästä itseltänikin, joten se siitä. Ja usein se on mennyt niin, että kun olen hoitanut ensin lapsia kotona, sairastun lopulta kuitenkin itsekin :/

Meillä ei vaadita, mut kyllä mä sen saisin, jos nyt lähtisin hakemaan. Ääni pois, särkylääkkeen voimin pystyssä ja nokka vuotaa tauotta. En taida ihan olla asiakaspalvelukunnossa, joten saikkua saisin. Mutta en lähde puolikuntoisten lastan kanssa linkkarilla lääkäriin, kun ei ole pakko sitä todistusta hakea.

Mä tein melkein samoin. Ilmoitin aamulla itseni ja pienimmän sairaaksi. En kertonut mitään siitä, että myös keskimmäinen on kipeä. Ihan kaiken varalta. Vaik oikeasti on se tilanne, että pitäs päästä töihin, yks homma pitäs saada tällä viikolla valmiiksi. Nyt vaan oon ite 38 asteen kuumeessa, enkä jaksa mitään, ja pystyssä huimaa. Kipeät lapset tuijottaa Disney Chanelia, uunissa on raskalaiset ja nuggetit ja saavat lisäksi pätkän kurkkua, eikä varmaan tarvii syödä edes pöydässä, mä kun en jaksa istua siellä itsekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mä tein melkein samoin. Ilmoitin aamulla itseni ja pienimmän sairaaksi. En kertonut mitään siitä, että myös keskimmäinen on kipeä. Ihan kaiken varalta. Vaik oikeasti on se tilanne, että pitäs päästä töihin, yks homma pitäs saada tällä viikolla valmiiksi. Nyt vaan oon ite 38 asteen kuumeessa, enkä jaksa mitään, ja pystyssä huimaa. Kipeät lapset tuijottaa Disney Chanelia, uunissa on raskalaiset ja nuggetit ja saavat lisäksi pätkän kurkkua, eikä varmaan tarvii syödä edes pöydässä, mä kun en jaksa istua siellä itsekkään.

:hug: paranemisia teille. Mä en sentään ole kuumeessa (hyvin harvoin olen), mut olo on silti karmea.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Jos olet itse kipeä,ei siihen vaikuta se että lapsi kipeä.
Ei siitä mitään mainita tarvitse,usein sairastetaan samaan aikaan.

No näinhän se on, mut jos tuo lapsi ei nyt parane tässä lähipäivinä, niin joudun olemaan koko viikon pois (tai sitten mies loppuviikon) ja mä periaatteessa nyt hoidan sairasta lasta kotona tän alkuviikonkin, vaikka olenkin oman sairauden takia pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

Meillä ei vaadita, mut kyllä mä sen saisin, jos nyt lähtisin hakemaan. Ääni pois, särkylääkkeen voimin pystyssä ja nokka vuotaa tauotta. En taida ihan olla asiakaspalvelukunnossa, joten saikkua saisin. Mutta en lähde puolikuntoisten lastan kanssa linkkarilla lääkäriin, kun ei ole pakko sitä todistusta hakea.

Jep. Meillä junnulla ollut kuumetta pe asti, joten mentävä on. Tytöllä alkoi eilen, kova yskä ja korvat kipeät. Me saatiin onneks iltapäiväaika, mies lähtee sit sen verran aikaisemmin kotio töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

:hug: paranemisia teille. Mä en sentään ole kuumeessa (hyvin harvoin olen), mut olo on silti karmea.

:hug: paranemisia sinnekin suuntaan. Särkynlääkkeen ja kurkkupastillien voimalla porskutetaan, mut kaipa tää tästä. Pienin on onneksi jo paremmassa kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja no :
ei ole törkeätä, pomos saa sun saikusta korvauksen kelalta kuitenkin itse.
Ite ihan samoin tekisin, takuulla moni, moni muukin

Pomo saa korvauksen kelalta jos sairausloma kestää yli 7 arkipäivää.

Joo, me pienten lasten äidit ollaan sikäli huono valinta työntekijöiksi, että sairastetaan paljon. Mä en ennen äitiyslomia ollut juuri koskaan pois töistä. Nyt kun lapset on päiväkodissa, niin olen jatkuvasti kipeänä itsekin. kaikki mahdolliset räkätaudit kulkeutuu meille nykyään. Onneksi työnantaja on toistaiseksi suhtautunut ymmärtäväisesti liian usein toistuviin poissaoloihin. Ei auta vaikka mies jäis lasten kanssa, kun mä saan kuitenkin tartunnan aina itsekin :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps:
On se hyvä etu on palsta jolta naisvaltaisen alan työantajakin kuulee totuuden. Tiesinpä minä tämän jo mutta eipä tarvitse uskoa selityksiä.

Noh, mulla on viime vuodelta tasan 4 poissaolopäivää, omien ja kahden lapsen sairauksien vuoksi, vanhimman yli 10-vuotiaan sairauksien vuoksi, en saakaan olla kotona sairaana.

Ja kerropa sinä sitten kumpi sinusta on parempi. Sitoutunut työntekijä, joka tekee jopa kotoa sairaana, tai lasten sairastaessa niitä töitä joita pystyy. Joka vuorottelee miehensä kanssa, jopa saman päivän aikana, että tärkeät kokoukset yms. tulee hoidettua. Vai se joka on yhtäjaksoisesti sen 3 päivää hoitamassa lapsia. Kun lain kirjaimen mukaan sairaan lapsen hoito-oikeus kai päättyy, jos käyn palaverissa tiistaina, kun lapsi on sairastunut maanantaina. Oma työnantajani ottaa mut mieluusti siihen palaveriin tiistaina, kuin että siirtäisi kaikkien muiden ohjelmia, ja antaa mun hoitaa keskiviikkona tarvittaessa lasta.

Niin ja meillä muuten lapsia olisi jäänyt hoitamaan lasten isä, jollei mulle olisi iskenyt kuume. Nyt mulla painaa deadline päälle, ja todennäköisesti keskiviikkona töissä tärkeässä palaverissa, ja sitten pitkä ilta päälle, jotta saa hommat tehdyksi. Meillä muutenkin kalenterin kanssa katsotaan, kumpi voi olla pois, ja mitä asiota pitää tulla hoidetuksi. Eli meillä oli arvioitu, että mun on tärkeämpi olla töissä ma ja ti, kuin miehen ja molemmilla keskiviikko-aamuna palaveri, josta ei voi olla pois. Eli siihen sitten soitetaan apua. Mun työnantajani kustantaa sairaalle lapselle myös hoitajan kotiin, mutta sitä ei ole silti pakko ottaa. Ja meillä ensisijainen vaihtoehto on vanhempi.

Yskin tässä juuri keuhkoja pihalle, kuumetta edelleen se 38, eli en ole työkykyinen huomennakaan. Harmi vaan etten pysty tekemään tuota hommaa kotoa, ne mappaykset olisivat kyllä onnistuneet puolikuntoisena täältäkin, eikä olisi niin paljon muuta tekemistä sitten enää jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jeps:
On se hyvä etu on palsta jolta naisvaltaisen alan työantajakin kuulee totuuden. Tiesinpä minä tämän jo mutta eipä tarvitse uskoa selityksiä.

Niin..ja eräällä miesvaltaisella alalla on ihan annettu "epävirallinen" vinkki ylemmältä taholta ilmoittautua itse sairaaksi, jos lapset sairastaa :laugh: Niin erilainen on taas miesten ja naisten maailma. Kuka hullu sitä nyt palkatonta ottaa moisen takia - paitsi me tunnolliset akkaväen edustajat :D

Yhteistyössä