en tiedä,mitä tehdä? rahan lainaamisesta...prkle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vitut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vitut

Vieras
appi ja noppi lainas noin kuukausi sitte meiltä 250e. no sovittiin että maksaa 1.12 takaisin. ajattelin että no niinhän ne maksaa kun sanoin vielä että tiedän pitää maksaa sitten varmasti. no nepä tuli sit 1.12 meillä käymään. ei puhettakaan ollut rahasta eikä mistään,.ajattelin että en viitsi heti kinuta sitä maksaa varmasti kyllä takaisin. nyt sitten kävi eilen uudestaan. huikkas vaan appi kun lähtivät että hoitaa kyllä velat, niin mies vaan siihen piipitti vittu vastukseksi että ei niillä kiire ole:O ja ei helevetti että hermostuin. sanoin vaan että pakko maksaa enkä hyväksy mitään 20euron eriä takaisin vaan koko summa kerralla. siitäkös appi riemastu ja paiskas oven täysillä kiinni. illala soitti miehelle että vihaa mua kun kerjään velkoja noin törkeästi takaisin. no ei siinä jos rahaa ois ja lapsia i meillä olisi niin vellala ei ehkä ois niin kiire. mutta meillä on 3lasta ja joulu tulossa. luulin että voin luottaa että maksavat. mutta nytkin aamulla tuli miehen siskolta miehelle viesti että pitää ymmärtää isä ja äiti vanhoja,eikä niillä ole varaa maksaa takaisin. ja vitut! 60vuotiaita on ite pelaa omat rahansa ja tuhlaa ties mihin. kiva kun sillä 250eurolla ois saanut lapsille lahjat ja melkein koko joulun meille. nyt ite joudutaan kärsiin kun tiukkaa. vittu mikä sika tuo ukkoki... ja pakko muka oli silloin lainata kun anoppi tarvi lääkkeitä ja mihin lie paskaan sen rahan.

Ette lainaa ikinä enää, jos teillä ei ole varaa olla saamatta niitä takaisin. Näin pitäisi aina toimia. Jos heillä ei ole varaa lääkkeisiin, niin hakevat sosiaalitoimistosta tai diakoniasta.

[QUOTE="vieras";25182779]Ette lainaa ikinä enää, jos teillä ei ole varaa olla saamatta niitä takaisin. Näin pitäisi aina toimia. Jos heillä ei ole varaa lääkkeisiin, niin hakevat sosiaalitoimistosta tai diakoniasta.[/QUOTE]
Eli sanoisin, että omaa syytänne on myös, että olette tuossa tilanteessa. Rahanlainaajia tässä maailmassa riittää.

Tämä palstailu on kyllä avartavaa. Täälä kuulee välillä juttuja, joita ei voisi omassa maailmassa edes kuvitella...

Siis mun tuttavapiirissä kaikki kuuskymppiset on edenny urallaan niin, että palkankorotukset on otettu plakkariin ja palkka on sitä tasoa, että ei oikein enää tiedä, mihin sen käyttäisi, kun omat lapsetkin on jo lähteneet pois kotoa ja asunnon voinut vaihtaa pienempään jne. Näille mun tuntemille kuuskymppisille ne ulkomaan matkustelut, kalliit harrastukset ja shoppailut, mitä sillä rahalla saa, ei kuitenkaan tuo sitä sisältöö elämään, mitä ne kaikkein eniten haluaa, vaan sitä sisältöä haetaan nimenomaan lastenlasten avulla. Mulla ainakin on enemmän ongelmana se, että miten saan noille isovanhemmille taottua päähän, että haluan opettaa lapsilleni, ettei raha kasva puissa ja kaikkee elämässä ei saa sillä, että pyytää isovanhempia ostaan. Taas joulun alla joutunu miettimään tätä juttua...

En tosin tiedä, olisinko oikeestaan halunnu kuulla, että on sellasiakin isovanhempia, jotka itsekkäästi oikeestaan kavaltaa lapsenlapsiensa jouluun tarkotetut rahat omiin käyttötarkotuksiinsa... :( Tasan ei mee nallekarkit. :(

en kyllä ikinä lainaa kenellekkään, ellei ole kyse elämästä ja kuolemasta. Lainaamisella saa aikaan vaan riitoja, harmi kyllä.

Mun yksi kaveri on oikea lainailija (ei multa kylläkään), mutta sitten ihmettelee miksi hänelle suututaan kun hän ei maksa takaisin, vaan käyttää rahansa elämiseen. Eli hänen mukaansa hänellä on oikeus elää, shoppailla ja matkustella, vaikka on velkaa muille.

[QUOTE="Hmmm";25182826]Tämä palstailu on kyllä avartavaa. Täälä kuulee välillä juttuja, joita ei voisi omassa maailmassa edes kuvitella...

Siis mun tuttavapiirissä kaikki kuuskymppiset on edenny urallaan niin, että palkankorotukset on otettu plakkariin ja palkka on sitä tasoa, että ei oikein enää tiedä, mihin sen käyttäisi, kun omat lapsetkin on jo lähteneet pois kotoa ja asunnon voinut vaihtaa pienempään jne. Näille mun tuntemille kuuskymppisille ne ulkomaan matkustelut, kalliit harrastukset ja shoppailut, mitä sillä rahalla saa, ei kuitenkaan tuo sitä sisältöö elämään, mitä ne kaikkein eniten haluaa, vaan sitä sisältöä haetaan nimenomaan lastenlasten avulla. Mulla ainakin on enemmän ongelmana se, että miten saan noille isovanhemmille taottua päähän, että haluan opettaa lapsilleni, ettei raha kasva puissa ja kaikkee elämässä ei saa sillä, että pyytää isovanhempia ostaan. Taas joulun alla joutunu miettimään tätä juttua...

En tosin tiedä, olisinko oikeestaan halunnu kuulla, että on sellasiakin isovanhempia, jotka itsekkäästi oikeestaan kavaltaa lapsenlapsiensa jouluun tarkotetut rahat omiin käyttötarkotuksiinsa... :( Tasan ei mee nallekarkit. :([/QUOTE]

Sama se on mun tuttavapiirissä mutta kuitenkin kavereiden kautta kuulee ihan uskomattomia juttuja juuri näistäkin asioista.

Minusta ap:n olisi kannattanut olla veetuilematta, mutta sen sijaan sanoa ystävällisesti, että te tarvitsette ne rahat lasten joulun järjestämiseen. Se voisi tehota paremmin kuin appivanhempien suututtaminen.

Olen aivan samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa; rahaa ei kannata missään tapauksessa lainata, jos sen takaisin saaminen johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä on välttämätöntä. Sen rahan saa takaisin ajallaan tai sitten ei. Siihen ei voi välttämättä itse vaikuttaa. Pojan on tietysti vaikea olla antamatta vanhemmilleen, mutta jos kyse oli jostain lääkemenoista, niin eihän kukaan tarvitse noin paljon kerrallaan siihen tarkoitukseen:O

Sama se on mun tuttavapiirissä mutta kuitenkin kavereiden kautta kuulee ihan uskomattomia juttuja juuri näistäkin asioista.

Minussa lapsiltaan lainaavat vanhemmat eivät herätä mitään ihmetystä, mutta enpä ole itsekään mikään lääkäri tms. ammatiltani vaan keskipalkkainen työmyyrä. Jos tekee pienipalkkaista työtä koko ikänsä tai on sairauseläkkeellä, niin eipä sitä rahaa kauheasti ole sitten eläkeikäisenä, mutta menoja saattaa olla paljonkin sairauksista johtuen. Minun eläkkeeni tulee olemaan n. 1000 €/kk ja epäilen että sen tuhlaamisessa ei liene suurtakaan ongelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25182888:
Minussa lapsiltaan lainaavat vanhemmat eivät herätä mitään ihmetystä, mutta enpä ole itsekään mikään lääkäri tms. ammatiltani vaan keskipalkkainen työmyyrä. Jos tekee pienipalkkaista työtä koko ikänsä tai on sairauseläkkeellä, niin eipä sitä rahaa kauheasti ole sitten eläkeikäisenä, mutta menoja saattaa olla paljonkin sairauksista johtuen. Minun eläkkeeni tulee olemaan n. 1000 €/kk ja epäilen että sen tuhlaamisessa ei liene suurtakaan ongelmaa...

Ei munkaan eläke tule sen suurempi olemaan mutta toisaalta ei mulla olis kyllä koskaan myöskään varaa lainata mun vanhemmille jos sellanen tarve tulis.
Ja aloittajan viesti kuulosti kyllä siltä että anoppi ja appi eivät vaikuta ihan kamalan luotettavilta niin en tiedä miksi sitten on pitänyt lainata noin iso summa ja juuri ennen joulua.

no mulla oli vastaava tilanne, eikä kyllä joulukaan tulossa. mutta lainasien eräs juhannusatto mun ystävälle rahaa, kun sillä ei ollu muka ostaa lapsille ruokaa. lupas maksaa palkkapäivänä sen kuun lopussa, tosi asiassa maksoi haukkujen kera vasta puolen vuoden päästä takaisin

Jospa teet jatkossa miehellesi selväksi että te ette lainaa kelleen,ei sisaruksille ei kummankaan vanhemmille vaikka tulipalo tulisi ja veisi kodin ei siis kelleen lainata rahaa kun siitä tulee vaan haukut perään ja lahjoittaa ne pitääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25182888:

Ei munkaan tuttavapiiri koostu lääkäreistä tai muista korkeapalkkaisista, vaan ihan tavallisista työtä tekevistä ihmisistä, jotka on järjestänyt raha-asiansa sen verran fiksusti, että kuusikymppisenä on asuntolainat jo maksettu pois ja kun ne omat lapsetkaan ei ole enää elätettävinä, niin sitä rahaa ei todellakaan enää kulu samaan malliin kuin lapsiperheessä, vaikka palkka vielä kilahtaa tilille joka kuukausi.

Mutta kuten sanottu, palstailu avartaa.

Yhteistyössä