en vaan tajua. miten esim yh-äideillä ei olisi varaa jäädä lapsen kanssa kotiin ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä olin kotiäiti ja yh ja silti kävin esim risteilyillä ja ja hankin auton.
Helppoa se oli! Olin töissä aina kun lapsi oli isänsä luona, eli joka toinen viikonloppu ja aina siinä välissä tein iltoja ja lapsi oli mummun ja muffan luona.
Järjestelykysymys, ainakin mun tilanteessa oli.

Niin, tää onnistuu mikäli tosiaan on työ missä voi tehdä oman mielensä mukaan vuoroja...

Joillekin on järjestelykysymys, joillekin ei. Mun exä asui tuhannen kilometrin päässä, eikä koskaan ottanut lasta. Ei myöskään mihinkään kuluihin koskaan ole osallistunut. Elari tulee kunnan kautta, koska herra ei koskaan maksa. Miniminä tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja Piuha:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä olin kotiäiti ja yh ja silti kävin esim risteilyillä ja ja hankin auton.
Helppoa se oli! Olin töissä aina kun lapsi oli isänsä luona, eli joka toinen viikonloppu ja aina siinä välissä tein iltoja ja lapsi oli mummun ja muffan luona.
Järjestelykysymys, ainakin mun tilanteessa oli.

Niin, tää onnistuu mikäli tosiaan on työ missä voi tehdä oman mielensä mukaan vuoroja...

Joillekin on järjestelykysymys, joillekin ei. Mun exä asui tuhannen kilometrin päässä, eikä koskaan ottanut lasta. Ei myöskään mihinkään kuluihin koskaan ole osallistunut. Elari tulee kunnan kautta, koska herra ei koskaan maksa. Miniminä tietysti.

Niinkun kirjoitinkin niin järjestelykysymys, ainakin mun tilanteessa.
En mitenkään väitä, että mä olin parempi koska olin kotona, eikä sitäkään ihanuutta kauan kestänyt vaan menin kyllä töihin ja vein lapsen päiväkotiin kun vastaan tuli niin hyvä kokopäivätyö etten viitsinyt kieltäytyä :)

muoks. muuten sun exä kuulostaa samalta kun sun, elarit tulee miniminä ja nekin kaupungin kautta kun ei exä suosiolla maksa. Eikä koskaan ikinä osallistu mihinkään kuluihin, ei edes silloin kun itse rikkoo jotain meidän tavaroita tms :kieh:

Mä asun yksiössä ja maksan vuokraa melkein 700 euroa kuussa. Enkä todellakaan asu Hesan keskustassa vaan lähiössä. Säästöjä ei ole eikä tule.

Että jos mä tästä vielä yh-äipäksi ryhtyisin, niin en tasan tarkkaan pystyis jäämään kotiin kovinkaan moneksi kuukaudeksi äitiysloman jälkeen.

Kovin paljon on kiinni siitä, missä asuu. Jossain v*tun Kemijärvellä onkin varmaaan ihan yks ja sama, onko töissä vain sossun elättinä, mutta Hesassa on vähän eri meininki. Eikä tarvi sanoa, että muuta pois, en muuta. Muualla ei ole töitä. En mä tänne muuten olis muuttanutkaan, jos kotiseudulla olis ollut töitä.

Nina TA Mikkosen kaltaiset vatipäät, jotka ei näytä tajuavan todellisesta elämästä p*skan vertaa, vois pitää turpansa kiinni.

Ugh, olen puhunut.

Niin pointti oli siis siinä että Mikkoska aikoo olla kotona myös silloin kun lapset palaa koulusta koska äitille pitää päästä heti kertomaan kaikki jutut yms yms.
Eihän silloin saa rahaa mistään niin millä silloin oikeesti vois elää monta vuotta? Ninan pojat on nyt 6 ja 5 muistaakseni joten ei ole enää useampaan vuoteen saanut kotihoidontukea.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Riippunee elämäntilanteesta. Kuinka kauan on töissä ollu, millasta äippärahaa ym saa, onko saanut säästettyä, onko asuntovelkaa...

suomessa on kuitenkin sosiaaliturva joka auttaa tarvittaessa niin että jokainen pärjää.. inoihin voi sopia lyhennysvapaita jne..

Että ottaisi vaikka 6 vuotta lyhennysvapaita eriä asuntolainaan, jotta voisi olla kotona siihen saakka kun lapset menevät kouluun "tarhautumaan" ja "laitostumaan"?

Alkuperäinen kirjoittaja EI oikeasti mahdollista jäädä kotiin :(:
Että ottaisi vaikka 6 vuotta lyhennysvapaita eriä asuntolainaan, jotta voisi olla kotona siihen saakka kun lapset menevät kouluun "tarhautumaan" ja "laitostumaan"?
Mahtaiskohan pankki edes antaa 6 vuotta lyhennysvapaata yhteen menoon?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
kun tota mikkosta aina suomitaan siitä ,että vois ääni kellossa muuttuu jos asuis yh:na jossain, että ylistäiskö vielä sitä kotiäitiyden "paremmuutta".miksi ei ylistäisi ??

miten muka yh:lla ei ole varaa jäädä kotiin jos haluaa ???? kyllä mä tiedän montakin yh:ta jotka ovat olleet hoitovapailla jne.

ja kyllä, en avaa sateenvarjoa, vaikka tästä tuleekin niskaan vaikka mitä paskaa.

Suurin osa mun tuntemista yksinhuoltajista on ollut kotihoidontuella. Juuri heillä yleensä on varaa. Jos ei ole asuntovelkaa, saa toimeentulotukea aivan saman verran kuin normiäiti suomessa tienaisi palkkaa. palkasta kun yksin maksaisi verot ja asumisen ja hoitomaksut, niin eipä juhlittaissi. Suurin osa saa enemmän olemalla kotona kotihoidontuella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja EI oikeasti mahdollista jäädä kotiin :(:
Mahtaiskohan pankki edes antaa 6 vuotta lyhennysvapaata yhteen menoon?

Ja voisko sitä saada vuokrasta pari, kolme vuotta maksuvapaata?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa mun tuntemista yksinhuoltajista on ollut kotihoidontuella. Juuri heillä yleensä on varaa. Jos ei ole asuntovelkaa, saa toimeentulotukea aivan saman verran kuin normiäiti suomessa tienaisi palkkaa. palkasta kun yksin maksaisi verot ja asumisen ja hoitomaksut, niin eipä juhlittaissi. Suurin osa saa enemmän olemalla kotona kotihoidontuella.
Suurin osa mun tuntemistani äideistä on ollut hoitovapaalla. Mutta vain hyvin harva sen paremmin parisuhteessa kuin yh:nakaan on ollut lasten kanssa kotona enää sen jälkeen, kun nuorin lapsista on täyttänyt 3 vuotta ts kotiäitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Suurin osa mun tuntemistani äideistä on ollut hoitovapaalla. Mutta vain hyvin harva sen paremmin parisuhteessa kuin yh:nakaan on ollut lasten kanssa kotona enää sen jälkeen, kun nuorin lapsista on täyttänyt 3 vuotta ts kotiäitinä.

kotihoidontuella tuskin kukaan elää. siis 200 eurolla. Ihmiset vain tekevät kuten muutkin. On nyt tällä hetkellä tapana olla kunnes nuorin 3v ja muuta ei suvaita, ei kauemmin olevia tai vähemmän aikaa olevia.

Musta aika törkeetä. Ei täällä kukaan vahdi mitä esim. sinkkujen kuulu tehdä tai miten heidänkuuluu elämänsä elä. Törkeetä, että äidit juuri toisilleen susia.

Mä vähän epäilen, että sossusta ja Kelasta sais yhteensäkään sitä reilua puoltatoista tonnia kuussa nettona, mitä esim. itse saan palkkaa... Kas kun toimeentulotuessa, asumistuessa ja muissa tuissa on omat norminsa ja omavastuuosuutensa. Esim. vuokrasta huomioidaan maksimissaan tietty summa asumistuessa ja toimeentulotuessa, loppu on hoidettava itse riippumatta siitä, paljonko vuokraa joutuu oikeasti maksamaan.

Tietääkö teistä kukaan, kauanko sossu olisi valmis maksamaan perheelle toimeentulotukea, jos jäisi kotiin ja kieltäytyisi kaikista tyäkkärin jutuista? Niin kursseista kuin töistäkin? Entä työkkäri...voiko vaikka 20 kertaa peräkkäin kieltäytyä aina kaikista kursseista ja työstä, sitten karenssin jälkeen saisi taas päivärahaa? Vai onko työkkärillä joku raja siihen, montako kertaa töistä voi kieltäytyä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Niin pointti oli siis siinä että Mikkoska aikoo olla kotona myös silloin kun lapset palaa koulusta koska äitille pitää päästä heti kertomaan kaikki jutut yms yms.
Eihän silloin saa rahaa mistään niin millä silloin oikeesti vois elää monta vuotta? Ninan pojat on nyt 6 ja 5 muistaakseni joten ei ole enää useampaan vuoteen saanut kotihoidontukea.

No tuota mäkin ajoin takaa...enkä tajua, miten kotihoidontuki tai parin vuoden lainanlyhennysvapaat tähän asiaan auttaa, koska kotona on oltava kunnes lapset muuttaa pois? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Mä vähän epäilen, että sossusta ja Kelasta sais yhteensäkään sitä reilua puoltatoista tonnia kuussa nettona, mitä esim. itse saan palkkaa... Kas kun toimeentulotuessa, asumistuessa ja muissa tuissa on omat norminsa ja omavastuuosuutensa. Esim. vuokrasta huomioidaan maksimissaan tietty summa asumistuessa ja toimeentulotuessa, loppu on hoidettava itse riippumatta siitä, paljonko vuokraa joutuu oikeasti maksamaan.

asuminen. esim kaupungeissa jos äiti ja 2 lasta, niin kolmio on sopiva asunto. sen vuokra voi olla noin 800 euroa.
Kyllä minusta tulee aivan kevyesti lapsilisistä, elatustuista, asumistuesta, ja toimeentulotuesta tuo 1500.
siis asuminen maksetaan toimeentulotuesta erikseen mitä jää asumistuella maksematta.
ja sitten oliko niin että asumisen jälkeen pitää jäädä 400 muuhun
toinen henkilö 300
seuraava 200
minusta tulee aivan reilusti paljon isompi toimeentulotuki kuin sun palkka on ap.
toieentulotuki kustantaa erikseen sähköt ym.
Kyllä saisi saman verran rahaa vaikka ei kävisi töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Niinpä.. Mulla ainakin on varaa jäädä kotiin, se lapsuus on kuitenkin niin lyhyt aika, ei sitä rahalla korvata.

mulla oli vara jäädä yh:na kotiin ja en ole katunut. Nautin siitä ajasta, nyt nautin töistä. Aika aikaansa kutakin ja lapsuus menee nopeasti

Olen sitä mieltä, että se, onko yh, ydinperheen äiti tai uusioperheen äiti, ei ole ratkaisevaa. Ratkaisevaa on kokonaisuus: tulot, menot ja elämän arvot. Moni yh saa enemmän rahaa ja lastenhoitoapua kuin joku "tavallinen" pariskunta yhteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

No tuota mäkin ajoin takaa...enkä tajua, miten kotihoidontuki tai parin vuoden lainanlyhennysvapaat tähän asiaan auttaa, koska kotona on oltava kunnes lapset muuttaa pois? :D

jos hän aikoo olla, niin sanooko hän, että kaikkein pitää olla?
Musta on naurettavaa että ihmiset jaksaa jankata samaa paskaa. Menkää itse telkkariin haukuttavaksi. Kaikki vain jauhavat selän takana paskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Edelleen:
Olen sitä mieltä, että se, onko yh, ydinperheen äiti tai uusioperheen äiti, ei ole ratkaisevaa. Ratkaisevaa on kokonaisuus: tulot, menot ja elämän arvot. Moni yh saa enemmän rahaa ja lastenhoitoapua kuin joku "tavallinen" pariskunta yhteensä.

Aivan. Eipä meidän lapsia kukaan mummo ilmaiseksi hoitaisi iltoja ojs menisin töihin... kuten tuo pampellsson kertoi, että ilmainen päivähoito kun itse töissä.

Musta on naurettavaa että ihmiset jaksaa jankata samaa paskaa. Menkää itse telkkariin haukuttavaksi. Kaikki vain jauhavat selän takana paskaa.

Ei hän sano, että kaikkien pitää olla, mutta hän sanoo kyllä että vain huonot äidit menevät töihin... :snotty:

Jos hän keskittyisikin vain itseensä ja omaan äitiyteensä, niin mitään kohuttavaa ei olisi.

Kyllä hän sanoi aivan selvästi että ne on huonoja äitejä jotka vie lapsensa hoitoon. Ei siinä ole kauheasti tulkinnanvaraa.

Kuule kun tuon Nina haukkuu töihin meneviä äitejä huonoiksi äiteiksi. Pitäisi sekin ämmä huolta vain omista asioista. Ja mikä hän soittamaan suutaan, kun kerran aloitti suhteen naimisissa olevan miehen kanssa.

Kukaan ei sitäpaitti ole pakottanut arvon Ninaa menemään telkkariin ja antamaan lehtiin haastatteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kukaan ei sitäpaitti ole pakottanut arvon Ninaa menemään telkkariin ja antamaan lehtiin haastatteluja.
Mutta se varmaan halusi. Ihan kuten miehensäkin marssi kutsumatta Puolustusvoimien pääsotaharjoituksiin maastopuku päällä vaatien itseään tituleerattavan herra majuriksi :D :D

Toisilla on, toisilla ei. Niin se vaan menee. Riippuu niin elämäntilanteesta. Mä olin hoitovapaalla yyhoona ollessani jokusen kuukauden ja joka kuukausi oli pakko tehdä keikkahommia ja puskea töitä oman firman eteen yötä myöten että sai rahaa. Sen verran oli olevinaan omaisuutta ja tuloja, että Kela ja sossu ei antaneet senttiäkään ylimääräistä (sain siis lapsilisän yh-korotuksen, kotihoidontuen + hoitolisän ilman kuntalisiä ja elarit, en esim. asumistukea tai toimeentulotukea koska olin yrittäjä), mutta todellisuudessa niitä tuloja ei juurikaan ollut ja oli pakko käydä töissä välillä.

Kummallinen keskustelu.
Jossain toisessa keskustelussa tällä samalla palstalla nämä samat naiset haukkuu sossun elätiksi ja että menkää töihin !
Ja nyt sitten oikein pitäisi jäädä sossun elätiksi, ja kotiäidiksi, jotta lapsella olisi Hyvä Olla ja Turvallinen Lapsuus sinne 18 ikävuoteen asti.
Siitähän tässä Mikkosen puheessa on kyse, eikä mistään että kotihoidontuella 3 ikävuoteen asti.

Kuten joku sanoi: kotiäidiksi voi jäädä vain köyhät elämäntapasosiaalipummit tai rikkaitten miesten vaimot. Tai sitten yh:t jotka asuu vuokralla??
Parisuhteessa elävä, omaa asuntoa maksava äiti (tai isä??) ei pysty jäämään kotiin lapsen täysi-ikäisyyteen asti, jos puoliso on tavallinen duunari joka saa jotain keskiverto palkkaa tai jopa vähemmän.

Yhteistyössä