Endomentrioosiako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minja

Vieras
Hei,

Olen 27-vuotias nainen ja kärinyt pitkään kroonisista jokapäiväisistä alavatsakivuista. Luin jostakin, että endometrioosissa kipu voi olla päivittäistä, kun taas toiset kokevat kovaa kipua vain kuukautisten aikaan.
TAUSTAA:
Minulla on ollut ennen kipuja kuukautisten kanssa mutta olen selvinnyt aika helpolla. Kipuja on ollut niin kauan kuin vain menkat on alkaneet, eli 12-vuotiaasta saakka mutta ei siis mitään sellaista josta en olisi selvinnyt.
Viime helmikuussa 2011 minulla kokeiltiin migreeninestolääkkeeksi topimaxia. Pian lääkityksen aloituksen jälkeen minlle alkoi ilmaantua vatsakipuja. Ensin tuntsin kipua kävellessä, sitten kipu alkoi olla jokapäiväistä alavatsassa. Kipu levisi pian myös kylkiin jonka vuoksi kävin terveyskeskuskessa useaan kertaan, ennen kuin minut lähetettiin sairaalaan tutkittavaksi. Sisäelimet on ultrattu, kaikki kunnossa. Sairaalassa naistentautien osastolla ultrattiin myös alavatsa, josta sieltäkään ei löytynyt mitään, joten sain lähetteen sisätautien puolelle, jossa lääkäri hermostui jo kipuihini ja "potki" minut ulos sairaalasta ja käski lopettaa Topimaxit. Lopetin lääkityksen ja odotin parisen kuukautta. Kivut eivät loppuneet ja kipuja saattoi tulla kohtauksenomaisesti yölläkin, jolloi nheräsin todella kovaan kipuun, joak rauhoittui litalginilla + särkylääkkeillä + lämpötyynyllä alavatsalle.
Heinäkuussa soitin naistentautien klinikalle ja pääsinkin uudestaan ultrattavaksi. Ei taaskaan näkynyt ultrassa mitään, joten lääkäri antoi kotiin 4 kuukauden kuurin terolut (keltarauhashormoni) pillereitä kiertopäivinä 15-24. Lääkäri epäili että vika olisi keltrauhasen tuotossa. Endosta sanoin sen verran ,että vaikka munasarjat näytti puhtailta, niin voihan sitä löytyä endoa vatsaontelosta.

Nyt olen neljä laattaa popsinut, enkä osaa oikein sanoa ovatko pillerit auttaneet. Noita kohtauksenomaisia kipuja minulla ei ole enää esiintynyt ja kipu vaihtelee päivittäin. On pieniä kipu päiviä ja on päiviä, jolloin kipu on kovempaa mutta koskaan kipu ei ole täysin poissa. Migreenit kyllä sen sijaan ovat räjähtäneet keltarauhasesta käsiin, joten yhtään enempää noita hormoneita en aio vetää. Minulle pitäisi joulu/tammikuussa tulla kontrollikäynti naistentautien klinikalle, joten mitä luulette, että mun pitäisi lekurille sanoa, jos se ei meinaa taaskaan ottaa mun kipuja tosissaan?

Kysynkin, onko täällä endopotilaita, joilla tuntuu alavatsakipuja joka päivä?

Endometrioosi voidaan todentaa vain tähystyksellä, joten vaadi lääkäriltäsi edes tähystys, jotta tuo endometrioosin mahdollisuus voidaan sulkea pois. Ennen diagnoosiani, minullakin kivut vain yltyivät niin, etten enää voinut kävellä saati olla missään asennossa. Tosin minulla näkyi ultrassa poikkeavaa, mutta endoa sitä ei edes ajateltu olevankaan ennen tähystystä. Mikään kipu ei ole normaalia ja ehdottomasti vaadi tarkempia tutkimuksia. Vaihda lääkäriä, jos sinua ei oteta tosissaan. Tsemppiä!

Yhteistyössä