Ensimmäinen ultra ja sikiön matala syke?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nainen87

Jäsen
26.07.2012
81
0
6
Kävin tänään ekassa ultrassa. Viikkoja 12. Sikiön syke oli vain 113. Kätilö sanoi että ihan normaali, vähän kierrellen vastasi. Olen kuullut että sikiön syke pitäisi olla n. 150 luokkaa. Onko jollain ollut vastaavaa? Onkohan ihan normaalia, vai pitäiskö oikeesti huolestua?

Onhan tuo varmaan keskivertoa alhaisempi, mutta olen kuullun alarajan olevan 110, mutta vaihteluhan siinä on tärkein kun tietty aika kuunnellaan. Ei kai siinä mitään jos se yhen kerran tai hetkittäin on noin alhaalla. Itsellä vaavin syke oli alun yli 140 jälkeen ollut pääsääntöisesti 120-130 väliin, eli periaatteessa matala. Älähän panikoi.

http://www.duodecimlehti.fi/ sivuilla sanotaan:
"Sikiön sydämen sykkeen normaali vaihteluväli on 100–180 lyöntiä minuutissa."
Tuon mukaan vois olla alle 110.
Ja tuo menee nyt johonkin sikiön rytmihäiriöstä kertovalle sivulle, mutta se ei ole se pointti, kun linkitin, vaan että tuo on "fakta artikkeli" eikä mitään suusta suuhun musta tuntuu ja olen kuullut, että vois olla niin tai näin, vaan että tuossa asia-artikkelissa mainitaan tuon sykkeen voivan olla alhaisemmillaan tuon.

Se sun ötökkä on vain ottanu sillä hetkellä rauhallisesti siellä :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon vastauksesta!:) Helpotti mieltä kyllä! Ihme ettei se kätilö kuunnellut sitä sykettä pidempään, ei antanut meidänkään kuunnella sitä kun noin. 10 sekunttia, jos sitäkään. Olisikohan naurettavaa soittaa vielä neuvolaan, jos voisivat kuunnella uudestaan siellä? Hössötänköhä liikaa :D

No eipäs näköjään aukeekaan sille mistä tuon tekstilainauksen otin, mutta tuolla sivustolla se oli kuitenkin. Googlettamalla löytyy kans tietoa, mutta kannattaa muistaa lähdekritiikki, kun on niin monta mielipidettä kuin kirjoittajaa melkein. Ja tottakai voit soittaa neuvolaan ja puhua tuosta ja sanoa, että on jäänyt niin mieltä vaivaamaan. Kyllä ne siellä neuvolassa ovat tottuneet vähästäkin hätäileviin mammoihin, (tässä yksi sellainen ;) ja neuvovat siellä!! :)

Yhteistyössä