Ensimmäistä kertaa häissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olemme nuori pariskunta ja saimme ensimmäistä kertaa elämässämme kutsun häihin, toisen nuoren pariskunnan. Häät ovat kesäkuun alussa, ensin vihkiminen kirkossa ja sen jälkeen ilmeisesti jossakin maatilalla(?) jatkot. Kyselin vanhemmiltani vinkkejä, mutta he eivät osanneet sanoa muuta kuin "anna lahjaksi mitä haluat, pukeudu mihin haluat". Kysyn siis täältä.

1. Soitanko morsiamen äidille ja kysyn, millaiset häät varsinaisesti ovat? Kutsussa ei ollut minkäänlaista infoa oikein mistään.

2. Pukeutuminen. Kysynkö tästäkin morsiamen äidiltä? Kutsussa ei jälleen tästäkään mainittu mitään. Kirkkoon kai yleensä pukeudutaan hienosti(?), mutta jos juhla on maatilalla, onko mahdollista, että hääpari olettaa, että jossain navetasa pitäisi olla puvut ja hienot vermeet päällä? Entä saako miehellä olla musta puku ja joku värillinen kauluspaita, vai pitääkö vuokrata sininen/harmaa puku? Luin jostain netistä hääetiketistä, mutta onko se nyt jossain navettahäissä niin tarkkaa?

3. Lahja. Kuinka paljon nuorelta opiskelijaparilta voi odottaa lahjarahaa. Hääkutsussa mainittiin, että lahjoja eivät halua, mutta tietysti siinä se tilinumero kuitenkin oli, eli pakkohan sitä jotain on antaa. Onko 20e/henkilö liian pihiä? Olisiko parempi ostaa 40e arvoinen lahja, näyttäisiköhän se arvokkaammalta? Mitähän ihmettä lahjaksi pariskunnalle, joista toista emme ole tavanneet ikinä ja toinen lusmuaa kotona sossun tuilla kaikki päivät eikä ilmeisesti edes harrasta mitään? Eikö sossun tuet kärsi siitä, jos tilille tulee yhtäkkiä satoja euroja häälahjarahaa?

4. Kuljetukset. Meillä ei ole autoa. Kirkolle pääsemme junalla, mutta maatila on 50 kilometrin päässä kirkosta pikkukylässä, johon ei kulje oikein mitään. Onko tuommoinen matka normaali etäisyys kirkosta jatkopaikalle? Kysynkö morsiamen äitiä järjestämään meille kyydin?

5. Ruoka-aineallergiat. Näistä kysyttiin kutsussa. Kuinka paljon allergioita sitä kehtaa/täytyy imoittaa? Minä olen vegaani, poikaystäväni ei, mutta hän taas on todella pahasti esim. maidolle ja gluteenille allerginen. Olisiko kohteliasta ilmoittaa vain, että minä en syö lihaa (en kehtaa pyytää sen kummemmin erikoisruokia, kun en siihen kuitenkaan kuole jos vähän maitoa tai kananmunaa syön) ja poikaystävä sitten vain jättäisi ottamatta ruokia, joissa on maitoa tai vehnää. Onko yleensä häissä niin paljon ruokavaihtoehtoja, että poikaystävä sieltä pystyy valitsemaan itselleen sopivat? Tuntuu pahalta pyytää maidotonta, koska eihän kai kukaan mitään maidottomia kakkuja ala tehdä kovin mielellään.

6. Muut kutsuvieraat. Onko kohteliasta kysyä, jälleen morsiamen äidiltä, ketä muita häihin on kutsuttu? Ihan vain kiinnostuksesta ja jos siellä tuttuja olisi, niin voisi helpommin itse pyytää kyytijärjestelyjä ja ehkä jopa yöpaikkaakin, ettei tarvitse tulla taksilla kotiin keskellä yötä. Sekään kun ei ihan halpaa ole.

7. Mitä muuta pitäisi tietää? En halua pilata toisten tärkeää päivää sillä, että uunoilen siellä kun olen ihan pihalla kaikesta.

Kiitos avusta jo etukäteen!

Ei tarvi mitään prinsessavaatteita, normaalit juhlavat vaatteet päälle. Tuo on silti aika riski pahasti allergisen olla kertomatta rajoitteista. Tietysti kerrotte ja maidoton/gluteiiniton ei ole nykyään mitään outoa vieraissa.
Taidat ap ottaa vähän turhaan paineita asioista. Kyytiasian voi mainita vaikka morsiamen äidille, kyllä meillä oltais kuskattu tarvittaessa,monessa autossa oli vain pariskunta ja siis tilaa jollekulle kyydittömälle. Aika kaukana kyllä se juhlapaikka.

Älä mene, viet mukanasi negatiivista energiaa. Haukut jo morsiusparista toista sossuloiseksi, miksiköhän nämä edes kutsuivat sinut?? Linkkaapa kysymyksesi sille morsiamen äidille...

Vaikka juhlapaikkana on maatila, niin kyllä sinne mennään ihan parhaissa vaatteissa (ovat tietty laittaneet talon ja pihan juhlakuntoon)! Värillinen kauluspaita on nykyisin oikein muodikas!

25e/nuppi on sopiva opiskelijalta. Jos lahjoja ei haluta niin niitä ei kannata viedä. Kortti kyllä.

Tottakai pyydätte maidotonta ja gluteenitonta ruokaa, kyllä he ovat ottaneet huomioon että allergisia voi tulla paikalle. Yleensä häätarjoilun järjestää pitopalvelun ammattilaiset.

Hyvä idea kysellä ja sopia jo etukäteen kyydeistä! Samalla kun ilmoittaudut, niin mainitset allergiat ja lihaton, ja kysyt että millä pääsette juhlapaikalle ja takaisin junalle. Häissä on talkoohenki voimakkaana ja joku aina lähtee mielellään kuskaamaan! Tai sitten otatte makuupussit mukaan ja nukutte tuvassa (tai navetanvintillä heinissä).

Olemme nuori pariskunta ja saimme ensimmäistä kertaa elämässämme kutsun häihin, toisen nuoren pariskunnan. Häät ovat kesäkuun alussa, ensin vihkiminen kirkossa ja sen jälkeen ilmeisesti jossakin maatilalla(?) jatkot. Kyselin vanhemmiltani vinkkejä, mutta he eivät osanneet sanoa muuta kuin "anna lahjaksi mitä haluat, pukeudu mihin haluat". Kysyn siis täältä.

1. Soitanko morsiamen äidille ja kysyn, millaiset häät varsinaisesti ovat? Kutsussa ei ollut minkäänlaista infoa oikein mistään.

2. Pukeutuminen. Kysynkö tästäkin morsiamen äidiltä? Kutsussa ei jälleen tästäkään mainittu mitään. Kirkkoon kai yleensä pukeudutaan hienosti(?), mutta jos juhla on maatilalla, onko mahdollista, että hääpari olettaa, että jossain navetasa pitäisi olla puvut ja hienot vermeet päällä? Entä saako miehellä olla musta puku ja joku värillinen kauluspaita, vai pitääkö vuokrata sininen/harmaa puku? Luin jostain netistä hääetiketistä, mutta onko se nyt jossain navettahäissä niin tarkkaa?

3. Lahja. Kuinka paljon nuorelta opiskelijaparilta voi odottaa lahjarahaa. Hääkutsussa mainittiin, että lahjoja eivät halua, mutta tietysti siinä se tilinumero kuitenkin oli, eli pakkohan sitä jotain on antaa. Onko 20e/henkilö liian pihiä? Olisiko parempi ostaa 40e arvoinen lahja, näyttäisiköhän se arvokkaammalta? Mitähän ihmettä lahjaksi pariskunnalle, joista toista emme ole tavanneet ikinä ja toinen lusmuaa kotona sossun tuilla kaikki päivät eikä ilmeisesti edes harrasta mitään? Eikö sossun tuet kärsi siitä, jos tilille tulee yhtäkkiä satoja euroja häälahjarahaa?

4. Kuljetukset. Meillä ei ole autoa. Kirkolle pääsemme junalla, mutta maatila on 50 kilometrin päässä kirkosta pikkukylässä, johon ei kulje oikein mitään. Onko tuommoinen matka normaali etäisyys kirkosta jatkopaikalle? Kysynkö morsiamen äitiä järjestämään meille kyydin?

5. Ruoka-aineallergiat. Näistä kysyttiin kutsussa. Kuinka paljon allergioita sitä kehtaa/täytyy imoittaa? Minä olen vegaani, poikaystäväni ei, mutta hän taas on todella pahasti esim. maidolle ja gluteenille allerginen. Olisiko kohteliasta ilmoittaa vain, että minä en syö lihaa (en kehtaa pyytää sen kummemmin erikoisruokia, kun en siihen kuitenkaan kuole jos vähän maitoa tai kananmunaa syön) ja poikaystävä sitten vain jättäisi ottamatta ruokia, joissa on maitoa tai vehnää. Onko yleensä häissä niin paljon ruokavaihtoehtoja, että poikaystävä sieltä pystyy valitsemaan itselleen sopivat? Tuntuu pahalta pyytää maidotonta, koska eihän kai kukaan mitään maidottomia kakkuja ala tehdä kovin mielellään.

6. Muut kutsuvieraat. Onko kohteliasta kysyä, jälleen morsiamen äidiltä, ketä muita häihin on kutsuttu? Ihan vain kiinnostuksesta ja jos siellä tuttuja olisi, niin voisi helpommin itse pyytää kyytijärjestelyjä ja ehkä jopa yöpaikkaakin, ettei tarvitse tulla taksilla kotiin keskellä yötä. Sekään kun ei ihan halpaa ole.

7. Mitä muuta pitäisi tietää? En halua pilata toisten tärkeää päivää sillä, että uunoilen siellä kun olen ihan pihalla kaikesta.

Kiitos avusta jo etukäteen!

:geek:o_O:sneaky:o_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_Oo_O:devil:

Jos ne jossain navetassa vietetään, niin silloin kyseessä on entinen navetta, joka on remontoitu juhlatilaksi :D Eli ihan normaalit juhlavetimet päälle vaan. Onko kyseessä jonkun oma maatila vai onko kyseessä paikka, missä vuokrataan tiloja juhliin? Suosittelen googlettamaan paikan, niin voi selvitä moni asia.
Hieman ihmetyttää, että miten sinut on kutsuttu noihin häihin ylipäätään, jos et voi morsiammelta kysellä monia noista asioista suoraan, kuten ketä tuttuja on tulossa.

Jos allergioista pyydetään ilmoittamaan, niin silloin ilmoitatte ainakin nuo miehen allergiat. Silloin hänelle varataan ruoka, missä ei ole noita mukana. Samaten voi ilmoitella sinunkin ruokavaliosi. Jos noista pyydetään ilmoittamaan, niin silloin menee joka suhteessa paljon helpommalla, ei siellä välttämättä edes ole eri vaihtoehtoja, mistä pääsee rääppimään itse sopivia, joskus on valmiit annokset, turha sitten marista, kun on lautasella kermaperunat leivitetyn leikkeen kera, kun taas asiasta ilmoittaneella on perunaa muussa muodossa leivittämättömän/eri leivitteeellä kuorutetun pihvin kera. Oikeasti juhlissa vaikeita vieraita ovat ne, jotka jättävät ilmoittamatta ja sitten paikan päällä ei ole mitään sopivaa varattuna. Ruoat tulevat usein jostain pitopalvelusta ja niitä tulee sen mukaan, mitä tilataan, erikoisruokavalioisille varataan oma annos sopivaa.

Noniin...

Kiitos kaikille neuvojille! Kiukuttelijoille tiedoksi, kyse ei ole siitä, että on niin vaikeaa, että haluaisin jättää menemättä, vaan yksinkertaisesti siitä, että kumpikaan meistä ei ole ikinä ollut häissä eikä vanhemmista ole tässä asiassa yhtään apua. Jos kyseessä olisi teidän häät, tykkäisittekö hyvää, kun vieraat tulee collegeissa ja ilman lahjaa sen takia, että luulevat, että maatilalla ollaan maatilavaatteissa ja kun kerran kutsussa ei lahjatoivetta ole, niin ei sitä sitten hankittaisikaan? Häihin tuntuu liittyvän ihan älyttömästi oletuksia, joista ei kuitenkaan kerrota missään mitään etukäteen. Aika paljon olen keskusteluja lukenut netistä, missä varsinkin morsiamet valittelevat sitä, että joku on tullut liian lyhyessä tai liian pitkässä mekossa tai vääränlaisissa housuissa häihin. Ja aivan älytön määrä on myös näitä "eikö ne tajua että mulla on häästressiä ilman että ne kyselee tyhmiä koko ajan". Saimme hääkutsun morsiamen äidiltä ja luin netistä, että yleensä morsiamen vanhemmat maksavat häät ja lähettävät kutsut, joten sillä perusteella ajattelin, että hänen vastuulla olisi nämä kysymyksetkin sitten. Tässä yritetään vaan olla mahdollisimman vähän riesana ihmisille, joilla on jo paljon hommaa häiden järjestämisestä. Löysätkää pipoa vähän hei :)

Maatilasta en tiedä mitään, kenen se on tai missä se on tai mikä sen nimi on. Kutsussa kerrottiin, että juhlat jatkuvat kirkolta noin 50 km päässä olevalla maatilalla. Kysyn morsiamen äidiltä siitä ja googlailen sitten, että minkälainen paikka se oikein on :)

Neuvojien neuvojen perusteella alustava suunnitelma ongelmiini on tämä:
1. Soitan morsiamen äidille ja kerron, että olemme tulossa ja kyselen vähän juhlapaikasta yms. Kysyn myös yöpymismahdollisuuksista. Makuupussimajoitus heinäkasassa sopii mulle ihan hyvin, paljon kivempi kuin keskellä yötä tulla taksilla kotiin :D
2. Normaalit juhlavaatteet, eli minulle jonkinlainen kesämekko (kirkkoon huivi että olkapäät on peitossa), miehelle musta puku ja värillinen kauluspaita.
3. Laitamme häälahjatilille 50 euroa, vieläkin kyllä mietityttää, että eikö se toimeentulotuki kärsi siitä, mutta kaipa he ovat sen sitten jotenkin sopineet. Ja kortti! Eipä olisi tullut mieleenkään, eli kiitoskiitoskiitos kun sanoit.
4. Kysyn morsiamen äidiltä, onko häissä tuttuja ja selvitän, saisiko heidän kautta kyytejä sovittua.
5. Ilmoitamme miehen ruoka-aineallergiat, minä sanon vain, etten syö lihaa. Tuo oli hyvä tietää, että voi olla valmiita ruoka-annoksiakin siellä, minä jotenkin kuvittelin että siellä automaattisesti seisova pöytä olisi ja siitä voisi poikaystävä valikoida salaattia ja pihviä tms. itselleen sopivaa.
6. Laitoinkin tästä että kysyn morsiamen äidiltä

Älkäähän nyt ihan hermostuko muhun. Tässä on kyse toisen tärkeästä päivästä enkä halua, että siitä tulee mitään "no eipä tuokaan sitten korttia edes tajunnut laittaa" kommentteja :( Elämä on välillä vaikeeta, kun asiat stressaa paljon!

Minusta aloittajalla oli hyviä pointteja, mistä hän voi tietää mitään kun ei ole koskaan häissä käynyt.
Olisikohan hääpareilla ihan itsellään (yleisesti) peiliinkatsomisen paikka ;)

Ja toi tuki juttu, jos he saavat toimeentulotukea niin luulisi sen häälahjarahan syövän sitä tuki osuutta jos eivät jotenkin ole saaneet huijattua soskua ja ei kerro tuota tiliä tai on otettu jonkun toisen nimissä se tili.

Siis kuinka nuoria te oikein olette ja oletteko tynnyrissä kasvaneita kun ei tullut mieleenkään, että pitäisi olla kortti hääparille? Etkö muka ole ikinä nähnyt kaupassa kortteja hääpareille? Kyllä synttärisankareillekin annetaan kortti joten miksi ei hääpäivänä joka on oikeastaan tärkeämpi päivä kuin joka vuosi olevat synttärit.

Mun alakouluikäinen lapsikin tietää, että hääparille pitää antaa kortti eli ei voi joka asiassa vedota nuoreen ikään. Ei, enkä ole kiukkuinen tms. vaan mä oikeasti hämmästelen nyt tätä.

- Älä ihmeessä. Ei teidän tarvitse tietää sitä etukäteen.

- Pukeudutte normaaleihin juhlavaatteisiin.

- 50 euroa rahana riittää. Älkää ihmeessä ostako krääsää.

- Kukaan ei järjestä kyytejä. Jokainen kutsuttu menee paikalle omin avuin.

- Nirsous ei ole allergia. Siitä ei kannata ilmoittaa. Ruoissa on takuulla myös kasveja.

- Ei kuulu teille.

- Ei tarvitse tietää mitään. Onnittelette silloin kun muutkin ja käyttäydytte normaalisti ja kohteliaasti.

- Juhlavaatteet päälle, vaikka navetassa juhlitaankin. Ovat todennäköisesti kuitenkin ajaneet lehmät sieltä pihalle.

- Allergiat ilmoitetaan, vapaavalintaiset ronkeloinnit voi jättää ilmoittamatta, jos alkaa kamala lista tulla

- Jos löydät jostain alesta hyvän ja todennäköisesti käyttöön tylevan lahjan halvemmalla, niin ostaisin semmoisen

- soittaisin itse sille kutsujalle ja kysyisin, onko ketään tuttujanne kutsuttu. Samoin kysyisin tuosta kuljetuksesta hääpaikalle. Outoa, jos ei ole mitään yhteiskuljetusta järjestetty.

....Mistä tää oletus tulee, että pitää kysyä morsiamen äidiltä?? Oliko kutsussa että "yhteydenotot ja ilmotus tulosta morsiamen äidille"???

Jos EI ollut, niin tottakai soitat hääparille itselleen. Äidille ei välttämättä ole edes kerrottu kaikkea. Eikä kutsuunkaan aina ympätä kaikkea tietoa.
Tuollaisissa nuoren parin häissä on aika yleistä, ett esim iäkkäämpi väki lähtee jo aikasemmin pois, ja hääparin kaverit jää hääpaikalle ryyppää ja saunoo. Nuorten häissä budjetti on monesti pieni, joten noille jatkoillekin voidaan toivoa omat pullot mukaan.
Nuorempana olin parissakin häissä joissa todella sit oli makuupussit mukana autonperässä ja nukuttiin paikan päällä sivutalossa. Eli sit oli mukana myös lämmintä vaatetta, mukavemmat kengät ja seuraavalle päivälle normi vaatteet.

Ja omissa häissäni olleena TOIVON että ilmoitatte ne ruokavaliot etukäteen. Pitopalvelu ne meillä järjesti, eikä siitä tullut meille mitään lisäkuluja.

Pukeutuminen on yleensä aika vapaata. Siistiä tai hienoa tai juhlavaa tai tyylikästä, mitä vaan.
Mutta aika yleistä kuitenkin nykyäänkin on, että kirkossa nainen verhoaa hartiansa. Ja vaikka kuinka ois kirkossa kylmä, niin takki pois.

Mut ole yhteydessä hääpariin!
Toki he itse haluavat kuulla teistä, vaikkakin virallinen ilmottautuminen sit olisi sille äidille.

Mielestäni nimenomaan morsiamen äiti on vastuussa kaikesta ja hänelle tulee osoittaa tiedustelut juhlista, hääväestä, paikasta, sekä tarpeelliset hämmästelyt, oudoksunnat ja valitukset. Mielestäni sinun kannattaisi keskustella sosiaaliturvaan liittyvästä asiasta suoraan paikkakunnan sosiaalitoimistosta saadaksesi tarkan vastauksen ja jotta hääpari voi välttyä yllätyksiltä jälkikäteen. Maatilalla järjestettäviin häihin tietysti karjanhoidossa käytettävät normaali asu päälle. Mielestäni ruuan suhteen voisitte ensin katsoa mitä lautaselle ilmestyy ja päättää vasta sen jälkeen kannattaako tehdä numero erityistuokavaliosta - voihan olla että tarjoilu on kauttaaltaan vegaaninen, laktooriton ja gluteeniton, joten etukäteen tehty ilmoitus osoittautuisi aivan turhaksi huomionhakuisuudeksi.

Minusta aloittajalla oli hyviä pointteja, mistä hän voi tietää mitään kun ei ole koskaan häissä käynyt.
.

Mä olen nähnyt (soittanut) useammatkin häät.

Niistä parhaat ovat niitä joissa nuoripari selvästi tykkää toisistaan. Ja joissa häävieraat juhlivat heidän avioliittoaan. Eivätkä murehdi omaa pukeutumistaan/olemustaan/olemistaan.

Jos "Reiska- setä" on juhlaan toivottu vieras niin hän voi tulla sinne vaikka verkkareissa jos hänellä ei ole muuta päällepantavaa.

Olen myös nähnyt erittäin asiatonta käytöstä henkilöiltä joiden puku maksaa enemmän kuin haitarini. Puku ei tee miestä eikä naista.

Häälahja tai mikä tahansa lahja on arvokas vain jos se tulee sydämestä.

Yhteistyössä