Ensimminen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En ymmärrä

Vieras
Meille syntyi vauva 4 kuukautta sitten. Meillä mies oli se, joka halusi vauvaa enemmän kuin minä. Rakasta kyllä vauvaa enemmn kuin mitään, mutta lapsen syntymän jälkeen miehestä ei ele näkynyt juuri mitään. Olen aivan paskana. Tuntuu etten jaksa enää yksin. Jos olen jättänyt vauvan miehelle, niin ei se jaksa sen kanssa olla. Miehelläni on tietysti työt yms. mutta se itse haluaa välillä hoitaa vauvaa ja kuitenkaan ei jaksa. Jos sovitaan että on mun vuoro nukkua, niin herän siihen että vauva itkee ja mies vain valittaa että mikä sillä lapsella on vikana. Vaikka lapsi vain haluaa huomiota. Meillä mies vain vetoaa siihen että sillä on rankka työ, mut aina kun sill on vapaata niin se vain juo.

Ensimmäisen vauvan hoito on aika rankkaa ja lisäksi se kyllä koettelee myös parisuhdetta! Mies saattaa kokea, että jää sivuun sinun ja vauvan kombinaatiossa eikä löydä siitä oikein paikkaansa. Sinä olet väsynyt ja tarvitsisit vain apua ja tukea vauvan hoidon kanssa eli lopputulemana molemmat ovat väsyneitä ja epävarmoja oman olonsa ja toistensa kanssa. Jos se yhtään lohduttaa, niin nämä ovat varsin normaaleita fiiliksiä. Aika tässäkin toki helpottaa, kunhan vauva kasvaa isommaksi eikä ole niin kiinni enää sinussa. Mutta ilman muuta siis kannattaisi miehen kanssa jutella työnjaosta ja myös sitten siitä, että ehtisitte hoitaa parisuhdettanne!! Siis: keskustelkaa!

Tarinanne alku täsmää omaani. Joten tee kaikki toisin, kuin minä tein.

- Hae heti neuvoja parisuhteeseenne ja vanhemmuuteen. Pakotat miehen tulemaan sinne, jos ei muutoin suostu. Kysy kuntanne sosiaalitoimesta, mistä sitä saa.

- Miehen alkoholinkäyttöön stoppi heti ja kovalla kädellä.

- Miehelle osansa kotitöistä ja siitä ei lipsuta. Perustelet sillä, että teille jää myös yhteistä aikaa ja jaksat helliä myös miestä. Vauva-aika on raskasta, olet väsynyt ja univelkainen, et jaksa yksin ja tarvitset miestäsi sekä avuksi että henkiseksi tueksi.

- Ota neuvolassa esille lapsen yöitkut, öiden rauhoittamiseen saa neuvoja ja apua.

- Vauva vaistoaa äidin väsymisen ja hermostuksen. Tulee tiuskittua, itku on herkässä ja mieliala heittelee. Öisiin huomioitkuihin ei kannattaisi reagoida, vauva innostuu jatkamaan yöseurusteluja ja kierre pahenee.

- Jos sinulla on isovanhempia tai sukulaisia/hyviä ystäviä lähellä, pyydä heitä välillä apuun. Ota vastaan apua ja lepää silloin. Ota vauvan kanssa päiväunet, kotityöt eivät karkaa.

Itse tein kaiken päin vastoin, yritin venyä ja kärsin, mies eli ihan omaa elämäänsä menoineen eikä oppinut ottamaan vastuuta perheestä tai paikkaansa siinä muuta kuin pahassa. Ei koskaan.

Muuten meikämaijan kanssa samaa mieltä, paitsi kotitöistä. Kyllä äidin pitäisi ne pakolliset hommat ehtiä ja jaksaa tehdä. Hän on kuitenkin kotona koko päivän. Isä on töissä työmatkoineen usean tunnin, jopa 10. Ei ole mielestäni kohtuullista vaatia enää tekemään ruokaa, tiskaamaan, pesemään pyykkiä tms.

Jos vauva on koliikkinen, eikä aikaa tosiaan jää muuhun kuin häneen, niin voisiko ajatella kotiavun palkkaamista vaikkapa joka toinen viikko? Senhän saa verotukseenkin nykyään. Ihan turha sanoa, että rahat on tiukalla koska tuskinpa se enmpää maksaa kuin viikonlopun juopottelutkaan.

Muistan hyvin ajan, kun lapseni oli vauva ja pikkulapsi. Isä kyllä leikki lapsen kanssa, peuhasi lattialla ja höpötteli mukavia.

Mutta kun lapsella oli pissahätä, äiti huudettiin paikalle laittamaan lasta potalle. Äiti vaihtoi vaipat. Äiti pesi pyllyn. Äiti laittoi lapsen ruuan ja syötti. Äiti valmisti vellit ja pesi tuttipullot. Äiti äiti äiti.

Äiti oli se, joka laittoi sitten lapsen nukkumaan ja nousi ylös noin kymmenen kertaa yössä vaihtamaan kuviin, antamaan maitoa ja nukuttamaan lapsen uudelleen. Lapsi oli koliikkilapsi ensimmäisen vuoden ajan. Isän mielestä äiti vain hoiti lapsen huonosti, kun se ei nukkunut kunnolla.

Isä kyllä lähti lapsen kanssa ulos, että ""äiti saa hiukkasen levätä."" Se tosin edellytti, että äiti ensin puki lapsen kiireestä kantapäähän, isän vain odotellessa rukkasiaan heilutellen eteisessä. Lapsen sitten ollessa isin kanssa ulkona äiti laittoi ruokaa ja pesi pyykkiä. Noin puolen tunnin kuluttua isä toi jo lasta sisälle väittäen, että se haluaa jo sisälle. Niinpä niin. sitten isi lekotteli sohvalla äidin riisuessa lapsen, vaihtaessa vaippaa, etsiessä sisävaatteita, samalla tehden ruokaa, jota isä jo kärsimättömänä kyseli.

Isä ei siis koskaan varsinaisesti hoitanut lasta. Lapsen kanssa leikkiminenkin oli enimmäkseen sitä, että isä samalla katsoi televisiota tai luki sanomalehteä, ja jos se alkoi yhtäkkiä enemmän kiinnostaa, äiti huudettiinkin jo paikalle, kun lapsi ei anna isälle rauhaa.

Onko mikään ihme se, että lapset yleensä kiukuttelevat äideilleen, mutta isilleen ovat kuin pikku aurinkoisia? Tästähän se lähtee, kun äiti koetaan alusta asti vain inhottavaksi velvollisuuksien vaatijaksi ja tekijäksi, isä taas viihdyttäjäksi.

""En ymmärrä""

Olet vaikeassa tilanteessa.

Sinun pitäisi saada jotenkin umpisolmua aukeamaan. Tie parempaan on selvä. Toisaalta tarvitset hieman aikaa itsellesi, hetkiä ilman vauvaa, vaikka kahvilla ystävättären kanssa tms. Toisaalta miehesi tulisi oppia huolehtimaan vauvasta itsenäisesti.
Jälkimmäinen ei ole mahdottomuus, en usko, että on olemassa ketään tervettä aikuista ihmistä, joka ei - riittävän koulutuksen saatuaan - kykenisi huolehtimaan pienestä lapsesta. Ongelmana tässä tilanteessa on koulutuksen antaja. Sinä tuskin jaksat siitä suoriutua, tuskin tuntisit tilannettasi tuollaiseksi, mikäli arvelisit kykeneväsi. Jäljelle jää joku ulkopuolinen taho. Paras vaihtoehto olisi mielestäni joku miespuolinen perhetuttu, joku, joka todistetusti kykenee huolehtimaan pienestä lapsesta ja jolla olisi motivaatio opettaa miestäsi. Kannattaa miettiä, kuka kävisi. Miehelläsi täytyy tietenkin olla motivaatio oppia, jotta tällainen onnistuisi. Mikäli hän haluaa vain valittaa joutuessaan huolehtimaan lapsesta ja juo mieluummin, niin se ei toimi. Älä kuitenkaan luota tämänhetkisen väsyneen minäsi tekemään arvioon, vaan mikäli löydät kouluttajan ja miehesi suostuu, tee kokeilu.
Ellei miehesi kykene lapsen huolehtijaksi niin järjestä silti itsellesi omaa aikaa. Hanki jostain vaikkapa illaksi joku, joka huolehtii lapsesta sillä aikaa kun tapaa ystävääsi tai teet muuta itseäsi rentouttavaa. Ota tämä tavaksi vähiintään kerran kuukaudessa. Parasta olisi, mikäli saisit järjestymään kerran viikossa.
Opettele tunnistamaan oma väsyneisyytesi. JA HAE AJOISSA VAIKKAPA AMMATTIAPUA. Muista, että ennen kuin tulee hetki jolloin haluaisit paiskata huutava lapsen seinään, olet jossain muualla. Vaikka tuntuisi kuinka pahalta, jätä lapsi mieluummin itkemään yksin kuin että menet hänen luokseen sillä mielialalla että hiljennät hänet vaikka väkisin. Lapselle on turvallisempaa itkeä vaikka silmät pihalle kuin joutua poikkiväsyneen vanhempansa tilapäisessä mielenhäiriössä tekemän väkivallanteon kohteeksi.

-.-

Silloin kun vauva on pieni ja varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa: kaikki on äidillekin uutta, vauvan hoito on raskasta ja univelkaisena vielä raskaampaa, lapsi on yhteinen ja myös isän pitää hoitaa häntä senkin vuoksi, että hänelle syntyy kiinteä suhde lapseen, äidin fysiikka vaatii oman toipumisensa, hormonitoiminta on vielä järjestäytymisvaiheessa ja ottaa oman veronsa, imetys vie äidin voimia.

Älkää hemmetissä lastatko nuorelle, opettelevalle äidille koko lastia, isälle kuuluu kotihommista osansa. Lapsen hoito on työtä, äiti tekee sen molempien edestä, yhteiskunta maksaa äityis- ja vanhempainrahaa, isällä on velvollisuus osallistua vauvan kustannuksiin ja antaa rahaa elämiseen.

Vain raukkamainen mies yrittää lusmuta näistä!

Vaimoni valittelee samaan tyyliin vauvan hoidosta. Omasta mielestäni on vain niin, että siihen ei ole mitään aihetta… Vetää mieltä turhaan matalaksi ja kodin henkeä huonoksi. Itse olen koettanut selittää vaimolle, että vauva-aika on nyt tällainen, mutta menee kyllä ohi. Ja myöhemmin tulet sitä vielä kaipaamaan. Ei ole kenenkään syy, kodin ei pidä olla mikään raastuvanoikeus.

Jaa, että miksi valittaa turhaan? Siksi että minä joko teen kotitöitä tai hoidan vauvaa aina nukkumaanmenoon asti. Jos vauva panee nukkumaan myöhemmin, niin itse asiassa minulle ei koko päivän aikana jää vapaa-aikaa. On tosin tunnustettava, että joskus nukun päiväunet, kun vauvakin nukkuu. Mutta vauva nukkuu vieressä… Annan vielä aina vaimon valita, tekeekö kotitöitä vai hoitaako vauvaa? Minä otan sitten jäljelle jääneen tehtävän. Vauvaa osaan hoitaa aivan samalla tavalla kuin äitikin, ainoa asia mitä en tee, on vauvan peseminen suihkussa. Pesen vauvaa vain ammeessa.

Sitten meillä on vauvanhoitajaa vaikka kuinka paljon, täysikäisyyden molemmin puolin olevat tyttäret. On tätiä ja mummoa… On täysin mahdollista, että vaimo ei hoitaisi päivän aikana ollenkaan lasta. Itse olen tästä huomauttanut ja sanonut, että vauva ei saisi olla joka päivä ilman äitinsä hoivaa. Ei siis pidä käyttää tätä hoitomahdollisuutta täysin hyväkseen.

Summasummarum sanoisin, että helpompaa vauvaa (aurinkoinen, helppohoitoinen lapsi) ja enemmän apua hoitoon äiti ei voisi toivoa. Siksi potuttaa, kun toinen jaksaa valittaa, vaikka asiat ovat ihan hyvin!

Inhorealistille vastaisin, että samoin toivon minäkin.

Toivon myös, että mahdollisimman moni isyyttä harkitseva lukisi kirjoitukseni, ja miettisi etukäteen isän rooliaan lapseen nähden. Tuollainen tilanne on räjähdysaltis. Isästä mukava ja leppoisa, totta kai. Sitten ollaan huuli pyöreänä ihmettelemässä, miksi vaimo on niin tyytymätön, kaikkihan sujuu niin hyvin?

Lapseni isä ei YHTÄÄN AINUTTA kertaa vaihtanut lapselle vaippaa. Yhtään kertaa hän ei suostunut nousemaan yöllä ylös rauhoittamaan itkevää lasta, ei edes loma-aikanaan. Lapsen itkemisestä hän oli aina minulle vihainen, koska minun tehtäväni oli pitää lapsi hiljaisena, että hänellä olisi rauhallista ja miellyttävää. Jos en onnistunut tehtävässäni, sain kuulla kunniani.

Lapsi oli kuusivuotias, kun erosin tästä miehestä.

Joku antoi täällä hyviä neuvoja, miten miestä opettaa ko. asiassa. Yksikään niistä ei olisi tehonnut tähän mieheen. Joka ainoa kerta, kun yritin puhua hänelle asiasta, hän heitti takin niskaansa ja häipyi. Minun väsymykseni oli hänen mielestään pelkkää turhaa narinaa.

Illalla, kun olin saanut lapsen viimeinkin nukahtamaan ja olisi pitänyt olla edes jotenkin hiljakseen, miehen mielestä oli aivan normaalia laittaa radio kovalle huutamaan, jos sieltä tuli hänen mielestään hyvää musiikkia. Viis siitä, jos lapsi siihen heräsi, äidin tehtävähän oli nukuttaa lapsi uudelleen.

Ja niin edelleen. Tietysti olisi pitänyt ymmärtää asia jo ennen lapsen hankkimista. Vaan mistäpä sitä olisi niin viisas osannut olla. Olin 19-vuotias, mies 21. Ja lapsen tekemiseen mies oli innokkaampi kuin minä. Itse asiassa hän suorastaan houkutteli minut siihen, etten vain olisi lähtenyt toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, vaan oli parempi, että mennään naimisiin ja hankitaan lapsi. Sillä tavalla hän sai sidotuksi minut itseensä. No, kuudeksi vuodeksi sitten sai.

Ongelman perimmäisen syyn ratkaisemiseksi on ymmärrettävä ihmisluontoa ja sitä miestä, jota ei välttämättä kiinnosta lapset ja perheenleikkiminen. Kun katsotte näitä huonoja isiänne, niin varmaan huomaatte heidän persoonassaan piirteitä, jotka saivat teidät alunperin miehestä kiinnostumaan. Naiset kun harvemmin ihastuvat kotona häärivään ja sieltä kaiken tarpeellisen huvin saavaan mieheen, vaan yleensä sellaiset reippaat harrastusmiehet ja muut jännittävät toiminnan herrat saavat naiset kuumaksi. Onko sitten ihme, jos vauvan tulon myötä pitäisi tälläisen miehen yht'äkkiä muuttua ja asettua erirooliin kuin hänen luonteelleen on mahdollista. Mitä jos joskus ajattelisitte aivoillanne, että sillä pienellä esihistorista jääneellä evoluutiokäytösmallilla. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että teette edelleen lapset tälläisten miesten kanssa, mutta lakkaatte valittamasta. Ei muuta sanottavaa.

Jostakin syystä usein on vain niin, että vanhemmuuden myötä NAINEN muuttuu äidiksi ja pitäisi jaksaa ja sietää kaikki, mutta MIEHELTÄ ei vaadita samoja asioita, vaan katsotaan läpi sormien ja hyssytellään sitä, että kun se isän rooli on niin vaikea omaksua.

Vaikka kuinka miehestä oma lapsi tuntuisi hyvältä ajatukselta, niin eipä sitä sen paremmin mies kuin nainenkaan voi tietää tarkalleen, pystyykö ja haluaako sitä vanhemmuutta sitten oikeasti pitkällä tähtäimellä. Vaikka itse tulin äidiksi vasta lähempänä 30 ikävuotta, niin silti äidiksi kasvaminen, kodinhoito, siivous, sosiaalinen loukkuunjäänti, taloudellinen ahdinko yms. tuli yllätyksenä. Jos mies olisi siinä tilanteessa päättänyt ryhtyä potemaan 30-kympin kriisiä menovaihteineen tms, niin kyllä olisin ollut hätää kärsimässä.

Jos vauvaa haluaa mies, niin kyllä naisen täytyy todella harkita, haluaako nainenkin lasta, koska voi tosiaan olla, että mies ei alkuhuuman jälkeen jaksa lasta juuri hoitaa.

Lastentekoa täytyy todella harkita tarkkaan. Naisen olisi hyvä pistää mies useamman kerran nalkkiin pikkulasten kanssa, vaikka tuttavien tai muiden sukulaisten lasten, ja katsoa miten se reagoi. Mies joka ärtyy tai seisoo avuttomana tumput suorana tai lähtee vaan pois on luultavasti noita tulevaisuuden sekundaisiä.

Työnjaosta täytyy keskustella perusteellisesti ennen raskaaksi tuloa. Jos mies ei ennen lapsen tuloa tee kotona mitään, niin mihin se lusmu siitä yhtäkkiä muuttuisi. Meillä suomalaisnaisilla on myös tapana olla suhteen alussa niin innoissaan kotileikistä ja syöttää, juottaa ja passata miestä kuin pikkulasta, että se on vaan onnessaan. Siitä rutiinista ei sitten myöhemmin noin vaan pääsekään irti.

Naisten pitää valita miehensä paremmin. Niin yksinkertaista se on. Jos vähänkään niitä aivojaan käyttää niin kyllä tietää suurinpiirtein kannattaako kyseisen ihmisen kanssa alkaa perhettä perustamaan (vaikka mies olisi ollut se joka sitä lasta alkoi vinkumaan). Ei kukaan mies niin yhtäkkiä muutu sen lapsen tulon jälkeen. Joten kannattaa hieman miettiä minkälaisia ominaisuuksia isäehdokkaalla on, eikä vain olettaa että ehkä hän muuttuu kun lapsi tulee...

Juuri niin! Mutta on turha luulla, että naiset jatkossa alkavat tehdä lapsensa ja seurustella ns. rauhallisten, tasaisten ja hyvää isämateriaalia olevien miesten kanssa. Ei todellakaan, nämä miehet kyllä kelpaavat naisille sitten kun nainen on ensimmäiset lapsensa tehnyt ja aviohelvetin kärsinyt sen unelmamiehen kanssa. Silloin nainen osaa arvostaa erilaista miehen mallia, miestä joka huoltii jälkikasvusta ja kodista. Sitä ennen järkipuhe ei mene päähän. Miksi edes menisi, koska asiaa ohjaa miljoonia vuosia vanha evoluutio. Teini-ikäisillä ja nuorilla aikuisilla tämän evoluutio seuraukset näkyvät helposti käytöksessä, ulkonäössä ja pariutumistavoissa. Evoluutio tuoma musta-valkoinen ajattelumalli on siitä syystä hyvä, että tällä tavoin saadut jälkeläiset ovat takuuvarmasti itsekin hankkimassa jälkeläisiä jne.

On aika vaikea uskoa ettet muka nähnyt tämän tilanteen tulevan, jos vaan vähääkään mietit asiaa. Ilmeisesti et etukäteen miettinyt, ettekä asioista puhuneet, etkä ilmeisesti tunne miestäsi kovin hyvin. Jos miehesi on ennen esittänyt esim. että on vastuuntuntoinen ja hoitaa asiat niin kuin pitää (siis muutkin kuin työt) ja huolehtii omalta osaltaan että hommat toimii niin sitten tämä tilanne on tietenkin yllätys.

Saanen epäillä kuitenkin. Halusit silti lapsen tällaisen ihmisen kanssa, joten valituksesi lähinnä ärsyttää minua. Teit ihan itse huonon valinnan joten nyt sinulla on edessä sopeutuminen siihen tai muutos. Herranjestas, mies ei jaksa olla lapsen kanssa...

Aamen. Järkipuhe ei todellakaan mene etukäteen päähän, ja ärsyttääpä nyt valistaa näitä jälkikäteen täysin selvissä asioissa. Koskapa eriävääkään kommenttia ap:ltä ei tule (harvoin niitä näissä tapauksissa onkaan), voimme olettaa olevamme valitettavasti oikeassa.

Evoluutioteoria tai mitä lienee, mutta lastemme isä vaikutti maailman parhaalta isäehdokkaalta.

Suurin plussa oli se, että hän oli asunut vuosia Ruotsissa.
Siellä miehet pitävät lapsista hyvää huolta. Kävimme lasten kanssa lomamatkalla Kålmordenissa ja ihailin ruotsalaisten miesten hellää lasten hoitoa. Täysin erilaiset otteet kuin suomalaisilla miehillä suomalaisissa huvipuistoissa.

En tiedä millainen elämämme olisi ollut, jos viina ei olisi astunut kuvioihin mukaan.

Hoidin koko jutun alusta loppuun ihan itse. Lapset ovat nyt aikuisia. Isovanhemmat kuolivat, kun lapset olivat pieniä.
Sisaruksista ei ollut paljoa apua.

Lapsemme olivat helppoja lapsia. Nukkuivat hyvin yönsä ja mitään erityisempiä ongelmia ei ollut edes murrosiässä.

Jos minulle sanottiin pahasti, sanoin samalla mitalla takaisin.
Nykyään riitelemme enää erittäin harvoin. Ainut asia mistä jaksan muistuttaa on v-sanan käyttö. Tavan kitkeminen on suuren työn takana. Joku opettaja kirjoitti tuosta aiheesta jopa kirjan.

Olen ollut elämäni aikana äärettömän uupunut. Olen kironnut ulkonäköni alimpaan maan rakoon. Vaikka olisin miten väsynyt, näytän ulospäin erittäin hyvinvoivalta.

Naamani on kuin Karibian risteilyn ruskettama, koska harrastan hyötyliikuntaa. Rahaa ei ole herkutteluun ja paino pysyy kurissa.

Tänään saimme työpaikalla johtajalta hullunkurisen kirjeen.
Valtion raamit ovat tiukat ja tulevaisuus näyttää melko synkältä. Tuokin kirje sai vain hymyn huulille. Kuulin kahviporukoiden ottaneen asiasta melko bultit.

Ei minulla ole varaa masentua. Lääkkeet ovat kalliit ja terapiaan en halua. Tämä Elleissä länkyttäminen on ihan mukavaa terapiaa.

Nyt kello on paljon ja loma alkaa. Mihin minä sitä tarvitsen.
Yritän pysyä netistä erossa ja käydä edes kirjastossa.
Monta kirjaa on lukematta. Kaarina Määttää en enää lue.
Mutta tämä onkin jo Ellien Lukunurkan heiniä.

Voimia pienten lasten äideille. Tulisin kovin mielelläni lapsen likaksi. Ehkä joskus pääsen vielä mummoksi ja satuja lukemaan. Siihen asti ehkä satuilen täällä Elleissä.

Juu-u, tee meikämaijan neuvojen mukaan ja hae ero samantien. Pakottaminen on parisuhteen kuolema. Oikeasti, oli siellä kaksi hyvääkin neuvoa: hae neuvoja (vaikka yksin, jos mies ei halua) ja käytä isovanhempien tms. apua, jos sitä on saatavilla.

Yhteistyössä