Entä kaikenlaiset joulutarjottavat moniallergiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaikuli

Vieras
Vaikka eihän tuo hieman alle 1.5-vuotias nyt niin tarjottavistaan tajua, onko samaa kuin muilla.. Mutta jotain olisi kiva laittaa. Ei saa siis sisältää maitoa, munaa, ruista, ohraa tai vehnää (ruis on kyllä juuri nyt testin alla, eikä ainakaan vielä oireita), soijaa tai pähkinää.

Maustevalikoima on vielä aika heikoilla, eli suola, mustapippuri, oregano, timjami ja vanilja. Ja paljon on vielä testattavaa juureksien ja hedelmien suhteen..

No, saa tuo ainakin aamulla veteen (ellen sitten ehdi riisi- tai kauramaitoa kokeilla) tehtyä riisipuroa kera luumusoseen.. Mutta muuten ei ole mitään hajua mistään tarjottavista joulupöytään tai kahvipöytään.

Joulupiparit

100g maidotonta margariinia
1/2dl sokeria
1/2dl siirappia
3-4dl hienoja riisijauhoja tai tattarijauhoja (tai mitkä jauhot nyt sopiikin)
1tl soodaa

Kiehauta rasva,siirappi ja sokeri. Sekoita joukkoon jauho-soodaseos. taikina saa olla pehmeää. Laita jääkaappiin kovettumaan. Kauli jauhoja apuna käyttäen pieni pala kerralla. Ota paloja muotilla. 200 astetta n.8min.

Bataatistakin pystyy soveltamaan kaikenlaisia laatikoita jos siis peruna ei käy. =)

Täältä myös kiitos piparireseptistä! Olen sellaista etsiskellyt, mutta ei ole sopivaa löytynyt. Meille vehnä nyt käykin, mutta mausteet ei vielä. Mukavaa kun pikkuinenkin saa omia joululeivonnaisia! =)

-Semperin kolakeksit.
-Vatajan munaton, maidoton, soijaton, nitriititön, lisäaineeton, mausteeton nakki.

Myös muut semperin keksit kuten pipari ehkä voisi mennä tai myös Digestive keksi ?

itse olen suunnitellut leipovani joulutorttuja tuolle allergiselle. Ohjeen pongasin mitä saisi tarjota, allergisen keittokirjasta. Jos jotain kiinnostaa niin voin laittaa sen tänne myöhemmin. Porkkanalaatikko onnistuu myös samalla lailla kuin normaalikin, korvaa vain esim. kauramaidolla tavallisen maidon. Ensi viikolla olisi tarkoitus alustavasti kokeilla miten onnistuu moniallergiselle perunalaatikon tekeminen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 15:43 mimmu kirjoitti:
itse olen suunnitellut leipovani joulutorttuja tuolle allergiselle. Ohjeen pongasin mitä saisi tarjota, allergisen keittokirjasta. Jos jotain kiinnostaa niin voin laittaa sen tänne myöhemmin. Porkkanalaatikko onnistuu myös samalla lailla kuin normaalikin, korvaa vain esim. kauramaidolla tavallisen maidon. Ensi viikolla olisi tarkoitus alustavasti kokeilla miten onnistuu moniallergiselle perunalaatikon tekeminen.
Laita ihmeessä tuo joulutortun ohje! Ja kerropa miten onnistui perunalaatikko. Tarkoitatko muuten "imellettyä" vai minkälaista? Kun meiänkin hämäläiseen joulupöytään kuuluu moinen..

Ja muitakin vinkkejä vaan kehiin! Mä tarvitsisin nimenomaan noita joulupöydän antimien vastineita..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 17:54 Kaikuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 15:43 mimmu kirjoitti:
Laita ihmeessä tuo joulutortun ohje! Ja kerropa miten onnistui perunalaatikko. Tarkoitatko muuten "imellettyä" vai minkälaista? Kun meiänkin hämäläiseen joulupöytään kuuluu moinen..

Ja muitakin vinkkejä vaan kehiin! Mä tarvitsisin nimenomaan noita joulupöydän antimien vastineita..

imellettyä juuri tarkoitin. Tällaisen ohjeen bongasin netistä.Kerron sitten loppuviikosta että miten kävi, samoin joulutorttuja vois alkaa pian suunnittelenn, etsin sen ohjeen ja laitan sitten. Ja tuosta laatikosta pitää meillä tuo muskottipähkinä jättää pois ja kauramaitoa laittaa maidon tilalle, saa nähdä millasta tulee.

IMELLETTY PERUNALAATIKKO
1 kg perunoita
vettä
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl siirappia
1 dl kiehuvaa vettä
50 g voita
3-4 dl maitoa
1 tl suolaa
ripaus muskottipähkinää

Keitä pestyt perunat kuorineen suolattomassa vedessä. Kuori perunat kuumina ja survo ne hyvin. Sekoita perunasoseen joukkoon osa gluteenittomista jauhoista ja siirappi ja anna jäähtyä. Lisää joukkoon vesi, voi, maito ja mausteet ja loppuosa gluteenittomista jauhoista. Kaada voideltuun uunivuokaan. Kypsennä 150 asteisessa uunissa noin 3 tuntia.

Joulutortut
1½dl perunahiutaleita
1½ dl vettä
200 g keijua tms.
4 dl maissijauhoja tai
3-3½ dl semperin vaal. jauhoseosta
päälle luumuhilloa

Mittaa perunahiutaleet ja vesi kulhoon. Anna imeytyä. Nypi raasva ja maissijauhot/semperin jauhot. Koveta taikinaa ½-1 tunti viileässä. Paista 200 astetta 15-20 min.

joulutorttuja on nyt tehty. Syötäviä olivat mutta vehnäjauhoista tehdythän on sellasia pehmeen rapeita, näistä gluteenittomista tuli joksenkin kovia vaikka jauhoja käytin vähemmän kuin ohjeessa oli. Niin ja semperin jauhoja käytin.

onko kukaan muuten kokeillut joulutorttuja ( tai yleensäkään mitään voitaikinaan tehtyä) tehdä sillä allergia ja keliakia kirjan voitaikina ohjeella? Millaisia tuli? Kun tuolla ylempänä jo kirjoitinkin että kokeilin tehdä joulutorttuja siis Mitä saisi tarjota, ruoka-allergisen keittokirjassa olleella ohjeella ja aikas kovia torttuja tuli. Eikös tohon toiseen ohjeeseen tullut perunaakin niin josko se olis pehmeämpää?

Voi kiitos, LilliM, tuosta piparireseptistä! Ihanaa, että voi jotain tehdä pikkuiselle. Meillä kokeillaan nyt tattaripipareita!
Hyvää joulun odotusta Sinulle, perheellesi ja kaikille muillekin tän palstan lukijoille!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 11:23 LilliMenninkäinen kirjoitti:
Joulupiparit

100g maidotonta margariinia
1/2dl sokeria
1/2dl siirappia
3-4dl hienoja riisijauhoja tai tattarijauhoja (tai mitkä jauhot nyt sopiikin)
1tl soodaa

Kiehauta rasva,siirappi ja sokeri. Sekoita joukkoon jauho-soodaseos. taikina saa olla pehmeää. Laita jääkaappiin kovettumaan. Kauli jauhoja apuna käyttäen pieni pala kerralla. Ota paloja muotilla. 200 astetta n.8min.

Bataatistakin pystyy soveltamaan kaikenlaisia laatikoita jos siis peruna ei käy. =)
tein tällä ohjeella eilen pipareita :p :p :p :p tuli TOSI hyviä ja helppo ohje ;) KIITOS ohjeen antajalle! :flower:

Lanttulaatikko
* 1 kg valmista lanttusosetta
* 1 tl suolaa
* 2-3 rkl siirappia
* 1/2 dl riisijauhoja tai muita jauhoja
* 2-3 rkl margariinia
* Pinnalle: sokerijuurikaskuitua, margariinia

Sekoita soseen joukkoon jauhot ja mausteet. Kaada voideltuun uunivuokaan. Ripottele päälle sokerijuurikaskuitua ja margariinia. Paista 175-200 C n. 1 h

Yhteistyössä