Epäilyjä... Voi kiltti lukekaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vainoharhainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vainoharhainenko?

Vieras
Minulla on nyt outo ongelma.
Mä olen todella pitkään uumoillut että saattaisinkohan olla raskaana. Outoa kylläkin, kun huolellisia oltiin eikä ilman kumia koskaan mitään, eikä käsittääkseni koskaan menyt rikkikään.. No mutta asiaan.
Olen tehnyt kaksi raskaustestia (molemmat apteekin halvimpia n 4-5e) ja molemmat näyttivät negatiivista.
Järki siis sanoo etten voi olla raskaana.
Mutta itse ongelma, syy miksi alunperinkään tein raskaustestiä:
Olo on pitempään ollut melko vetämätön, rintoja aristaa, maha on ollut turvonnut, aivot on jotenkin hitaammalla vaihteella, hengästyn helpommin, välillä pissattaa useammin, lämpö välillä koholla, välillä paleltaa varsinkin selkää, mutta ennen kaikkea jotenkin niin varma olo että olisin raskaana. Tai lähinnä se, että en ymmärrä miksi en voi uskoa niiden kahden testin jälkeen etten odottaisi, koska nuo oireet on aika lailla päällä koko ajan. Lisäksi tekee mieli syödä useammin (meetvursti maistuisi eritoten) :P

No mutta olenko minä ihan vain vainoharhainen? Ensin itse ajattelin että jotenkin vain itse pidän yllä noita oireita tai jotain, mutta kun en minä tiennyt kaikkia oireita edes, että ne viittaa raskauteen. Vasta kun kävin netissä lukemassa alkuraskauden oireista, ajattelin että "minulla on tuo, ja tuokin oire..." eli en ole voinut päästäkään keksiä.

Voikohan minulla olla hormonit vain jotenkin sekaisin, vai pitääkö sitä mennä terveyskeskukseen sanomaan että tahdon lopullisen varmistuksen? Kun jotenkin nolottaa mennä, kun ne testitkin näyttivät negatiivista, että pitävätkö ihan mielenvikaisena kun en niitä usko.

Jotain kommenttia jos voisin saada, olisin kiitollinen :)
Olen tosiaan vasta 20v, eikä käsittääkseni vaivaa vauvakuumekkaan, että mielummin myöhemmin. Mutta jos kävi niin että olen raskaana, sopeudun siihen kyllä eikä lapsella ole hätä päivää, sillä henkisesti olen ollut äidiksi valmis jo jonkin aikaa. Enkä ole niitä "typeriä tyttöjä" jotka tahtoo vauvoja mutta ei tiedä kuinka raskasta se on. Olen miettinyt asian loppuun asti varalta, ja tiedän kuinka raskaaksi se kävisi. Mielummin silti muutaman vuoden lapsenhoidon raskaus, se menee ohi kunhan lapsi kasvaa, kuin koko elämän kamala olo abortin takia. Ehdottoman varmasti tahdon muutenkin lapsia useamman ja sinänsä olen valmis kestämään yölliset huudot ja käsittämättömät itkut joille ei tunnu löytyvän syytä.

No sehän tässä on, että ehdin pillereitä syödä kuukauden ajan, kun olin testin tehnyt aiemmin kun silloin jo epäilin, joten kun poikaystävän kanssa menikin suhde poikki, lopetin pillerit sillä ne aiheuttivat minulle epäiellyttävää jatkuvaa vuotoa. Joten en voi tietää kuinka sekaisin kiertoni on sitten sen takia :S
Kun ajattelin että voin luottaa siihen raskaustestiin. Mutta oireet ovatkin jatkuneet... Varmaan parempi minulla mennäs sinne terveyskeskukseen.

Mulla on melkoisen samallainen tilanne. Olen saman ikäinen ja kuukautiset myöhässä nyt jo reilu 2kk, mutta apteekista ostettu testi oli nega ja lääkärillä tehty oli nega. Kierto ei ole mulla sekaisin, sen tiedän varmaksi. Raskauteen viittaavia oireita löytyy ja minä myös sain osan oireista tietää netistä, eli ei pitäisi olla kuviteltua. Nyt on gynelle varattu aika jos siellä selviäisi mikä on vialla. Kuukautisten pois jäänti nuin pitkäksi aikaa vähän huolestuttaa ja toivon et jotain vastausta löytyis.
Minä myös olen valmis lapsen pitämään ja ksvattamaan. Nyt olisi oikeastaan melko hyväkin tilanne taloudellisellakin kannalla lapsen tulla :)

Minulla oli myös kaikki mahdolliset oireet, jotka sitten sopivat näiltä palstoilta lukemiini raskauden oireisiin. Aikaisemmin olin ajatellut, että vasta parin vuoden päästä alettaisiin lapsia suunnittelemaan. En sitten kuitenkaan ollut raskaana. Yksi sairaanhoitaja sanoi, että oireet eivät voi ilmaantua niin nopeasti hedelmöitymisen jälkeen (tiesin mahdollisen päivän tarkalleen). Toinen sanoi, että kaikki johtuu ovulaatiosta (?!). Yritin ottaa yhteyttä minua aiemmin hoitaneeseen gyneen, mutta tämä jälkimmäinen hoitaja sanoi, että tällaisen asian takia tälle lääkärille ei saa soittaa (ei antanut suoraa numeroa ja minulla ei sitä ollut...). Varasin sitten ajan eräälle toiselle lääkärille, joka totesi, että kun oireet ovat kerran jo ohi, niin hän ei näin jälkikäteen lähde arvailemaan, mistä oli kysymys =D Jäin siis yksin, epävarmana ja pelokkaana ihmettelemään, mistä mahtoivat johtua vatsakivut, lämpöily, pahoinvointi ja muut jutut...

Pointtini on kuitenkin siis se, että raskauteen viittaavia oireita voi olla, vaikka ei oikeasti olisi raskaana eikä koskaan vauvasta haaveillutkaan. Mahdollisia syitä en edellä mainituista syistä osaa sanoa.

raskauden oireet ovat aikalailla moneen taudinmääritykseen sopivia "yleisoireita". alavasta voi nippailla, olla pitkittynytkin yököttävä olo, kuumeilua ja ylimääräistä valkovuotoa plus kaikki mainitsemasi oireet... usein nuo tulevat eri aikaan ja harvemmin samaan aikaan, mutta ei sekään sinänsä ihmeellistä ole ilman raskauttakin. joskaan tämä määritys ei sulje pois raskauden mahdollisuutta :)
Toivottavasti oireesi selviävät ja paranevat ja kaikkea hyvää sinulle!

Kiitos kovasti kaikille vastailleille :)
Jollain tavalla helpottaa. Mä olen kovasti yrittänyt miettiä mikä muu voisi oireilla noin. Mutta katson tämän kuun, joskos ne menkat ilmestyisivät tässä kuussa, oletan että kaikki on hyvin. Jos pitkään jatkuu, menen ilman muuta lääkäriin. Mutta käyn tänne kertomassa toki, jos käykin niin että vauva tulee (vaikka epätodennäköistä on :D )
Mutta saahan tänne asiasta vielä kirjoittaa, omia kokemuksiaan näistä epämääräisistä oireista :)

Osa oireistasi kuulostaa kilpirauhasen vajaatoiminnanoireilta. Oireita mm.: kuukautiskierronhäiriöt, turvotus, ajatuksen hitaus, palelu...näitähän sinulla oli. Lämpöilyä ei kyllä yleensä ole, enemmänkin alilämpöisyyttä. Kannattaisi katsoa verestä tulehdusarvot ym. mikä voisi aiheuttaa lämpöilyä. Kannattaahan asia tutkia. Kehottaisin sinua nyt menemään lääkäriin. :)

Kannattaa mennä heti lääkäriin. Siellä saat varmasti luotettavan raskaustestin. Kuukautisten myöhästymisen saattaa aiheuttaa jo pelkästään mielenliikutuskin, siis esim. se että hermoilee olevansa raskaana.

Aika moni asia voi vaikuttaa hormonitoimintaan niin, että noita oireita tulee. Voithan mennä lääkäriin ja kertoa oireesi, pääset varmasti verkokeisiin ja kilpirauhastesteihin. Toisaalta, jos sinulla on juuri mennyt suhde poikki poikaystävääsi, niin ei ihme jos väsyttää ja ruoka maistuu; ne on useimmilla alakuloisuuden, surullisuuden, stressin ja lievän masennuksenkin oireita. Ne yhdistettynä pillereiden aiheuttamaan hormonisirkukseen voi hyvinkin aiheuttaa ihan mitä tuntemuksia tahansa..

Mulla tuli just samanlaisia oireita pillereiden lopettamisen jälkeen, ja gyneltä dignoosi:PCO. Eli kun hormonitoiminta on sekaisin, eikä ovulaatiota tule, niin ei siis myöskään tule keltarauhashormonia tarpeeksi, jne. jolloin mm. testosteronitasot nousee, mitä tapahtuu myös alkuraskaudessa. Eli kaikki tämä aiheuttaa samankaltaiset oireet kuin olisi raskaana. Eli mars gynelle että saat terolut ja/tai klomit apuun..

Juu, no mulla ei oo nyt ollu aikoihin noista ku alaselkä kipeenä ja edelleen turvotusta. Kumma kyllä, en voi mitään syödä, ettei maha olisi ihan pömpällään, mutta se voi iha nhyvin olla jokin allergia, mulla se ei ole mikään ihme. Ja menkat on tullut ajallaan (mikä on ihme kuukauden pillerikokeilun jälkeen). En mä kauheasti oikeastaan surrut eroa, että en jotenkin usko että sen takia ois hormonit mennyt sijoiltaan. Kilpirauhasen vajaatoimintaa on äidillä ja suvussa muutenkin, ettei ollenkaan poissuljettua, mutta epäilen. Katselen nyt. En mä lääkäriin mene ellei kunnon oireita ilmaannu. Jos tämä olotila säilyy tämmöisenä neutraalina ja menkat edelleenkin tulee ajallaan, ei kait sitä turhaan lääkäriin tarvitse mennä.
Mutta jos oireita ilmaantuu lisää, niin sitten kyllä varmasti. Eiköhän tämä tästä :)
Kiitos vaan, kaikki kirjoittajat!

juu mulla oireet seuraavat ja aika varmasti mullakin tuo kilpparijuttu. Eli..turvotusta,väsymystä,ajatuksen hitautta,kierrot sekaisin, pientä painon nousua, hiusten lähtöä, ihon kuivumista, lämpöjen nousua yms.yms. Olen itsekkin yhdistänyt nämä kaikki oireet raskauteen ja luullut parikin kertaa olevani raskaana, vaan en ole:(( eli sekin vaihtoehto kannattaa käydä tutkituttamassa. Sehän tehdään ihan verikokeella joten terveyskeskukseen vaan selvittämään. Toivotaan silti ettei sulla sitä ole, harmittaa syödä lääkkeitä koko loppuelämä.

Mulle lääkäri on sanonut että kun lopettaa pillerit niin puolen vuoden verran voi kuukautisia odotella ettei oo mitään hätää... Ja jos ne ei siinä ajassa säännölllisty niin sitte otetaan terolutit käyttöön jne... Mulla kesti pillereiden lopettamisen jälkeen vuoden ennen ku säännölistyivät... Söin yhden kuurin teroluttejakin niistä oli kyllä apua....

Mullakin on joka kuukausi samat oireet kuin alkuraskaudessa, pcolainen minäkin... Erityisesti alaselkää särkee usein. Raskautta on kyllä toivottu jo pidemmän aikaa, joten varmasti myös mielikuvitus tekee noita oireita, mutta kuten edellä todettiin, pco on yksi tällaisten oireiden aiheuttaja.

Yhteistyössä