Epäluottamus - onko syytä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinuska

Vieras
Hei kaikki, kaipailisin mielipiteitänne ja neuvojanne. Asiallisia, kiitos.

Vähän taustaa: Me tapasimme poikaystäväni kanssa runsas vuosi sitten ja seurustelu alkoi siitä pikkuhiljaa. Hänellä oli sitten viime keväänä aika vaikeaa aikaa elämässä ja hän tuntui olevansa eksyksissä. Hän vetäytyi luotani kauemmaksi jo muutaman kuukauden yhdessäolon jälkeen. Otin kerran asian puheeksi ja tämän keskustelun seurauksena päätimme yhteistuumin jatkaa eri teillä. Minä olin ehtinyt kiintyä hänene jo tuona aikana kovasti, mutta tuntui paremmalta vaihtoehdolta, että hän saa selvittää asioita itsensä kanssa (tämä tapahtui hänen elämänsä käännekohdassa monessakin suhteessa).

Erosimme siis (vain) muutaman kuukauden yhdessäolon jälkeen. Emme nähneet seuraavan kerran kuin vasta 3 viikkoa tapahtuman jälkeen, jolloin puhuimme ja puhuimme, tunteistamme ja oikeastaan kaikesta. Se helpotti minua käsittelemään omaa huonoa oloani ja kuitenkin tuntui hyvältä, että siinä oli ihminen jonka kanssa voin jutella kaikesta - ja hän samoin.

Treffailin pari miestä aika pian tämän jälkeen, mutta mitään ai tapahtunut, seksuaalisessa mielessä. Lähinnä piristin itseäni. Kesätyöpaikalla ihastuin kovasti yhteen ikäiseeni mieheen, mutta se pysyi ihastuksena ja kevyenä flirttinä, josta ei koskana tullut mitään, emmekä edes tapailleet.

Pidimme kuitenkin yhteyttä ex-poikaystäväni kanssa koko ajan ja tiesin, että hänellä ei kaikki sujunut kovin mukavasti. Itse olin jo päässyt takaisin jaloilleni ja tunsin oloni hyväksi ja kuljin jälleen pää pystyssä.

Sitten kuin kesällä näimme seuraavan kerran, lähdimme pienimuotoiselle matkalle yhdessä ystävämme (hänen kollegansa) kanssa. Tällä reissulla meidän kummankin tunteet heräsivät uudestaan ja hän sanoi minulle, että tuntee minua kohtaan vielä - ja enemmän mitä silloin seurustellessamme. Sanoin hänelle, että katsotaan miten asiat lutviutuu, että katsellaan rauhassa mitä tuleva tuo. Olin silti itse toiveikas meidän suhteemme.

Parin viikon kuluttua tästä matkasta (monien lämpimien sanojen jälkeen) palasimme yhteen ja kaikki tuntui onnelliselta - on tuntunut siitä lähtien. Olemme oppineet tuntemaan toisemme paremmin ja ymmärrän miksi hän keväällä käyttäytyi kuten käyttäytyi. Liian pitkä ja mutkallinen asia tässä raapustettavaksi.

Kuten jo mainitsin, suhteemme on ollut ihana ja antoisa kaikin puolin siitä lähtien ja rakkautta on riittänyt.

Pari päivää sitten sain lainaksi hänen puhelimensa, joka on ollut hänen käytössään viime kesänä. Osittain vahingossa löysin sieltä sellaisia viestejä (lähetetty/vastaanotettu viime kesänä) joita on lähetelty useammankin naisen kesken, viesteistä kävi ilmi (ainakin omasta tulkinnastani) että kyseessä on olleet irtosuhteet, lähinnä seksi ""hauskanpito"".

Olimme siis tuona aikana erossa, mutta silti minusta tuntuu kuin olisi puukolla isketty sydämeen. On tietysti myöskin todella vaikea myöntää, että luin hänen vanhoja viestejään, mutta silti.....

Nyt tilanne on se, että lähdin eilen kotiini nopeasti sillä aikaa kun hän oli työpaikalla ja illalla puhelimessa juteltuamme hän taisi arvata miksi kuulostin niin järkyttyneeltä, mainitsin myös, että en osaa sanoa luotanko häneen. Suoraan en sanonut että löysin viestit, mutta hän taitaa sen tarkkanäköisenä arvata.

Siis kysymys kuuluu: miten kehtaan kertoa hänelle lukeneeni viestit? Onko tuon ajan tapahtumilla enää merkitystä? Sillä olen käsittänyt (hänen tuntien) hakeneen jotain täytettä/lohtua/piristystä elämäänsä silloin. Mutta se vaan tuntuu niin pahalta, vaikka enhän vielä ole edes kuullut hänen näkökantaansa asioihin....

Torstaina näemme seuraavan kerran ja en tiedä mitä sanoa, raivota vai kysyä kauniisti, ja sanoa että olisin toivonut hänen kertovan näistä suhteista silloin, kun olimme palaamassa yhteen.

Miltä kuulostaa? Onko kysessä miesten erilainen tapa suhtautua asioihin? Vai olenko aiheesta loukkaantunut?

Kiitos asiallisista kommenteista ja näkökannoista
Tiinuska

Te olette kirjoituksesi perusteella yhdessä toista kertaa. Ensimmäisen kerran jälkeen sinä tapailit muita miehiä ja olit ihastunut. Ja kas, miehelläsikin oli erossa ollessanne jotain säätöjä.

Nyt sinä sait omalla urkkimisellasi selville asioita, jotka eivät kuulu sinulle tuon taivaallista, ettehän silloin olleet yhdessä. Muutenkin on kyseenalaista kertoilla muista hoidoista nykyiselle yhtikäs mitään. Koskaan ei tiedä, millaisia väärinkäsityksiä ja mustasukkaisuusdraamoja siitä saattaa aiheutua, sinä malliesimerkkinä.

Jos et ota asiaa puheeksi, kieriskelet itseaihuttamassasi mustasukkaisuuden sopassa ties miten pitkään. Jos otat asian puheeksi, paljastat, ettet itse ole luottamuksen arvoinen. Ja vielä kysyt, pitäisikö sinun raivota asiasta? Oih ja voi...

Hei ja kiitos kommentista.

Totta on, että emme olleet silloin yhdessä. Tarkoitinkin, että järkytyin kuinka pian päätöksemme jälkeen näitä muita juttuja oli.

Itse kertomani ihastus tapahtui kuitenkin vasta aikaa päätöksen jälkeen, eikä suinkaan seuraavalla viikolla.

Myös kysyin kommenttia siihen, miksi miehet (useimmiten, en yleistä) niin nopeasti vain haluavat seksiä, eikö ole mitään kunnioitusta entistä suhdetta kohtaan? Itselläni oli mahdollisuus jo samalla viikolla seksiin erään toisen kanssa, mutta kieltäydyin, sillä se olisi tuntunut pahalta exää kohtaan...

Yleistämättä suuri osa miehistä pystyy pitämään seksin ja tunteensa jotensakin erossa toisistaan. Entinen suhde ei vaadi enää mitään kunnioitusta, se on jo ollutta ja mennyttä. Lohtupoka ylensä vielä saa ajatukset muualle kariutuneesta suhteesta ja itsetunnon nousukiitoon.

Eri asia sitten on, voiko lohtupokasta koskaan kehittyä jotain vakavampaa. Miehellesi ei ainakaan kehittynyt, kun kerran olette myöhemmin palanneet yhteen.

Annan tähän mielelläni miehen näkökulman asiaan.

Erosin itse syksyllä ja sen jälkeen olen harrastanut enemmän seksiä kuin koko viimeisen avioliittovuotemme aikana yhteensä. Ei mitään yhden illan baaripokia, vaan erilaisissa yhteyksissä tapaamiani naispuoleisia tuttavia. Kaikkien kanssa on ensin tehty selväksi se, että en ole hakemassa mitään vakavampaa. Mitään palavia tunteita näitä naisia kohtaan minulla ei ole, ja sen olen heille myös suoraan kertonut. Yllättäen näitä kokeilunhaluisia naisia on kuitenkin riittänyt, ja mitäpä minä sitä sitten kieltämään. Itsetunto siitä kieltämättä nousee ja päivätkin piristyvät.

Jos ex-vaimoni nyt haluaisikin palata minun kanssani yhteen ja itsekin olisin sitä mieltä että yritetään vielä kerran, ei hänen asiansa mielestäni kuitenkaan missään tapauksessa olisi lähteä ruotimaan suhteitani näihin naisiin, en minäkään sitä tee hänen eroaikana tapaamien miesten suhteen.

Minä ja exäni erosimme ja minä kuvitteli ettei uutta heti oteta tilalle. Palasimme muutaman kuukauden jälkeen yhteen ja minulle selvisi että hänellä oli ollut koko tuon eromma ajan toinen suhde ja se oli alkanut heti seuraavana päivänä erostamme.
Loukkaannuin, kosks olin itse kuvitellut ettei niin tehdä,, vaikkemme mitään olleet sopineetkaan, erosimme siis ihan hyvissä väleissä ja meillä oli kaksi pientä lasta.

Suutuksissani sanoin sitten miehelle että jos joskus eroamme vielä, otan ja nain ensimmäisen miehen kanssa joka vastaan kävelee. Hän ei toipunut tuosta lohkaisustani, kai koskaan.

Sitten muutaman vuoden kuluttua erosimme ja minä otin ja nain uuden miehen heti, muitamatta edes mitä olin aikoinani exälle lohkaissut.. Nyt olen ollut tämän uuden kanssa naimisissa 10 vuotta. Exäni ei toipunut tästä järkytyksestä useaan vuoteen. Nyt alkaa olla olla tolpillaan.

Elämä voi mennä näinkin.

Kiitos eri näkökulmista!

Mietin tässä, että miten saisin otettua aiheen puheeksi, ilman että saan hysteerisen naisen leiman (mitä kyllä tosin saatan olla).

Asiaa varjostaa muutkin asiat, kuten se että olin vielä vähän aikaa sitten raskaana - keskenmeno ja sitä viikon itkeneenä ja vatvoneena sain sen luurin käsiini. Joten vahingossa väärän viestin luettuani luin shokikseni ne muutkin. Liekö osittain hormonien myllerrystä, masennusta vai itseni puolustelua? Hmm...

Yritän vakuuttaa itselleni, että emmehän olleet yhdessä tuolloin (emme siis olleet tauolla, vaan erossa) ja asiat ovat niin erilaisella mallilla nyt kun ne olivat viime keväänä/kesänä.

Kaikki tuntuu muuten nyt niiiiin hyvältä meidän kahden välillä.
Siksi en halua tehdä kärpäsestä härkästä, vaikka otankin asian puheeksi.

Luin kaiketi viestisi vähän huolimattomasti, mutta aika moni asia jäi epäselväksi. Toivoisit, että miehesi olisi kertonut näistä naisista sinulle itse. Kerroitko sinä omista seikkailuistasi hänelle heti yhteenpalattuanne?

Mielestäni kuitenkin olet nyt ihan syyttä loukkaantunut. Nähdäkseni mies ei ole luottamustasi ainakaan tietoisesti pettänyt millään tavalla. Sille et voi mitään, jos hänen määritelmänsä säällisestä suruajasta poikkeaa omastasi. Mitään uskollisuuden lupauksia ette kuitenkaan olleet toisillenne tehneet, etkä sinä itsekään omaa elämääsi siihen eroon pysäyttänyt. Ei oikein tunnu järkevältä, että loukkaannut siitä, ettei mieskään näin tehnyt.

Ymmärrän kyllä, että on paha olo, mutta järjellisesti ajatellen siihen ei ole syytä. Tunteet eivät toki aina oikein järkeä noudattele, mutta niiden armoillekaan ei tarvitse jäädä. Sanot kuitenkin, että suhteenne on ihana, antoisa ja rakkauden täyteinen. Kannattaako sellainen menettää siksi, ettei hallitse omia tunteitaan?

Mitäkö sitten tehdä? Henkilökohtaisesti yrittäisin varmaan järkiperäistää tunteeni ja pyrkiä sillä tavoin eroon aiheettomasta epäluottamuksesta. Kannattaisi varmaan kokeilla sitä kaunista lähestymistapaa torstaina ;) Mutta silti en lähtisi edes suinpäin kyselemään hänen eronne aikaisten juttujen kertomatta jättämisistä, keskittyisin ehkä ensin pyytämään anteeksi sitä, että olen urkkinut hänen puhelintaan. Se kun on tapahtunut teidän yhdessäoloaikananne, eikä sieltä selvinnyt mitään varsinaista väärintekoa sinua kohtaan.

Ehkä kannattaisi rehellisesti kertoa tapahtuneesta ja omista tunteistaan, mutta ilman syytöstä. Anna hänen kertoa oma näkökantansa asiaan, ja muista, ettei sekään vielä häntä ihmisenä pilaa, vaikka hän eri linjoilla kanssasi olisikin.

Elämäsi näyttää täydelliseltä, miksi ihmeessä palaisit yhteen seksittömään liittoon ex:äsi kanssa? Kyllä sinkkumiehenä on kivaa olla, kun saa vapaasti nussia ympäriinsä.

Voisiko joku viisas sitten kertoa mikä on se säädyllinen aika joka pitää erosta kulua ennenkuin voi alkaa katselemaan muita miehiä/naisia sillä silmällä? Itse erosin seitsemän vuoden suhteesta, vajaan kuukauden päästä erosta tapasin uuden miehen jonka kanssa alkoikin uusi suhdekin. Siinä välissä olin jo ehtinyt treffailemaan muutamaa miestä. Minua ei olisi loukannut se, että ex-mieheni olisi tehnyt saman, jos se hänet onnelliseksi olisi tehnyt. tosin erosimme täysin yhteisymmärryksessä ilman mitään pettämis- ja mustasukkaisuusdraamoja mikä vaikuttanee asiaan...

Mutta enpä tosiaan tajunnut että olis pitänyt jotain suruaikaa viettää.

Suruaika lienee yksilöllistä.

Avioeropalstalla puhutaan laastarisuhteista.

Eron jälkeen ihminen ei ole järkevä valitsemaan sopivaa kumppania.

Joku kertoi vihapäissään ottaneen ensimmäisen halukkaan mukaan lähtijän. Minusta tuollainen valintaperusta on hutera.

Mikä kiire miehen löytämisellä on. Jos joku mies joskus kolahtaa, niin se on sitten siinä.

Tietoisesti en uutta miestä itselleni hae.

Olenkohan minä joskun ollut yhtä ailahtelevainen ja kypsymätön kuin moni Elli tällä palstalla.

Kyllä Siperia opettaa. Kasvattakaa lapset miehettömänä yh-äitinä aikuisiksi ja palatkaa sitten uudestaan asiaan.
Suruaika on minulla jo ohi. Miksi surisin elävää miestä.
Hän voi jo ihan hyvin. Suren Juha Kankkusen perheen puolesta. Heillä sama ruljanssi on vasta aluillaan.

Siis tässä muutamia korjauksia:

Emme yrittäneet tarkoituksella lasta. Eikä suhteemme ei ole epävakainen kuten sanoit. Ethän sekoita asioita:) Tulin vahingossa (lähes varmasta ehkäisystä huolimatta) raskaaksi, mutta se oli ja meni :(
Kuitenkin parempi niin elämäntilanteemme (opiskelu, projektiluonteinen työ) kannalta.

Kummatkin ollaan käyty testeissä ja olemme puhtaita.

Kuten jo aiemmin mainitsin, olen todella kiitollinen fiksuista vastauksista, itsellä on jo paljon parempi olo. Olen saanut tunteita selvitettyä ja erottaa järjen ja tunteet. Tiedän toki, ettei asia oikeastaan minulle kuulu. Vaikka utelias kyllä olen...

Se on se mustasukkaisuus ihan normaali tunne ja se täytyy hyväksyä itselle kuuluvaksi osaksi, vaikka miten järjellä selittäisi ettei siihen muka ole oikeutta. Jokaisella on oikeus tuntea juuri niin kuin tuntee. Ei tunteille mitään voi, käytökselleen vain, joten yritä hillitä itseäsi vaikka puheeksi se ottaisitkin.

No hei taas kaikille.

Viikonlopun aikana selvitimme asiaa ja kävi ilmi, että itse olen aika paljon pienessä päässäni ylireagoinut ja kuvitellut asioita.. Että tilanne ei ollut edes puoliksi paha kuin luulin, ja nekin mitä oli sitten olleet, eivät olleet kummoisempia kuin omatkaan juttuni.. voitiin hengähtää syvään, koska saatiin sitten muutenkin aikaan todella antoisa keskustelu :)

Kiitos vastanneille. Lopettelen tähän.

Yhteistyössä