Epäoikeuden mukainen hoitotäti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sen sisko on myös päiväkodissa niin kuinka vanha se on? Nuorempi luulisin niin eipä sillä ole järkeä ja sanoja kertomaan tositapahtumia päivän kulusta. Jos johdattelet vielä niin kertoo kyllä mitä haluat kuulla.

Lapset on siis nyt 6v ja 7,5v. Vanhempi siis ei enään ole päiväkodissa. Mutta tätä on pari vuotta jatkunut eli alkoi kun tyttö oli 4v ja vanhempi 5,5v ja viimevuonna oli 5 ja toinen 6,5v. Ja tosiaan pienempi laitettiin eskariin 6 muun viisi vuotiaan kanssa jossa isommat kiusas ja jätti leikeistä pois. Että semmosta. En johdattele kun kertovat ja ovat välillä kertoneen 18v siskolleenkin ja olen sattunut kuulemaan ks. Keskustelun

Kaikki. Nuo sun provotarinat ei täsmää

Millä tavalla ei täsmää? Tyttöä on kiusattu. Hän on temparamenttinen ja varmasti välillä määrää mutta osaa sovitella kivasti. Tulistuu helposti mutta leppyy nopeesti. On herkkä. Mutta tarhan täti kohtelee välillä epäoikeudenmukaisesti. Ja siskolle kertoo toisinaan juttuja jos hän sattuu kysymään että miten on hoidossa mennyt? Mitä olet leikkinyt? Jne. Ja uskoo ken uskoo. Näin se vaan on.

Tiedän kun täti kertoo ja sisko kertoi vuosi sitten. Ja lapseni kertoo myös itse että häntä syytetään. Ja on lapsessanikin vikaa en sitä kiellä mutta ei yksi lapsi voi olla aina syntipukki - riitaan tarvitaan aina toinen osapuoli!
Itsekin hoidossa ollut sisko ei varsinaisesti ole mikään maailman luotettavin todistaja. Iso houkutus on kaunistella asioita niin, että oma pikkusisko ei joudu huonoon valoon.

Toisaalta muutenkin tuon ikäiset ovat hyvin helposti (tahattomastikin) johdateltavissa ja toisaalta saattavat kertoa spontaanistikin asioita joita ei ole jopa lainkaan tapahtunut.

Mitä riitoihin ja niihin syylliseen tulee, niin ei riidoissa aina ole kahta syyllistä osapuolta. Kaikki riippuu siitä mikä on ollut riidan syy ja miten osapuolet ovat riitelyyn osallistuneet.

Tyttöni ehdottaa että voisivatko he olla molemmat omistajia mutta tämä ei käy toiselle tytölle. No minun tytöllä tulee siitä pahamieli. Itkee ja suuttuu ja haluaa lopettaa leikin. No tarhan täti tulee valittaan tytölleni -ettei saa määräillä ja puhuttelee. Minä en hyväksy tämmöistä syrjimistä.
Mitä muuta lapsesi tuossa muka tekee kuin määräilee? Muut eivät halua tehdä hänen mielensä mukaan, niin itkee, suuttuu ja lopettaa leikin - ei ne toiset, jotka eivät pääse sopimukseen omistajuudesta. Vaikka kuinka ehdottaisi kompromissiratkaisua, niin ei sitä kuulu ajaa läpi tuolla tavalla.

Kyllähän leikit toisinaan sujuu hyvin. Mistäs tiedät vaikka tyttöreni kaveri on itsepäinen? Tilanne on ollut monesti niin että tyttöni ehdottaa voitaisiinko olla mokemmat pupuja tai olla kaikki keijuja ja toisille ei passaa kun kaverin mielestä se ei niin käy. Eli kuka määrää ja ketä määrää?!! Nämä tilanteet ovat hankalia. Mutta kyllä tädin pitää tietää riita ennenkun syyttää vain yhtä. Valitettavasti ne hiljasetki osaa tehä kiusaa, myös itse joskus pk:ssa työskennellessäni huomasin. Ollaan aikuisen nähden pikku enkeliä ja seläntakana helvetinenkeliä. Että näin!

Kuulostaa sille, että siellä on kolme itsepäistä tyttöä, jotka haluaa leikin menevän oman mieltymyksen mukaan. En usko, että sinun tyttäresti on puhdas pulmunen enkä usko, että nämä kaksi muuta ovat itse saatanasta.

Tottakai tarhan hoitajien pitäisi olla tasapuolisia kaikkia kohtaan, mutta ihmisiä hekin ovat. Väistämättä kivoista lapsista tulee suosikkeja ja ikävämmistä lapsista inhokkeja.
Tuskin tuo hoitaja on tyhjästä alkanut lasta syyttämään, vaan joku siihen on ollut syynä. Jos lapsi usein itkee, huutaa ja vaatii huomiota, on se rasittavaa. Ja toisaalta, jos on monissa tilanteissa ollut se syypää, niin ihan luonnollista, että joka kerralla aletaan olettaa häntä syylliseksi.

Yhteistyössä