epävarma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juulia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juulia

Vieras
Hei!
Sain lääkäriltä Trisekvens hormoonitabl. Hikoiluun ja unettomuuteen. En ole kuitenkaan uskaltanut syödä. Onko kellään kokemuksia hormoonien haittavaikutuksista. Kuukautiset ollut vuoden epäsäännölliset ja välillä kuukausia ettei ole vuotoa lainkaan. Entä raskaaksi tulon mahdollisuus?

Soin Trisekvens-tabletteja kun menopaussini alkoi, ja sitten muutaman vuoden.
Kyllästuin joka kuukausi tapahtuviin vuotoihin. Muuten lääke sopi minulle ainakin mainiosti.
Trisekvens:n jälkeen aloin syödä matalahormoonista lääkettä ja jatkan sitä edelleen. Olen kohta 61v.
Raskaaksihan ei enää voi tulla kun syö hormoonilääkettä.

No voi tätä ihmetyksen määrää!
Kyllä se niin vain on, että lääkettä teille määräävä lääkäri on se asiantuntija, jolta tulee kysyä lääkkeen haittavaikutukset ym asiat sillä hetkellä kun lääkäri sitä teille ehdottaa.
Ei voi olla totta että lääkäri vastoin tahtoanne hormonihoitoja määrää ja sitten niitä ei uskalleta käyttää.
Oliko mitään puhetta hormonihoitojen suojaavasta vaikutuksesta esim osteoporoosia vastaan? Miksi vain pelätään vaaroja eikä ollenkaan huomioida haittoja, joita hormonien pois jättäminen tuo mukanaan?
Alan lääkäri on kuitenkin se asiantuntija, jolta kysymällä saa oikeimmat tiedot mieltä askarruttaviin kysymyksiia.

Lääkäri määrää hormoonihoidon oireita lievittääkseen, mutta kyllä sen nainen itse päättää missä vaiheessa aloittaa hormoonihoidon kuinka pitkälle pärjää ilman. Kyse on vasta 45-vuotiaista naisista, joten aika nuoria aloittamaan hormoonihoito, joka voi kestää lähes 70-vuotiaaksi.

Mulla kuukautiset loppu 43 vuotiaana. Nyt olen 45 ja olen tämän vuoden alusta syönyt estrogeenia.
Puoli vuotta kokeilin tuota Trisekvensiä, mutta mulla se ei univaikeuksiin auttanut. Rinnat hieman kipeytyivät välillä, ei ollut muita haittavaikutuksia.
Lopetin Trisekvensin ja sain Indivinaa ( 1mg /tbl) ja valvotut yöt loppuivat 2 kk jälkeen. Nukun nyt hyvin, ihanaa :)
Mulla todettiin lievä osteopenia, joten syön nyt sitten näitä ainakin toistaiseksi. Vuoden päästä uusintamittaus ja näkee onko ollut apua luun heikkenemiseen.
Kun vaihdevuodet alkavat aikaisin niin kuuluu riskiryhmään osteoporoosin suhteen. Kannattaa käydä luuntiheysmittauksessa ja nimenomaan siinä DXA-mittauksessa, nilkasta otettu on epävarma. Mulla ainakin näytti väärin.
Ja mammografiassa myös pitäs käydä ennen hormonien alottamista, jotta saa ""nollatilanteen"" ja sitten säännöllisesti vuoden kahden välein.
Jokainen tietysti itse päättää, mutta turhaan ei kannata pelätä, tsemppiä :)

Yhteistyössä