Epiduraali/spinaali kivun lievitykseen, vai ilman puudutusta? Mielipiteitä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmatta kertaa mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toisen kans sain epiduraalin ja nukahdin kolmeksi tunniksi. Sitte vaan herätettiin ja sanottiin että nyt aletaan vauvan tekoon, epiduraali pois päältä...

Siis eihän sitä oteta pois päältä... selkään jätetään se kanyyli ja sen kautta lisätään puudutetta tarvittaessa... ei sieltä mikään jatkuva tiputus mene sisään... ja puudutus loppuu niinkuin muillakin kipulääkkeillä, kun kroppa annoksen käsitellyt

Kanyylin laitto ei tuntunut miltään, mutta oli kamalaa olla laiton ajan paikallaan selkä kippurassa, kun supisteli ja sattui niin hemmetisti

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua.

En mä joutunut olemaan sängyssä kummassakaan synnytyksessä.....

Siksipä siinä lukikin että jos vie jalat alta ja multa vei.
Joku kyseli, että miksi otetaan pois ponnistusvaiheessa. Tietenkin siksi, että osaisi ja pystyisi ponnistamaan!

Jaa no ei multa ainakaan ole otettu kumpaakaan puudutusta ponnistusvaiheessa pois, niiden ansiosta ponnistus vaiheet on ollut täysin kivuttomia.

Minusta epiduraalin laitto oli tosi inhottavaa. Se pakottaa olemaan sängyssä jos vie jalat alta ja vaatii muutenkin tarkkailua.

En mä joutunut olemaan sängyssä kummassakaan synnytyksessä.....

Siksipä siinä lukikin että jos vie jalat alta ja multa vei.
Joku kyseli, että miksi otetaan pois ponnistusvaiheessa. Tietenkin siksi, että osaisi ja pystyisi ponnistamaan!

Mä rupesin oikein miettimään että mitä oikein höpötät että puudute otettiin sinulta pois? Siis miten niin pois? Onko sulla ollu jokin pumppusysteemi jolla olet itse voinut säädellä puudutteen määrää?
Mulle on laitettu epiduraali niin että puudute on laitettu oikeaan kohtaan selkärangassa ja sitten siihen kohtaan on pistetty katetri jonka kautta puudutetta voisi myöhemmin lisätä jos tarvitsee. Asiahan on nimittäin niin, että jos/kun tietty annos puudutetta on laitettu, se vaikuttaa aikansa, toisilla kauemmin, toisilla vähemmän aikaa. Ja jos laittamisesta minuutin kuluttua alkaa ponnistusvaihe se on voi, voi. Ei lääkeaineiden vaikutuksia voi haluamalla saada on/off vaihteelle. Se on kyllä totta että puudute voi vaikeuttaa ponnistamista. Siksi sitä ei enää laitetakaan jos kohdunsuu on auki jo 7 cm tai yli.

Alkuperäinen kirjoittaja tere:
Mä rupesin oikein miettimään että mitä oikein höpötät että puudute otettiin sinulta pois? Siis miten niin pois? Onko sulla ollu jokin pumppusysteemi jolla olet itse voinut säädellä puudutteen määrää?
Mulle on laitettu epiduraali niin että puudute on laitettu oikeaan kohtaan selkärangassa ja sitten siihen kohtaan on pistetty katetri jonka kautta puudutetta voisi myöhemmin lisätä jos tarvitsee. Asiahan on nimittäin niin, että jos/kun tietty annos puudutetta on laitettu, se vaikuttaa aikansa, toisilla kauemmin, toisilla vähemmän aikaa. Ja jos laittamisesta minuutin kuluttua alkaa ponnistusvaihe se on voi, voi. Ei lääkeaineiden vaikutuksia voi haluamalla saada on/off vaihteelle. Se on kyllä totta että puudute voi vaikeuttaa ponnistamista. Siksi sitä ei enää laitetakaan jos kohdunsuu on auki jo 7 cm tai yli.

Jaa no en mä tiedä itsekään että mitä höpötän. Mutta ajattelin vaan, että tuskin sitä enää niin myöhään annetaan että on ponnistusvaiheessa. Minulle kun laitettiin se kun olin 7 cm auki. Ehdittiin kerran antaa mutta ei suinkaan ollut mikään voi voi! Kuten sanottu luomusynnytys kaikkein paras kun ei se kipu nyt niin kovaa ole. :)
Eli joo luulin väärin kun en mä tiennyt sitäkään että se heti alkuvaiheessa törkätään.

Sain ensisynnyttäjänä kaksi kertaa spinaalin.
Eka oli jees, sai hetken hengähtää,
toka meni väärään paikkaan ja ei vienyt kipua
lisäksi supistukset hyytyi ja vei alapään niin tunnottomaksi etten tuntenut minkäänlaista tarvetta ponnistaa kun sen aika tuli.

Spinaalinlaitto ei tuntunut miltään.

En enää haluaisi spinaallia (en halunnut nytkään vaan se laitettiin minulta kysymättä, toivoin epiduraalia).

Kahdessä synnytyksessä epiduraali, kolmannessa spinaali. Molemmat hyviä, veivät kivut täysin (tai ekassa se laitettiin sen verran myöhään, ettei paljon ehtinyt auttaa). Epiduraalit menivät kerrasta "sisään", spinaalia laitettiin makuultaan 7krt onnistumatta ja sitten nousin istumaan ja ehkä viidennellä kerralla osui oikeaan paikkaan.

Epiduraali on siitä parempi, että sitä pystyy sen katetrin (onko se selkään jäävä höskä sen niminen?) kautta lisäämään, jos teho häviää. Spinaalin pitää laittaa kokonaan uudelleen.

Jos meille joskus vielä lapsi/lapsia tulee, niin spinaalin haluaisin.

Jaa no en mä tiedä itsekään että mitä höpötän. Mutta ajattelin vaan, että tuskin sitä enää niin myöhään annetaan että on ponnistusvaiheessa. Minulle kun laitettiin se kun olin 7 cm auki. Ehdittiin kerran antaa mutta ei suinkaan ollut mikään voi voi! Kuten sanottu luomusynnytys kaikkein paras kun ei se kipu nyt niin kovaa ole. :)
Eli joo luulin väärin kun en mä tiennyt sitäkään että se heti alkuvaiheessa törkätään.

No ei nyt mitenkään alkuvaiheessakaan. Kohdunsuun pitää olla auki vähintään 3 cm mutta enintään 7 cm. 3 cm siksi, että varmistutaan siitä että synnytys on lähtenyt hyvin käyntiin ja 7 cm siksi, että puudute ei häiritsisi ponnistamista, mutta siis koskaanhan ei voida tietää kuinka nopeasti viimeiset sentit aukeavat.
Mulla ekassa synnytyksessäni ensimmäisten 3 cm: aukeaminen kesti 15 tuntia ja todellakin se kipu oli niin kovaa että pyysin ja sain epiduraalin.

Mulla ekassa synnytyksessä paracervikaali, ei auttanut paljon mitään, kun sain sen niin myöhään, toka synnytys luomu (kaikista helpoin silti) ja kolmannessa sain epiduraalin eikä se auttanut mua tippaakaan. Jos vielä synnyttäisin kokeilisin spinaalia, josta olen kuullut pelkkää hyvää.

Epiduraali on taivas. On toiminut mulla täydellisesti kaksi kertaa. Vei kivut kokonaan, nukahdinkin. Ponnistusvaiheetkin oli kivuttomat. Mutta sitä räjähtävää paineen tunnetta peräpäässä sekään ei kyllä poistanut (maailman ärsyttävin tunne |O ).

Jos/kun tekaisen vielä kolmannen joskus, niin kokeilen ehkä ilman puudutetta. Ilman epiduraalia ainakin. Ihan vaan siksi, että haluan tietää millaisia synnytyskivut oikeasti on. Ja ettei tule enää koskaan vauvakuumetta sen jälkeen :saint:

Älä sano noin,että jäis viimiseksi ;)
Voi meinaan käydä niin että se ei oikeasti satu juuri ollenkaan vaan ovat vain siedettävät vain..
Juuri ennen ponnistus vaihetta vielä naureskelin kätilönkanssa ja juttelin normaalisti.
Tyyliin että uskaltaisko käydä vielä vessassa..En taida kun tuntuu painetta.. Ettei vain kävisi vanhanaikaisesti ja syntyis lapsi vessan pönttöön :laugh:

Eli niin meni mun eka "luomu"synnytys oikeasti hävettää vain se että se oli niin kivuton :ashamed:
Ainoastaan siinä vaiheessa tuntui ikävältä kun ei saanut ponnistaa vaikka ponnitutti niin saa**nasti.. :snotty:
Joten vannomatta paras :saint: :laugh:

Mulla ei ole omaa kokemusta kun yhdestä synnytyksestä, mutta se oli mahtavaa!

Jos kyseessä on terve äiti ja normaali, terveesti edennyt raskaus, en suosittelisi mitään lääkinnällistä kivunlievitystä. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden puudutuksien ja synnytyksen jälkeisen masennuksen kanssa, monet tutkimukset (ja kätilöiden kokemukset) kertovat, että puudutuksin synnytetyt vauvat ovat heikompia alussa kun luomut, yms.

Synnytin siis ilman mitään aineita. Olin tehnyt tämän päätöksen jo muutamaa kuukautta ennen synnytystä: Jos synnytys etenee normaalisti, en vastaanota mitään lääketieteellisiä toimenpiteitä. Luin aiheesta paljon, yritin etsiä eri tapoja miten synnytyksen saa sujumaan mahdollisiman hyvin, ja juuri näiden tietojen avulla kaikki sujui loistavasti!

Avautumisvaiheen pyörin pallon päällä, seisoskelin, sisko paineli selkää ja lapsen isä piti kädestä kiinni. Kivut olivat täysin hallittavissa, ja vaikka supistelin hyvin tiheään (kolmen minuutin välein melkein 3 tuntia) selvisin pienellä levolla supistusten välissä.

Juuri kun aloin miettimään, että jaksanko, sain uutta puhtia. Virallisesti ponnistusvaihe kesti 8 minuuttia, mutta tiedän, että se kesti pitempään, huomasin sen alun ihan itse. Yhtäkkiä en nimittäin halunnutkaan kosketusta enää, vaan sain kivut katoamaan seisomalla ja tuijottelemalla sitä supistusmittaria; katselin kun numerot kiipeili ylös 130-150 ja sitten miten ne laskivat takaisin normaaliin. Tässä vaiheessa ilmoitin että ponnistusvaihe alkoi, kutsukaa kätilöt. Kätilö tuli, käski minut sängylle. Menin siihen nelinkontin, mutta en vielä "saanut lupaa" ponnistaa. Paska juttu, totesin siskolleni jossain vaiheessa, koska keho ponnistaa vaikka minä en ponnistais. En pannut vastaan pahemmin, olin sentään jo 9 cm auki, ja jos keho käskee jotain tekemään, eiköhän se tiedä paremmin kuin kätilö. Tässä vaiheessa ei muuten sattunut enää melkein ollenkaan, tuli vaan vahva tunne, että tähän minut on luotu, tämän minä osaan, ja tietysti hiki kun ponnisteli! Sitten kun sain luvan ponnistaa, lopetin huutamisen että saisin ponnistuksiin lisää voimaa. Siinähän ei sitten kauaa kestänyt niin sain nyytin syliini!

Kolme tikkiä tuli, vaikka kätilö sanoi että yksi olisi varmaan riittänyt.

Synnytyksestä oli kulunut 2 tuntia kun kävelin omin jaloin osastolle. Vähän hutera olo, mutta kävelinpä itse. Sisko ja äiti aina viety pyörätuolilla...

Nyt, alle viikko synnytyksestä, olen samoissa mitoissa kun ennen raskautta, alapää alkaa olemaan kuosissa (istuminen ei ollut vaikeata kun laitoksella) ja kaikki on sujunut loistavasti. En muuttais mitään! Jos olisin jotain toimenpiteitä teetättäny, oon aika varma että en olis näin tyytyväinen tohon kokemukseen!

Loppuen lopuks jokainen omalla tyylillään, mutta mun mielestä nykyään liian helposti käännytään lääketieteen puoleen. Minkä takia ottaa vahvoja lääkkeitä kun kyseessä ei edes ole mikään sairaus tai normaalista poikkeava juttu?! Lääkkeet ovat vahvoja aineita jotka vaikuttavat kehoomme monella eri tavalla mitä emme edes voi tietää tai tutkia, joten miksi mennä miljoonia vuosia toiminutta systeemiä ronkkimaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulla ei ole omaa kokemusta kun yhdestä synnytyksestä, mutta se oli mahtavaa!

Jos kyseessä on terve äiti ja normaali, terveesti edennyt raskaus, en suosittelisi mitään lääkinnällistä kivunlievitystä. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden puudutuksien ja synnytyksen jälkeisen masennuksen kanssa, monet tutkimukset (ja kätilöiden kokemukset) kertovat, että puudutuksin synnytetyt vauvat ovat heikompia alussa kun luomut, yms.

Synnytin siis ilman mitään aineita. Olin tehnyt tämän päätöksen jo muutamaa kuukautta ennen synnytystä: Jos synnytys etenee normaalisti, en vastaanota mitään lääketieteellisiä toimenpiteitä. Luin aiheesta paljon, yritin etsiä eri tapoja miten synnytyksen saa sujumaan mahdollisiman hyvin, ja juuri näiden tietojen avulla kaikki sujui loistavasti!

Mie sanoisin tähän että helppo kehuskella kun ei itse ole joutunut kärsimään vuorokausisotalla! Pidäpäs tyttö suuta siukemmalla!

Avautumisvaiheen pyörin pallon päällä, seisoskelin, sisko paineli selkää ja lapsen isä piti kädestä kiinni. Kivut olivat täysin hallittavissa, ja vaikka supistelin hyvin tiheään (kolmen minuutin välein melkein 3 tuntia) selvisin pienellä levolla supistusten välissä.

Juuri kun aloin miettimään, että jaksanko, sain uutta puhtia. Virallisesti ponnistusvaihe kesti 8 minuuttia, mutta tiedän, että se kesti pitempään, huomasin sen alun ihan itse. Yhtäkkiä en nimittäin halunnutkaan kosketusta enää, vaan sain kivut katoamaan seisomalla ja tuijottelemalla sitä supistusmittaria; katselin kun numerot kiipeili ylös 130-150 ja sitten miten ne laskivat takaisin normaaliin. Tässä vaiheessa ilmoitin että ponnistusvaihe alkoi, kutsukaa kätilöt. Kätilö tuli, käski minut sängylle. Menin siihen nelinkontin, mutta en vielä "saanut lupaa" ponnistaa. Paska juttu, totesin siskolleni jossain vaiheessa, koska keho ponnistaa vaikka minä en ponnistais. En pannut vastaan pahemmin, olin sentään jo 9 cm auki, ja jos keho käskee jotain tekemään, eiköhän se tiedä paremmin kuin kätilö. Tässä vaiheessa ei muuten sattunut enää melkein ollenkaan, tuli vaan vahva tunne, että tähän minut on luotu, tämän minä osaan, ja tietysti hiki kun ponnisteli! Sitten kun sain luvan ponnistaa, lopetin huutamisen että saisin ponnistuksiin lisää voimaa. Siinähän ei sitten kauaa kestänyt niin sain nyytin syliini!

Kolme tikkiä tuli, vaikka kätilö sanoi että yksi olisi varmaan riittänyt.

Synnytyksestä oli kulunut 2 tuntia kun kävelin omin jaloin osastolle. Vähän hutera olo, mutta kävelinpä itse. Sisko ja äiti aina viety pyörätuolilla...

Nyt, alle viikko synnytyksestä, olen samoissa mitoissa kun ennen raskautta, alapää alkaa olemaan kuosissa (istuminen ei ollut vaikeata kun laitoksella) ja kaikki on sujunut loistavasti. En muuttais mitään! Jos olisin jotain toimenpiteitä teetättäny, oon aika varma että en olis näin tyytyväinen tohon kokemukseen!

Loppuen lopuks jokainen omalla tyylillään, mutta mun mielestä nykyään liian helposti käännytään lääketieteen puoleen. Minkä takia ottaa vahvoja lääkkeitä kun kyseessä ei edes ole mikään sairaus tai normaalista poikkeava juttu?! Lääkkeet ovat vahvoja aineita jotka vaikuttavat kehoomme monella eri tavalla mitä emme edes voi tietää tai tutkia, joten miksi mennä miljoonia vuosia toiminutta systeemiä ronkkimaan?

Mites se nyt tuollalailla tuonne väliin luikahti. Tämä siis NinaTT:lle: Mie sanoisin tähän että helppo kehuskella kun ei itse ole joutunut kärsimään vuorokausisotalla! Pidäpäs tyttö suuta siukemmalla!

Ainii, tiesittekö että avautumisvaiheessa voi supistukset kääntää orgasminkaltaisiksi?!?!? Ku luin asiasta ekaa kertaa, naureskelin koko jutulle, mutta ku muutamasta paikasta luin samaa juttua, ajattelin että yritän ainaki.

Se oli aika mukavaa... :D :D :D Tosin ku alko väsyttää ei enää toiminu :/ Mutta n. 10-20 supistuksesta sain loppuosasta tehtyä hyvinkin mukavia!

Ainii, tiesittekö että avautumisvaiheessa voi supistukset kääntää orgasminkaltaisiksi?!?!? Ku luin asiasta ekaa kertaa, naureskelin koko jutulle, mutta ku muutamasta paikasta luin samaa juttua, ajattelin että yritän ainaki.

Se oli aika mukavaa... :D :D :D Tosin ku alko väsyttää ei enää toiminu :/ Mutta n. 10-20 supistuksesta sain loppuosasta tehtyä hyvinkin mukavia!

Mie mänen nukkumaan. Kyllä oot harvinaisen ärsyttävä ihminen ja todella lapsellinen.

Mites se nyt tuollalailla tuonne väliin luikahti. Tämä siis NinaTT:lle: Mie sanoisin tähän että helppo kehuskella kun ei itse ole joutunut kärsimään vuorokausisotalla! Pidäpäs tyttö suuta siukemmalla!

Jaa, posiitivisia kertomuksiako ei saa jakaa? Kiva asenne sulla.

Normaali synnytys ei kestä vuorokausia. Joko äiti ei osaa synnyttää tai raskaudessa/synnytyksessä on jotain epänormaalia.

Normaali synnytys ei kestä vuorokausia. Joko äiti ei osaa synnyttää tai raskaudessa/synnytyksessä on jotain epänormaalia.

Niin ja minustahan sairaille huvituksillesi parivaljakkoa.

Mie mänen nukkumaan. Kyllä oot harvinaisen ärsyttävä ihminen ja todella lapsellinen.

Häh? Nyt en ymmärrä. Eiks positiivisia ja mukavia juttuja sais jakaa? Pitäiskö murjottaa ja kertoa kuinka kauheeta oli? :(

Tämän takia siis nykyajan nuorilla naisilla niin kauheita mielikuvia synnyttämisestä. Ei saa kertoa kun kauhukokemuksia.

Mulla kolme lasta ja rakastan epiduraalia. :D :D Suosittelen lämpimästi. Mulla kolme mielettömän helppoa ja ihanaa synnytystä ja siitä iso kiitos lienee epiduraalin. Ponnistusvaiheet olleet helpot, 13min, 9min ja yksi ponnistus. :)

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja se poisti kivun kokonaan, mutta vei myös ponnistamisen tarpeen. Jouduin siis ponnistamaan, vaikka ei ollut aavistustakaan, että supistaako vai ei. Synnytys kestikin kokonaisuudessaan n.12 tuntia. Lisäksi sain vielä ilokaasua.
Toisessa synnytyksessä kerkesin saamaan vaan kohdunkaulan puudutteen ponnistusvauiheessa ja se vei supistuksilta vain sen ihan kamalimman kivun. Ilokaasua ei ollut saatavilla. Synnytyksen kesto oli n.5 tuntia.
Eli ensimmäinen synnytys oli pitkä ja kivuton ja toinen lyhyt ja kivulias. Nyt jos olisin raskaana ja saisin valita, niin valitsisin mieluummin kivuliaan, mutta lyhyen synnytyksen.

ninaTT:
Mullepa ei tullu yhtään tikkiä :kieh: :kieh:
Ei edes vaikka olinkin luuseri ja halusin lopulta epiduraalin. Ja kilon enemmän painoin kotiin tullessa. Sekin hävisi alta viikon.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
ninaTT:
Mullepa ei tullu yhtään tikkiä :kieh: :kieh:
Ei edes vaikka olinkin luuseri ja halusin lopulta epiduraalin. Ja kilon enemmän painoin kotiin tullessa. Sekin hävisi alta viikon.

Hienoa että sullakin oli hyvä synnytys! :)

En itsekään tiedä miksi edes vaivaudun ja en mennyt nukkumaan niin kuin piti mutta sanonpa nyt kuitenkin että olet harvinaisen nuori tai harvinaisen tyhmä jos et tajunnut, että siitä ei ollut kyse. Minulla on mielestäsi "kiva asenne" ja minusta sinä olet harvinaisen tietämätön JOS ET TAJUA ETTÄ MAAILMASSA KUOLEE JOKA PÄIVÄ YKSI NAINEN MINUUTISSA RASKAUDEN TAI SYNNYTYKSEN AIHEUTTAMIIN KOMPLIKAATIOIHIN. Siinä sinulle minun asennettani. Olen iloinen että kuulut niihin ihmisiin jotka synnyttävät ns. helposti, mutta ymmärrä toki, että kaikki eivät ole samanlaisia ja ap halusi saada tietoa puudutuksista jonka vuoksi me luuserit sitä hänelle annoimme niin hyvin kuin taisimme. Tiedän että kaikki eivät koe synnytyskipua niin me luuserit mutta niinhän se on monessakin asiassa että meitä on moneen junaan ja tosiaan kaikki ensisynnyttäjät eivät synnytä parissa tunnissa vaikka eivät olisikaan kuolemassa. Tai mistä minä tiedän, kun sain lopulta helpotusta omiin kipuihini 15 tunnin jälkeen olisinko kuollut ilman länsimaisen hapatustieteen väliintuloa. sitä voimme kaikki pohtia tykönämme.

Mulla oli ekassa epiduraali ja loputa spinaali, kun syntyi leikkauksella. Toisella otin epiduraalin, mut jos kolmas tulis, niin en ottais. Ainakin mulla supistukset hävis ja synnytys piiiiiiitkitty, eikä siitä sit tosipaikassa enää mitään apua ollu, sattu niinkun synnytys ilman puudutteita, luulen.

Esikoista synnyttäessä epiduraali ja toista synnyttäessä spinaali. Molemmat toimivat kivunlievittäjinä erinomaisesti, spinaali tosin vei multa oikeasta jalasta tunnon ja toimintakyvyn lähes täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Mulla oli ekassa epiduraali ja loputa spinaali, kun syntyi leikkauksella. Toisella otin epiduraalin, mut jos kolmas tulis, niin en ottais. Ainakin mulla supistukset hävis ja synnytys piiiiiiitkitty, eikä siitä sit tosipaikassa enää mitään apua ollu, sattu niinkun synnytys ilman puudutteita, luulen.

Senpä takia tämä niin kuin monet muutkin asiat ovat, henkilökohtaista. Toiset saavat avun, toiset eivät ja vaikka vierustoverisi olisi saanut apua, se ei ntarkoita sitä että sinä saisit. Minun äitini sai aikoinaan kivunlievitykseksi ilokaasua ja hänen mielestään se oli passelia. Minä taas oksensin ilokaasusta että niin erilaisia me sukulaisetkin voimme olla.

Yhteistyössä