Eri arvot kuin puolisolla: lapset vastaan raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnetonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnetonta

Vieras
Hei!
Tällainen keskustelun avaus, jos saisin rakentavia vinkkejä miten jatkaa avioliittoa onnistuneesti, mutta ei lasten kustannuksella??!!
Meillä siis tilanne tämä: 2 pientä lasta, toinen vasta 2kk ja mies hoppuuttelee töihin minua takasin, ei siis vielä, mutta kun lapsi vuoden niin pitäisi hoitoon laittaa...olemme puhuneet tästä asiasta JO ENNEN LASTEN HANKKIMISTA, että 2v. ovat aikasintaan kun hoitoon laitetaan, mutta mies on nyt kuitnekin eri mieltä. Raha on tietysti harmillinen seikka, kun on lainat kodista jne, mutta pankkihan myöntää peräti 2 velkavapaata vuotta, joita minun mielestä on juuri nyt hyvä käyttää, miehen mielestä ei.
Kuulema korot on kuitenkin niin korkeat, että ei auta jos ei lainaa lyhennä, tiedän että ne on n. 70% peräti lainasta, mutta se auttaisi sekin kotonaolon pitkittämiseen. olo on vihainen, avuton ja tympeä miestäni kohtaan!!
En todella tiedä miten toimia...keskustelu menee mieheltä melkein aina huudoksi ja se ei vie asiaa suuntaan tai toiseen.

meillä on ihan samanlainen tilanne.. nyttemmin mieheni kuitenkin hieman heltynyt. Kannattaa antaa miehen lukea esimerkiksi Keltikangas-Järvisen tutkimus, jossa oli aika painavaa tekstiä siitä, mitä aikainen hoitoon laittaminen näinä päivinä voi aiheuttaa. Täytyy muistaa, että jos päiväkotiryhmä on pieni, ja hoitajat vakituisia, niin lapsi voi pärjätä hyvinkin, mutta suurin osa päiväkotiryhmistä on täyteen ahdattuja. Miehet on mustavalkoista porukkaa, ne kaipaa oikeaa faktaa, pelkkä - musta tuntuu- politiikka ei aina auta. Tsemppiä!

vielä lisäselostetta asiaan hieman, puolisolla on rahaa tallessa, jotka toki ovat hänen omiaan ja hän haluaa käyttää ne kodin "stailaukseen" , olemme naimisissa, mutta meillä on eri rahat. en halua hänen rahojaan, tai sitten kyllä, jos se auttaisi lapsiamme olemaan kotona kauemmin. tiedän, että hoitopaikatkin on hyviä jne, mutta tätä aikaa kun ei takasin saa.. en hallua harmitella vanhana, miksen tehnyt niin kuin sydän sanoo. rakastan miestäni, hän on hyvä puoliso ja isä, mutta pelkään hänelle rahan olevan jumala, toisena tulee sitten perhe. hän on saanut isältään mallin kotoa, että money talks, shit walks näin karkeasti sanottuna...ja lujassa on lapsuudenkodin opit!!
minulle laina-ajan pidentyminen on pieni paha lasten kotonaoloon verrattuna, eikä nsitä tiedä onko elossakaan enää 6-kymppisenä..hui!
tämä surettaa minua suuresti vaikka kinka koitan rakentavasti ajatella jne..help!! kokemuksia!???

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
en ymmärrä miten teil voi korot olla nyt korkeat.... nehän on alimmillaan vuosiin....

ja ensivuonna ja jo syksyllä euroopassa ja ehkä suomessakin nähdään niinkin poikkeuksellinen tilanne, että keskuspankin ohjauskorko asetetaan 0:aan!

Mun mielestä mies ei voi pakottaa sua töihin. Sulla on vapaa tahto, jos haluat hoitaa kotona lapsia, niin hoidat. Niin mäkin teen. Eikö se riitä, että mies käy töissä? Sitä paitsi, rahassa ei voi mitata sitä, mitä annat lapsilles, jos hoidat niitä kotona.

kiitos odottaa mielipiteitä!! mistä tuon tutkimuksen saisi??
ja karoliine, jos sinulla lainaa niin tiedät kyllä korkojen osuuden siitä, vaikka kuinka korot laskisivatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
en ymmärrä miten teil voi korot olla nyt korkeat.... nehän on alimmillaan vuosiin....

ja ensivuonna ja jo syksyllä euroopassa ja ehkä suomessakin nähdään niinkin poikkeuksellinen tilanne, että keskuspankin ohjauskorko asetetaan 0:aan!

Mutta sehän ei suoraan tarkoita sitä, että asuntolainoihin tulisi nollakorko. Ja jos/kun tuollaisiin korkopäätöksiin mennään, ollaan tosi pahassa taloudellisessa tilanteessa. Be careful what you wish for.

Alkuperäinen kirjoittaja onnetonta:
...mutta pelkään hänelle rahan olevan jumala, toisena tulee sitten perhe....money talks, shit walks...

vähän pahaa pelkään, että tässä yhtälössä sinulle, asenteillesi ja arvoillesei ennemmin tai myöhemmin jää tuo paskan asema.....joten pidäthän huolta istestäsi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä mies ei voi pakottaa sua töihin. Sulla on vapaa tahto, jos haluat hoitaa kotona lapsia, niin hoidat. Niin mäkin teen. Eikö se riitä, että mies käy töissä? Sitä paitsi, rahassa ei voi mitata sitä, mitä annat lapsilles, jos hoidat niitä kotona.

Onkos sillä miehelläkin vapaa tahto, saisi jäädä kotiin jos vaan päättäisi? Kummankos vapaa tahto silloin pätee, vai molemmatko on kotona?

Parisuhteessa ei voi ihan lähteä siitä että "et voi pakottaa, minä päätän mitä tykkään".

Kotona kirves kädessä, kyllä ovat yhteisiä. Mutta mun kelan vanh.rahat riittävät siis hädint uskin lainaosuuden maksuun ja puhelin ym. laskuihini (jotka omiani) miehelle jää siis maksettavaksi lähes kaikki ruokaostokset ja lastemme kulut, hänen rahojaan käytämme enemmän, toki hän on töissä ja saakin enemmän, mutta kai (en ole ihan varma, meillä keskusteluasiasta vielä auki ) hän olettaa että KAIKKI KULUT menisivät puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja onnetonta:
kiitos odottaa mielipiteitä!! mistä tuon tutkimuksen saisi??
ja karoliine, jos sinulla lainaa niin tiedät kyllä korkojen osuuden siitä, vaikka kuinka korot laskisivatkin.

Löytyisköhän tutkimus netistä, en ole varma, mutta tutkijan nimellä löytyy ainakin googlettamalla hyvinkin paljon tekstiä aiheesta. Järvinen on puhunut samasta asiasta jo kauan. Mä voin allekirjottaa nuo samat asiat kuin sinä siis me myös naimisissa mutta omat rahat, nyt ensimmäistä kertaa, siis tulevana syksynä, joudumme sopimaan miten maksut jaetaan.. Meillä ainakin mies tottunut siihen, että mulla on omat rahat, enkä koskaan pyydä siltä mihinkään, mutta nyt on tahdon hieman muututtava!

Paljon ootte heti kommenttia laittaneet, kiitos!
Kyllä mieskin saisi jäädä kotiin, ja minä töihin jos haluaisi, mutta haluaa miel. käydä töissä, ja onhan hällä kyllä suurempi palkka paljonkin. Vapaata tahtoa tässä on, puolin ja toisin. EN halua riidellä, mutta joskus hyvien asioiden takia on pakko. EIlinen kommentti,jonka hän huomaamattaan heitti sai minut aikamoisiin aatoksiin, että jos "voitettais lotossa 200 000 maksettais laina pois ja ostettais mökki", joo, hyvä, johon minä "ja saisin olla kotona 3 vuotta!" ja hän "no huh huh, ei kun.." siis what the fuck??!! edes tolla rahasummalla ei hänen mielestään kotiin ois asiaa jäädä...no ehkäpä se oli tsoukki ja minä liioittelen, ei hän sitä tarkoittanut tosissaan, ja joo..parempi puhua asianosaiselle kuin tänne marmattaa, mutta tuulettuupa pää hieman.

Kannattaa tehdä "suunnitelma" ihan paperille miten pärjäätte rahallisesti tuon ajan...
siten voitte verrata miten paljon rahaa jää nyt, ja miten paljon jäis jos meet töihin... silloinhan hoitomaksutkin syövät osan palkoista...

Meillä taas toisinpäin en haluaisi olla kotona mutta mieheni haluaa että hoidan lasta kun 3v.Meilläkin asuntolainaa mut hyvin silti pärjätään vaikka ei kovin hyvät tulot.

Sä olet aikuinen ihminen ja saat tehdä omia päätöksiä ja miehelläsi on sinusta ja lapsistanne elatusvastuu. Jää kotiin. Ilmoita miehellesi, että yhteisistä sopimuksista pidetään kiinni. Tämän voi kaiken tehdä kohteliaasti, huomioonottavasti mutta silti jämäkästi.

kehoittaisin tarkastelmaan asiaa ja kokonaisuutta juuri arvojen nakökulmasta.

minusta tuossa (myös tuon "veikkausvoittotarinan perusteella) olisi nyt todellinen arvokeskustelun paikka!

Jättäisin miehen rahojensa kanssa asumaan laina-asuntoonsa ja muuttaisin vaikka vuokralle, jotta saisin lapsen kotihoitoa jatkettua. Jos äijän elämänarvoista suurin on raha, ei yhteiselo onnistuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä asia pitää yhdessä saada ratkaistua, toinen ei voi pakottaa toista töihin, mutta toinen ei myöskään voi kieltäytyhä kantamasta omaa osuuttaan perheen elättämiseen

EMILYN: joo, käynyt mielessä kyllä! Ja jos tämä oikeasti siihen asti meneekin, niin sitten ratkaisu on tuo. Ei siinä muu auta, jos siis minkäänmoisten keskustelujen jälkeen ei tuloksia tule suuntaan tai toiseen. Kovasti kyllä yritän ja mietin itsekin omaa osaani ennen kuin mitään noin radikaalia teen.

Kiitos teidän näkemyksistänne! Ja täytyypä ensin ottaa faktoja selville esim. pankista ja muusta ennen kuin hyppää tuntemattomaan, voihan olla, että kaikki järjestyy kun en itse menetä heti malttia ja vaadi siltä sekunnilta samaa mielipidettä kuin oma..toivon, että mieskään ei ehkä ole tajunnut arvojaan itse ajatella, vaan ne on "istutettu" sen päähän jo isänsä puolelta, jolle siis aina, raha tärkein ja omasta vaimostaankin puhuu tyyliin ettei hän omista edes heidän yht. kodistaan mitään, vaikka siis yhdessä hekin ovat lainaa maksaneet 20vuotta, mutta hän aina puhuu vain "hänen talostaan ja autostaan" jne, ihan kuin ei omalla vaimolla ois osuutta mitenkään, mikä mua on alusta asti ihmetyttänyt kovin, tekee oikein pahaa vaimon puolesta!! mutta ajatelkaas, kun oma mies on jo kotoa asti aivopesty, niin miten saada hänet ajattelemaan enää itse, omilla aivoillaan...huokaus! hän aina on isäänsä puolustamassa vaikka mun mielestä ei ois paljookaan sitä herraa ylöspäin katsominen...toki hän on raskaalla työllä raatanut ja itse hankkinut materiansa mitä omistaa ja rehti siinä suhteessa, kyllä. Puhetyylistään vaan huomaa, ettei oikein naisia tai lapsia niin korkealle nosta..hänen "armostaan" he ovat saaneet kodin jne... niin voi voi, on tässä pojassa (siis miehessäni, jonka itse aviopuolisokseni valitsin) hommaa, jos meinaa yhtään niitä arvoja saada "oikeaan suuntaan"...tai niinpä niin, minun mielestä oikeaan. Tyhmähän tässä itse on, kun ei osaa tätä ratkaista, helppoa joo, jos ajattelee VAIN lapsia, mutta kyllä ois mukava perhe pitää koossa heidänkin takiaan..kun muuten menee kyllä hyvin,mutta tällänen "pikkujuttu" hieman hiertää..HAH HAH HAH!!