erikoinen tilanne pph:n kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämillään

Vieras
mä en nyt oikeen tiedä mitä ajatella...

Meidän lapset on ollu pph:lla nyt viitisen kuukautta ja tilanne on jotakuinkin tällainen:

pph on eläkeikää lähestyvä erikoinen nainen, puhuu ihan ihmeellisesti (toistaa samoja sanoja/lauseita monta kertaa peräkkäin) eikä kuuntele ollenkaan, vähän sellanen höperön oloinen... No, tässä yks päivä meidän 3v sanoi että "täti laittaa mulle pikkuvaippoja (tarkottaa siskonsa vaippoja)"kysyin että koska, niin vastas että kun mennään ulos ja unille...meillä ei oo tapana laittaa muuta kuin yövaippa, kun yölläei pysyviel kuivana, ja jokatapauksessa annoin pph:lle muutaman harjotusvaipan, jos on tarpeen, mutta sanoi ettei tarvita...

No nyt sit isäntä haki lapset hoidosta ja sanoi että pienempi tarvii vaippoja... me vietiin tammikuun 2. pivä viimeks vaippapaketti!!! siis sellanen 64 vaipan paketti. miten ihmeessä ne on voinu muka loppua, kun hoitopäiviä ei kuitenkaan oo ollu montaa ja nekin puolikkaita päiviä.

Ja sitte tuon esikon syöminen.. aina ollu huono syömään, nyt viimeiset viikot pph on sanonu että tuo syö hienosti ja perjantainekin olikuulemma ottanu 3 kertaa lisää.. ei ole koskaan, missään ottanu ruokaa lisää, ja vaivalla saa lautasensa tyhjäks vaikka olis kovakin nälkä ja söis hyvällä halulla. Nyt kun lapset tuli kotiin ensimmäiseks tyttö pyys ruokaa, kun on "hirvee nälkä" ja kuitenkin oli kuulemma syöny tosi hienosti ja ottanu lisää...

Mä teidän että lapset puhuu välillä ihan mitä sattuu, mut tää alkaa jo olla vähän outoa kaikkinensa.. enkä mä oikeen tiedä mitä uskoa. voiko olla että pph valehtelee?

voisko olla niin, että pph on pikkusen muistamaton? joku sairaus tms. itse en veis lapsia tommoseen paikkaan, vaikka ovatkin ns pikkujuttuja, niin kertoo aika paljon yleisestö kyvystä hoitaa lapsia.

Ei kyllä näin ulkopuolisen korvaan kuulosta ihan normaalilta, varsinkin nuo vaippajutut :o Onko hoidossa muita vaippaikäisiä, jos on käyttänyt siitä teidän megapaketista muillekin? Ei kai niin paljon voi muuten kulua yhdellä lapsella tuossa ajassa jos hoitopäivät vielä vajaita.

Ne kun on ihmisiä ja siksi inhimillisiä ne pph:t niin voi olla ettei oo ihan kaikki hänellä kohdallaan nupissa. Onpa jokunen alkkis pph:kin tullut vuosien varrella tietoon eikä joku dementia oireilu ole mikään ihme sekään. Ottaisin sinuna pikaisesti yhteyttä pph-ohjaajaan!! Ennenkuin sattuu jotaki.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
voisko olla niin, että pph on pikkusen muistamaton? joku sairaus tms. itse en veis lapsia tommoseen paikkaan, vaikka ovatkin ns pikkujuttuja, niin kertoo aika paljon yleisestö kyvystä hoitaa lapsia.

muakin on alkanu vähän jo jännittää tää tilanne.. en haluis olla selanen epäilevä ja ylireagoiva ihminen joka uskoo kaiken mitä oma lapsi sanoo, mutta kun on sen verran paljon näitä outoja sattumuksia... onhan kaikki ihmiset erilaisia? kai mun täytyy ottaa päivähoitotomistoon yhteyttä.

Moni mun tuntema pph laittaa lasten lautaselle tosi vähän ruokaa esim. puuroa kolme lusikallista jne. Pieni ruuan määrä innostaa lasta syömään kaiken mitä lautasella on, kun lapsi huomaa siihen helposti pystyvänsä. Eli ei ole mitenkään mahdotonta, että lapsi ottaa kolme kertaa lisää. Meidän lapset syövät hoidossa tosi hyvin ja kotona sitten huonommin. Monet lapset intoutuvat hoidossa syömään, kun on muutkin lapset niin tekee.

Vaippa asia kuulostaa hieman kummalliselta, mutta eiköhän parasta olisi suoraan kysyä että mihin justiinsa tuodut vaipat ovat hävinneet.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Moni mun tuntema pph laittaa lasten lautaselle tosi vähän ruokaa esim. puuroa kolme lusikallista jne. Pieni ruuan määrä innostaa lasta syömään kaiken mitä lautasella on, kun lapsi huomaa siihen helposti pystyvänsä. Eli ei ole mitenkään mahdotonta, että lapsi ottaa kolme kertaa lisää. Meidän lapset syövät hoidossa tosi hyvin ja kotona sitten huonommin. Monet lapset intoutuvat hoidossa syömään, kun on muutkin lapset niin tekee.

Vaippa asia kuulostaa hieman kummalliselta, mutta eiköhän parasta olisi suoraan kysyä että mihin justiinsa tuodut vaipat ovat hävinneet.

Tuota syömistä kommentoisin, on tosi että moni huonosti kotona syövä syö hoidossa tosi hyvin, mutta jos lapset normaalista poiketen ovat todella nälkäisiä ja pyytävät tavoistaa poiketen heti ruokaa hoitopäivän jälkeen, kun hoitaja kertoo heidän syöneen todella hyvin, nii ei kuulosta oikealta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Jos se on vaan tullut höperöksi, otapa yhteys esimieheen. Muuren ei tieto välity.

kai siellä on näkösällä ruokalista? Meneekö lapset mielellään hoitoon? Oletteko kysyneet vaipoista?

vaipoista ei oo kysytty, mutta ruokalista on näkyvillä ja lapset ei oo kertaakaan jääny aamulla itkemään, päinvastoin, eivät niin kauheesti haluis lähtee kotiin... ehkä vähän ironista epäillä ?

mutta tuo tytön nälkäisyys ja ihmeelliset jutut; täti on ruma (en nyt viitti nimeltä kuitenkaan sanoa) meillä ei oo koskaan puhuttu tolla sanalla mistään, enkä oo kuullu tytön sitä käyttävän, ennen kuin viimeviikolla hoitotädistään... kysyin että kukas niin sanoo, ja hän vaan sanoi että "täti"... ihan hassuja juttuja ja voihan olla että likka keksii ne omasta päästään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

muakin on alkanu vähän jo jännittää tää tilanne.. en haluis olla selanen epäilevä ja ylireagoiva ihminen joka uskoo kaiken mitä oma lapsi sanoo, mutta kun on sen verran paljon näitä outoja sattumuksia... onhan kaikki ihmiset erilaisia? kai mun täytyy ottaa päivähoitotomistoon yhteyttä.

mä oon pari kertaa joutunut vähän vastaavanlaiseen tilanteeseen. ns ammatti-ihminen ollut höperön oloinen. olen ilmoittanut ylemmälle taholle, ja huoleeni on suhtauduttu vakavasti. totta, kaikki ovat erilaisia, sen takia siihen onkin aina vaikea puuttua, mutta kannattaa ehdottomasti, jos tuntuu nuo jutut erikoisilta muutenkin. kyse on kuitenkin pienistä lapsista, ja myöskin heidän turvallisuudestaan.

ja kannatan myös, että noista selkeistä unohteluista (vaippapaketti) kysyt suoraan, koska niistä on sentään helppo kysyä, toisin kuin jostain, minkä vain itse kokee hieman erikoisena.

on vaan ihmeellistäjos aikuiselta ihmiseltä pitää kysyä "ootko käyttäny meidän "mintun"vaippoja "pipsalle"? kyllä kai pph osaa pyytää vaippoja lapselle jos on tarvis, varsinki kun oon tarjonnu että tuon jos hän haluaa... jotenki sellanen olo että se viel kuvittelee että mä jotenkin kyttään...

ja sellanen hassu piirre hänessä myös on että melkeen joka päivä kun haetaan lapsia, niin hän mainitsee miten "taas koputeltiin ovelle ja soitettiin kun niiiiin moni äiti haluu tuoda lapsensa hänelle, on siis niiiin haluttu hoitaja kun pitää lapsista tosi hyvän hulen ja " kyllä vanhemmat tietää että lapset on hyvässä hoidossa" ja plaaplaa. sellasta kiitosten kerjäämistä jotenkin harrastaa... tai sitten mä oon vaan ihan pihalla tässä tilanteessa, ja maalaan piruja seinille missä niitä ei todellisuudessa ole. apua =(

Voithan sä kysyä pph:lta, että kun me tuotiin vaippoja iso paketti 2.1., että mihinkäs ne on menneet tai jotain tähän tapaan. Ei välttämättä tarvitse kysyä, että oletkos käyttänyt jollain toisella lapsella.

Mut tosiaan mä kysyisin ensin pph:lta ja jos ei asiat ala pelaamaan ottaisin sitten vasta yhteyttä ylemmälle taholle.

on vaan ihmeellistäjos aikuiselta ihmiseltä pitää kysyä "ootko käyttäny meidän "mintun"vaippoja "pipsalle"? kyllä kai pph osaa pyytää vaippoja lapselle jos on tarvis, varsinki kun oon tarjonnu että tuon jos hän haluaa... jotenki sellanen olo että se viel kuvittelee että mä jotenkin kyttään...

ja sellanen hassu piirre hänessä myös on että melkeen joka päivä kun haetaan lapsia, niin hän mainitsee miten "taas koputeltiin ovelle ja soitettiin kun niiiiin moni äiti haluu tuoda lapsensa hänelle, on siis niiiin haluttu hoitaja kun pitää lapsista tosi hyvän hulen ja " kyllä vanhemmat tietää että lapset on hyvässä hoidossa" ja plaaplaa. sellasta kiitosten kerjäämistä jotenkin harrastaa... tai sitten mä oon vaan ihan pihalla tässä tilanteessa, ja maalaan piruja seinille missä niitä ei todellisuudessa ole. apua =(

Jos on kunnallinen hoitaja niin ei siellä kyllä vanhemmat ovelle tule lapsia hoitoon tarjoamaan, päivähoidonohjaaja välittää hoitolapset hoitajille.
Ja vaikka olisi yksityinenkin niin tuskin sielläkään nyt jatkuvasti - josko koskaan- ovella ramppaa vanhempia lapsia hoitoon tarjoamassa, eivätköhän jotenkin muuten ota ensin yhteyttä.
Oudolta kuulostaa, ota yhteyttä ohjaajaan.
Ja tule kertomaan kuinka kävi!

Voi että, tosi kurja tilanne sulla :( Mä olen itse sellainen etten helposti sano päin naamaa mitään ns. "negatiivista", ja jos ottaisin ylempään tahoon yhteyttä niin aattelisin taas että se pph kuulee sen ja mitä se sitte musta ajattelee kun en suoraan sanonut/kysynyt. Ja nyt odottelen lapselleni juurikin paikkaa pph:lta kun ei tarhassa ole tilaa, olisin halunnut ennemmin päiväkotiin kuin pph:lle, kun ei niistä ikinä voi tietää miten lapsia kohtelevat kun yksin sitä hommaa tekevät. No, siltikin neuvon sinua ottamaan yhteyttä ylempään tahoon, tsemppiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voi että, tosi kurja tilanne sulla :( Mä olen itse sellainen etten helposti sano päin naamaa mitään ns. "negatiivista", ja jos ottaisin ylempään tahoon yhteyttä niin aattelisin taas että se pph kuulee sen ja mitä se sitte musta ajattelee kun en suoraan sanonut/kysynyt. Ja nyt odottelen lapselleni juurikin paikkaa pph:lta kun ei tarhassa ole tilaa, olisin halunnut ennemmin päiväkotiin kuin pph:lle, kun ei niistä ikinä voi tietää miten lapsia kohtelevat kun yksin sitä hommaa tekevät. No, siltikin neuvon sinua ottamaan yhteyttä ylempään tahoon, tsemppiä :)

mulla on tuo sama luonteenpiirre ja siksikin t5äätilanne on mulle hankala. koitan kuitenkin lasteni takia nyt saada asian seuraavalle esteelle...eli laitan varmaan miehen kysymään mikäon asian laita ;-)

Sinuna kysyisin ihan suoraan mihin vaipat on huvenneet tuota tahtia, mutta toi syömisasia on sellainen, että mulla on ollut monta sellaista lasta, jotka eivät syö kotonaan/mummolassa just mitään, mutta tällä meillä menee uskomattomat määrät sapuskaa! Ja monella mulla hoitajalla vastaavia kokemuksia, joten tuo ei minua kummastuta yhtään.

Mulla alkais hälytyskellot soida tuommosest paasaamisest... Jotenkin tuohon ruoka juttuunkin liittyen tuli mieleen, että ihankuin se hoitaja haluaisi jotenkin "todistella" miten hyvin päivisin menee... Todellisuus voi olla taruakin ihmeellisempää joten ottaisin yhteyttä päivähoidon pomoon... Vaippajutusta kannattaa kysyä suoraan.

Ota vain ylemmälle taholle yhteyttä "positiivisessa" mielessä. Hoitajan olisi hyvä käydä terveystarkastuksessa ihan oman itsensä takia. Voihan olla vaikkapa alkava diabetes, joka pistää ajatuksia sekaisisin tai jotain muuta. Jos kaikki on kunnossa, niin hyvä, ja jos ei ole, niin mitä pikemmin saadaan mahdollinen sairaus hoidettua, niin sitä parempi. Kaipa hoitajillekin jonkinlainen työterveydenhuolto kuuluu, siksi asian voi hoitaa ylempien kautta.

Hmmm... Mitähän tohon sanoisi? Itsekin olen välillä muistamaton ja saatan unohdella asioita vaikka ikää vasta 35v. ;-D Kun asioita on paljon niin välillä muistaminen pettää. Tiedän työkavereitani jotka ovat yli 60v. ja muisti pelaa paremmin. Voisko siis hoitajan tapauksessa olla kyse inhimillisestä erehdyksestä? Kysy asiaa, että miksi 2.1. tuodut vaipat ovat jo loppu? Kyllä asiaan on taatusti looginen selitys.

Olen sitä mieltä että puhumalla ne asiat selvii. Itse olen suorasanainen ja odotan sitä myös vanhemmilta. Hyvä hoitosuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Hiertävät asiat kannattaa selvittää heti!

tuosta syömisestä. Itse sanon kyllä aika suoraan, jos lapsi on syönyt huonosti. Tiedän kuitenkin, että millaisia annoksia kukin lapsi syö suunnilleen. Jos poikkeaa normaalista niin kerron. Samalla kerron mitä syötiin. Joskus vanhemmat sanovat, että syö kotona huonosti eli silloin maha täyttyy hoitopäivän aikana riittävästi. jotkut lapset ovat nirsoja ja tuntuu että mikään ei kelpaa, mutta monesti sama on myös tilanne kotona. Ulkoilu lisää ruokahaluja, joten jos pph on paljon ulkona lasten kanssa niin taatusti on nälkä jos kotona syödään klo 17 ja välipala on syöty klo 14 hoidossa!

Yhteistyössä